Hoppa till innehåll

Foto

The 9Th Age Version 0.1 Alpha

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
57 replies to this topic

#21 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 05 augusti 2015 - 18:35

Jag tycker att magin kanske är lite för bra men annars gillar jag det mesta.

David "Dangerous" D

#22 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 05 augusti 2015 - 19:19

Jag tycker att magin kanske är lite för bra men annars gillar jag det mesta.

Håller helt med. Jag längtar tillbaks till den gamla tiden (tror det var 6th) där magin var bra men inte superviktigt som den är nu. I warhammer idag så tvingas man spela med minst en magiker om inget annat så för att stoppa motståndarens magi.

#23 Abetorius

Abetorius

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 06 augusti 2015 - 06:45

Utan att ha speltestat än så tycker jag att magifasen känns mycket bättre än innan.
Nog för att det finns ett antal spells i flera lores som nästan är för bra, men med tanke på hur miscast-tabellen är utformad så kommer man dra sig för att använda mer än tre tärningar.
Man kan också välja att skippa den tidigare obligatoriska lv4 och ha flera lv1 & 2 men ändå ha lika god chans att dispella med aided dispell.
Gillar också utformningen att minst en modell garanterat överlever "testa eller dö spells" som Final trans eller Dwellers utan att spellsen gjorts sämre. I kombination med miscast-tabellen är det ett enkelt sätt att komma ifrån auto-win spells.

En sak som jag funderat på är följande:
"If a casting roll is made with overwhelming power (and the spell was not dispelled), the casting wizard also suffers a miscast (after spell effects and lore attribute have resolved)."

Detta innebär alltså att om spellen går iväg med overwhelming power men ändå sedan dispellas så slår man aldrig på miscast-tabellen?
Ganska tydligt, men lätt att missa.

#24 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 06 augusti 2015 - 07:04

När ni släpper en ny version, även mindre, så borde ni skrivs en lista på vad som ändrats. Kommer inte orka läsa hela dokumentet varje gång

#25 elaktomte

elaktomte

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 06 augusti 2015 - 15:12

Ni har inte tagit med Lore of undeath. Kommer den inte finnas med, eller kör man befintliga spells just nu?

#26 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 06 augusti 2015 - 15:57

Ni har inte tagit med Lore of undeath. Kommer den inte finnas med, eller kör man befintliga spells just nu?

Står i dokumentet att End Times grejer inte är medtagna tills vidare.

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#27 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 06 augusti 2015 - 16:52

Jag tycker det borde finnas sätt att öka magiförsvar utan att använda magiker.

Några saker finns ju redan men när caster levels läggs på till rolls skapar det viss obalans.

#28 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 06 augusti 2015 - 22:47

Står i dokumentet att End Times grejer inte är medtagna tills vidare.

Morghasts fanns med såg jag :) 

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#29 Luntan

Luntan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 256 Inlägg:

Postad 07 augusti 2015 - 11:19

Är det tänkt att Wood Elves, High Elves och Lizardmen ska ha samma lore attribute på high magic? Alla hade ju olika i 8th.

#30 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 07 augusti 2015 - 11:56

Fanns med i tidigare WIP version av 9th också, men nu verkar det vara en och samma av vad jag kan se.

#31 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 07 augusti 2015 - 12:56

Playtested the new magic phase yesterday! And it worked! Feels like tomb kings took a big nerf with the new magic, but i can be wrong! Needs more play testing

#32 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 07 augusti 2015 - 14:08

Feedback från matchtestning. essence of a free Mind är sjukt bra. Om den inte nerfas eller kompas så kommer jag köra med den varje gång (i Wood elves iaf) bör fungera på samma vis för andra armeer som har tillgång till alla skolor. Kanske är jag som överreklamerar men att få skräddarsy sin arme är fruktansvärt bra. Upp i poäng om inte annat. Körde även book of Ashur då lågt antal tärningar per spell bör öka dess påverkan och minska risken för egna jobbiga miscast. Den ligger nog ganska vettigt som den är (kanske till och med sjunka lite i poäng) däremot så behöver man ju som speldesigner vara medveten om att alla boosts som ger + to cast/dispell blir väldigt bra. Alarielle blir obalanserat bra. Även hellebron får ju sig en rejäl boost i detta.

Den generella känslan var att magin är bättre än tidigare. Man kan inte bomba på samma vis men känns som att det finns möjlighet till många väldigt bra kombos. Känns som om nuvarande skolor leder i allafall mig mot dubbla lvl4or för att dra nytta av de möjliga kombinationerna.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#33 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 07 augusti 2015 - 14:17

Det är rent spelmässigt intressant att du upplever att magi blir mkt bättre när alla magiskolorna jämnas ut. :) Det tyder ju rejält på att tidigare var magiskolorna hierarkist ordnade. :)

själv tycker jag rent designmässigt att spells som tex magic missiles ska bli starkare när de boostas, inte göra fler träffar.  D6 hits med fireball är bra. Bättre den går från S4-S6 med boost än 1/2/3 D6 osv.  Då blir magi fortfarande starkt och farligt; men man kan inte dominera med den. :)

och alla spells som boostar ens egna enehter, eller sänker fiendens enheter, är alltid överlägsna ren skademagi ur generella perspektiv. För de har fler variablar att påverka!

med med det sagt är jag inte emot magi i warhammer. Jag vet bara att hade jag designat hade spells fungerat annorlunda. :) 

dock tror jag väl att dubbla lvl4 blir lite väl dyrt i poäng för det man får ut? 

#34 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 07 augusti 2015 - 14:23

Beastmen betalar ju 50pts för level 4 uppgradering, man kan nog räkna med att det blir så för alla. Arcane items är bra, men dyra. Så ja, det kommer kosta, men kanske värt det? :) Tror Einemo menar Morathi, då Hellebron mig veterligen inte kan kasta spells :D

#35 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 07 augusti 2015 - 14:28

Beastmen betalar ju 50pts för level 4 uppgradering, man kan nog räkna med att det blir så för alla. Arcane items är bra, men dyra. Så ja, det kommer kosta, men kanske värt det? :) Tror Einemo menar Morathi, då Hellebron mig veterligen inte kan kasta spells :D

han menar hellebron, hon ger 4+ to dispel när man kastar på hennes enhet. ett godståg i hellbron ihop med en lvl 4 i en enhet ger +8 to dispel...

Fredrik Karlsson - HYMS

#36 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 07 augusti 2015 - 17:46

han menar hellebron, hon ger 4+ to dispel när man kastar på hennes enhet. ett godståg i hellbron ihop med en lvl 4 i en enhet ger +8 to dispel...

Just fan, det glömde jag helt bort! :) Riktigt nice combo!

#37 Airloaf

Airloaf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 Inlägg:

Postad 08 augusti 2015 - 10:42

Har jag förstått rätt i att man max kan ha t.ex. 3 Night Goblin Big Bosses även om en är BSB? Isåfall är ju min NIght Goblin-armé rätt så decimerad/ospelbar, då måste jag börja blanda in massa orcs och annat löst ;)

#38 Arachnomen

Arachnomen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Postad 09 augusti 2015 - 00:35

Säg inte att Ungors nu är på 25mm baser.. :(

#39 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 09 augusti 2015 - 06:25

Säg inte att Ungors nu är på 25mm baser.. :(

Nej, står.det så är det felskrivning

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#40 mutti

mutti

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Postad 09 augusti 2015 - 10:30

Har jag förstått rätt i att man max kan ha t.ex. 3 Night Goblin Big Bosses även om en är BSB? Isåfall är ju min NIght Goblin-armé rätt så decimerad/ospelbar, då måste jag börja blanda in massa orcs och annat löst ;)

Borde ju gå att säga att vissa karaktärer slipper den begränsningen, att man får ta dubbelt så många goblinkaraktärer t.ex.. Just en goblinarme behöver ju många karaktärer. För övrigt hoppas jag att ni jobbar för att fluffiga listor (mono-god chaos, goblins, skinks, mm.) ska vara spelbara ur ett balansperspektiv när ni gör om böckerna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar