Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros - Slättaslaget 10

13 replies to this topic

#1 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 11 januari 2015 - 22:49

Tack för besöket och hoppas ni hade en trevlig helg hos oss i Lidköping.

Nu skulle vi vilja att ni hjälper oss bli bättre tills nästa år då ni självklart är välkomna tillbaka (Känns rätt långt fram till nästa turneringen med tanke på att det idag är den 11 januari).

Konstruktiv kritik hjälper alltid, vad fungerade bra och vad behöver utvecklas till nästa år?

Vill dessutom passa på att berätta att om inget annars oförutsett händer så kommer Slättaslaget 11 hållas helgen den 9-10 Januari 2016!

Väl mött!

#2 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 11 januari 2015 - 23:38

Tack för turneringen! Mitt första Slättaslag. Inte hunnit smälta allt än, men lite spontan feedback:

+ jättetrevlig lokal, vettig uppdelning mellan rummen, bra temperatur och luftkvalité

+ kiosk, alltid uppskattat

+ (för mig) ovant kompspann, var skoj att få spela stunties på komp 21

+ läget i allmänhet med tillgång på mat, parkering, närhet till boende mm

- terräng och TLoS. Tror vissa hade det tungt, iaf vad jag upplevde från mina klubbkamrater. Själv hade jag i 3 av 5 matcher fiender som gömde sig bakom byggnader/inpass. Är inte så erfaren turneringsmässigt än, men nog van vid lite större terräng.

Stort tack till arrangörerna! Även stort tack till övriga spelare, hade en trevlig och lärorik helg. Nu ska jag gå och ranta lite i demonkompstråden!

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#3 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 390 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 01:32

+ Kompspannet är nice, man får se riktigt ovanliga listor.

+ Kiosken är också toppen med rimliga priser!

+ Jättekul med priser vid sidan av pokalerna, tycker det saknas lite prylar och sånt i Warhammer-sverige :)

+ Nära till boende och mat är sjysst!

- Tror man hade kunnat börja match 1 första dagen tidigare

- 150VP kompspann tycker jag är lite väl mycket, man tvingas till att lira medel-högkomp för att ha en chans. 100-125VP är rimligare, för inte tusan kan man köra komp 15 (eller 16.1 :P)

- Gillade inte fortitude scenariot på differens, kan bli helt tokigt då. Ifall en armé börjar med 2-3 mer än dig, eller ifall du inte har en BSB (inte ovanligt med odöda/demoner) så får motståndaren inkassera jäkla massa VP

- Belysningen var väl lite till och från på vissa bord!

Är överlag nöjd dock även fast det gick katastrofalt, hhaa! Kommer nog på nästa års turnering också :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#4 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 07:45

+Lokalen, bra läge, bra fördelning i rummen

+Scenariorna, funkade bra och gillar när det finns nivåer i scenariorna beroende på hur väl man utfför dem eller differansen i utförande.

+Arrangörerna, ni sköter det bra och har gott om rutin, verkar ha flutit på bra, nästan så ni såg lite rastlösa ut :lol:

+Schemat, kändes som bra tider, lite senare start på lördagen gör att man kan åka från orter inom 2 timmars radie och med tanke på att det nästan alltid är oväder när man ska till Lidköping så kan det vara bra med lite marginal där, samt att östkustarna får sova ut lite på sina hotell :D

+kompspannet, funkar bra med högkomp, folk får till riktigt bra listor ändå utna att behöva ta alla autoincludes.

+Inomhus  :D

-Belysningen, var lite mörkt i bakre delen av stora rummet.

-Att Johannes nominering till best painted gjorde att han slapp alla minus i målningen :P

-Att jag själv inte hann basa om allt och att kniven gick av när jag skulle köra loss dem sista 15 modellerna.

-TLOS och terräng som inte döljer modeller, även fast jag spelade "gunline" så är det en kritik när motståndarens DP inte har någon plats i sin deploymentzon där den kan gömma sig första rundan.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#5 Abetorius

Abetorius

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 09:31

+ Trevlig turnering, nära till Skövde :-)
+ Lokalen. Kändes rymlig och luftig
+ Kompspannet. Tycker det är bra med 150vp per steg. Annars kör nästan alla bara med komp15 listor.

- Belysningen vid ett par av borden var lite väl skum.
- Håller med om att Fortitude-scenariot straffar en del lite väl mycket. Svårt att för min del få en hög och stabil fortitude med VC då jag inte har BSB och mina enheter med flaggor mest bara är köttmurar att hacka ner.
- Terrängen. Hade gärna haft terräng-kartor vid varje bord så man tydligt ser vad varje pjäs ska föreställa. Gärna iaf ett stort impass/byggnad vid varje bord att kunna gömma sig bakom.

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 09:40

Jag tycker att allt var ett + förutom att jag inte var nominerad till best painted :)

Jag tycker 150vp per steg är bra för ofta så tjänar den som lirar med lägre komp på missons.

Jag gillade alla missons men man var tvungen att ändra sin lista pga missons som lägga in flaggor på fler enheter vilket jag hade gjort. Det kändes som det var många som inte tänkt så mycket på missons när de gjorde sina listor.

Jag spelade på ställen med sämre belysning men tyckte inte det var något problem.

Jag tyckte det var bra terräng och även jag på förhand var emot TloS och fortfarande är så tycker jag det fungerade bra. Min lista gillar inte kanoner men jag mötte dvärgkanoner och de skjuter "bara" 48 så jag kunde stå utanför deras range. Kartor vid varje bord hade varit bra men det tar väldigt lång tid att ordna så jag förstår att det inte var med.

David "Dangerous" D

#7 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 189 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 09:42

+ Bra tider, organisation och lokal. Märktes att erfarenhet fanns!

+ Terrängen. Blev väldigt levande med den mängden terräng som det var, men ändå inte spelhindrande. Sen vet jag inte vad de med warmachines gnäller på, fanns ju ingenstans man kunde gömma zombie-drakar^^
+Roligt med priser som inte bara är pokaler.

+Högkomp. Våga bryta det vanliga metat, det blir lite roligare :)

-Tärningar. Alltid dessa tärningar^^
- Fortitude-scenriot var lite knepigt då skillnaden initialt kunde vara väldigt stort. Att nå break-point brukar kännas jämnare.

-Ingen klar och tydlig regeldomare

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#8 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 09:46

Instämmer i hyllningskören, tycker som vanligt att allting funkade fint och fortsätter hävda att Slätta är årets höjdpunkt vad gäller turneringar. Behöver inte upprepa vad alla andra sagt i övrigt. Tycker verkligen inte ni ska tidigarelägga match på lördagen, skönt att inte behöva gå upp så sjukt tidigt och man vill kunna dricka lite öl kvällen innan.

Tidigare år har det varit betydligt fler impass- bitar placerade någorlunda centralt på borden, jag tror många räknade med att det skulle fortsätta vara så men borden var betydligt öppnare denna gång. Med TLoS tycker jag ni ska återgå till det tidigare sättet att placera ut terräng.

Med vänlig hälsning Daniel

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#9 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 11:17

+ Bra schema

+ Trevliga arrangörer

+ Roligt att ni står upp för målning och gav straff för felaktiga listor och att ni även tog till er att ändra detta så det var lite rimligare

+ Lokalen var bra i stort

+ Terrängen är fin och varierad vilket gjorde många bord väldigt särpräglade

+Kul med kompspannet

+ Bra att scenarion gör skillnad

- Dålig belysning på vissa bord som var till gränsen på att det var svårt att spela

- Impassgrejerna på många av borden var för små för slos

- En del terräng var mkt svårspelad

- Trevligt om lottning och resultat kan läggas upp tidigare på nätet

- 150 vp per kompsteg kan jag tycka är i högsta laget med men det är en svår fråga då missions med spelar in.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#10 Nikped

Nikped

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 14:08

Ännu en trevlig turnering, börjar nästa bli en vana  :)

Gillade kompspannet och att det var så stor skillnad som det var även om det nu gjorde att dom flesta försökte hålla sig i mellan-hög delen av kompspannet. Har inte varit med om detta förut och mycket intressant att se vilka listor folk kan få fram.

Instämmer i att scenariona var bra och att dom gav olika poäng beroende på hur bra man lyckades.

Terrängen var bra och jag gillar att det är mycket på bordet så man måste manövrera, men med hänsyn till att alla bitar var så små hade jag nog hellre sett simple line of sight, det gick sällan eller aldrig att gömma sig. Känns lite knäppt att min hjälte på monster inte kan gömma sig bakom en kulle (ny satt han iofs på en Manticore, fetaste monstret ever), men å andra sidan passar det väl in på "Slätta"  :P

På återseende nästa år!

#11 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 14:39

Allt var extremt bra.
Frukt i kiosken +++++
(Kopiera in allt annat berömm här).

Enda som går att ha en åsikt om är TLOS som jag inte är så positiv till :)

#12 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 08:38

Som vanligt är det jättekul att åka till Slätta.

+Nya lokalen funkade bra, dessutom mer central.

+Bra schema

+De flesta borden har coola teman och terrängen är rätt bra också.

+Roligt kompspann och diffbonusen var bra

+Ägarbytet av Stadt, riktigt bra där nu :P.

+Allt flyter bra

-Avsaknad av terrängbitar att gömma sig bakom (för den som behöver det) alt. SLoS

-Målningsbedömningen är fortfarande lite diffus samt att bonusen till de som blir nominerade blir väldigt stor jämfört med övriga, 1-5 räcker gott.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#13 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 15:39

Jag tyckte det allra mesta var bra!
Bra arrangerat, bra läge, snygg terräng, bra kiosk osv. Kul också att ni valde att köra Väldigt hög komp. =)
Tyckte avvägningen mellan att låg komp tjänar på scenarion men hög komp på VP/BP var balanserad - även om 150 VP/kompsteg är rätt mycket, så kändes det som att det och scenariona (som gynnar låg komp) tog ut varandra en del.

Dock två minus:
1. Att målningen spelade lite väl stor roll. Jag är av den åsikten att det ska vara relativt lätt att nå maxpoäng i målning (och andra softscores om man skulle ha såna).
2. Helt omöjligt att gömma sig för kanoner. Som WE skiter jag rätt mycket i kanoner. Jag tänker främst på folk som körde Drakar/prinsar och andra grejer som iaf vill ha ETT gömställe på bordet.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#14 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 562 Inlägg:

Postad 16 januari 2015 - 19:10

Jag med måste säga att turneringen var jättebra!

Kiosken var ett stort plus, bra lokaler, även om det blev lite ljudligt i stora salen. Brädena var enormt snygga, speciellt jungelbrädet inne i det mindre sidorummet :)

Scenarios var standard, men fungerade bra. Bra komp spann, även om 150 VP per steg var lite mycket. 125 hade varit helt okej, så att man fick se lite mer spridning i listorna, och fler folk som gick omkring på komp 15 kanske?

Bara ett par minus egentligen:

1. Väldigt få ställen att gömma sig för kanoner, vilket gjorde att alla stora monster man ofta ser på högkomp hade det lite tufft mot alla dvärgar.

2. Fredrik Karlsson din klant! :D

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar