Hoppa till innehåll

Foto

Lord Tremendous Rant

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 22 oktober 2017 - 11:11

Följt Lord Tremendous länge och uppskattat hans content men just detta klipp var lite speciellt (han brukar vara väldigt positiv imo).

Snackar han skit eller ligger det något i det han säger om 9th-age? 

Har själv inte varit aktiv på 9th-forumet på ett år eller kanske längre.

<script> </script>

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#2 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 899 Inlägg:

Postad 23 oktober 2017 - 10:02

Har inte sett hela, men har läst interna diskussioner om detta på forumet.

Det kanske ligger någon slags sanning i botten, men som jag förstått det så är han en gnällspik som överdriver ganska bra. Om han inte fick exakt som han ville så var allting jättefel, ála klassisk 5-åring.

Här är en video som ger lite svar på tal tror jag, från en vettigare snubbe.

#3 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 23 oktober 2017 - 19:47

Har sett båda och jag kan inte svara för vad han säger gällande hur det hanteras internt, då jag ej är en del av "staff", dock har han ett par poänger gällande bland annat transparens och framförallt denna långvariga limbo-period i väntan på 2.0. 

Jag ser dock fram emot 2.0 och det kommer vara den editionen som avgör huruvida jag kommer fortsätta med detta älskade spel (vilket jag får fått från fler andra med, på gott och ont).

Det som oroar mig lite är när jag läser kommentarssektionen på videon. Jag förstår att man inte väljer att adressera hela detta inlägg fullt ut pga dess utformning, men hellre att personer inblandade i 9th age inte uttrycker sig alls i en sådan tråd än att lägga en/ett par kommentarer som fokuserar enbart på presentationen och inte innehållet alls, vilket tyvärr varit precis vad man gjort på flera inlägg. (dock har jag inte läst där sen ett par dagar efter videon kom).

Chihammer inlägg täcker det hela mycket bättre, det håller jag med om och presenteras definitivt på ett mer lämpligt sätt. 

Nu vart det ett par rader här men för att sammanfatta: för mig (och flera bekanta) hänger projektets framtid på 2.0, både gällande dess innehåll och presentation. Mer sneak-peaks och förklaringar, precis så som ökat på sistonde, kring varför man väljer vissa saker behövs men framförallt att det lyssnas aktivt på den feedback som community ger annars kommer inte detta projekt leva kvar länge, då konkurrensen är hård gällande figurspelande just nu.

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#4 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 24 oktober 2017 - 08:15

En aningens lång och lite negativ post här så *känsliga läsare varnas*...

Ligger en hel del i bägge dessa videorna. För ett år sedan lirade jag enbart 9th och var fortfarande lite taggad på projektet. Men när spelet stannade av, inget hände, och vi fick på obestämd tid nöja oss med en version som, enligt mig, saknar karaktär testade jag på AoS på Gothcon. Faktum är att det va en av de roligare turneringarna på länge. Spelet visade sig ha ett enormt mycket större djup än jag trodde. Sen dess har jag gått över till att lira AoS och nu mera även 40k (som jag aldrig ens tittat åt tidigare) och har både roligare och är mer involverad i hobbyn än på länge. Här på västkusten existerar i stort sett inte 9th längre. 9th känns väldigt tomt på något sätt. Det är jättebra för den som redan kan alla miljoner regler och gillar ett tävlingsspel med fokus på balans. Ett spel där tärningsutfallet har tonats ner, vinklar är allt och ett (kanske aningen klumpigt formulerat) schacktänk premieres mer. Men för min del handlar figurspel om mer. Jag vill ha mixen av strategi och spänningen (och flabbet) där vissa tärningsrull kan påverka, kanske inte hela matchen men ändå tillräckligt för att jag skall vara riktigt nervös när tärningen kastas. En match kan alltid kunna svänga så ge aldrig upp.

Lore och fluff är bra men det räcker inte med bara det. Lore spelar en rätt stör roll för min del och gillar egentligen det inte riktigt i AoS men det kompenseras av att spelet i sig levererar. Om 9th skall överleva måste man hitta ett sätt att få de som inte i huvudsak ser figurspelet som ett tävlingsspel att uppskatta och backa det. Alla de som inte regelbundet normalt siktar på eller hamnar i top 25% på turneringar men som utgör själva basen av ett välmående community. De som vill ses, lira roliga matcher ihop, visa upp sina figurer och skratta åt otippade utfall. Har riktigt svårt att se någon leta upp 9th, läsa på alla de reglerna, köpa in/konvertera upp så många figurer och ge sig ut och leta motståndare om man inte åtminstone lirat WHFB 8th innan. Skulle man trots allt göra det och sen åka på en turnering för att träffa fler så lär man bli tokstompad. 

Hade gärna sett 9th växa. Har en enorm VC armé sittandes på hyllan men tycker tyvärr inte den är särskilt underhållande att lira med längre. I alla fall inte i konkurrensen med alla de andra stora systemen där GW just nu bara pumpar in nyheter, marketing, skitsnygga modeller, nya regler och material nästan varje vecka. Det här i kombination med vad som nämns i videorna ovan tycker jag signalerar att 9th måste skynda sig och verkligen leverera pronto för man konkurrerar om spelarbasen och att bygga upp ett nytt community någonstans där det inte längre lever är ruskigt tungt. 

just my two cents...

Jonas Fredriksson - YLVA

#5 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 24 oktober 2017 - 13:11

Jag kan bara hålla med, jag hade laddat för att börja introducera spelare till 9:th age så fort reglerna blev stabila vilket jag trodde de skulle vara kort efter förra ETC alltså version 1.1 Men precis när man tror att projektet äntligen är i mål så bestämmer de sig för att börja om från början igen och lämnar communityn med de urvattnade och rätt trista 1.2-1.3.  Jag förstår att det finns en juridisk förklaring i botten men jag önskar att man hade fryst den roligare 1.1 i stället.

Nu har vi varit i limbo sedan början av året och fortfarande har det inte kommunicerats ett tydligt datum för när 2.0 betan kommer släppas för öppet speltest.  I stället kommuniceras det att vi måste vänta och att alla inblandade i projektet har mycket att göra och är överarbetade och att man inte vill spika en deadline för att man inte vill släppa något man inte är nöjd med.  Det jag oroar mig för är att man tagit sig vatten över huvudet i sina ambitioner att göra det perfekta spelet ™.

Jag tror också att tåget håller på att gå och att sista chansen för 9:th är att leverera 2.0 betan innan jul. (Jag är också rädd att medvetenheten om den här risken inte finns i projektet)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar