Hoppa till innehåll

Foto

Bra Armé För En Nybörjare?

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 18:26

Hej. Kanske blir lite halvlångt inlägg men stå ut med mig. Har nu pysslat med figurspel i snart 20 år med Warhammer fantasy som huvudsakliga projekt. Jag har under alla år bara deltagit i två små små turneringaturneringar, jag har spelat med vänner för att det varit roligt. Men min grupp blev mindre och mindre och med Warhammers död och AoS födelse så dog den helt ut. Idag äger jag arméer till AoS,LOTR och 40k men känner ändå en tomhet, nästan en sorg över att Warhammer som jag älskat i så många år är borta. Jag vill ut och träffa folk igen, spela och känna samma glädje. Jag spelade Dwarven holds när 9th age kom men anser mig vara nybörjare. Så nu söker jag svar på vilken armé som är mest nybörjarvänlig?

Tack för tålamodet.

#2 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 728 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 18:58

Vill du slippa måla mycket är Ogres bra. Warriors också.

Annars beror det lite på vad du gillar, närstrid, magi, skytte, blandat?

#3 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 075 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 18:59

Håller du till i Eskilstuna by the way? :) Svårt att säga vilken armé som skulle vara nybörjarvänlig, men dwarfs är ruggigt bra i 9th just nu. 

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#4 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 19:05

Håller du till i Eskilstuna by the way? :) Svårt att säga vilken armé som skulle vara nybörjarvänlig, men dwarfs är ruggigt bra i 9th just nu. 

Yes! Lirar ni fortfarande?

#5 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 19:09

Vill du slippa måla mycket är Ogres bra. Warriors också.

Annars beror det lite på vad du gillar, närstrid, magi, skytte, blandat?

Det jag gillade under Warhammer eran var alver i alla dess former, Lizardmen, Vampire counts och Tomb kings. Men tänker jag utanför den bekväma zonen har jag varit nyfiken på Beast herds och Empire of Sonnstahl :)

#6 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 728 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 19:22

Beast herds är inte så bra för tillfället (bara närstrid, enformigt). Resten du skrev är helt ok!

#7 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 053 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 20:16

Tycker personligen du ska fokusera på det du tycker är häftigast. Det är ju iofs kul att vinna ngt slag emellanåt också.  ^_^

#8 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 536 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 21:11

Tomb Kings och Vampire Counts har lite av en inlärningskurva att vänja sig vid, då de arméerna straffar misstag i movementfasen extremt hårt. Sylvan Elves, Highborne Elves och Saurian Ancients är dock alla väldigt starka, och Dark Elves är helt okej :) Men i slutändan är det viktigaste valet om man gillar modellerna och spelstilen, allt annat är sekundärt ^^

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#9 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 18 mars 2018 - 23:29

Rent spontant så dras jag till Empire of Sonnstahl. Men då utan att titta i några böcker. Men modellerna tilltalar mig :)

#10 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 19 mars 2018 - 06:51

Schyssta med empiri är ju att det finns groteskt mycket alternativa modeller! Kolla in blackpowder på war lord games!

#11 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 19 mars 2018 - 09:09

Om det är nybörjararmé du är ute efter vet jag inte om Empire är riktigt rätt, de har rätt många regler och vill man prestera även på spelbordet bör man få till att deras enheter/regler arbetar tillsammans.

Lizardmen, Beast Herds och kanske OnG tror jag du kan lyckas bäst med tidigt. Sedan är kanske inte BH lika bra som de andra listorna just nu, men det brukar fixa till sig över tiden.

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

#12 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 Inlägg:

Postad 19 mars 2018 - 09:25

Jag måste hålla med alla föregående. Empire är jätteroliga men kräver lite trix. Alver, Lizardmen, Ogres och Warriors är rätt självgående (i brist på bättre ord) där allt kan agera på egen hand.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#13 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 19 mars 2018 - 09:58

Om det är nybörjararmé du är ute efter vet jag inte om Empire är riktigt rätt, de har rätt många regler och vill man prestera även på spelbordet bör man få till att deras enheter/regler arbetar tillsammans.

Lizardmen, Beast Herds och kanske OnG tror jag du kan lyckas bäst med tidigt. Sedan är kanske inte BH lika bra som de andra listorna just nu, men det brukar fixa till sig över tiden.

Ah trist. Tack för the heads up :)

Jag måste hålla med alla föregående. Empire är jätteroliga men kräver lite trix. Alver, Lizardmen, Ogres och Warriors är rätt självgående (i brist på bättre ord) där allt kan agera på egen hand.

Tack för tipsen :)

#14 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 20 mars 2018 - 08:45

Tagit lite tid i helgen nu och kikat i slim armébarméböckerna till Empire of Sonnstahl, Saurian ancients och Highborn elves.

Empire of Sonnstahl gillar jag nog mest. Det beror på att boken ser bra ut och jag tycker att alla figurer ser väldigt bra ut (GW fanboy sedan 1998).

Saurian ancients och Highborn elves hamnar på någon slags delad andraplats. Intressanta böcker men lider av samma problem i mina ögon när det gäller figurer (Igen GW). Nämligen att dom som är nya håller väldigt hög klass, medan de äldre håller lite sämre men blir väldigt tydligt om man ställer upp dom på samma bord.

Ska titta på lite battle reports och kolla runt lite på ninth age förumet och se om jag blir klokare.

#15 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 075 Inlägg:

Postad 21 mars 2018 - 15:26

Yes! Lirar ni fortfarande?

Ja det gör vi, iaf så ofta det nu hinns med :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#16 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 27 mars 2018 - 09:47

Vilka är fungerar bäst mellan Ogre khans och Empire of Sonnstahl?

#17 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 000 Inlägg:

Postad 27 mars 2018 - 10:12

Beror på om du gillar brute force eller synergier =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#18 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 728 Inlägg:

Postad 27 mars 2018 - 10:12

Ogres är betydligt lättare, enheter som klarar sig själva i större utsträckning medan Empire är beroende av synergier mellan units och magi.

Båda lagen är relativt starka, Ogres slåss mer, Empire skjuter mer, men båda lagen kan även göra det andra relativt bra.

#19 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 27 mars 2018 - 11:16

Ja i mina ögon har ju båda arméerna för och nackdelar.

Det jag gillar med Empire är ju i första hand alla coola enheter. Buffandet ser jag inte som en nackdel. Det som talar emot är väl antalet figurer att måla.

Ogre khans har ju färre figurer, vilket alltid är skönt antar jag. Dock inte lika estetiskt tilltalande som Empire. Spelstilen verkar dock betydligt, enklare. Om man kan säga så.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar