Hoppa till innehåll

Foto

Målningspoäng På Turneringar.

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#81 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 13 januari 2012 - 08:43

Det är fortfarande arrangörerna sm bestämmer och dem som inte gillar det får antingen visa det genom att inte delta eller arrangera själva och visa på alternativ.

Själv tycker jag det är en självklarhet att målning, sports, komp, listor och annat är med i totalen för turneringen, men jag ser inget problem med att ha Best general, sports och målning för dem som vill satsa mer på en av dem kategorierna men i totalen för hela turneringen ska det vara en som tillgodosett allt som bör vinna.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#82 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 13 januari 2012 - 12:59

Det är fortfarande arrangörerna sm bestämmer och dem som inte gillar det får antingen visa det genom att inte delta eller arrangera själva och visa på alternativ.

Är det inte ganska praktiskt att kunna diskutera om såna här saker också? Och inte bara: "Passar det inte - GTFO eller gör själv!"
Känns iaf som ett mer givande koncept i mina ögon. =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#83 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 13 januari 2012 - 14:19

Kan ju också vara så att arrangörerna har den där modegrejen "internet" och läser sånahär "trådar".
När vi arrangerar försöker vi slicka på fingret och känna efter hur vindarna blåser så att vi kan arrangera det som flest vill ha och då är forumet och sånahär trådar jättebra hjälpmedel.

#84 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 13 januari 2012 - 14:22

Jag hade tänkt lägga till att sådanna här trådar är jue till för att påverka arrangörer i olka riktningar men tyckte inte det behövdes.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#85 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 13 januari 2012 - 14:29

Sen är frågan hur mycket man som arr skall bry sig om en sån här tråd där vi haft 10-15 pers som postat.

Jag skulle vilja se folk komma med mer förslag på alternativ i denna tråden. Just nu känns det inte som att vi tillför nått annat än att folk slår på trumman för en generell åsikt om ett luddigt alternativ vilket inte vistats upp för de som man debatterar mot. Så lite förslag, nya som gamla, bra som dåliga och tankar om varför ni föredrar eller inte gillar sagda system för att hantera målning på turnering.

PS. Nånting är seriöst fel när jag måste gå in och vara vettig. :(
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#86 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 13 januari 2012 - 15:23

Min åsikt är att battle points ska utgöra ca 50% av den totala poängen. Övrigt är målning, sportsman och quiz. Det är inte någonting som är väl underbyggt, eftersom, well, det är en fråga om tycke och smak. Det skapar en god fördelning av priser till alla - för de som är duktiga på att spela finns best general, för de som mest gillar att visa upp sina figurer finns best painted och om man är duktig på både och inklusive lore och sportslighet - då kan man vinna turneringen.

#87 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 14 januari 2012 - 00:04

Min åsikt är att battle points ska utgöra ca 50% av den totala poängen. Övrigt är målning, sportsman och quiz. Det är inte någonting som är väl underbyggt, eftersom, well, det är en fråga om tycke och smak. Det skapar en god fördelning av priser till alla - för de som är duktiga på att spela finns best general, för de som mest gillar att visa upp sina figurer finns best painted och om man är duktig på både och inklusive lore och sportslighet - då kan man vinna turneringen.

Jag respekterar din åsikt men jag håller inte med. Jag tycker i turnerings sammanhang är det BP som ska vara avgörande. Inte målning, dock tycker jag också att det ska finnas med i någon form. Vet inte exakt hur det ska lösas. Tycker inte att sportsmen och quiz ska ha något att göra med slutresultatet. Quiz om man kör en avancerad quiz känns allt för osäker att ha med tycker jag. Tycker det är tufft med quiz, älskar frågesport spel etc. men då spelar jag TP eller Besserwiser. När jag tävlar i warhammer vill jag avgöra det på spelplanen.

Vi har ju även ett pris extra för målningen, så på något sätt finns det en balans mellan målnings poäng och hur avgörande de ska vara i tävlingen.

Sportsmanship poängen är den saken jag anser är mest trasig. Folk verkar anse att varje match de spelar är deras bästa någonsin och sätter ofta högsta betyg på sina motståndare.
Folk tenderar att sätta lägre resultat om de blir mosade. Jag tycker det 1,2,3 systemet vi hade på Slättaslaget och QFA hade fungerat bra OM folk inser att vi spelar ett gentlemanna spel och man ska i grund vara trevlig mot varandra och spela för att ha kul. Detta innebär att varje match man spelar som är trevligt och ingen slutar med tårar är då alltså en 2a i betyg. Är matchen så fin att man t.ex. blir facebook vänner eller bytertelefon nr med varandra för att hänga och ta en öl kan jag tycker att det kan vara värld en 3:a.

Men denna diskussion ska jag inte ta upp här eftersom denna handlar om Målning.

#88 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 14 januari 2012 - 01:44

Beror ju på vad du anser som hobby fokus. Om du anser att inte spela med papperslappar/proxy/etc och att ha lite fingerfärg på miniatyrerna som hobby fokus så är det ju klart att alla turneringarna har hobby fokus.

Alla turneringar där målning/klippa/klistra/fluff/allmänt pyssel kan påverka slutresultatet är en hobbyturnering. En av de roligaste 7th edition tävlingar jag spelat var en där vi enbart spelade med baser. Dvs, inte en endaste modell
utan spelets fokus låg i placeringar, vinklar etc, alla kunde vara med, alla hade trevlans, och den bäste spelaren vann.

jag är för en turneringsmodell som sr ut ungefär såhär;

100% målat och basat. Annars får man åka hem igen. Ingen diskussion, ingen pardon. Dessutom anser jag att arr. kan ha några färdiga arméer till utlåning om någon trots allt kommer med en armé där 4 modeller är
omålade. Ifall man tycker att det känns tungt att skicka iväg folk. Alternativt att omålade/obasade modeller helt enkelt inte får vara med på spelplanen. Kommer mr.DoC och har enbart en grudsprayad kairos, så får minsann han spela utan Kairos.
Nåt av de alternativen förespråkar jag.

#89 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 14 januari 2012 - 02:15

Besserwiser

Det stavas faktiskt Besserwisser...

//The Kaj

#90 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 14 januari 2012 - 09:35

Messersmitt!

#91 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 14 januari 2012 - 11:36

Messersmitt!

Ja, där hör du!
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#92 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 14 januari 2012 - 12:55

Besserwiser

Det stavas faktiskt Besserwisser...

Fyndigt! xD
Men jag hoppas poängen gick fram trots felstavningen! hehe

#93 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 14 januari 2012 - 13:42

Haha ja absolut Lego! Jag tror vi förstår varandra väldigt bra i den här frågan =)

Men jag kan ju bara inte låta ett sånt där läge passera. Det var lite för bra! :D

//The Kaj

#94 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 14 januari 2012 - 14:21

Messersmitt!

Det stavas "Messerschmitt". ;)
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#95 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 15 januari 2012 - 01:25

Jag läste spanska...

#96 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 15 januari 2012 - 02:45

Hur stor del av totalpoängen som är målning är en annan fråga än frågan om hur svårt det ska vara att få max målning. Den frågan handlar egentligen, som många påpekat, egentligen om i fall man ser en turning som en tävling i alla moment i hobbyn eller inte.

Linjerna går egentligen mellan om man:

1) Ser målningen som något i stil med tröskelkomp alltså en minsta nivå man måste nå för att få vara med och ha chans att placera sig. (Då blir TT = nästan max målning)

Eller:

2) Ser målningen som ett tävlingsmoment på samma sätt som spelandet. I en sådan målningsmall blir TT något i stil med hälften av max målning.

Förspråkare av 1 och förespråkare av 2 lär aldrig kunna enas om ett förslag då man försöker åstadkomma olika saker och det intressanta är väl egentligen att få veta hur fördelningen ser ut mellan olika läger. (Not givetvis har båda läger rätt, det finns ju inget rätt svar utan beror på personliga preferenser, själv skulle jah gärna leja bort 3/4 av armen till någon annan då jag tycker det är tjatigt att måla rank and file även om jag som sagt gärna lägger massa tid på intressanta konverteringar.)

Poll någon ?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#97 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 15 januari 2012 - 11:15

Bra sammanfattning av läget!
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#98 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 15 januari 2012 - 12:02

Älskar att denna långa tråden slutade med att diskutera galenskapar-skämt :D

Bra av Hoffa som fixar ordning igen :)
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#99 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 15 januari 2012 - 12:04

Bra post Hoffa!

Jag som befinner mig nån stans mellan 1 och 2, hatar att måla mycket och är för lat för att få ihop en snygg armé. Men jag tycker att man borde ha ett större spann på målningen än TT = OK. Det som jag ofta känner är att målningsmallar inte alltid finns med samt att dessa inte är så specifika alltid. Det som jag tror många har problem med är att det är väldigt mycket subjektivt inblandat i många bedömningar av målning. Jag tror att de flesta hade varit okej med en bedömningsmall med hårda riktlinjer där man måste göra x för poäng osv. och sedan lämnar man frågan om hur snyggt nånting är gjort till best painted omröstningen.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#100 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 15 januari 2012 - 13:15

Då målning är svårt att mäta exakt med något sorts verktyg eller på annat sätt liksom räkna fram, så är det subjektiv bedömning som gäller.
Det viktiga då är att man har interbedömarreliabilitet (ja, det är ett ord!) vilket betyder att alla som bedömer något gör det på samma sätt - alltså att resultatet blir det samma.
Och helt exakt blir det ju aldrig vid sådana tillfällen, men det är en problematik som inte går att komma ifrån.
Vi får helt enkelt respektera att det kan diffa lite mellan olika bedömare.

Men visst håller jag med dig Joey; Om att mallarna borde vara mer explicita och konkreta så man som spelare iaf har en någorlunda uppfattning om vad som efterfrågas och vart gränserna går. =)

//The Kaj

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar