Hoppa till innehåll

Foto

Målningens vara eller icke vara?

• Please log in to reply
121 replies to this topic

#61 Chris

Chris

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 07:00

QUOTE (Da'Ghault @ Apr 19 2011, 06:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hampus har redan förklarat varför Best General inte är med.
Därför att best overall nästan jämnt också är best general.
Ska bästa spelaren få 2 priser bara för att det ska kompenseras mot best painted.

Har inget problem med best general, men tycker ingen ska kunna få 2 priser.
Om best overall också är best general kunde nest best general få detta priset.
Detta sker dock aldrig i Svenska turneringar. Hyffsat ofta utomlands dock.
Nej, du har missat poängen med vad jag har föreslagit. Jag föreslår tre delkategorier, Best General (spelpoäng enbart), Best Painted (målning enbart) och Best Sportsmanship, sedan också en Tournament Champion (best overall, eller vad man vill kalla det) där alla delkategorier är lika viktiga, eller där iaf spelpoäng och målning viktas lika och sportsmanship kanske något mindre. Om man lägger till en Best General (vilket man borde) kan ju overall självklart inte fungera som förut. På det här sättet blir ju (nästan) alla glada och nöjda. De som spelar hyfsat, har lite tur men målar som gudar kan ju t.ex. ha möjlighet att vinna turneringen också. Man får en mer helhetsbild på hobbyn och det blir mer rättvist.

#62 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 07:12

Känns bara som alldeles för mycket priser. Turneringsvinnare och best painted räcker. På våra turneringar (Västerås) kan alla nå full målarpoäng utan problem (förutom de 1-3 extrapoängen för de tre snyggaste arméerna då), så det ska inte vara en avgörande faktor såvida man inte medvetet slarvat ihop en armé bara för att kunna spela.

QUOTE (Chris @ Apr 19 2011, 02:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Men vad alla verkar missa är att det är ingen som har argumenterat för att det inte ska vara något krav alls på målning, heldre ska det vara STRÄNGARE grundkrav för att man ens ska kunna få vara med. Med grundfärg, lite wash, en del detaljer och basning så kan figurerna se helt okej ut även om man generellt (som jag) suger på att måla.

Skulle t ex innebära full målarpott på en Västeråsturnering. Då tycker jag personligen att det är trevligare att ha det som mål än absolut grundkrav, för då kan iaf folk som slarvat vara med, även om de inte kan få full målarpott. Slutresultatet är dock att en armé som klarar Chris grundkrav för att överhuvudtaget få vara med också får full målarpott i Västerås, så det är ingen egentlig skillnad.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#63 Chris

Chris

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 07:17

QUOTE (Falkman @ Apr 19 2011, 08:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
Känns bara som alldeles för mycket priser.
Ja, då går det ju alldeles utmärkt att skippa "Overall" och bara ha de tre delkategorierna om man känner så.

#64 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 07:39

Att endast kunna vinna best painted är inget vidare incentiv för att måla sin armé lite snyggare.
Det finns ju alltid en annan armé som är snyggare, så varför anstränga sig.

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#65 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 07:47

QUOTE (glasman @ Apr 19 2011, 08:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det finns ju alltid en annan armé som är snyggare, så varför anstränga sig.

För att få full målarpoäng/få ställa upp över huvud taget/för att det är kul.
Välj det som passar dej bäst.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#66 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 08:55

QUOTE (Chris @ Apr 19 2011, 08:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Da'Ghault @ Apr 19 2011, 06:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hampus har redan förklarat varför Best General inte är med.
Därför att best overall nästan jämnt också är best general.
Ska bästa spelaren få 2 priser bara för att det ska kompenseras mot best painted.

Har inget problem med best general, men tycker ingen ska kunna få 2 priser.
Om best overall också är best general kunde nest best general få detta priset.
Detta sker dock aldrig i Svenska turneringar. Hyffsat ofta utomlands dock.
Nej, du har missat poängen med vad jag har föreslagit. Jag föreslår tre delkategorier, Best General (spelpoäng enbart), Best Painted (målning enbart) och Best Sportsmanship, sedan också en Tournament Champion (best overall, eller vad man vill kalla det) där alla delkategorier är lika viktiga, eller där iaf spelpoäng och målning viktas lika och sportsmanship kanske något mindre. Om man lägger till en Best General (vilket man borde) kan ju overall självklart inte fungera som förut. På det här sättet blir ju (nästan) alla glada och nöjda. De som spelar hyfsat, har lite tur men målar som gudar kan ju t.ex. ha möjlighet att vinna turneringen också. Man får en mer helhetsbild på hobbyn och det blir mer rättvist.

Att alla delar ger lika mycket poöng och sen en total overall låter bra för min del. Majoriteten verkar dock föredra att spel ska ge mer poäng och
de övriga kategorierna fjuttpoäng eftersom spel kan tydligen alla bli lika bra på medans sportmanship och målning är bara är för 'gifted' och
att är man på en turnering, så är det för att spela.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#67 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 10:34

QUOTE (Atnas @ Apr 19 2011, 00:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vissa av oss, glasman, kan inte måla snyggt hur mycket vi än försöker. Att få skit för det är ju inte vidare kul det heller.

Sånt här tycker jag är löjligt rent ut sagt. Alla kan bli bra på att måla, så länge som du inte lider av någon fysisk eller psykisk defekt. Det handlar bara om att man måste TRÄNA på det, precis som allting annat man vill bli bra på.

För vissa kanske det tar 3-4 år med gediget målande innan man börjar bli bra - för andra tar det 9-10 år. Från början målade jag FRUKTANSVÄRT FULT, men 16 års målande (säkert 1500+ timmar) har gjort att det gått från fult till riktigt bra.

Jag vet massor av killar som inte har en gnutta estetisk talang i sig, men som numera målar riktigt bra. Vad har de gjort? De har målat som f-n, tagit tips av bättre målare och varit allmänt sugna på att utvecklas. Det handlar BARA om att vilja. Jag kan lova dig att du kommer kunna måla bra om du lägger ner den tid som de andra topp-målarna gjort.

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#68 Chris

Chris

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 12:24

Om det är så som Falkman säger som det funkar med målningspoängen som ingår i totalvinnarplatsen så kan jag definitivt köpa att ta med lite målarpoäng i slutresultatet. Men om man skall gå på DHettNecks krav så kan jag inte hålla med, shaders/highlights, avancerad basning (målning av sand, static grass, skulptering med stenar etc.) skall inte krävas för att få full målningspoäng om man inte delar upp priserna helt.

Dvs. antingen:
Best General
Best Painted

eller:
Best Overall (där man kan få full pott på målningsdelen om man har utfört enkel målning, lite detaljer, wash och basning)
Best Painted (här kollar man på de lite mer avancerade målningsbitarna)

#69 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 15:10

Till de som föreslår att ha ett gemensamt overall-pris där målning och spel vägs lika tungt. Har ni någon aning om hur svårt det är att målningsbedöma på den nivån som det skulle kräva? Det är nog svårt när man har försökt att dela ut 20 poäng till ascool och 10 poäng till table top(som väl inte var helt ovanligt för några år sen). Jag ser bara inte hur man skulle kunna göra en 100-gradig skala och sedan bedöma enligt denna, samtidigt som det var något som folk skulle ställa upp på var rättvist.
Postad bild

#70 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 15:18

Jag har funderat kring massa sätt att implementera nya turneringssätt för att lösa detta långt innan denna diskussion tog fart. Med lite tur kommer det ett nytt spännande turnerings-format redan till hösten, säger inte mer än så tongue.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#71 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 15:29

Ha ett gemensamt overallpris med enbart målning och spel är som Sherlocko säger alldeles för svårt.
Däremot ser jag gärna att man kör t.ex. 50% av overall på BP, sedan de övriga 50% delas mellan sportsman från motståndarna, målning från domare, målning från motspelare, quiz osv beroende på vad man vill ha med.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#72 snowblizz

snowblizz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 189 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 17:23

Best Overall: battlepoints+målning+sports+komp
Best General: battlepoints
Best Painted: målning
Best Sportmanship: sports+komp
Misfire Award
Specialpris för sistaplats

inga "dubbla vinster"
"trofeer" + lite grejs åt alla vinnarna i den mån arrangörerna har möjlighet

alla nöjda?
Har funkat för oss i fyra år nu

och för guds skull se inte ut som ett surkart när ni hämtar ut Best Overall men "satsade" på att vinna Best General.
Kan inte ens börja beskriva hur taskigt det känns som organisatör att se det.

#73 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 21:39

QUOTE (Zaanash @ Apr 19 2011, 16:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ha ett gemensamt overallpris med enbart målning och spel är som Sherlocko säger alldeles för svårt.
Däremot ser jag gärna att man kör t.ex. 50% av overall på BP, sedan de övriga 50% delas mellan sportsman från motståndarna, målning från domare, målning från motspelare, quiz osv beroende på vad man vill ha med.

Ah, precis vad jag föreslog ett par sidor sen smile.gif

Tror på det faktiskt - även om det hastades ihop på jobbet - men det verkade ju falla för döva öron, så att säga...

Snowblizz
och för guds skull se inte ut som ett surkart när ni hämtar ut Best Overall men "satsade" på att vinna Best General.

Ska försöka...
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#74 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 20 april 2011 - 10:26

Sånt här tycker jag är löjligt rent ut sagt. Alla kan bli bra på att måla, så länge som du inte lider av någon fysisk eller psykisk defekt. Det handlar bara om att man måste TRÄNA på det, precis som allting annat man vill bli bra på.

För vissa kanske det tar 3-4 år med gediget målande innan man börjar bli bra - för andra tar det 9-10 år. Från början målade jag FRUKTANSVÄRT FULT, men 16 års målande (säkert 1500+ timmar) har gjort att det gått från fult till riktigt bra.

Jag vet massor av killar som inte har en gnutta estetisk talang i sig, men som numera målar riktigt bra. Vad har de gjort? De har målat som f-n, tagit tips av bättre målare och varit allmänt sugna på att utvecklas. Det handlar BARA om att vilja. Jag kan lova dig att du kommer kunna måla bra om du lägger ner den tid som de andra topp-målarna gjort.

Jamen då är det ju skönt att veta om att 10 år kan min armé äntligen bli accepterad biggrin.gif
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#75 Chris

Chris

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 20 april 2011 - 11:19

QUOTE (Atnas @ Apr 20 2011, 11:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jamen då är det ju skönt att veta om att 10 år kan min armé äntligen bli accepterad biggrin.gif
Tskk... Innan dess finns det nog 3D-skrivare med rimlig kostnad thumb.gif

För oss som inte har talang/ork/lust/motivation/tid etc. det vill säga.

#76 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 april 2011 - 12:14

eller så har man ett absolut målningskrav på turneringar och arrangörer är nogranna med att inte tillåta omålade/obasade/ofärdiga figurer. Så slipper vi mer eller mindre hela problematiken. =) Jag har svårt att tänka mig att målningspoäng/tävlingar rent generellt är det som gör att folk kommer/inte kommer. de flesta i den här tråden skriver ju att de vill ha trevligt, och då ingår det målade arméer. Ha som krav att man har en målad armé annars kan man gå hem igen. =) så har vi löst alla personers problem här. (bortsett de som enbart åker väg för att vinna målningspoäng. men de åker väl knappast till en spelturnering eller?)

edit: Apropå talang osv: Jag är motståndare till idén om att vissa "har det" vissa "har det inte". Det handlar som sagt om tiden man kan lägga ner. Och alla kan inte lägga lika mycket tid som andra av olika orsaker. (ekonomi är ju den vanligaste tongue.gif)

#77 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 20 april 2011 - 12:24

Fast det är trevligare att spela mot en snygg armé än en som bara är grundmålad. Enda sätt att främja snyggare arméer (empirskt bevisat) är att låta målningspoängen väga in i resultat. Annars är det väldigt många som lägger sig på minimum-målat (mej själv inräknat).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#78 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 april 2011 - 12:28

QUOTE (DHettNeck @ Apr 20 2011, 13:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Fast det är trevligare att spela mot en snygg armé än en som bara är grundmålad. Enda sätt att främja snyggare arméer (empirskt bevisat) är att låta målningspoängen väga in i resultat. Annars är det väldigt många som lägger sig på minimum-målat (mej själv inräknat).

jag skulle vilja se din empiriska studie =) Om man är rädd för minimivärde, höj dem då från 3 färger+basning till 5 färger+basning+shades+highlights+100% wysiwyg eller vad som. =) Som ni alla märker, det är inte målningen i sig jag är emot. Det är att målning ska påverka mitt spelande. =)

#79 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 20 april 2011 - 13:05

Förr när det fanns blandade turneringar och målningen inte var en stor del av det hela. Så dök massor av folk upp med halvmålade eller omålade arméer. Så fort kraven gick upp på målningen så ökade total kvalitén något otroligt.
Admin här på SWBR.

#80 Chris

Chris

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 20 april 2011 - 13:17

QUOTE (Kane @ Apr 20 2011, 12:28 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (DHettNeck @ Apr 20 2011, 13:24 ) <{POST_SNAPBACK}>

jag skulle vilja se din empiriska studie =) Om man är rädd för minimivärde, höj dem då från 3 färger+basning till 5 färger+basning+shades+highlights+100% wysiwyg eller vad som. =) Som ni alla märker, det är inte målningen i sig jag är emot. Det är att målning ska påverka mitt spelande. =)
Jag håller med i princip men man får inte göra det för svårt heller. Vem som helst med lite träning skall kunna klara att göra en hyfsat snygg armé själv och inte behöva ta flera år på sig att lära sig avancerade målningstekniker.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar