Hoppa till innehåll

Foto

Tankar Om Mina Matcher Samt Min Komp.

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
5 replies to this topic

#1 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 355 Inlägg:

Postad 06 april 2015 - 07:18

Tankar efter helgen
korta matchrapporter o lyfter de delar i listan som jobbade i matchen för att sedan beskriva min analys om komp.
Likabra lägga allt här..
Vidare kompdisussioner får ni gärna skriva i komptråden

Jag spelade med 
anchent trädman level 2
anchent trädman level 2
anchent trädman level 2
Drycha
Level 4 undeath book of ashur mr2
22 achers trueflight FC Gleaming pendant
11 eternal guards FC
5 gladeriders starfireshafts std mus
2*8 scouts poison flagga mus
5 scouts flagga
örn

Match 1 Tombkings:
Arkan the black
level 1 light
2 heralder
tombking på sphinx
2 katapulter
1 casket
1 sphinx
stort skelletonblock
6 chariots

Min runda 1 skjuter jag ner 1 katapult samt får in 2 ambushande trädmen från skog nära hans linjer så de står bakom blocket bredvid ena katapuilten. dwellar blocket dödar båda heralderna.
sedan min nästa rudna går trädmennen in o grindar ner blocket samtdigt som jag skjuter ner unit efter unit med mitt skytte.  han har valt döda 3 magilevlar så jag kastar knappt spells med level 4an

Jag vann med 20-0

Denna matchen vann jag inte pga undeath utan dryshas ability tillsammans med dwellers.

Match 2
Jag mötte Simon holm
Dvärgar
Lord på sköldbärare
bsb
karaktärer som gav reroll to hit på irondrakes
runelord
2 stora Xbowsenheter
1 stor iromdrakeenhet
3 helikoptrar med steam
1 kanon

Inleder matchen med skjuta ner kanonen. ställa TK achers framför hans skytte pushar lätt.
Han lägger allt skytte på TK achers.
Vi får en skytteduell där jag i rinda 2 låser hans swift reform på irondrakes (med alla karaktärer) dock bombar han med helikoptrarna ner alla dessa units som spärrar o då kan skjute ner
ena trädmannan.
då väljer jag ta rangeduell istället o då vinner med 12-8
låser hans skytte i några rundoir med T7 zombiess

Denna matchen gjorde undeath en del men inte alls avgörande. I denna match avgjordes mer på poisonskytte o trueflightskytte.

Match 3
Jag mötte Håkan karlsson
Han spelade 
annointed på eldfågel
level 2 fire gem scepter
handmaiden reaverbow general
stort acherblock
18 PG
2*6 reavers flagga
6 silverhelms flagga
6 drakprinsar drakbanner 
2 boltare
6 shadowwariors

Chargescenariot  jag placerar min punkt vid en skog så trädmen samt scout kan erövra den runda 1 o då i stort autoklara scenariot, han deplyar sin längst till vänster där jag inte kan stå med armen
pga en kulle ivägen för skyttet. så den som får runda 1 får 4 bp. håkan får dessa.  sedan spelas en jämn match där jag får upp totalt 2 terrorgheist  döärar eldfåglen 2 gånger men reser sig direkt båda 
gångerna
låser drakprinsar med en spririthost och utnyttjar TK achers att skjuta lite extra.
skapade hexwraiths som gick o dödade boltare
Förlorar matchen med 12-8
Denna matchen gjorde undeath mkt  skapade terrorgheist som dödade fastcav eldfåglar mm stoppade dragonprinspush.

Match 4
Jag mötte Petter 
Han spelade
VC lord på häst level 3
necromanser level 4 undeath
withking på häst
blackknights
2 zombieenheter
4 bloodknights
stort sklettblock
2 wargulfs
3 enheter hundar

JAg inleder matchen med att dwella ihjäl hans level 4 samt stoppar blackknightspushandet med 5a scout.  han rusar framåt då o chansar kastar 6 tärningar på bubbla van hels. Spränger sin vampyrlord.
Efter det moppar jag upp armen med skytte samt en banshee som jag skapat runda 3.

Vinner med 19-1 pga matchen istort sätt är capat till detta.

Dwellers avgjorde matchen runda 1  Undeath var bra men inte matchavgörande.

Match 5
JAg mötte Rikard johansson Bretts
Brettlord
level 4 undeath
bsb häst
paladin på pegg
paladin på häst 
2*12 realm knights
9 knihgts
2*6 knights
3 peggknights
5 yeomen
10 men at arms

Jag får fram en träman som ställer sig framför en 6a knights med bsb som skapar en grind där jag treewackar bsb tills han dör tar lång tid
dwellar knights men karaktärer överlever.  får in stand and shoot på en 12 knights som failar panic på 8 utan reroll springer därifrån. skjuter ner knightsen överallt men tappar
trädmen på break 
Slutar 12-8 till mig

I denna match fick jag inte igenom mkt spells alls och jobbade med trädmenläsningar samt skytte.  

Match 6
Möter daniel Tooke
han spelade 
oldblodd påå carnu
bsb på carnu
level 2 heavens scroll
level 2 beast kub
6-8 enheter skink i blandade former
15 kroxar i en unit

tar objekteivet runda 1 med scouts
skapar hexwraiths och en wraith runda 1 dessa 5 hexarna låser kroxarna runda 2  bsb på carnu får in en charge på ancehntträdman som wackar ihjäl carnun o stompar sönder bsb,
runda 3 får jag in 5 nya hexar som går in i flank på kroxarna.  jag skjuter ner units i snabb takt divertar o undviker oldblooden och städar bort resten. runda 6 bryter kroxarna.

Slutar med 20-0  då har jag på planen 2*5 hexar 2 wraiths samt 1 spirithost  o då har jag slutat kasta spells med level 4an i runda 4.

Här avgjorde undeath hela matchen  annars kunde jag inte ta hand om kroxarna.

Detta räkte för att gå förbi simon o rickard och vinna tuneringen :)

Mina slutsatser om min lista

3 tärdmen acnhients med life borde ha kombominus med life var för bra att ha 3 monster samt autofå dwellers istort sätt med den lilla kompminus dessa ger (Dessa var min kompsmink som gav mig minst 2 matchvinster rakt av)
Drysha borde ha en kombominus med trädmen då denna kombom var riktigt bra.  påverkade motståndarnas movment samt deployment i start samt var bra sätt anpassa sin trädmen deployment då jag hade mkt få drops (4st)
Undeath var riktigt bra.  kunna raisa eteras i rätt matchups avgör matcherna rakt av. skulle nog vilja antingen:
Höja minuset till 9 per spell eller ha kvar dagens minus men att summonande enheter ger bort sina poäng.

Lite hastiga kommentarer och tankar med säkert många fel i mitt minne av motståndarnas listor :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#2 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 06 april 2015 - 09:15

Jag själv som spelade Woodelves utan Lore of Undeath kan ju tillägga att GothCons turneringsregler gynnade Woodelves, då man bara behövde ta lite VP (1100+) för att få 10-0 i BP och uppdragen klarar man rätt lätt när man har tillgång till helt okej monster och en annars rätt flexibel armé.

Hade vi spelat komp 10 så hade det varit en helt annan femma och utan samma upplägg så hade det varit en helt annan femma.

Kan nog instämma i det Dennis skriver om både Drycha och Ancients när man har flera.

Bara en Ancient är inget att hurra för, men när man har två eller fler och kan säkra upp dom bra spellsen i life blir dom ju helt plötsligt rätt stabila för hela armén (på hög komp). Kan nog tycka att Drycha plus en trädman är ok, men att det skulle kunna ge extra minus när man har två eller fler (och med trädmän menar jag både ancients, vanliga och Durthy).

Kom ihåg att det var rätt ont om kanoner och metall och death magi då vi körde hög komp, metat ser helt annorlunda ut på låg komp och då blir trädmännen mycket sämre per automatik.

Don't play with fire, play with trees!

#3 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 06 april 2015 - 20:46

Jag satt med några vänner innan GC och spekulerade. Vi kom fram till att den där listan var överlägset starkast på turneringen.

Skönt att vi inte var så dåliga på att läsa metat. :)

#4 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 090 Inlägg:

Postad 06 april 2015 - 21:11

Heh, well, Jag tror inte bara det beror på listan ;)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#5 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 06 april 2015 - 23:16

Trevlig läsning :-)

Generellt tycker jag det är synd att magin ibland tar över matcher. Nu är inte det något unikt för LoU; en välplacerad sol, mind razor eller dwellers kan också avgöra en match. Det får man nog ha i åtanke när man kompar LoU. Nu har väl kanske denna lore mer potential att vara bananas i nästan alla matchups... Ändå lite glad att Tomb kings har hittat något som gör dem viable!(?)

#6 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 07:49

Dwellersskills, nice :P.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar