Hoppa till innehåll

Foto

Defcon 2017 - Listor Turnering 2

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
32 replies to this topic

#21 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 11:43

Jag håller helt med dig Elias, och du resonerar alldeles riktigt. Jag gjorde alltför många fel under turneringen för vad som är accepterbart för en ETC-spelare. Jag hade inte koll på regler och uppträdde dåligt mot Mathias i situationer där han objektivt hade rätt. Nu när jag har kommit bort från turneringen och fått lite klarhet och kunna utvärdera mitt beteende så kan jag inte med gott samvete behålla en andraplats, som du påpekar. Därför conceedar jag min placering som 2'a. Jag har samtalat med Kaj Gyllinger, som kom 3'a, och han kommer att ta emot mitt pris, och lämna sitt eget vidare till Mathias Eriksson, som tar hans 3'e plats som han förtjänar. Jag ber verkligen om ursäkt till alla inblandade, och jag kommer göra slag i sak för att se till att liknande inte inträffar i framtiden. Att omkringliggande förhållanden suger är inte en ursäkt, som du påpekar Elias.

Jag känner mig bitvis skyldig också, då jag som arrangör ändå har ett visst ansvar att kontrollera listorna (även med allmän rättning) och missade detta. Måste ge props till dig Tooke dock som avsäger dig 2a-platsen, då situationen är vad den är trots att jag inte heller misstänker att något misstag/fusk skedde medvetet. - En följdfråga på detta, vart hamnar Tooke i placeringen? (arrat för lite för att ha koll, och jag tycker att stryka helt är lite väl hårt..)

Ja jag vill förtydliga att en häxjakt inte var mitt mål direkt. Däremot är det ju lite dåligt att inte ändra listan när man blivit tillsagd. Jag har dock aldrig haft migrän så jag vet inte hur lätt sånt kan "glömmas".

Jag tycker det är minst lika slarvigt av mig att inte upptäcka felet då jag ändå läste igenom alla listor ganska mycket :D Jag glömde ju även både Stupidity och DT test under mina matcher.

Så klantigt, ja. Fusk, nej det kanske jag inte tycker då. Så inga hard feelings hoppas jag. Det var faktiskt Ted som upptäckte felet när jag sa åt honom att spela Daniels lista :P

---

Däremot! Kanske borde införa regler för att spelare inte ska få skippa spela matcher och ta ett annat resultat än 10-10? ;)

Jag förstår att ni är best pals och spelar mycket, men jag tycker verkligen inte att det är ok. Men jag vet inte hur konsensus för sånt ser ut, ni är ändå två ETC topspelare? Ni vet båda två mycket väl att en match inte alltid slutar 10-10 isch, om inte båda verkligen siktar på det.

Nu var det ju bra för mig den här gången, men för alla andra då? Vad hade hänt om Kaj fått 20? Eller Daniel? Kan ju knappast vara omöjligt?

Jo att skippa matcher med annat än 10-10 kommer inte vara tillåtet på Lincon/Defcon fortsättningsvis men då jag ej satt upp några sådana regler inför denna Defcon, så var det ok.

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#22 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 892 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 11:49

Bra.

Man kanske ska ha 8-8 som resultat till och med, tycker alla ska spela alla matcher, om de inte är så att de inte kan spela klart den.

#23 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 090 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 12:51

Det är ju Egentligen inget som hindrar två spelare från att komma överens om ett resultat, oavsett hur matchen går - vilket även händer på ETC ibland, t.ex. om Båda spelarna kan matchen, men ingen vill spela den, om någon ger upp efter ett visst antal rundor, osv.

Angående min och Daniels match så har den som sagt spelats måååånga gånger, vi båda kan den väldigt bra, och den slutar mellan 13-7 och 11-9 i princip varje gång. Vi sade båda två att vi skulle spelat extremt safe och valde ett resultat däremellan som bedömdes rimligt. 12-8.

Självklart hade ju inte några stora resultat varit OK, utan i mitt tycke ska det i så fall vara inom spannet som vanligen betäcknas som draw.
Men som sagt, det finns Egentligen inget som hindrar två spelare från att komma överens om poängen för en match.
Men som med mycket annat vore det sjukt bra om vi kunde ha någon slags allmän praxis om vad som gäller inte bara vid själva spelet, utan även runt om. Matcher som drar över, fel i listorna osv.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#24 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 13:32

Ingen av alla oss inkl arr reagerade på felaktigheten i listan så det är ingen större last på Daniel.
Anledningen till att listorna postas är ju för att det är lätt att missa saker när man skriver listorna, speciellt när reglerna har ändrats så ofta. 

Att det inte åtgärdades efter match två är lite för slarvigt även om det finns omständigheter som kan förklara hur det kunde hända, jag har personligen (för?) höga förväntningar på spelare i Daniels/ETC nivå varav min reaktion.

Jag tror inte att det var ngt medvetet fusk och det behöver inte bli en större sak än vad det är. Daniel har tagit på sig misstaget och vi alla får gå igenom varandras listor noggrannare i framtiden.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#25 Klumpfluff

Klumpfluff

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 14:11

Jag håller med Elias ovan.

Daniel var mycket trevlig i min match (5), ser ingen anledning för honom att avsäga sig en andraplats. Det var kollektiv rättning, men ingen rättade så det är färdigt, då är listan som den är. Hela det här är trams i mina ögon, alla gör ju fel, hela tiden, jag kan garantera att Daniels lista inte var den enda med felaktigheter (vilka dessutom påpekats under match och senare glömts bort).

Jag tror att jag kanske drabbades hårdast av det eventuella fusket (då jag hade en bra möjlighet till att själv komma tvåa). Men jag tycker inte det är fusk och därför yttrar jag mig i detta. 

Han har dessutom tagit initiativ och bett om ursäkt och förklarat sig. D.v.s. han tycker nog detta är mycket jobbigt, onödigt jobbigt, vilket är synd och då felet inte bara är hans utan också mitt som inte rättade (och alla andra som känner lite ansvar). Är det någon som bryr sig om placeringarna så här i efterhand, har de någon vidare betydelse?

Jag ser fram emot nästa gång vi spelar, resten är fullkomligen skit samma.

/Dan

#26 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 15:09

+1 på dan. Allmän rättning = ett antal illegala listor. Är ju ingen katastrof.

Angående att inte spela matchen så är ju sanningen så att man kan spela matchen mot ett resultat också. Du står i det hörnet jag står i det. Skall man då avkräva att det rullas totalt 24 tärningar + eventuella channels i magifasen bara av princip? Blir bara fånigt att tvinga spelare till att spela en match de inte ämnar spela. Då låtsas man i 6 rundor och så blir det samma resultat i slutändan ändå.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#27 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 090 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 15:17

Det sägs ju så jävla mycket vettigt i den här tråden!

Det är ju så man kan bli religiös (eller nå liknande)! <3

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#28 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 892 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 15:21

Angående att inte spela matchen så är ju sanningen så att man kan spela matchen mot ett resultat också. Du står i det hörnet jag står i det. Skall man då avkräva att det rullas totalt 24 tärningar + eventuella channels i magifasen bara av princip? Blir bara fånigt att tvinga spelare till att spela en match de inte ämnar spela. Då låtsas man i 6 rundor och så blir det samma resultat i slutändan ändå.

Absolut. Men jag gillar inte det faktum att två spelare kan låta bli att "försöka" spela sin match. Oftast gör det inte så mycket visst, men vad händer när folk börjar mygla med sånt? Jag, Mathias och Johan spelar väldigt mycket mot varandra, vi får också mötas på turneringar och då spelar vi alltid klart matchen som vilken match som helst. Ibland blir det 20-0, nästa gång blir det 8-12.

#29 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 15:37

Absolut. Men jag gillar inte det faktum att två spelare kan låta bli att "försöka" spela sin match. Oftast gör det inte så mycket visst, men vad händer när folk börjar mygla med sånt? Jag, Mathias och Johan spelar väldigt mycket mot varandra, vi får också mötas på turneringar och då spelar vi alltid klart matchen som vilken match som helst. Ibland blir det 20-0, nästa gång blir det 8-12.
Man kan ogilla det, men att med regler komma åt det är omöjligt och leder mer sannolikt till att folk börjar "spela" en match istället vid de få tillfällen det sker.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#30 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 16:05

Att folk tar intentional draws tror jag är svårt att komma ifrån i vissa lägen, inom kortspel har det ju varit ett problem länge och är något som helt enkelt är accepterat beteende när man närmar sig slutrundorna av swissen. Det går som Johannes säger inte att tvinga folk att spela en match de inte vill spela.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#31 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 892 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 16:16

Vi kanske kan ha praxis på 10-10 i såna lägen då för de som måste envisas med att hålla på så

#32 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 16:50

Gör som i sporten och premiera vinster (oavgjort 1-1, vinst 3-0). Jag har svårt att översätta det rakt av men ponera att oavgjort är 10-10 och massaker 30-0 och sedan glidande däremellan. Finns säkert nackdelar med det också, men skulle iaf innebära att det inte lönade sig att drawa med flit.

#33 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 18:30

Detta är inte ett stort problem. Tycker jag iaf. Så jäkla ofta händer det inte hehe.

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar