Hoppa till innehåll

Foto

Frågor angående kompen

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
77 replies to this topic

#21 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 00:04

Tjosan Anton...

Enligt din komp mall stämmer de att Skorpioner är ogre sized...tycker de låter trevligt men de låter ju samtidigt för bra för att vara sant...

/Christian...som komp optar åt Joakim...

#22 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 05:57

QUOTE (LordChance @ Jan 13 2005, 00:04 )
Tjosan Anton...

Enligt din komp mall stämmer de att Skorpioner är ogre sized...tycker de låter trevligt men de låter ju samtidigt för bra för att vara sant...

/Christian...som komp optar åt Joakim...

Lite svårt att neka det när spawns får det... för de har väl 40 mm bas?

#23 Erotikos

Erotikos

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 09:40

Nej , Skorpioner är inte Oger sized efter som den är på 50mm bas.

MvH/ Erikos

#24 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 10:46

Fel...

Skorpioner skall vara på 40mm...oavsätt vad man får i blists...oavsätt om de inte får plats etc...

/christian...

#25 Erotikos

Erotikos

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 12:29

QUOTE (LordChance @ Jan 13 2005, 10:46 )
Fel...

Skorpioner skall vara på 40mm...oavsätt vad man får i blists...oavsätt om de inte får plats etc...

/christian...

Q. What base size does the Tomb Scorpion use? What is it’s unit strength?
A. 50x50mm. It has a Unit Strength of 4.

Det här står på Q+A compilation updated på Games-Workshop Forumet, om du kan hitta och visa något som imot säger det här så vill jag gärna se.

http://uk.games-work...ty/warforum.htm

#26 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 12:46

Oj...

Jag har inget emot det...men ett halv dussin personer har sagt till mig att den skall vara på 40mm...har för mig att några av dem lyckades bevisa för mig på ett eller annat sätt...och eftersom jag vet folk som basat om sina så de måste funnits något bevis...

Kan de ha varit referens sheet grejen för bas storlekar...kommer inte ihåg...de var ett tag sedan...

/Christian...som inte har något emot att ha fel...han vill ha skorpioner på 50mm...

#27 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 12:53

Jepp, det står 40mm på reference sheet:en: men den är så dålig att man bör kolla upp uppgifterna därifrån på annat håll innan man använder dem. Det bästa är nog iofs att slänga den smile.gif

Bronzino t ex (karaktären som chefar över de två beridna kanonerna biggrin.gif ) är t ex så liten att han bara har US 1 trots att han rider på en häst!!!

#28 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 13:22

Ägde aldrig själv ett exemplar av denna beryktade och tydligen ytterst felaktiga sak...

Men jag är ganska säker på att de inte fanns något i Q+A som talade om bas storleken för ett bra tag sedan...typ när sheetet kom ut...

Så ett tag skulle antagligen dessa skorpioner ha 40mm bas...sedan om de bara var ett par måndader eller så...wink.gif

/Christian...som undrar om GW vet vad de sysslar med...

#29 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 17:14

QUOTE (LordChance @ Jan 13 2005, 13:22 )
Ägde aldrig själv ett exemplar av denna beryktade och tydligen ytterst felaktiga sak...

Men jag är ganska säker på att de inte fanns något i Q+A som talade om bas storleken för ett bra tag sedan...typ när sheetet kom ut...

Så ett tag skulle antagligen dessa skorpioner ha 40mm bas...sedan om de bara var ett par måndader eller så...wink.gif

/Christian...som undrar om GW vet vad de sysslar med...

Ett upprättat sheet för base size finns här. Ligger under WD288. Där står att scorpioner har 40mm.

/Steffo - vars core-baserade skavenlista nu blev passerad i komp av LCs chariotlista of Doooom. sad.gif

#30 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 17:35

QUOTE (Steffo @ Jan 13 2005, 18:14 )
Ett upprättat sheet för base size finns här. Ligger under WD288. Där står att scorpioner har 40mm.

Det där bladet är fortfarande dåligt, endast bra som braständare! <_<
Jag går nog på Q&A istället för det där pappret.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#31 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 19:43

Tyvärr så är väl bladet officielt medans Q+A inte är de tills den publiserats i någon chronicle eller liknande...

Nja steffo 17 komp skall du väl knäcka...för de är de den kommer upp i med lite optning...(tyvärr är den nog marginellt sämre...)

/Christian...som vill ha ett officelt uttalande från Anton...

#32 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 181 Inlägg:

Postad 13 januari 2005 - 22:56

Eftersom skorpioner kommer med 50mm baser i förpackningen borde det räcka för att reda ut denna fråga. Jag tror inte GW ger oss 50mm baser bara för att jävlas med oss. biggrin.gif Eller är det bara mina "Skorpor" som kom med 50mm baser? blink.gif

#33 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 07:06

QUOTE (LordChance @ Jan 13 2005, 19:43 )
/Christian...som vill ha ett officelt uttalande från Anton...

Om de har 40 mm är de Ogre-sized, annars inte. Vilket som är korrekt basstorlek är däremot inte riktigt min sak att avgöra.

Fast det BORDE ju vara 50 mm tycker jag.

#34 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 10:28

QUOTE (Dilandau @ Jan 13 2005, 22:56 )
Eftersom skorpioner kommer med 50mm baser i förpackningen borde det räcka för att reda ut denna fråga. Jag tror inte GW ger oss 50mm baser bara för att jävlas med oss.  biggrin.gif Eller är det bara mina "Skorpor" som kom med 50mm baser?  blink.gif

Enligt de resonemanget skulle min drake ha 40mm...vissa orcher jag köpt kom med 20mm...etc...i evighet...GW har givit ut refrense sheet och Q+A av anledningen att inte alla får korrekt bas från början...frågan är vilket som man skall rätta sig efter...

Christian kör 50mm bas på sina skorpioner så...han skippar variations bonusen...men jag hoppas att de bli konsikvänt bedömning eller snarare rättning av listor på vinterslaget så att alla antingen får bonus eller inte...om de finns TK spelare som kör dem på 40mm...och de gör det...

/Christian...

#35 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 10:54

Kollade på GWs egen Q&A där det står 50mm och den borde gälla. Den tillkom antagligen efter förvirringen som sheetet skapade.

#36 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 11:03

Kompen bedöms förstås inte efter hur den enskilde spelaren har basat utan efter vilket som är "korrekt". Jag skulle uppskatta om de gjorde en tabell som stämde och tryckte den, men det är väl för mycket begärt.

Jag gillar inte online-FAQ, det är mycket bättre med redigt tryckta. Varför har det inte kommit någon Chronicles 2005? glare.gif

#37 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 12:32

Vet inte om det här är till någon hjälp (handlar iofs om shooting), men på s.112 i Ch 2004 står det (andra spalten sista stycket på nästsista frågan) att; "..., models on 40mm and 50mm bases are treated as the same size unless they are a large target."

#38 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 18:20

QUOTE (Dakoth @ Jan 14 2005, 13:32 )
Vet inte om det här är till någon hjälp (handlar iofs om shooting), men på s.112 i Ch 2004 står det (andra spalten sista stycket på nästsista frågan) att; "..., models on 40mm and 50mm bases are treated as the same size unless they are a large target."

Nej! Nu blev det bara mer förvirrat! sad.gif wink.gif

Jag tycker saken är glasklar egentligen. Har bestämt för mig att skorpioner har US4 därmed ska de INTE vara på 40mm-bas utan 50mm.

Som jag sa tidigare så sätter jag ingen trovärdighet till den omtalade tabellen eftersom den är felaktig eller motsägelsefull på allt för många platser.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#39 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 20:14

De bör väl snarare handla om targeting restrictions etc...om de fanns i shooting delen...igentligen är de väl bara vilken US den stackars saken som bas storleken har inverkan på...för om den har 40mm så är de väl US3 annars US4...

Eller har jag missupfattat allt...?

#40 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 15 januari 2005 - 15:12

Tolkar också det som om det handlar om shooting
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar