Hoppa till innehåll


Foto

BSK - regefrågor


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
16 replies to this topic

#1 mattias

mattias

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 19 oktober 2006 - 12:37

Med anledning av diskussionen i regeldelen av forumet måste jag fråga hur BSK-ledningen ställer sig i Hunters Talon-frågan: 1 wound eller 1D3 wounds? Bra att veta innan man kommer dit!

Jag vill också gärna vet huruvida regeldomarna anser att en trädman kan välja stand & shoot med sin strangle root attack? Jag tycker det känns löjligt om det skulle gå, men undrar ändå vilken den officiella BSK-linjen är.

#2 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 19 oktober 2006 - 12:40

QUOTE (mattias @ Oct 19 2006, 13:37 )
Med anledning av diskussionen i regeldelen av forumet måste jag fråga hur BSK-ledningen ställer sig i Hunters Talon-frågan: 1 wound eller 1D3 wounds? Bra att veta innan man kommer dit!

Jag vill också gärna vet huruvida regeldomarna anser att en trädman kan välja stand & shoot med sin strangle root attack? Jag tycker det känns löjligt om det skulle gå, men undrar ändå vilken den officiella BSK-linjen är.


Hunters Talon är väl en sniper-långbåge från WE boken? Du kanske tänker på Hunter's Spear (4 el. 5) från Lore of Beasts? Den gör 1 wound.

Skall kolla om det har kommit en bättre definition på S&S i 7th-boken, men i 6th är jag tämligen säker på att den kund S&S:a i sin vanliga arc framåt (men ej åt sidan eller bakåt)
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#3 mattias

mattias

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 19 oktober 2006 - 13:16

Tänker givetvis på Lore of Beast´s "hunters spear"! 1 wound, tackar.

Återkom om S&S så snart du vet.

#4 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 19 oktober 2006 - 13:30

Jag tycker inte det är lika löjligt att det skulle gå att göra en SnS med trämannen, tror faktiskt inte att vi lyckades enas om varken bu eller bä i den frågan.
Jag skulle också vilja veta hur Stone of rebirth fungerar på bsk, dvs om man får +2 savet för nästa wound taget eller om wardsaven stannar kvar.
Slutligen skulle jag vilja veta om man får ta bow of loren till sin bsb

Bra att veta innan man gör en lista smile.gif

#5 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 20 oktober 2006 - 07:13

QUOTE (petrus @ Oct 19 2006, 14:30 )
Jag tycker inte det är lika löjligt att det skulle gå att göra en SnS med trämannen,  tror faktiskt inte att vi lyckades enas om varken bu eller bä i den frågan.
Jag skulle också vilja veta hur Stone of rebirth fungerar på bsk, dvs om man får +2 savet för nästa wound taget eller om wardsaven stannar kvar.
Slutligen skulle jag vilja veta om man får ta bow of loren till sin bsb

Bra att veta innan man gör en lista smile.gif


One-use only betyder just "one-use only", wardsavet bor inte kvar på karaktären.

Jag måste nog nästan slå tärning om bågar på BSB wink.gif. Återkommer med mer info om det.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#6 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 oktober 2006 - 07:42

QUOTE (petrus @ Oct 19 2006, 13:30 )
Slutligen skulle jag vilja veta om man får ta bow of loren till sin bsb


Känns väl inte helt orimligt när en Black Orc BSB släpar runt på ett great weapon och två choppas. biggrin.gif Fast det är klart, alver är ju klenare än gobbos...

#7 eldrak

eldrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 oktober 2006 - 11:06

Eller så strängar han standaret, känns som något en WE skulle kunna göra.

#8 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 oktober 2006 - 11:12

eller kör han ner standaret i marken när han ska skjuta ...
Enligt RAW så ska han få köpa en magisk båge, det enda regeln säger är att han förlorar sin ickemagiska och det fins ingen regel som säger att han inte kan köpa en magisk sådan.

#9 Mag-El

Mag-El

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 oktober 2006 - 11:44

Bara föra att det går att göra enligt RAW(som jag tycker har gått till stark överdrift på många håll) så betyder det inte att man ska vara så muppig att man ska göra det när det är sanslöst tydligt att GW inte vill att man ska göra det pga att dom plockar bort ens vanliga båge....jag spelar både HE och WE och skulle tjäna på det om jag fick, men tycker det känns så dumt att jag får gåshud.
Visst, sen kan GW tillåta det i en FaQ för att dom verkar ha svårt för misstag nu för tiden......men Gav verkar vara på krigstigen på TWF om dumma grejer som GW har missat, så det finns hopp.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#10 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 oktober 2006 - 11:56

Personligen tycker jag att alla begränsningar för BSB bara är onödiga och skapar massa problem. Klart att ingen BSB verkligen bär ett gigantiskt standar samtidigt som han slåss.

Nu har de hittat på att BSB:n bara har en hand fri, men i stället för att skriva det ordentigt i regelboken så försöker de lista alla uppgraderingar en BSB inte får ha i varje armélista. Kanske inte världens bästa idé.

#11 mattias

mattias

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 01 november 2006 - 16:07

Bump på den här frågan, så att vi slipper fråga mo det när turneringen är igång:

QUOTE
Jag vill också gärna vet huruvida regeldomarna anser att en trädman kan välja stand & shoot med sin strangle root attack?


#12 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 01 november 2006 - 17:50

Får frenzy-trupper deklarera frivilliga charges?

#13 Kryddan

Kryddan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 01 november 2006 - 20:22

QUOTE (mattias @ Nov 1 2006, 16:07 )
Bump på den här frågan, så att vi slipper fråga mo det när turneringen är igång:


Enligt senaste Dire Wolf Faq:en så får han inte göra det.

Den faq:en är dock helt störd och bör förbjudas helt.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#14 mattias

mattias

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 01 november 2006 - 20:26

Vad säger regeldomarna om det då? Går de på Dire Wolf´s linje , eller har de en egen?

#15 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 02 november 2006 - 07:59

blink.gif
QUOTE (mattias @ Nov 1 2006, 21:26 )
Vad säger regeldomarna om det då? Går de på Dire Wolf´s linje , eller har de en egen?


Hmm, har inte jag svarat på denna redan? Nä, det har jag inte... Grmbl. blink.gif


Han får S & S i sin frontal arc.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#16 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 02 november 2006 - 08:02

QUOTE (Steffo @ Nov 1 2006, 18:50 )
Får frenzy-trupper deklarera frivilliga charges?


Det får dem inte. Däremot är ju lite oklart i BRB hur det är med blockande friendly units och frenziade enheter (som illustreras av regeldiskussion här och på TWF), jag tror nästan att varje situation måste bedömmas individuellt.

Varför kunde inte GW-faqen släppts för 1 månad sedan som den skulle? glare.gif
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#17 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 november 2006 - 08:19

QUOTE (RobinF @ Nov 2 2006, 08:02 )
Det får dem inte. Däremot är ju lite oklart i BRB hur det är med blockande friendly units och frenziade enheter (som illustreras av regeldiskussion här och på TWF), jag tror nästan att varje situation måste bedömmas individuellt.

Varför kunde inte GW-faqen släppts för 1 månad sedan som den skulle?  glare.gif


Jag tror inte att det är någon hit att bedöma från fall till fall när en Frenzy-enhet chargar och inte. Men om man utgår från att de inte får deklarera frivilligt finns det som jag ser det två sätt att tolka det:

1. De chargar alltid om de har tillräcklig charge move och LoS, även om det finns terräng eller egna trupper i vägen och oavsett om dessa trupper rör sig i compulsory/chargar eller inte.

2. De chargar bara om de kan genomföra en charge i just det ögonblicket, oavsett om egna trupper i vägen flyttar på sig (via charge eller compulsory) eller inte.

Vilket som gäller bör man nog ha bestämt sig för i förväg.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar