Hoppa till innehåll

Foto

9Th Age Arme Info Efter Tester

• Please log in to reply
155 replies to this topic

#1 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 22 september 2015 - 20:59

Eftersom den vanliga 9th age posten är så stor så tänkte jag skapa en ny där man inte snackar om regler utan tar bara upp vilken armé man spelat

men samt vilken man har mött och vad man tycker om enheterna.

Så jag börjar med mitt exempel och sedan kan andra följa på om de vill.

Lirade WoC med lvl4 death, bsb på häst, 24 lust warriors shield LD flaga, 2*5 hundar, 1 chariot, 2*6 lust knights, 8 Blight Reavers, 8 Wrath Reaper, 3 Crushers

Jag hade scroll och lite save saker som magiska item.

Jag mötte DE med lvl4 metal på drake, lvl4 death, bsb, assasin, 30 xbows, 2*5 fast cav, 30 exeuctioners med swiftness, 3 rbt

Han hade kniven på death magiker,scroll på den andra och lite magik items på de andra.

Jag tyckte att alla mina enheter fungerade bra. Cruhers var bra eftersom de kunde ta så mycket skytte men ändå kunde gå in och döda hans deathmagiker.

Wrath Reaper är bara sämre än Blight Reavers även om de var okej. Men bägge de bör göras om till monsters inf och få M5 men samtidigt gå upp i pris såklart.

Wrath Reaper bör vara lite billigare eller få T5.

Det som är bra med knights nu är att de slår samtidigt som många alver.

Även om cruhers var väldigt bra i denna matchen så tycker jag de borde få fear med tanke på vad de kostar. Mitt inf fick slås men det berodde mycket på att vi deplyade närmare varandra. Så de måste ha M5 för att vara okej.

David "Dangerous" D

#2 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 22 september 2015 - 22:08

Spelade en irlmatch idag med greenskin horde.

Hade en orclord till fots med deras nya superyxa och 2+ save. En lvl4 på arachnarok och sen en blorc bsb. Som core körde jag 40 vanilla biguns med båge och sköld och med razorstandard. Hade även 50 nattmössor med lite fanatics och även tre enheter vargryttare. Som special körde jag 8 troll och en goblinvagn. Som rare två doom divers och två lobbas.

Min motståndare körde vc. Två blood dragonlords med ganska hård kittning och sen även en bsb som oxå var rätt hård. Mest skräpcore som inte tillförde listan så mycket. Sen 10 black knights och 10 (!) blood knights.

Ganska intetsägande match då jag ville ha första rundan och tog den. Chaffa bort blood knights hela matchen å sköt bort den andra bussen så den fick springa å gömma sig. Blev väl tillslut ändå lite fight men grönskinnen vann väl det mesta. Inte så mycket nytt egentligen då det var och fortfarande är en go matchup för de gröna.

Jag tycker inte om katapulten har jag kommit fram till. De är lite dyrare än innan och kanske något sämre då D3+1 nog får anses vara sämre än D6 wounds. Dessutom större risk att förlora vapnet vid misfire än tidigare. Tror chansen att få en hit ligger på ca 28% med misfire inräknat. En boltthrower ligger oftast på 33% eller 50% och gör ju endast marginellt mindre skada om man inte möter typ alver utan rustning.

I övrigt kändes väl alla mina grejer bra och prisvärda. Gillar att orcer nu kan ha både sköld och båge.

Vc känns väldigt mycket som att blood dragonvampyrer är väldigt bra och prisvärda och de andra blodlinorna inte riktigt är lika heta. 1+ save och köttiga vapen som sen ger dubbla wounds eller blenders.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#3 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 00:37

Hur var superyxan? Jag tycker den verkar lite för bra för sitt pris (dess negativa effekt på en Orc gör nog nästan ingen skillnad) och man har råd med en save- speciellt ifall man sitter på ett mount.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#4 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 09:28

Bra så klart men en karaktär som har den är ju inte direkt odödlig. En välkommen buff för orckaraktärer som nog ansetts lite ofarliga jämfört med många andra fighterlords men nog samtidigt risk att man bara kör med det svärdet alltid. Testat både att ha den till fots å till gris och det senare är väl att föredra men då måste man ju ha med grisriddare :)

#5 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 09:40

Det beror ju lite på om grisriddarna blir värda att använda framöver i så fall. Jag har en fet enhet som har varit grymt (!) oprisvärd i åttonde. Ska nog testas igen, fast jag misstänker att poängreduktionen i 9th inte räcker till riktigt. De är fortfarande ömtåliga och spjutbuffen gör bara att det blir ännu fler enheter de inte är bra mot.

#6 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 09:44

Det beror ju lite på om grisriddarna blir värda att använda framöver i så fall. Jag har en fet enhet som har varit grymt (!) oprisvärd i åttonde. Ska nog testas igen, fast jag misstänker att poängreduktionen i 9th inte räcker till riktigt. De är fortfarande ömtåliga och spjutbuffen gör bara att det blir ännu fler enheter de inte är bra mot.

Notera att dom fått lansar nu också

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#7 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 12:39

Notera att dom fått lansar nu också

Sant! Ska prova dem som sagt, men huvudproblemet tidigare har varit att de har dött för lätt av saker som slår före dem och det kommer de fortfarande att göra. Men det är klart att ett poäng mindre och lansar är ett steg i rätt riktning.

#8 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 12:48

Well, grisarna är ju faktiskt en hammar-enhet. Sätter du den fint i en flank så kan de nog göra jävligt ont. Är väll en sån där enhet som suger ifall man spelar den fel, men kan vinna games ifall man sätter den rätt.

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#9 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 13:02

Kan slänga in en väldigt polariserad åsikt om brettar.

Deras buffade wardsave är klart trevligt. Det gör dom lite mer resiliant.
Graalknektarna är fortfarande dyra som fasen, men dom tål Mycket stryk nu!

Men till kostnaden att motståndaren redan innan deploy vet med 100% säkerhet vem som börjar är en drawback som heter duga!

Fuck movement och game-sense.
Jag tror brettar vinner eller förlorar minst 80% av sina matcher i deployen.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#10 Orgasmatron

Orgasmatron

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 214 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 15:10

Kommer ta upp brettarna efter +15 år i dvala.

In his tenebris...

#11 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 23 september 2015 - 16:13

Härligt. :)
Jag ska också ge dom en chans.
Dom har alltid varit min hemliga kärlek bredvid Dark Elves <3

Men jag tror du kommer få en chock första matchen om du möter lite fast cav!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#12 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 24 september 2015 - 00:05

Spelade med samma WoC lista som innan och mötte beatsmen med

2 doombull, 2 lvl2or, bsb, stor longhorn och stor warrior horn block, 3 core och 2 speacial chariots, lite redicts.

En sak ja märkte nu och som jag spelade fel innan var mina Blight Reavers och Wrath Reaper. Eftersom de är inf så får ju bara bakre ranken en attack. De var helt värdelösa och dör mot det mesta.

De måste bli monsters inf.

Man måste höja kostnaden för khorne till chariots. Vanliga beastmen chartios dödar alldeles för mycket nu. Hans doombull var ju bra med men de kostar en hel del så är ändå okej.

Fast de gick väl på 600-700 pts tillsammans och dödade runt 1500 pts :)

David "Dangerous" D

#13 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 24 september 2015 - 06:46

Lite tankar efter första matchen:

-Lvl4 life på stardragon med Dawnstone är ganska svårdödad ^_^.

-Parry är riktigt Nice, tills något sitter i flanken.

-Gött att TK äntligen kan marschera!

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#14 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 24 september 2015 - 07:15

@buffy

Vet inte om du vet eller inte, men Khorne +1S gäller inte på impact hits.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#15 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 24 september 2015 - 08:25

Vet inte om du vet eller inte, men Khorne +1S gäller inte på impact hits.

hehe kollade bara på khorne reglerna och inte på impact reglerna :)

David "Dangerous" D

#16 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 23 december 2015 - 21:26

Den här tråden är lite död så tänkte skriva lite i den.

Jag lirar 4-6 matcher i veckan på UB så tänkte ta lite info därifrån.

Av alverna så är HE de vanligaste och de har ofta mycket inf skytte, dvs sea guards, grey watchers och queens guards. Det går ganska bra för de listorna. Speciellt mot andra alver eftersom deras skytte ofta är bättre.

DE och SE är nog lika vanliga. Det är en ganska bra variation på de listorna men jag skulle säga att ca 30% av alla DE listor har shades med 3 assins i sig.

Beatsheards spelas inte så mycket men det verkar gå bra för de men det kan bero på att det är bra spelare som brukar lira med de, är ofta väldigt blandade listor.

Demoner var väldigt vanligt men har minskat en del. Var ofta change eller lust listor som spelades.

Dvärgar är nog bland den vanligaste rasen på UB. I början så testade många combat listor men efter ett tag så blev det mer och mer skytte. Går okej för de.

Empire är inte så vanligt men spelas ibland. Det brukar vara cav arméer eller gunline med lightspam. Nu kommer nog lightspam minska en del.

Inferal dwarfs ser man inte så ofta men kan bero på att väldigt få har de modellerna IRL.

Kingdom of equitaine ser man ibland men jag orkar aldrig kolla klart deras matcher så vet inte hur det går för de. Men pegs är fortfarande vanligt.

Ogre Khans är lite samma som beastmen. Ser de inte så ofta men verkar vara bra spelare som testar de på UB så går okej för de där.

Orcs and goblins är ganska ovanliga och det brukar vara varierande listor men troll är populärt. Vet inte hur det går för de.

Sarus anceint har jag nog bara sett 3 gånger på UB förutom när jag har spelat med de. Var ju skink hav innan men kommer ju ändras nu.

Vermin Swarm ansågs vara en av de starkaste listorna på UB i 0,10. Vet inte om de har ändrats mycket men folk grät när de mötte gatlin guns :)

Undying dynasti var väldigt populärt och det gick väldigt bra för de men de har blivit ovanligare nu.

Vampire covenent är en normal vanlig arme. Är en del variation på listorna men det är vanligt med 3 varkolak. De ända se inte har spelat med de har varit nosfeartu listor som har lirat med 3 enheter wraiths. Har inte sett en lista efter 0,11 och det kan bero på att de var ganska beroende av magi.

Warrios of dark gods är inte så vanliga. De spelar ofta men en del monster och de verkar gå okej.

Det man märker i senaste uppdatering är den stora skillnaden på magi. Man kan tro att 1 sämre på att lägga spells inte skulle ha så stor skillnad men det är många spells som man "måste" använda en till tärning på vilket resulterar i mycket färre spels går igenom varje runda samt fler misscasts. De flesta verkar inte vara så glada över nya magi reglerna men det kan ju bero på att det är nytt. Jag tror att alla listor jag sett efter uppdatering har innehållet en lvl4a eller en lvl2a.

En regel som nästan alla spelar fel på är hur catapult funkar. Alla tror att man får dra av BS och man skjuter direkt och när de får reda på att så inte är fallet svär de och slutar spela med de :)

Även om jag inte gillar skyttelistor så kan jag nog hålla med de för cataplut måste ofta träffa tidigt i matchen för att göra skillnad och när det är så svårt att träffa gör de ofta inte det.

David "Dangerous" D

#17 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 23 december 2015 - 21:41

Kul med lite fart i tråden :) Kollar också en del på UB, tycker mest man ser dvärgar, men finns ju lite annat smått och gott, en all cav DE lista som buffy spela mot med VC. Kolla inte klart, men såg inte så bra ut för DE :D För VC´s del så tror jag att 3x varkolaks och maxade blood knights kommer bli vanligt. Verkar som om champions kan ta challenges istället för blods drakarna, så lär se såna karaktärer. Cadaver wagon med bone pyre känns väldigt värd nu och spamma lite level 1or med altar of undeath med tome kommer nog också slinka in :) Med DE är det total idétorka, så avvaktar nog lite där. Gillade 0.10 uppdateringen, men senaste känns sådär. Kul om man vill lira typ 10 olika typer av infanteri  ^_^

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#18 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 23 december 2015 - 22:08

Jo vanliga Str3 katapulter är kassa och spelar aldrig med dom. Men om man kan få till rerolls eller ha högre styrka på dom är de bättre

#19 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 02 januari 2016 - 04:05

Spelat två matcher med HE idag.

Jag hade prince som är loremaster

bsb samt en comander på häst

queens cuard comander

21 sea guards prinsen är med de

12 silver helms där de två comanders ofta är

10 grey watchers

2 chartios

3 rbts

2 örnar

7 knights of rymna

9 sword masters

10 queens guards

Första matchen var mot dvärgar.

kung på throne of war med massor av runor

runemisth med scroll och 3 spells

enginner med lite save

ca 25 greybears

10*2 marksmen

ca 20 kings guards

20 slayers

2 boltare

1 cataplut

1 organ gun

5*2 minsers med pistol

1 gyro

Tror det var allt

Jag fick börja och tog hans organ lätt med skytte även om den var entrenche.

Mitt skytte är ju mycket bättre än hans tog det ganska lugnt.

Det bästa var i matchen var när 10-11 kings guards med hans kung i chargade 7 sword masters. Jag dödade alla kingsguards och sedan slog hans kung bort några men vann ganska stort och sprang ner kungen :)

Vi han inte spela klart men jag hade nog vunnit med 20-0

Andra matchen var mot WoC med

lvl4 shadow på steed

hero på dics med 1+ 4++ samt att man måste slå om to wounds

barbarian chief

ca 20 warriors

ca 40 barbarians som abmushar med deras boss

ca 20 korne chosen

8 hellriders där magiker är

2 chrusers knights

1 spawn

Tror det var allt

Jag fick börja och dödar lite med skytte och magi.

Han flyttar fram lite. Sedan lägger han en bra pit. Den dödar en rbt men sedan springer mina knights of rymna samt en chariot av brädet :)

Jag går fram lite och dödar lite mer med skytte.

På hans runda chargar han bort en örn med sina knights, en rbt men hans hero samt huset med sina chosen. I huset har jag mina queens guards.

Hans barbrians kommer in nära min sista rbt.

Hans chosen dödar mina queens guards. Jag trodde att man fortfarande var stubborn i hus men det är man ju inte så jag flyr ut ( vi spelade så )

Han dödar örnen och rbtn lätt.

Mina SMs chargar hans warrios men torskar.

Skyttet dödar lite warriors och en knigt fast har gjort wounds på knights innan.

Jag får in en stor Molten metal på hans hero och slår 10 hits så dödar den. Fem tärningar misscast kan vara farligt men slår nio :) Var ända sättet jag kunde döda hans hero på så var bra :)

Han hade använt scroll tidigare.

Hans warriios chargar mina SMs men torskar. Hans barbarians chargar en rbt som den dödar och springer in i en örn.

På min runda chargar mina silver helms med två comanders hans warrios i flanken samt mina sea guards chargar hans barbarians i fronten samt en chariot de i flanken.

Mina silver helms dödar inte så många och det gör ont när warriors med GW slår. Jag vinner men han är SF och står men torskar att reforma.

Jag vinner striden mot hans barbarians och även om han är SF så flyr han.

Han ger upp nu och jag hade nog vunnit ganska stor om vi hade spelat vidare.

Så även om jag förlorade mycket poäng på hans första runda så gick det bra. Jag tror min queens guards dödade 10 chosen på 2 skytte rundor samt att det andra skyttet gjorde en del med.

David "Dangerous" D

#20 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 08 januari 2016 - 17:27

Har börjat testa DE lite mer nu.

I listan har ja:

lvl3 fire

bsb divine altar of nahb

2*13 xbows

3*5 dark riders med xbows

21 blades of nahb

21 tower guards bloody banner of nahb

2 rbts

1 hunting chariot

5 harpies

7 dread knights

1 divne altar of nahb

Första matchen var mot DE och han hade ungefär samma skytte och magi som jag hade.

Men sedan hade han prince på manticore, 2 hydror samt ca 30 executioners.

Han fick börja och jag hade gömt mig från skyttet så gott jag kunde så det gjorde inget. Men hans magi dödade en del.

Matchen var ganska jämn de första rundorna även om han hade ett litet övertag eftersom han började.

Men sedan klantade jag mig lite. Jag hade diverata så han kunde overruna in i mina tower guards men det var mening för de skulle döda det de slog så då kunde inte hans exeutioners följa efter mig om de vann.

Men jag borde ha kollat reglerna bättre för nu får man göra hur många overuns/persue som helst i en runda :)

Min ena divne altar of nahb dog väldigt snabb men den med bsb på fegade jag mer med så den klarade sig.

Vi räknade inte vad det blev men han vann med över 1000 pts för han klarade misson.

Nästa match var också mot DE. Nu var det 2400 pts så tog bort min chariot.

Denna lista hade 1 lvl3 black, 1 lvl3 heavens, 1 assasin, 1 bsb med +1 srt till coisaris.

2 enheter coisers med kast vapen och extra hands wepons ( tror 30 i ena och 20 i andra ). 3 dark riders med xboes och sköld, 3 rbts, 30 tower guards med bloody banner. Sedan tror jag inte det var något mer.

Jag fick börja men han hade ställt allt utom 3 rtbs utanför range för mina xbows och de 3 rbts som var i range stod i en ruin.

Så mitt skytte gjorde ingen och jag fick inte igenom någon magi.

På hans runda hända inte så mycket heller och vi spelade lite avvaktande i början. Jag fick in en charge på hand tower guards där han assains stod men mina tower guards samt divinte altar.

Han hade mer tower guards samt assasin men jag hade divine altar samt 5+ ward på mina. Men alla mina tower guards tog första rundan och rundan efter det tog mitt altar.

Jag fick även in en charge på hans coisaris men mina blades of nahb och vi var ungefär lika många när striden började men han har ju save och det har inte jag så fick stor stryk.

Han chargade även ett coirsar block med bsb och magiker mot min bsb på altar. Hans magiker kunde hålla sig utan striden. Hans bsb har ju 1+ eller 2+ save men 6 str3 attack lyckades döda den så efter någon runda

fick jag det blocket.

Så denna match vann jag nog med över 1000 pts. Jag hade blivit av med bägge mina block men inte så mycket mer och han hade kvar 4 tower guards och 1 assasin.

Jag tycker inte att blades of nahb är så bra. De har ju posion och hatred samt str4 när de chargar men eftersom de saknar save dör de lätt.

Tower guards är okej men men behöver större block och då är nog executioners kanske bättre.

bsb på divine altar är bra för rangen 18 bsb. En vanlig divne altar tycker jag är sådär. Den har ward save vilket är bra men dåliga AS. Deras blessings är bra men har kort range samt att man måste lägga de varje runda och inte bara på ens egen vilket gör att man lätt kommer ut ur range.

Raptor knights var faktiskt helt okej. De torskade stupied bägge matcherna ganska tidigt vilket gjorde att de inte fick så mycket skytte på sig så de kom in strider väldigt sent i matchen när mycket var dött.

Men de gjorde inte jättemycket ändå men jag tycker det är okej att lira med en liten enhet när man har bra range på bsb.

David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar