Hoppa till innehåll

Foto

Rekrytering Av Nya Spelare Till 9:onde, Tips?

• Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 673 Inlägg:

Postad 12 februari 2017 - 13:11

Vi har pratat en del på RogueTrader (Stockholm) om att vi behöver rekrytera in nya spelare till hobbyn för att den ska hållas livskraftig. Av en slump hittade vi några 8th edition spelare igår som vi kommer få med på en liten klubbturnering i 9:onde, men annars känns det lite svårt att få nya spelare till hobbyn. Eftersom det inte finns någon "butik" som lockar spelare att börja och köpa modeller, samt så har reglerna varit rätt ostabila (dvs. har byts ut rätt ofta) vilket det nu verkar ha blivit bättring på som tur är.

Försöker ni rekrytera in nya AoS spelare till det mera avancerade och roligare spelet 9:onde?

Hur gör ni för att rekrytera gamla spelare?

Men framför allt hur gör ni i era föreningar för att rekrytera helt nya spelare?

Har ni demo-arméer som nya spelare får låna?
Söker nu upp ungdomar / unga vuxna och rekryterar dom? Om ja, i så fall vart? Skolor?

Tar ni hjälp av våra Sverok anställda? (finns ju regionalt anställd personal som ska hjälpa föreningar med det vi behöver hjälp med typ, t.ex. rekrytering)

Vi vill nog alla få till en större spelarbas för spelet och då behöver vi se över hur vi utökar den över hela landet.

//Simon Ström

RogueTrader

Don't play with fire, play with trees!

#2 Legion

Legion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 13 februari 2017 - 08:53

Aktiv rekrytering av ny spelarbas är alltid svårt tycker jag. Det bästa sättet är nog att synas, på konvent, speltillfällen, spellokaler, word of mouth etc, och bjuda in till demospel etc etc.

Problemen med nya spelare är att det inte finns några riktigt bra sätt. Speciellt inte till spel som är discontinued av GW. De flesta nya spelare kommer till spelet genom kompisar, som pratar om "de nya senaste coola modellerna" som släppts från GW. Nya coola modeller och lätt att börja/lära sig är nyckeln till nya pigga unga spelare. Att då istället spela ett "avslutat" GW spel kommer medföra problem i rekryteringen.

Just att 9th age bygger vidare på det gamla, uppstyrda, mer komplicerade spelet gör saken ännu svårare (det är svårare att komma igång, speciellt om man inte helt enkelt kan gå till en butik, plocka upp en smidig regelbok och köra igång med lite vad man vill. Just det faktum att det inte supportas av GW längre kommer få folk att tappa intresset bland nya spelare som inte redan har år av goda erfarenheter av det gamla spelet. Det blir liksom lite som att försöka hitta nya spelare till Epic, eller Warmaster.

Med andra ord tror jag det bästa och enda sättet är att aktivt göra det själv, arrangera demospel, där allt är enkelt att förstå, enkelt att prova på, och imponerade uppstyrt nog för att skapa mersmak. Det är väldigt mycket lättare att ta en modell, flytta den x tum åt valfritt håll än att börja lära sig grunderna med pivots i units etc etc så lite skirmish spel eller val av enheter som är mer dynamiska är nog att föredra.

#3 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 189 Inlägg:

Postad 13 februari 2017 - 09:12

Det har även snackats en hel del om det här i 9th-ledningen. En lösning som har snickrats lite på är en intro-variant där de mest grundläggande reglerna och färdiga arme-listor för varje arme finns, så att dfet blir lättare att få in nytt folk. Men som ni säger, det svåra är ju att vara ute och synas med att man finns.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#4 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 14 februari 2017 - 09:33

Hej!

Nu är jag inte någon ny spelare, men däremot en spelare som kan behöva "rekryteras" till 9th. En rimlig gissning är att det är lättare att rekrytera gamla WHFB- spelare än fullständiga nybörjare, av för alla uppenbara skäl.

Jag har provat att spela 9th några gånger men det är länge sen och känns inte särskilt aktuellt just nu eftersom GW levererar så sjukt bra grejer i AoS. Jag vet att många här tänker att inte en jävel spelar AoS men där får jag nog vänligt påpeka att så inte är fallet. Många gamla fantasy-spelare kör lite eller mkt AoS och kan vara en rekryteringsbas för er.

Ett vänligt menat tips för att locka dessa spelare är att inte ha den här attityden:

"Försöker ni rekrytera in nya AoS spelare till det mer avancerade och roligare spelet 9:oende?"

Jag vet att du Simon inte menar något illa, och jag tänker verkligen inte starta en diskussion om vilket spel som är bäst osv. Men man blir inte så sugen på 9th när attityden (generellt sett, inte från just dig Simon då detta bara var ett exempel ur ditt inlägg) är att 9th-spelare ser ner på AoS. Jag känner er, jag vet att ni inte menar något illa, men hade jag varit en nybörjare i hobbyn som just köpt på mig några paket modeller och sen mötts av den attityden hade jag lagt benen på ryggen och aldrig mer närmat mig en 9th-spelare.

Tror även att Malestorm är inne på något viktigt. Att 9th är mer "avancerat" är faktiskt inte alltid ett försäljningsargument :) Framförallt inte om man riktar sig till en grupp eventuella spelare utan erfarenhet av tidigare versioner av Warhammer.

Hade spelet varit smidigare utformat och attityden (återigen, generellt sett) från de få 9th- spelarna lite mer tillmötesgående hade kanske mina vedalver inte bara samlat damm.

Med vänlig hälsning Daniel

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#5 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 918 Inlägg:

Postad 14 februari 2017 - 10:21

Hatet mot AoS är väl egentligt mot GW.

Plus att AoS verkade vara ren bullsh*t när det släpptes.

Men man kan ju spela båda spelen om man känner för det ^^

#6 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 14 februari 2017 - 11:52

Något jag tycker saknas, rätta mig om jag har fel, är en samordnande sida/sajt/grupp för hobbyn som helhet dvs Tabletop där alla spelare i landet kan mötas för att utbyta idéer och erfarenheter om hobbyn som helhet. Det tror jag skulle stärka hobbyn som helhet och ge alla spel möjlighet att växa på en stabilare spelarbas. Även om jag personligen tycker T9A är det i särklass roligaste spelet så är ju själva grejen att träffa folk och spela spel med småsoldater det som lockar. Om man då exempelvis kan samordna events med sin lokala AoS/Warmahorde/40K/whatever-förening för att locka spelare till hobbyn så har vi större möjlighet att lyckas.

#7 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 Inlägg:

Postad 14 februari 2017 - 13:41

Något jag tycker saknas, rätta mig om jag har fel, är en samordnande sida/sajt/grupp för hobbyn som helhet dvs Tabletop där alla spelare i landet kan mötas för att utbyta idéer och erfarenheter om hobbyn som helhet. Det tror jag skulle stärka hobbyn som helhet och ge alla spel möjlighet att växa på en stabilare spelarbas. Även om jag personligen tycker T9A är det i särklass roligaste spelet så är ju själva grejen att träffa folk och spela spel med småsoldater det som lockar. Om man då exempelvis kan samordna events med sin lokala AoS/Warmahorde/40K/whatever-förening för att locka spelare till hobbyn så har vi större möjlighet att lyckas.

Skitbra idé!
När sätter du igång?  :wub:

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#8 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 14 februari 2017 - 15:26

Nu är det ett tag sen jag var väldigt aktiv i vår förening (även om det börjat komma tillbaka) - men det jag vet att vi gjort / gjorde är att försöka synas så mycket som möjligt i affärer som säljer gw produkter eller andra figurspel, hålla demo dagar, ha lånearméer osv. Sen kommer det ju naturligt att nybörjarna oftast börjar med de spelen som säljs i just den affären, sen kommer de till föreningen ett tag (några veckor - år) och sen blir de eventuellt intresserade av andra spel som spelas där och sen går det på den vägen. 

Vet att vi nuförtiden även sammarbetar med bibliotek/ungdomsgårdar osv och har representanter som försöker locka ungdomar. 

Sen för att haka på Daniels post lite, gillar den här videon och den är väl något som jag hade rekommenderat de flesta att kika på & reflektera lite över: 

Tyvärr har nog 9th lite av ett "elitist" rykte, av många anledningar. Känner till minst 1 som varit en ganska casual figurspelare ett tag och hållt sig till GW spelen (och som gillar AoS, hör & häpna) men som tänkte testa på 9th. Han var på en turnering och sa aldrig igen, "dryga elitister som dissar allt annat" var väl ungefär vad han hade att säga om 9th age spelare :P

Personligen har jag inget intresse av AoS (mest för att andra spel lockar mer) - men försöker att undvika att dissa folks spelval, det skrämmer bara bort folk från vår lilla del av hobbyn & lockar knappast in nytt folk till att spela med oss :)

Har själv kastat massa skit på alla andra spelsystem genom åren, speciellt 40k, mest för att jävlas med kompisar men samtidigt så har ju den jargongen suttit kvar ute på turneringar. Efter att kikat på den videon samt att man numera är i minoritet med 9th age (när de flesta dissar 9th pga konstanta regeluppdateringar, "bara regelnördar & hardcore spelare som spelar" osv) så har man väl blivit gammal och vis och insett att det inte gynnar någon att kasta skit på andra spelsystem (även om det är väldigt tempting och nästan går på ren reflex) 

#9 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 Inlägg:

Postad 14 februari 2017 - 17:08

Nu när du skriver sådär Daniel är det ju så man blir sugen på lite aos :D

Johannes Einemo
GoB-Syd

#10 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 14 februari 2017 - 21:18

Det stora problemet med att rekrytera har inte så mycket med spel att göra som med den sociala biten och konkurrensen från resten av världen.  Idag, jämfört med bara för 15 år sen, har utbudet av spännande och roliga saker att göra ökat rejält för ungdomar. Samtidigt har även kraven på det de redan sysslar med ökat. Redan här är det svårt för alla, utom möjligen fotboll, att rekrytera nya utövare.  Kombinerat med att de allra flesta spelföreningar är fyllda med äldre människor som inte har lika mycket tid över för folk de inte känner blir det svårt för yngre att komma in i hobbyn. Som exempel brukar jag ta upp Ylva, det är en stor förening med många medlemmar i, men det är ganska vanligt att folk går till föreningen, spelar en enda match, sticker iväg igen för de måste göra något annat vuxenrelaterat. passa barn, renovera köket osv.   Det är svårt att som ny komma in i en förening eller i en hobby när veteranerna inte hinner/kan/vill vara med och stötta en socialt när man tar sina steg.

Vill man rekrytera nytt folk anser jag att man som förening behöver ha riktad verksamhet, utse några personer som har som uppgift att aktivt vara med och engagera sig i de nya medlemmarna. Kanske ha specifika dagar där bara nybörjarna är välkomna, följa med dem till spelaffären, visa dem tekniker hur man målar osv.  NI vet, engagera sig socialt i folk som är intresserade.

#11 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 15 februari 2017 - 14:54

AoS har jue utvecklats ganska rejält från sin start både vad gäller regelupplägg och spelarbas.

Vad gäller interaktion är det bästa stället att på klubbar sitta ner och måla och fixa med modeller tillsammans, nu när vi slår ihop klubbarna i jönköping hoppas jag det kan bli lite mer sådan interaktion från alla olika spel.

Det är nog också bra att göra sammarangemang på tunreringar än att försöka "renodla".

AoS kan nog fungera som en spelarbas att rekrytera ifrån mne tror inte flödet blir särskilt stort åt något håll.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#12 Ahol

Ahol

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Postad 23 februari 2017 - 08:44

Någon som vet om det finns någon typ av "promotion"- broschyr, plansch, bild eller dylikt? Jag brukar ha för vana att skicka med en liten lapp med 9th loggan och hemsideadress när jag säljer saker begagnat men det hade förmodligen varit långt mer effektivt om man kunde få butiker att skicka med någon seriösare info om 9th age(+lokal förening?) varje gång det säljs fantasymodeller.

#13 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 918 Inlägg:

Postad 23 februari 2017 - 09:02

http://www.the-ninth...ter-a3-english/

#14 Ahol

Ahol

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Postad 23 februari 2017 - 10:39

Tackar!

#15 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 673 Inlägg:

Postad 28 februari 2017 - 23:35

Vi har tänkt börja köra demospel på RogueTrader varje torsdag med lånearméer och klara 2000p listor med hopp om att det ger resultat.

Sen så har flera AoS och gamla spelare sett oss lira och blivit sugna på att börja, så att snacket går är väl alltid ett bra tecken :D

Don't play with fire, play with trees!

#16 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 280 Inlägg:

Postad 02 mars 2017 - 09:53

Lycka till på Rogue Trader!

Sant. Om man även skulle kunna få med historiska krigsspelare (Flames of War och allt annat) vore mycket vunnet. Jag och brorsan har alltid varit intresserade av att hålla på med historiska modellspel, men vet inte ens var eller hur man hittar dem i första hand.

#17 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 15 mars 2017 - 11:18

Är inte formen på baserna i kombination med introregler lite elefanten i rummet? GW marknadsför AoS stenhårt och nya figurspelare kommer troligen komma via den vägen. Gemensamt för dem är att alla har runda baser på sina arméer. Hade basstorlekarna och reglerna i 9th varit anpassade för att kunna köra fyrkantiga movement trays med slots för runda figgar (exakt hur lämnar jag öppet) så hade det troligen underlättat rekryteringen av nya spelare en hel del då de flesta kan använda figgs/arméer de redan har.

Jonas Fredriksson - YLVA

#18 Izch

Izch

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 92 Inlägg:

Postad 15 mars 2017 - 11:48

I gamla war of the ring använde man movement trays trots att figgarna hade runda baser.. funkade utmärkt. Iofs använde man färre modeller. Kanske kan bli lite knöligt med 50-60 zombies lr slaves

#19 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 189 Inlägg:

Postad 20 mars 2017 - 11:05

Lord of the rings körde på samma sak i deras större slag. Jag tror att det kan vara en bra väg för folk som vill använda sina befintliga modeller. Problemet jag ser är att modellerna som stod på gamla fyrkantiga 25mm baser nu står på 32 mm runda baser. Alltså får man inte plats med en rund bas på samma plats som en gammal fyrkantig.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#20 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 20 mars 2017 - 11:46

mmm det blir lite som en movement tray full med unit fillers. Men kanske inte mycket att göra om man vill håla scenen vid liv i långa loppet? Nog lurigare hur man skall hantera monster etc med stora runda baser. Kanske lägga en fyrkantig under som man kort och gott ställer sin modell med rund bas på mellan förflyttningarna.

Jonas Fredriksson - YLVA

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar