Hoppa till innehåll

Foto

Dwarfs 8Th

• Please log in to reply
755 replies to this topic

#681 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 27 februari 2015 - 14:44

Jag tycker helt klart att dvärgar är den armén som kompar bäst för tillfället.

Om man kollar i Sverige har vi bara haft en bra spelare som lirade de och det var Lagge på masters och där gick det bra.

Man kan inte dra för stora slutsatser av US masters pga av metat. Men om vi kollar där så snittarna dvärgarna okej. De tappade väldigt mycket på soft scores med och i USA har det mer soft scores än vi brukar ha. Samt att vad jag har hört så var deras dvärgspelare inte vidare bra.

Jag kan hålla med om att dvärgar har svårt att vinna turneringar men det har inget med kompen att göra. Även om dvärgar fick ta med allt de ville så skulle det vara svårt får de att vinna eftersom man kan fega mot de. Sedan brukar missons var svårt för dvärgar men det kan inte kompen ta hänsyn till.

Om jag spelade en komp 10 närstrids armé så skulle jag inte ha en chans mot en komp 15 dvärg armé för det som överlever skyttet skulle dö i närstrid. Skulle en komp 10 närstids armé möta vilken annan komp 15 armé som helst utom dvärgar så skulle den kunna trycka på och klara sig ganska bra.

Med det sagt så finns det vissa komp 10 arméer som skulle kunna trycka mot en komp 15 dvärg armé men det är inte många.

David "Dangerous" D

#682 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 27 februari 2015 - 18:33

Att kompa bort extrem skytte dvärglista handlar inte (bara) om att det är tråkigt att möta, utan om att en lista som är lätt att vinna de flesta matcher med är för stark för sin komp, även om motståndaren har lätt att undvika stor förlust. Sen hur lätt eller svårt det är att vinna en turnering handlar ju om så mycket mer än att bara vinna alla matcher, man ska ju helst vinna ett par matcher stort också.

#683 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 388 Inlägg:

Postad 27 februari 2015 - 19:13

Jag tror att ifall man kompar den andra 2x spellbreaker kommer man åt alla de där listorna, för såvitt jag vet så har de alla haft den kombon. Både gunlines och push tjänar enormt på att äta upp viktiga spells- speciellt gunlines.

Alternativt att man kompar både 1:a och 2:a 2x spellbreaker hårdare, men lämnar 1x spellbreaker som det är (det vill säga, vanliga scrolls som de är, medans de som äter kompar hårdare).

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#684 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 februari 2015 - 21:38

Efter att ha tänkt på det så tycker jag också att den andra spellbreakern är värd att klämma åt. Den syns i väldigt många listor och den gör en defensiv strategi lite för säker.  Så här kanske

First model with spellbreaker

1xspellbreaker -7

2xspellbreaker -10

Each subsequent model with spellbreaker

1x spellbreaker -10

2x spellbreaker -25

Då kompar dubbla 2x spellbreaker -35  i stället för - 23 som de gör nu dvs samtliga us master listor åker ner 1.2 kompsteg.

Räcker inte detta kan man fortsätta strypa men jag tycker det är värt att ta det lite försiktigt så man inte stryper åt för hårt.  Fram tom Westridge var dvärgarna för hårt strypta och vi vill inte tillbaka dit.

Gällande BS skytte så är det svårare, Jag har svårt att komma på ett bra straff som inte träffar fel då rörliga listor ofta också har ganska mycket bs skytte och dessa listor behöver ju inte strypas.  (Både rangers och irondrakes behövs i en rörlig lista och ofta tar man 1-2 enheter core skytte efter som man inte kan sätta strollaz på allt och då är det ju nödvändigt att det som inte kan vanguard i falla fall kan bidra på något sätt) Kanske skulle man göra så att för varje strollaz rune man har i armen kan man ta lite mer BS skytte utan att få straff?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#685 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 388 Inlägg:

Postad 27 februari 2015 - 22:15

Då tar man Strollasz på något och vanguardar inte, känns inte som en så bra lösning. Att köpa sig förbi cappet gillar jag inte.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#686 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 februari 2015 - 22:34

Det kan man ju göra men då betalar man för något man inte använder och det stjäl plats från andra runor. Men du har kanske rätt. Problemet jag vill komma runt är att rörliga listor behöver en hel del irondrakes + rangers för att fungera samtidigt som man gärna tar 1-2 enheter med coreskytte efter som man ju inte kan ha strollaz på allt och core enheterna utan strollaz vill man ju gärna att de ska bidra på något sätt.

Så förutom strollaz, vad är det som skiljer ut statiska dvärglistor från rörliga? Båda typerna har en hel del wmp, en hel del bs skott och även om en gunline inte behöver rangers lika mycket som en strollaz lista är de  fortfarande användbara som vanguardblockers/diverters.

Det enda övriga jag kommer på är att gunlines tenderar att ha lite fler maskiner och lite färre gyros än stroll listorna men även det är en rätt liten skillnad. (men att flytta wmp från gyros till maskiner för att kompensera för ett wp straff på bs skytte visade sig ju inte vara så enkelt som vi såg ett par sidor tidigare i tråden)

#687 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 01 mars 2015 - 21:18

Can't forget that our ballistic skill shooting sucks. Irondrakes are nice, and solid on paper and on the table, but have an 18" range. Outside of that, our Ballistic Skill shooting is almost entirely BS3, so you're probably only hitting on 5's or worse during the majority of the game. I don't think a lot of points are picked up with BS shooting in these lists.

The close combat lists are basically like playing WoC without the magic, monsters, and cool toys like disc characters and the like. Sure, you vanguard 12" up, but then what? They're still faster than you. 

#688 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 388 Inlägg:

Postad 01 mars 2015 - 22:55

Our BS shooting that hits hard in CC and can't be charged off easily. They may not kill a lot, but it's still S4 shots from GW wielding Dwarves. Irondrakes are probably one of the best units in the book, hitting on 5's with a S5 AP weapon isn't really that shabby.

While I don't believe in pure Strollasz lists, Quarrellers in core are nice and I swear by Irondrakes- their zone control and general all-around performance is just brilliant.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#689 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 04 mars 2015 - 05:39

They're good, but I really can't get behind Quarrelers being as amazing as they seem to be on paper. They can't be stubborn without Groth or a baby sitting BSB. Sure, they are GW dwarfs, but you're paying for them already in terms of extra cost in points and they die fairly easily once you dedicate the right unit to them. Irondrakes are good. 

#690 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 388 Inlägg:

Postad 04 mars 2015 - 17:13

Quarrellers aren't amazing no, they're solid. I do think a BS cap might be needed, maybe at around 30-40 to begin with.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#691 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 09:49

HIttade en battlerep från US masters med Groth-dvärgen. från OnceBitten.

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#692 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 388 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 11:08

Jäklar, det där var ett otroligt giftigt kommentarsfält, inte särskilt mycket kärlek till Dvärgar där inte!

Jag stör mig på att de klagar på att Dvärgspelaren spelade fult när han skjöt på Generalen- varför? Oncebitten trodde han gömde den men hade det inte, och stämde inte av med motståndaren att så var fallet. Misstag ska straffas, det borde man förvänta sig i USAs toppturnering. Löjligt att han själv ser det som ett 'sneaky' move.

Gillar däremot att han spelade mer eller mindre rätt mot listan. Gå inte in i shootingzonen, ta en draw medans du släpper kometer. Forcera Dvärgen att ta en aggressivare lista istället.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#693 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 385 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 11:23

Han säger ju dock vid slutet att han tycker det var hans fel att han var slarvig då han itne kollade om den var utanför line of sight och att dvärgspelaren gjorde rätt i det då det är en turnering.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#694 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 388 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 11:27

Varför ens ta med det i början isåfall när han editar? Fick ju typ halva kommentarsfältet att hata på just det skottet.

Kollade inte hela ärligt, är ju inte en särskilt kul match :P

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#695 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 189 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 11:37

Jepp, håller med Dennis om att Oncebitten hanterade det bra i slutet, genom att säga att det är helt ok att göra så, speciellt på stora turneringar. Det är klart man kan bli lite lack på sånt när man missar det själv, men han var tydlig med att det inte var något fel eller kosntigt med det. folket i kommentarsfältet fattar nog inte den biten ^^

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#696 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 12:37

Tekniskt sett spelade dom dock fel (under förutsättningen att de spelar med samma VLoS regler som ETC). Han fick LOS genom att pivota sin war machine, och under ETC regler pivotar warmachines inte när de skjuter.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#697 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 388 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 12:40

Av det jag har sett av US Masters matcher så är de inte särskilt bra på regler :P

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#698 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 14:27

Jösses vad brett spelaren har otur med kometerna, han borde ha vunnit matchen.

#699 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 19:48

Jag tycker alltid kometerna floppar...

Jag lirade en gång KhorneDemoner mot en tetto-ekko dubbelkomet lista.

Hade Skulltaker i Tron så MR2 hela vägen, dessutom envisades jag med att slå 10 WoM  :lol:

Hade 2++ över hela linjen. HaHa snacka om dåligt matchup, en armé man aldrig ser.

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#700 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 08 mars 2015 - 20:44

My current list for Lone Wolf GT in two weeks - 

Lord, GW, Iron 2, Stone, Warding 3, Shieldbearers
Runesmith, Stone, Shield, Fiery Ring, Spell Breaker
Runesmith, Stone, GW, Spell Breaker (2)
Thane, BSB, Grungni, Shield. 

25 Longbeards, Strollaz
27 Hammerers, Strollaz/Ancestor

16 Quarrelers, Shields

2 Gyros, Drake Fire
1 Gyro, Steam

Cannon, Forging

Grudge Thrower, Forging and Accuracy

Grudge Thrower, Forging, Accuracy, and Burning

5 Rangers

Comps at a 15.1. 

The comp range for the tournament is 6-16. Huge range. The combat units perform better than they appear, and so far I've had success being aggressive against some pretty hard lists (double blender, Empidemius without magic, Heavens/Double Ironblaster Ogres, etc) and generally draw against equal comp. Which means I'm really only winning on comp with it, even if I come out ahead in the game or a little ahead. I've lost once in 5 games, but I've only played it a couple times on the table. The rest has been UB, so it's only so useful in terms of data. 

What I'm learning is that you can play the comp and prevent the hide-for-a-draw with Vanguarding combat units. We shall see. A lot of my success or lack there of is going to rely on my matchups. If I come across lists where I can comfortably sit back and pick up a sizeable win through comp points and objectives, cool. If I come across similar comp'd lists, I may be in trouble. Thus far the Longbeards have only been broken in combat once. The Hammerers have been killed to a man by monsters. I'm really really feeling the lack of even a single Organ Gun in this list. My anti-chaff capabilities are significantly weaker without them. In my test games I have been pushing up with vanguard even when it's foolish for me to do so in order to test the combat potential of the hammerers and longbeards. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar