Hoppa till innehåll

Foto

Hjälp Mig Bli En Så Bra Warhammerspelare Som Möjligt! Tävlingsnivå, Etc.

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 RebirthRing

RebirthRing

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 15 mars 2016 - 09:28

Hej kära SWFBR,

Jag är en nybliven spelare och hobbyist. Har de två senaste månaderna försökt köpa upp så mycket Lizardmen som möjligt för att ha möjligheten att kunna bygga vilken armé som helst. Nu känner jag att jag har de mesta modellerna, och det jag saknar kan jag proxya, så nu är jag redo att lira. Har hittills kanske spelat 5 matcher, totalt. Är väldigt tävlingsinriktad och söker därför all hjälp jag kan få för att bli en bättre Warhammerspelare.

Tyvärr är mina kunskaper angående spelmekaniker, grundläggande strategier och självklara taktiska val något begränsade. Jag är inte dum i huvudet, men jag har just nu väldigt svårt att avgöra vad som är "bra" när jag deployar, och hur jag ska röra mig med mina enheter för att få en så fördelaktig position som möjligt. Det slutar nästan alltid med att jag bara springer huvudlöst in i close-combat som jag oftast förlorar eftersom motståndaren lyckas chargea in med sina bra gubbar och blocka mina kassa.

Har försökt lusläsa allt jag kunnat komma över på internet, försökt hitta pedagogiska videos där de beskriver en Warhammermatch i segment, och hur man ska tänka. Tyvärr är genomgångarna inte särskilt uttömmande, utan det är rätt självklara saker som går att läsa i regelboken. Är alltså inte ute efter regler, varken i BRB eller för specifika arméer, utan mer hur man ska tänka och agera, generellt. Förstår klart och tydligt att det är väldigt arméspecifikt, och därför tänkte jag posta den armén jag ska lira med i vår stads förenings inhouse-liga. Hur ska man tänka, när ska man chargea, vad ska man undvika? Är tacksam för all hjälp jag kan få, varesig det är Videos eller era egna tankar och åsikter. Länkar där jag kan läsa mer är självklart varmt välkomna! :)

ETC-regler för 8th edition gäller, både angående arméval och spelmässigt.

Min Armé:

Army list ETC (Lizardmen)

Core – 600 (70+70+70+195+195=600)

3x10 Skink skirmisher, Javelins+Shields.  3x10x7=210p

2x33 Skink cohort FCG, Javelins+Shields =2x33x5+(2x30)= 390p

Lords – 1177P (525+145+246+261+=1177)

Slann Mage-priest - 300 + (45+5+45+25+30+25+25)=525

-          Magic items: Obsidian Lodestone (45p), Ironcurse Icon (5p), Razor Standard (45p), Dispel scroll (25)

-          Disciplines: Wandering deliberations (30p), Becalming Cogitation (25p, Soul of stone(25p).

-          BSB – 25p

Saurus Oldblood  145p

-          Magic items: Enchanted shield, 5p.

Saurus Oldblood- 140+ (50+50+6+6)=246

-          Magic Items: Arabyan Carpet (50p), Armour of destiny (50p)

-          Equipment: Great Weapon (6)

Saurus Oldblood on Cold One  140 + 30 + (85+6)=261p

-          Magic Items –Talisman of preservation (45), Glittering scales (25),  The other tricksters shard (15)

-          Equipment – Great Weapon 6p

Heroes - (185)

Tetto’eko - 185

Special - 437p (422+15=437)

28 Temple Guards FCG =14x28+30=437p

-          Magic Standard: Banner of Swiftness (15p)

Choices: Slann Mage-priest= 1C, Tetto’Eko=3C, mer än 50% characters= 1C  Total Characterpoint= 1178+185=1363.

Total amount of points= 600+1177+185+437=2399

Mina egna tankar när jag gjorde armén var ungefär följande: Slannen med Temple-guardsen, Tetto med en av skink cohortsen, oldblooden med enchanted shield i temple guard enheten, oldblooden på cold one ska försöka jaga characters/monsters/war machines, inte i någon enhet. Old blooden med arabyan carpet ska försöka förstöra warmachines, inte i en enhet. Boosta temple guard-enheten som fan, och försöka avleda med skinks skirmish och en skink cohort. 

Alla tips är som sagt välkomna!

Med vänliga hälsningar

Rebirthring

#2 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 15 mars 2016 - 10:30

Till att börja med så finns det ingen framtid i att spela med ett gammalt regelsystem, dvs 8th edition. Skulle börja spela the ninth age istället. Vet inte om du redan hittat dit, men här är en länk http://www.the-ninth-age.com. Skulle läsa in mig på reglerna, då de skiljer lite. Ninth age är communitystyrt vilken innebär att spelarna gör spelet. Det medför ett mer solit regelsystem. Börja där.

Sen är de ju viktigt vart du bor. För att bli så bra som möjligt måste man hela tiden träna/spela mot de bästa spelarna. Ett bra sätt är turneringar, men det bästa är att kunna spela mot de bästa regelbundet.

Angående lizardmen, eller saurian ancients som dom nu kallas, kan ja tyvärr inte tillföra så mycket.
Fredrik Karlsson - HYMS

#3 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 913 Inlägg:

Postad 15 mars 2016 - 10:32

Känns väldigt underligt att spela ett gammalt system ja, 9th är fortfarande i Beta men kommer bli mycket bättre. Communityt är väldigt stort också, http://www.the-ninth-age.com/news/

#4 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 105 Inlägg:

Postad 15 mars 2016 - 11:59

Tjenis och välkommen!

För att bli en riktigt bra spelare så är listan Väldigt lång. Och alla vägar till toppen är inte heller lika.

Såhär i början när man håller på och lär sig det grundläggande så är det ett par saker som är mycket viktigare än andra:

1. Spela mycket. Spela, spela, spela. Du måste få en känsla för spelet. I början behöver man t.ex. Ofta räkna på varje combat ganska noga innan man vet om den är bra eller dålig.
2. Lär av dina förluster. Var ärlig mot dig själv och våga inse dina misstag och lär av vad dina motståndare gör.
3. Försök få till matcher mot bra spelare. Det är där du har mest att lära.
4. Åk på turneringar. Ingen förklaring till det, bara gör det!
5. Och kanske viktigast av allt - ha roligt. Är det inte roligt då kommer man heller inte ha viljan att utvecklas och bli bättre.

Det är svårt och tar tid - men vill man så går det! :)

Och sen som ovan skribenter nämnde: Gå över till Ninth Age. =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#5 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 mars 2016 - 07:02

Nu är jag forumets kanske sista 8th Edition-kramare men jag måste ändå stämma in med de övriga. Om målet är att bli en så bra spelare som möjligt ska du spela så mycket du kan mot bra spelare. Det gör du enklast på turneringar om du inte har en lokal grupp turneringsspelare att stångas med och i Sverige är 8th dött som turneringsspel. Det är inte direkt livskraftigt någon annanstans heller.

Fördelarna med 8th ligger i fluff, coola expansioner och megaslag -- saker som inte finns i 9th Age (ännu) eftersom fokus ligger på att skapa ett tight, balanserat turneringsspel.

Fast det är klart, envisas gruppen med att spela 8th har du ju inte så mycket att välja på. Men det blir svårare att hitta utvecklande motstånd.

Sen finns det grundläggande saker som är samma oavsett version. Planering. Riskbedömning. Att veta vad det troliga utfallet av en strid är -- och (ungefär) hur stor risken är att utfallet blir något annat. Vart tar enheterna vägen efteråt? Kan jag styra detta på något sätt med t.ex. en diverter? Vilka strider försöker motståndaren få till och hur kan jag hindra honom eller ändra striderna så att de gynnar mig? Vad ska jag prioritera i magifasen/skyttefasen?

#6 RebirthRing

RebirthRing

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 16 mars 2016 - 09:04

Till att börja med så finns det ingen framtid i att spela med ett gammalt regelsystem, dvs 8th edition. Skulle börja spela the ninth age istället. Vet inte om du redan hittat dit, men här är en länk http://www.the-ninth-age.com. Skulle läsa in mig på reglerna, då de skiljer lite. Ninth age är communitystyrt vilken innebär att spelarna gör spelet. Det medför ett mer solit regelsystem. Börja där.

Sen är de ju viktigt vart du bor. För att bli så bra som möjligt måste man hela tiden träna/spela mot de bästa spelarna. Ett bra sätt är turneringar, men det bästa är att kunna spela mot de bästa regelbundet.

Angående lizardmen, eller saurian ancients som dom nu kallas, kan ja tyvärr inte tillföra så mycket.

Känns väldigt underligt att spela ett gammalt system ja, 9th är fortfarande i Beta men kommer bli mycket bättre. Communityt är väldigt stort också, http://www.the-ninth-age.com/news/

Tjenis och välkommen!

För att bli en riktigt bra spelare så är listan Väldigt lång. Och alla vägar till toppen är inte heller lika.

Såhär i början när man håller på och lär sig det grundläggande så är det ett par saker som är mycket viktigare än andra:

1. Spela mycket. Spela, spela, spela. Du måste få en känsla för spelet. I början behöver man t.ex. Ofta räkna på varje combat ganska noga innan man vet om den är bra eller dålig.
2. Lär av dina förluster. Var ärlig mot dig själv och våga inse dina misstag och lär av vad dina motståndare gör.
3. Försök få till matcher mot bra spelare. Det är där du har mest att lära.
4. Åk på turneringar. Ingen förklaring till det, bara gör det!
5. Och kanske viktigast av allt - ha roligt. Är det inte roligt då kommer man heller inte ha viljan att utvecklas och bli bättre.

Det är svårt och tar tid - men vill man så går det! :)

Och sen som ovan skribenter nämnde: Gå över till Ninth Age. =)

Tack så hemskt mycket för er input och era svar! Självklart är det något orimligt att spela 8th edition ETC nu när det inte längre kommer användas i turneringsspel, men det är ingenting jag själv har valt. Den lilla föreningen jag har möjlighet att spela i bestämde att köra en sista Inhouse-liga till sommaren med 8th Edition, innan de går över till 9th. Detta berodde dels på att om man hade börjat spela 9th edition vid årsskiftet så hade vissa matcher haft helt annan karaktär och helt andra förutsättningar än de matcher som spelats i ligans slutfas, vilket gjorde att man valde att rösta igenom 8th edition ETC för att göra det så rättvist som möjligt. Jag läser parallellt på lite om 9th och funderar lite på det, men den inhouseliga som är aktuell är 8th edition ETC alltså. Men 9th kommer, var så säkra! :)

Tyvärr sitter jag i en något knepig sits tidsmässigt (och geografiskt), så har ingen möjlighet att åka på turneringar förrän till sommaren. Kommer spela i genomsnitt en match i veckan i den lokala inhouseligan, och kanske beskåda en annan. Förhoppningsvis kommer det senare! :)

Så utifrån mina förutsättningar, har ni några andra tips?

Med vänliga hälsningar

Rebirthring

#7 RebirthRing

RebirthRing

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 16 mars 2016 - 09:11

Nu är jag forumets kanske sista 8th Edition-kramare men jag måste ändå stämma in med de övriga. Om målet är att bli en så bra spelare som möjligt ska du spela så mycket du kan mot bra spelare. Det gör du enklast på turneringar om du inte har en lokal grupp turneringsspelare att stångas med och i Sverige är 8th dött som turneringsspel. Det är inte direkt livskraftigt någon annanstans heller.

Fördelarna med 8th ligger i fluff, coola expansioner och megaslag -- saker som inte finns i 9th Age (ännu) eftersom fokus ligger på att skapa ett tight, balanserat turneringsspel.

Fast det är klart, envisas gruppen med att spela 8th har du ju inte så mycket att välja på. Men det blir svårare att hitta utvecklande motstånd.

Sen finns det grundläggande saker som är samma oavsett version. Planering. Riskbedömning. Att veta vad det troliga utfallet av en strid är -- och (ungefär) hur stor risken är att utfallet blir något annat. Vart tar enheterna vägen efteråt? Kan jag styra detta på något sätt med t.ex. en diverter? Vilka strider försöker motståndaren få till och hur kan jag hindra honom eller ändra striderna så att de gynnar mig? Vad ska jag prioritera i magifasen/skyttefasen?

Du är inne på väldigt viktiga saker som jag gärna vill lära mig: Riskbedömning, vad som händer under combat, efter combat (mellan vilka enheter), hur man diverterar och hur motståndaren tänker. Även hur man prioriterar i magi/skyttefasen. Jag förstår att sådana här saker kanske är svåra att skriva ned teoretiskt, utan någonting man mer känner rent praktiskt, erfarenhetsmässigt, när man har spelat mycket. Min möjlighet till praktiskt spel är som sagt något begränsad, men jag har möjligt att rent teoretiskt läsa på 1-2 timmar om dagen, det tillåter min nuvarande livssituation. 

Min tanke är väl typ som ett paint-bildspel, där man fotar varje enskild runda man spelar, sen ritar man pilar på vilka Moves man har gjort, markerar vilken magi man använt på vad med hur många tärningar (och motiverar), samma sak med skytte, o.s.v. Någon slags taktisk/teoretisk handbok med hur man ska tänka när man spelar på högre nivå. Användning av skirmishers/cavalry/war machines optimalt o.s.v.

Eller bara ren text typ. :)

Sen lite generellt om vad lizardmen ska försöka undvika, och vad man ska sträva efter. Vilka enheter skam man göra allt för att slåss mot, och vilka ska man allmänt bara försöka undvika?

Tack så hemskt mycket för alla svar!

Med vänliga hälsningar

Rebirthring

#8 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 874 Inlägg:

Postad 16 mars 2016 - 11:03

En bra sak att få in i sitt tänk är väl också att det i princip aldrig är "otur" som avgör en match, utan det finns i princip alltid ett beslut man kunde tagit som undviker att den aktuella händelsen inträffade. Finns det scenarion där saker inte gick att undvika? Javisst, men de tillfällena är nog max 1 gång per år om du spelar 2-3 matcher i veckan. 

Att bli en bättre spelare handlar om att inse hur besluten du tar under en match påverkar resultatet i det långa loppet, samt huruvida risken i det nuvarande beslutet står i proportion till utfallet.

T.ex. om du spränger en level 4a och spellen du just kastade inte avgjorde matchen så tog du nog troligen fel beslut när du kastade den med 4-5 tärningar. I åttonde är en klassiker folk som kastar spells med sin level 4a i turn 4-6 när de inte påverkar matchen. Leder du med 16-4 och inte absolut måste ta 20-0 så kastar du -inte en enda spell- mer med din level 4a i den matchen (att försöka kasta med 1 tärning är väl tillåtet möjligen).

Sedan är det även bra att sluta tänka i banor av "den här chargen går in i snitt". Rätt tankesätt är "jag behöver slå 7 med swiftstride, det är 20% att den misslyckas. Vad händer när den misslyckas, hur positionerar jag min övriga armé då? Vad händer när den den lyckas, hur spelar jag då?". Detta är något jag tror en övervägande majoritet av spelare som aspirerar på att bli starkare i sitt spel fortfarande inte kommit ifrån.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#9 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 16 mars 2016 - 20:09

En annan sak som är viktig är att vara en jävel på regler. Ha stenkoll på allt. Om motståndaren gör något den inte får göra i en viktig situation så säg till. A och O för att bli en riktigt bra spelare (och kanske en douchebag :D )

Sen så finns det universal battle där du kan lira på nätet. Misstänker att det kan vara svårt att hitta spelare som kör 8th där nu men att spela 9th age där gör dig en bättre 8th spelare än att inte spela alls.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#10 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 16 mars 2016 - 21:59

Ännu en sak är ju Youtube, finns ju mängder av battlereports, där de resonerar sina beslut och taktiker.

Mina favoriter för tillfället är Oncebitten360 och Chihammer Fantasy.

Men om det är Lizardmen du är ute efter så finns det ju Rasmus7814, Som antagligen finns här på forumet.

-för att promotea en svensk!

Sen är det ju som alla tidigare nämnt, 9th Age istället för 8th.

Oncebitten har iofs 300+ battlereports från 8th på sin kanal.

Lycka till!

#11 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 16 mars 2016 - 22:38

Ett annat tips för att bli framgångsrik är att fundera ut över vilken filosofi och syn på hur man ska vinna och vikten av vinst man har. 

En del spelar för att minimera förlust och bara vinna med minsta möjliga marginal. Inga risker. Andra tar stora risker och spelar för att vinna stort.  

Jämfört med fotboll; vissa siktar på 1-0 segrar, andra siktar på 10-4 segrar. 

När man väl har listat ut sin egen syn på tävlingsfilosofi kan man sedan börja bygga armén ut efter det. Är man en risktagare behöver man bygga armén efter det. Är man någon som vill minimera att tappa poäng bygger man efter det. Osv.

exempel: jag har varit elitidrottsinstruktör i innebandy. Generellt sett bryr jag mig inte om jag släpper in 5 mål så länge vi gör 6.  Därför har alltid mina lag varit väldigt offensiva och öppna i spelet. Jag väljer att spela de spelartyper som passar in i den här offensiva stilen, jag väljer att coacha på ett visst vis som skapar den här matchbilden osv. Men hade jag varit osäker på hur jag ser på min idrottsfilosofi hade det varit mkt svårare att skapa ett effektivt lag. 

ps: Ett proffstips som är lika giltigt i schack som i innebandy som i warhammer; en svaghet du vet om att du har är inte någon svaghet. För så länge du vet om vad som är dina problem kan du arbeta dig förbi det. 

#12 Per

Per

Newbie

• Members
  • Pip
  • 4 Inlägg:

Postad 16 mars 2016 - 22:45

Jag tycker att detta dokument med olika sannolikheter är väldigt lärorikt. Dels för att lära sig vilka sannolikheter som gäller i olika lägen, men att läsa genom dokumentet tycker jag även gör att man funderar igenom vilka sannolikheter man vill använda i sina matcher.
Mig fick det att inse att jag tog större risker än vad jag egentligen ville i många lägen, och att mina matcher därmed ofta blev ganska slumpartade:

https://www.dropbox....lities.pdf?dl=0

https://www.reddit.c...s_of_warhammer/

Per Davidsson

Spelklubb Hynboholm

#13 RebirthRing

RebirthRing

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 17 mars 2016 - 09:14

En bra sak att få in i sitt tänk är väl också att det i princip aldrig är "otur" som avgör en match, utan det finns i princip alltid ett beslut man kunde tagit som undviker att den aktuella händelsen inträffade. Finns det scenarion där saker inte gick att undvika? Javisst, men de tillfällena är nog max 1 gång per år om du spelar 2-3 matcher i veckan. 

Att bli en bättre spelare handlar om att inse hur besluten du tar under en match påverkar resultatet i det långa loppet, samt huruvida risken i det nuvarande beslutet står i proportion till utfallet.

T.ex. om du spränger en level 4a och spellen du just kastade inte avgjorde matchen så tog du nog troligen fel beslut när du kastade den med 4-5 tärningar. I åttonde är en klassiker folk som kastar spells med sin level 4a i turn 4-6 när de inte påverkar matchen. Leder du med 16-4 och inte absolut måste ta 20-0 så kastar du -inte en enda spell- mer med din level 4a i den matchen (att försöka kasta med 1 tärning är väl tillåtet möjligen).

Sedan är det även bra att sluta tänka i banor av "den här chargen går in i snitt". Rätt tankesätt är "jag behöver slå 7 med swiftstride, det är 20% att den misslyckas. Vad händer när den misslyckas, hur positionerar jag min övriga armé då? Vad händer när den den lyckas, hur spelar jag då?". Detta är något jag tror en övervägande majoritet av spelare som aspirerar på att bli starkare i sitt spel fortfarande inte kommit ifrån.

En annan sak som är viktig är att vara en jävel på regler. Ha stenkoll på allt. Om motståndaren gör något den inte får göra i en viktig situation så säg till. A och O för att bli en riktigt bra spelare (och kanske en douchebag :D )

Sen så finns det universal battle där du kan lira på nätet. Misstänker att det kan vara svårt att hitta spelare som kör 8th där nu men att spela 9th age där gör dig en bättre 8th spelare än att inte spela alls.

Ett annat tips för att bli framgångsrik är att fundera ut över vilken filosofi och syn på hur man ska vinna och vikten av vinst man har. 

En del spelar för att minimera förlust och bara vinna med minsta möjliga marginal. Inga risker. Andra tar stora risker och spelar för att vinna stort.  

Jämfört med fotboll; vissa siktar på 1-0 segrar, andra siktar på 10-4 segrar. 

När man väl har listat ut sin egen syn på tävlingsfilosofi kan man sedan börja bygga armén ut efter det. Är man en risktagare behöver man bygga armén efter det. Är man någon som vill minimera att tappa poäng bygger man efter det. Osv.

exempel: jag har varit elitidrottsinstruktör i innebandy. Generellt sett bryr jag mig inte om jag släpper in 5 mål så länge vi gör 6.  Därför har alltid mina lag varit väldigt offensiva och öppna i spelet. Jag väljer att spela de spelartyper som passar in i den här offensiva stilen, jag väljer att coacha på ett visst vis som skapar den här matchbilden osv. Men hade jag varit osäker på hur jag ser på min idrottsfilosofi hade det varit mkt svårare att skapa ett effektivt lag. 

ps: Ett proffstips som är lika giltigt i schack som i innebandy som i warhammer; en svaghet du vet om att du har är inte någon svaghet. För så länge du vet om vad som är dina problem kan du arbeta dig förbi det. 

Tack för era utmärkta råd!

Zaanashs poäng om att man ständigt måste vara självkritisk och alltid konsekvensanalytisk i sina beslut, oavsett utgång, är självfallet väldigt hjälpsamt. Det är väldigt lätt att fall in i ett tänk där bara de positiva utfallen räknas - där det i själva verket kanske är de negativa utfallen som har störst vikt för matchens utgång. Tack!

Det har blivit en del regelnötande de senaste veckorna, om vi säger så, men jag har lyckligtvis en relativt god förmåga att absorbera stora mängder text och åtminstone hjälpligt omsätta det i praktik. Man ska helst vara sin egen domare, även om den aktuella domaren i tävlingssituationen kanske inte dömer till ens egen favör. :> Och framförallt, tack för tipset angående universal battle, det ska testas omedelbart!

Kane's tips angående tävlingsfilosofi på högre nivå av utförande, oavsett vilken aktivitet det än gäller, är onekligen hjälpsamt. Jag har väl inte hunnit bli riktigt varm i kläderna ännu för just Warhammer, men min vanliga personliga stil är lite åt, "Offence wins games, defence wins championships". :) 

Ännu en sak är ju Youtube, finns ju mängder av battlereports, där de resonerar sina beslut och taktiker.

Mina favoriter för tillfället är Oncebitten360 och Chihammer Fantasy.

Men om det är Lizardmen du är ute efter så finns det ju Rasmus7814, Som antagligen finns här på forumet.

-för att promotea en svensk!

Sen är det ju som alla tidigare nämnt, 9th Age istället för 8th.

Oncebitten har iofs 300+ battlereports från 8th på sin kanal.

Lycka till!

Jag tycker att detta dokument med olika sannolikheter är väldigt lärorikt. Dels för att lära sig vilka sannolikheter som gäller i olika lägen, men att läsa genom dokumentet tycker jag även gör att man funderar igenom vilka sannolikheter man vill använda i sina matcher.
Mig fick det att inse att jag tog större risker än vad jag egentligen ville i många lägen, och att mina matcher därmed ofta blev ganska slumpartade:

https://www.dropbox....lities.pdf?dl=0

https://www.reddit.c...s_of_warhammer/

Fy fan vad härligt, precis vad jag letar efter. Nu har jag massa Battle Reports, Sannolikheter och spelmöjligheter att grotta ner mig i. Ska undersökas!

Tack för hjälpen allihopa, det uppskattas verkligen! Fortsätt gärna att skriva, oavsett vad ni tänker. :)

Med vänliga hälsningar

Rebirthring

#14 Ahol

Ahol

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Postad 17 mars 2016 - 18:53

Sitter lite i liknande sits vad gäller bristen på möjligheter att komma iväg på turneringar och lära sig den hårda vägen mot rutinerat folk. Bestämde mig därför i och med 9th att testa att göra battle reports för att verkligen granska hur jag egentligen spelar och på så sätt bli bättre. Kan inte svara på hur bra det funkar än men misstag att lära sig av har jag hittat gott om :D. Då jag publicerar alltihop så blir det också lite extra piska att skärpa till sig så man slipper skämmas för mycket.

#15 Blackbird

Blackbird

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 125 Inlägg:

Postad 22 mars 2016 - 14:29

Den här tråden kan vara den bästa på forumet, inspirerande...

Jag vill verkligen höra om resultaten av dina matcher :)

#16 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 22 mars 2016 - 18:50

Alexander, vi ser framemot fler DE battle reports :D

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#17 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 089 Inlägg:

Postad 24 mars 2016 - 12:15

Oj vilken kul fråga, många bra svar. Du ska veta att exempelvis Zaanash och Raptor är två spelare i svenska landslaget i ninth age. Så lyssna på vad de säger ;)

Personligen skulle jag vilja tipsa om samma sak som har sagts flera gånger, men på ett annat sätt. Var självkritisk! Det finns ingenting som är så viktigt som just det för att bli bättre. När du förlorar en match, en enhet, en enda figur.. Tänk efter varför blev du av med den, var det planerat? om det INTE var planerat, skriv ner på en lapp varför det hände och undvik den situationen vid nästa tillfälle om möjlighet finns. Om inte möjlighet finns, varför finns då inte den möjligheten, för att du deployade rakt framför hans dödsstjärna? för att det är ranged skada och du stod i det öppna? etc etc etc. Det finns alltid en anledning till att figuren dog och du kan alltid komma fram till varför den gjorde det. Oftast så är alla figurer som jag Zannash eller Raptor tappade planerade att dö/ta skada för att någon annan enhet inte ska dö eller ta skada.

När någon gör någonting du inte kunde förutspå, FRÅGA hur han gör det eller tänker när han gör det. Frågar du så lär du dig. Frågar du exempelvis mig efter en match vad du gjorde för misstag så säger jag gärna det till dig. Var ödmjuk inför svaret, ödmjukhet är den självkritiskes bästa vän. 

Deploy är någonting man lär sig med tid. Men tänk på vilka enheter som kan ta stryk och var stryk ges. En bra start iaf :)

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar