Hoppa till innehåll

Foto

High Elves 8Th

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#41 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 05 juli 2013 - 00:40

Finns det en bra förklaring till varför high elves Eagle Claw bolt thrower räknas som 10 skyttar medans dark elves (som har samma stats) bara räknas som 5?

Förstår idén men 10 skott / bolter känns lite extremt.

#42 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 juli 2013 - 08:35

Finns det en bra förklaring till varför high elves Eagle Claw bolt thrower räknas som 10 skyttar medans dark elves (som har samma stats) bara räknas som 5?

Japp. RXB skjuter två skott var ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#43 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 02:54

Japp. RXB skjuter två skott var ;)

Dom skjuter ju max 6 skott 6 =/= 10 :S

#44 mutti

mutti

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 06:13

Dom 6 skotten är ju klart bättre än en vanlig båge, alltså värd mer komp.

#45 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 09:03

Dom 6 skotten är ju klart bättre än en vanlig båge, alltså värd mer komp.

Precis. 6 skott från en boltare är bättre än 6 skott från Archers.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#46 mutti

mutti

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 12:30

Apropå det, borde inte Reaver Bow ingå i den där counten på något sätt? Typ som 5 skott eller något, kanske 3 iom att den redan har en egen komp.

#47 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 13:05

Apropå det, borde inte Reaver Bow ingå i den där counten på något sätt? Typ som 5 skott eller något, kanske 3 iom att den redan har en egen komp.

Den räknas ju som 1 båge + att den har en egen komp. Annars så skulle man kunna ta en Reaver utan några minus alls om man bara räknade den som x-skott.

"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#48 mutti

mutti

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 13:48

Tänkte att den utöver sin vanliga komp kanske skulle räknas lite extra i den där ekvationen, bör väl åtminstone räknas som sina 3 skott, men med tanke på hur mycket bättre den är än en vanlig longbow tycker jag 5 är en rimligare siffra.

#49 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 15:14

Ska den börja räknas som 3 eller 5 i båg antal så kan man direkt ta bort kompen på den. Den är inte så himla bra. Kan hålla med om att vid kombo med PoS så får den en trevlig runda, men då binder man upp en gubbe för det.

#50 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 16:33

Asså, som jag sa tidigare. Jag förstår att 6 bolterskott är "bättre" än 6 archer skott. Men att det ska räknas som 10 skott tycker jag är lite i överkant.

8 känns lite bättre, men vad vet jag. Det är bara en beta mall så man får väl se vad dom här 10 skotten leder.

#51 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 20:26

Vet inte om det framgick men det jag var missnöjd över var faktumet att Dark Elves skytte cap på 40 modeller med RXB var 40 och High Elves har sin cap på 50 modeller, för att sedan få en hårdare smäll av sina bolt throwers gämt emot dark elves.

En eagle claw kostar 70p och är -7 komp+10 skott till skyttecappen. Dvs 1 komp / 10 poäng.

Dark Elves Reaper Bolt Thrower kostar 100p är -5 komp +5 skott till skyttecappen. dvs 1 komp / 20 poäng.

Varför är det så stor skillnad mellan dom när dom har EXAKT samma statline, så dom träffar lika bra. 

Får inte ihop det i mitt huvud när desutom Dark Elvsen träffar i snitt lite bättre på long range och på short.

På lång range träffar 80 skott från dark elves RXB ~27, och high elves träffar 25.

Dark Elves träffar i snitt 40 av sina 80 skott på Short, medans High Elves träffar ~33.

Uträkningen var gjord med core-units, BS4, dvs Archers / Sea guard mot Crossbowmen.

Det här är bara räknat träffar, dark elves har desutom armor piercing på sina skott.

Visst har high elves andra grejer som kan hjälpa till i skyttet, nämnligen mer BS5 skytte. Men meningen med posten var att få fram varför det var så stor skillnad på bolter kompen för dom olika lagen samt hur 6 skott BS4 STR4 Armor piercing kan räknas olika beroende på lag. (7 vs 5 i komp, samt 10 vs 5 Skott mot respektive cap)

Borde inte dom ligga ungefär lika i komp?

#52 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 21:08

För att HE RBT's kostar just 70p och inte 100p. För att HE core skyttet har 30" range och 15" short, så du får räkna med att DE core skyttar måste gå i alla fall 2 gånger under en match och försämra sina träffar medans smart placerade archers inte behöver röra sig alls, och skjuter i 3 ranker istället för 2 vilket gör att de är lättare att skydda. Shadow warriors vs Shades när man kollar på vad enheterna kostar i komp för sig och inte bara på vad delägger till i antalet pilar? Lägg till Sisters som skjute bättre än alla andra BS skyttar i spelet och de billiga RBT's+Eagles som alla ligger i rare.

Kort och gott så kör jag alla dagar 3 RBT, 18 sisters samt 10 shadow warriors än att köra 3 DE RBT, 10 Shades och 18 rbx. HE skyttet kommer göra bra mycket mer skada mot 9/10 saker men DE kan komboa bättre med super Shadow och massa assassins(som alla kostar rejälty mycket i komp btw).

HE skyttets total komp: -43

DE skyttets total komp: -43

#53 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 21:32

Så bara för att deras bolter kostar mindre ska den kompa mer? 

Om man bortser från allt annat så är det fortfarande konstigt att en model som kostar 70p å har samma stats ska kompa mer i grund, strunt samma vad den ger för skott mot skytte taket när den har samma stats som DE boltern.

#54 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 21:36

Vet inte om det framgick men det jag var missnöjd över var faktumet att Dark Elves skytte cap på 40 modeller med RXB var 40 och High Elves har sin cap på 50 modeller, för att sedan få en hårdare smäll av sina bolt throwers gämt emot dark elves.

En eagle claw kostar 70p och är -7 komp+10 skott till skyttecappen. Dvs 1 komp / 10 poäng.

Dark Elves Reaper Bolt Thrower kostar 100p är -5 komp +5 skott till skyttecappen. dvs 1 komp / 20 poäng.

Varför är det så stor skillnad mellan dom när dom har EXAKT samma statline, så dom träffar lika bra. 

Får inte ihop det i mitt huvud när desutom Dark Elvsen träffar i snitt lite bättre på long range och på short.

På lång range träffar 80 skott från dark elves RXB ~27, och high elves träffar 25.

Dark Elves träffar i snitt 40 av sina 80 skott på Short, medans High Elves träffar ~33.

Uträkningen var gjord med core-units, BS4, dvs Archers / Sea guard mot Crossbowmen.

Det här är bara räknat träffar, dark elves har desutom armor piercing på sina skott.

Visst har high elves andra grejer som kan hjälpa till i skyttet, nämnligen mer BS5 skytte. Men meningen med posten var att få fram varför det var så stor skillnad på bolter kompen för dom olika lagen samt hur 6 skott BS4 STR4 Armor piercing kan räknas olika beroende på lag. (7 vs 5 i komp, samt 10 vs 5 Skott mot respektive cap)

Borde inte dom ligga ungefär lika i komp?

HE och DE kan båda bygga rätt äckliga skyttelistor om man släpper skyttet fritt, och då det finns väldigt många enheter dessa armeer som kan skjuta tror vi det bästa sättet att inte skapa kryphål är att räkna ihop allt longrange skytte och ha än gräns när man går över den börjar det bli överdrivet myket skytte och det ska kosta komp.

High elves

Dom har flera olika vapen, som är lite olika bra, bows, long bows, avelorn bows, egentligen skulle det kanske vara

bow=0.8 skott

longbow=1 skott

bow of avelorn=1.2 skott

Och då har vi inte tagit hänsyn till olika BS än...

Detta kändes onödigt invecklat, så det är "avrundat" till att vara ett vapen = ett skott

Bolt throwers skjuter 6 skott, men då de även har riktigt bra range, extra styrka och möjlighet att skjuta single-bolt, och därmed är betydligt bättre än 6 bågar så drog vi upp den till 10 skott.

Dark elves:

RXB skjuter två skott, och borde då räknas som två skott var.

Bolt throwers följer samma tankegångar som för HE, så 10 skott.

Sedan halverar man alla värden för dark elves (2 RXB skott = 1 skott till skytte minuset) ("10" BT skott = 5 skott till skytte minuset). Blir ingen skillnad på slutresultatet, men blir enklare att skriva och räkna.

DVS, dom räknas lika om man dubblerar alla värden för dark elves. Dark elves får de ett tak på 80 skott, vilket motiveras av diverse fördelar HE har (bättre range, skjuta i tre ranker, fler valmöjligheter vad gäller support magi) samt att DEs bästa skytte, shades, är väldigt strypta.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#55 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 21:37

Det har bara delvis med RBT statsen att göra, men ja. Det är ganska självklart att två identiska saker är lika bra spelmässigt och om HE RBT's kostar 2/3 av vad DE RBT gör så är dom faktiskt bättre. Resten är hur dom ser ut i en helhet med alla andra BS5 skyttar, 3ranks skytte och generellt bra support till skyttet, om man bara kikar på hur bra något är i ett vakum så blir det alltid fel.

#56 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 21:37

Så bara för att deras bolter kostar mindre ska den kompa mer? 

Ja, den principen är det mesta kompat efter.

Är den billig i poäng är den mer poängvärd (=bra) och kompas hårdare.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#57 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 21:46

Aja, nu har jag i alla fall fått svar på min fråga. Tackar.

På villovägar, räknas Reaver Bow som en longbow när man räknar till skytte taket?

Den har "bow" i namnet å når 30" men det står inget om att den här varken longbow eller dyligt, samma sak med alith anars moonbow.

När jag har räknat listor har jag inkluderat dom men kan ju vara bra att få viss klarhet.

#58 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 22:07

Aja, nu har jag i alla fall fått svar på min fråga. Tackar.

På villovägar, räknas Reaver Bow som en longbow när man räknar till skytte taket?

Den har "bow" i namnet å når 30" men det står inget om att den här varken longbow eller dyligt, samma sak med alith anars moonbow.

När jag har räknat listor har jag inkluderat dom men kan ju vara bra att få viss klarhet.

Om det sedan är rättvist går ju fortfarande att diskutera dock. :)

Reaver bow är inte ett av de tre uppräknade vapenen, så den räknas inte. Samma med andra specialbågar och DEs lifetaker. Notera också att om en modell har flera skyttevapen räknas den ändå bara en gång (gäller väl såvitt jag vet bara kärror)

Erik Aronson

#59 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 07 juli 2013 - 22:12

Bra att veta.

#60 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 08 juli 2013 - 15:01

Om man köper en reaver bow till en Shadow Warrior Champion, räknas det som om han fortfarande har kvar sin long bow?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar