Hoppa till innehåll

Foto

Swe Rules Clarifications

Före detta swefaq

• Please log in to reply
151 replies to this topic

#141 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 090 Inlägg:

Postad 03 juni 2012 - 20:12

Som sagt så gillar jag inte att man går in och ändrar regler, då det lätt blir kontraproduktivt för skapandet av en standardisering. Det är en sak att göra tolkningar när det är oklarheter - men det gör att det blir tafs eftersom att alla inte tycker lika om vad som är "bra och dåligt". =)
Om alla är överens om att köra över reglerna så är det helt chill med mig! Jag struntar som sagt i vilket det blir, bara det är samma för alla och Helst att alla är överens. Det är väl dock en smula utopiskt med tanke på GWs kompetens beträffande tydlighet och författarskap...

SWRC försöker skapa en sådan standard som ska fungera med kompmallen och det är ett initiativ jag gillar! =)

Och jag håller med dig Zack, jag skulle jätte gärna se fler turneringar i Sverige med ETC-restriktioner! Och självklart kan det inte vara annat än en boost för laget (oavsett vilka som är med) som väl ska åka iväg och representera Sverige på ETC. Dessutom vore det kul att få lira i ett lite hårdare klimat på hemmaplan än vad alla dessa mjuka, rosiga, fluffiga och gosiga komp 10 listor kan erbjuda ^^

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#142 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 03 juni 2012 - 21:23

Jag tycker precis tvärt emot. Mindre ETC mer komp.

Jag tror att de som skapar den här "faqen" skulle tjäna på att ha så få rulings som möjligt i dokumentet och hålla sig borta från de mer kontroversiella frågorna utan låta dessa avgöras av varje turneringsarrangör. Då har den en större chans att bli allmänt erkänd.

#143 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 11:47

Felet med ETC är, som jag sagt 100 gånger, att formatet inte är balanserat för singelspel utan för lagspel. I Etc har man en möjlighet att minimera dåliga matchups som saknas i singelspel.

Vill man ha hårdare klimat föredrar jag om man kör kompat men sätter kompspannet till 5-10 i stället för 10-15.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#144 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 13:33

Hoffa är klok.

#145 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 13:59

Men denna tråd handlar väl snarare om regeltolkningar än om armekonstuktion?

#146 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 22:00

Felet med ETC är, som jag sagt 100 gånger, att formatet inte är balanserat för singelspel utan för lagspel. I Etc har man en möjlighet att minimera dåliga matchups som saknas i singelspel.

Vill man ha hårdare klimat föredrar jag om man kör kompat men sätter kompspannet till 5-10 i stället för 10-15.

Oavsett om man gillar ETC eller inte så spelas årets viktigaste turnering i det formatet och då kan det vara bra för Sverige som warhammernation att det spelas mer ETC på hemmaplan.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#147 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 22:07

Oavsett om man gillar ETC eller inte så spelas årets viktigaste turnering i det formatet och då kan det vara bra för Sverige som warhammernation att det spelas mer ETC på hemmaplan.

SM? Det är nog inte årets viktigaste turnering för ganska många av oss som spelar. :)
Postad bild

#148 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 22:16

Personligen tycker jag årets viktigaste turnering de senaste åren har varit qfa. Jag tycker det verkar jätte konstigt att försöka spela mer etc med motiveringen att det skulle gå bättre för de 8 spelare som varje år spelar en turnering utomlands. Jag är dessutom tveksam om en hårdare miljö fostrar bättre spelare. Men det är som sagt fel tråd för att diskutera det.

#149 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 08:03

Vi ska inte i Sverige anpassa oss efter ETC när det gäller våra egna turneringar någon enstaka kan vara kul ibland men vi har en bra kompmall vi kan bygga vidare på och jag ser gärna även andra restriktionssystem eller scenarigrundade turneringar
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#150 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 13:53

Vad som är årets viktigaste turnering lär vi inte komma till konsensus om (För mig är det battle of westridge även om jag är villig att tro att QFA är turneringen med flest riktigt bra spelare bland deltagarna).

Dock har jag alltid haft svårt att ta SM på allvar som just ett Svenskt Mästerskap pga att den turneringen använder andra restriktioner än alla de andra stora turneringarna. (Nu börjar vi komma off topic dock)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#151 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 07:50

Sist jag var på SM (kanske 2005-2006) så var det en Dansk som vann....

kul fakta =)

#152 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 12:34

Jag har varit emot många saker i swefaq men jag har aldrig spelat en turnering med de så jag kommer ha swefaq på Warcon för att se hur det fungerar.
David "Dangerous" D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar