Hoppa till innehåll

Foto

Lizardmen

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
98 replies to this topic

#61 Jonke

Jonke

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 12:04

Salamanderkompen är lite konstig. Om jag fattar den rätt så kompar 1 enhet med 2 salamandrar -35 och 2 enheter med 1 salamnder vardera -30. Borde det inte vara kompdyrare att köra med två separata istället för två tillsammans?

#62 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 12:07

Salamanderkompen är lite konstig. Om jag fattar den rätt så kompar 1 enhet med 2 salamandrar -35 och 2 enheter med 1 salamnder vardera -30. Borde det inte vara kompdyrare att köra med två separata istället för två tillsammans?

Nej. 2 salamandrar kompar -25.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#63 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 12:13

Jmf m pistoliers, som kompar -3/unit. De skjuter hårdare, springer lite långsammare, slår hårdare i närstrid. Tycker inte riktigt Terradons är -13 bättre i komp...

Kanske är Pistoliers som kompar för lite? De har samma komp som Goblin Wolf Riders och det säger en hel del när de är 1 000 000% bättre än Wolf Riders.

#64 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 12:33

Nej dom är sämre då dom inte är core och har sämre saves samt dyrare.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#65 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 12:52

Det är en jädra skillnad att vara fast cav när man jämför med örnar eller fellbats. Att kunna ställa fram två enheter terradons framför något, fly med båda genom en egen enhet (så den blockade enheten inte kan göra något alls), och sedan i sin tur ralla och hur enkelt som helst göra om samma sak igen. Utan flying som andra andra fast-cav är det mycket svårare att få till. Kan man inte ta ut terradons på avstånd stänger dom totalt ned en unit för motståndaren.

Tycker inte kompen för 2x3 är direkt fel, dom är bland spelets bästa diverters iom att dom är relativt billiga, kan användas flera gånger och varje tur, samt kan användas till annat vid behov (kan göra lite ströwounds här och där med javelins, slåss hekt okej, och har drop rocks). -19 för 2x3 terradons jämfört med -14 för 2 örnar tycker jag är ett kap.

Ok, jag ser din poäng. Synd att det inte finns nåt markgående fast-cav för LM som kan jaga WM. Alternativet (förutom magi) är chamo-skinks, som också är hårt kompade.

Kanske första enheten ska kompa betydligt bättre, och andra hårdare (så netto-kompen för 2 enheter blir densamma)? För man kan ju inte göra samma redirect-grej med bara en enhet. Och kanske samma komp (nästan) oavsett hur många terradons man tar i en enhet, för de blir ju inte direkt bättre redirectors för att de är många? Och de blir inte så mycket bättre på nåt annat heller om man kör 5 st jmf 3.

Tex:
First unit: -5
Second unit: -12
Third unit: -25

#66 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 13:04

Och då kommer frågan direkt varför skink-skirmishers kompar så högt :)
De är väl sämre redirectors än fast-cav, eller har jag missat nåt här också?

De kompar ganska snabbt betydligt mer än tex pistoliers, goblin-wolfriders etc.

Det är tråkigt att de flesta enheter kompar sämre än motsvarande enheter för andra lag. Det är inte mycket för varje grej, men kompar varje enhet 1-2 poäng sämre än motsvarande enheter i andra lag så blir det svårt. Vill man undvika spamm så tycker jag det är bättre att ha en "snällare" komp på:
"Basic"-padda. Lägg kompen på de bra förmågorna istället. Argumentet att man får "gratis" 4++sv osv hjälper inte, eftersom man inte använder det i alla builds. Hade man kunnat välja hade man kanske valt att inte ha nåt ward.
Billigare första enheten av: Salamander, steg, ancient steg.

Och kompensera genom en kraftigare stegring av minuset för enhet 2 och fler.

#67 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 132 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 13:20

Jag håller med er som argumenterar för en lättnad av LZ-kompen.

MEN!

Det är något som jag tycker missas här, och det är att det är Väldigt få arméer som ens har någon motsvarighet till skinks, terradons, salamandrar osv.
Det gör att jämförelser blir väldigt svåra att göra här mellan andra arméer (och kan även i andra mer liknande fall vara lite vanskliga). LZ lider lite av samma problem som DE: Får dom bara lite, lite för mycket spelrum med någon av alla sina tre miljoner synergier så blir listorna helt brutala! Stryper man dock lite för mycket, så blir det istället lätt så att listan tappar Väldigt mycket effektivitet. LZ är en väldigt svårkompad armé.
Missförstå mig inte dock - att ni ger feedback är grymt, det behövs på den här mallen! Jag vill bara vidga vyerna lite över problemet med LZ. =)

Och Lasse, för fan mannen - ge det här lite tid nu och släng fram något! =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#68 Addebaba

Addebaba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 122 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 13:24

Jag spelar extremt mycket Lizardmen och åker på en del turneringar och jag måste säga att jag tycker att Lizardmenkompen är riktigt balanserad faktiskt.

Terradons är riktigt, riktigt bra, som någon ovan nämnde kan man helt blocker en enhet i princip hela spelet. Dom är bra på att ta ut WM/Fastcav/Scouts och andra diverters.

Skink Skirmishers tycker jag ligger helt rätt i komp. Man kan ta ett par enheter billigt men tar man för många straffas man hårt, och det är precis så det ska vara.

Salamandrar kompar hårt, och jag TROR inte det är bara för att dom är bra i grund, utan för att det blir en riktigt bra synergi med andra saker i Lizardmenboken.

Slann ligger helt rätt i komp. Jag tycker man får väldigt mycket för både poängen och kompen med den modellen.

#69 Addebaba

Addebaba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 122 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 13:28

Tillägg: Kör man INTE en toolad Slann får man ju i princip in vad som helst i armén dessutom. Man kan inte få alla bitar!

#70 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 13:37

Man kan verkligen inte få in allt i armén även om man inte lirar med en toolad slann.
David "Dangerous" D

#71 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 14:34

Tillägg: Kör man INTE en toolad Slann får man ju i princip in vad som helst i armén dessutom. Man kan inte få alla bitar!

Ok.
Följande lista (på ca 2500 pts, orkar inte räkna exakt) hamnar väl på ca 7 (orkar inte räkna exakt här heller).
2x oldblood till fots
3xscar-vet till fots
1 präst lvl2 m dispel-scroll

30 saurusar
3x10 skink skirmish

2x8 chamo-skinks
2x3 terradons

2x3 salamandrar

Vet inte om jag kallar det att få in allt, men rätt mycket. Men det är helt utan slann. Byt old-bloods mot en basic BSB-slann (och då har han reg eller MR3) så sänker det kompen till 4. Lägg till Becalming/loremaster eller dyl så är du nere på 2-3 i komp...

#72 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 16:22

Min känsla efter att ha spelat LM på turnering och en hel del annars är att kompen just nu ligger rätt förutom på två områden och det är just terradons där jag tycker att den andra enheten kan få lite billigare komp. Håller med alla om hur bra dom är men kompen just nu är något överdriven för dem. Det är väldigt svårt att få in enhet två där. Den andra grejen är kompen för 2 salamandrar som jag tycker kan gå ner något i komp. -25 är ganska brutalt. Fattar att det är svårt med LM kompen och håller med Raptor om problemet. Tycker dock att nuvarande komp är den bästa hittills och att det som sagt är nära. Överlag behöver armén verkligen inte lättas längre och dessutom har ju death/shadow fått sämre komp nu sedan Slätta och det är ju bra för LM.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#73 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 16:30

6 salamandrar. .. och du förväntar dig få en rimlig komp? Den armén förintar ju i princip 2 block inf i rundan men har extremt svårt mot 1+ save.

Ett av kompens syften är ju att minska sten sax påse effekter och därför öka skickligetsfaktorn på turneringar. Därför förtjänar den listan låg komp, inte nödvändigtvis för att den skulle vinna turneringar utan för att den skulle förstöra turneringar.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#74 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 17:30

6 salamandrar. .. och du förväntar dig få en rimlig komp? Den armén förintar ju i princip 2 block inf i rundan men har extremt svårt mot 1+ save.

Ett av kompens syften är ju att minska sten sax påse effekter och därför öka skickligetsfaktorn på turneringar. Därför förtjänar den listan låg komp, inte nödvändigtvis för att den skulle vinna turneringar utan för att den skulle förstöra turneringar.

Håller helt med dig, men syftet var inte heller att bygga en balanserad armé med bra komp.
Listan var ett svar på citatet ovan (att man får in allt om man inte har med en toolad slann) och inte ett exempel på balanserad lista.

#75 Addebaba

Addebaba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 122 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 19:27

Håller helt med dig, men syftet var inte heller att bygga en balanserad armé med bra komp.
Listan var ett svar på citatet ovan (att man får in allt om man inte har med en toolad slann) och inte ett exempel på balanserad lista.

När jag säger att man får in allt, är det givetvis inom rimliga gränser. Ingen armé får in ALLT. Om du tar bort en toolad padda kan du få in i princip allt övrigt hårt (nu tycker jag att 6 salamandrar var att överdriva, men det kanske var din avsikt).

#76 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 20:52

Även om man inte har men en toolad padda så är det svårt att få in 3 salamndrar plus det andra som man vill ha.

Som det är nu är det ingen idé att spela LM och det är inte för att de kompar dåligt utan för att så många andra arméer kompar för bra.
David "Dangerous" D

#77 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 21:46

490 Slann, light. BSB, Razor standard. Cupped hands. Loremaster, enemy wiz discard 6s, MR 3 -91
133 Scar vet shield, burning blade, gamblers armour, luck stone -5
116 Scar vet GW, light armour, dragonhelm, venom -5
96 Scar vet GW, light armour -5
835 (-106)
290 Saurus 26 st full command -13
299 Skinks 24 st, mus, std 3xkrox -10
70 skink skirmish 10 st -3
54 skinks, mus 10 st -2
713 (-28)
90 Terradons 3 st -7
108 Chamo skinks 9 st. -8
530 Temple guards 30 st, full command. Std of discipline. -24
728 (-39)
150 Salamander 2 st -25
150 (-25)
2426 (-198= 10,2)

Jag tycker nog detta är en rätt balanserad lista, klarar det mesta skapligt, utan några större excesser.
Cupped hands tycker jag är ett måste om man har temple-guards. Miscasts gör så ont i TG-block. Man kan iof byta light mot life, och skippa cupped. Sparar väl 11 komp. Becalming istället för scroll, bättre ibland, sämre ibland.

Andra som kan kompen bra för alla arméer kan ju säga hur den skulle stå sig mot andra komp ca 10-arméer. För verkar den ungefär rätt, så ligger nog kompen skapligt, men man kan inte ta ut svängarna nånstans utan att det sticker iväg.

#78 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 21:58

Det finns inte många komp 10 arméer den LM listan skulle slå. Det är väll de sämre raserna som brett och TK då kanske men inget annat.
David "Dangerous" D

#79 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 22:05

Det finns inte många komp 10 arméer den LM listan skulle slå. Det är väll de sämre raserna som brett och TK då kanske men inget annat.

Vad borde kompen då vara för en sådan lista? 12? 15?

#80 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 04 mars 2013 - 22:21

Jag ger inte riktigt upp om kompen för terradons.
1. Ang fjugins exempel att man kan låsa en enhet hela spelet med 2 enheter terradons (genom att fly) så borde väl den som blir låst kunna charga med något annat mot någon av terradon-enheterna? De är ju inte så bra på slåss, så nästan vad som helst skulle fixa biffen.

2. Andra fast-cav borde kunna genomföra samma manöver. Ev kanske man behöver 3 enheter, men många kompar mycket bättre även för 3 enheter.
3. DE dark riders kan du få 2x5 utan och 1x5 med crossbows för -11 komp. I pts blir de 100 pts dyrare (85+85+110=280), men det är core-pts och kan därför till och med vara en fördel. Och de slår betydligt hårdare i närstrid med sina spjut, hatred, WS4. Och med M9 fast-cav är de inte heller så mycket långsammare.

Kan mycket väl vara så att terradons är rätt-kompade, men då tycker jag Dark-riders är gravt felkompade. Liksom Empire pistolliers. Och HE elllyrian reavers.
Samtliga kompar -3 för första 2 units, och som diverters är de väl ändå nästan lika bra?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar