Hoppa till innehåll

Foto

Jämställdhet Inom Figurspelshobbyn

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 FOT

FOT

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 100 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 12:11

jämställdhetskonsult?
"Släng på några räkor det skiter jag i"

#2 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Mining, mountains, beer and smithing

Postad 06 juni 2012 - 13:11

En av de punkterna som LEADER norra mälarstranden hade satt upp i sin strategi som prioriterad var jämställdhet. Så vi valde att lägga fokus på detta i ansökan då vi har en väldigt mansdominerad hobby. Sen har vi då anlitat en konsult som kan hjälpa oss bena ut varför det är så lite tjejer i hobbyn då vi själva inte upplevde att vi hade den kompetensen.

I praktiken kommer det betyda att vår jämställdhetskonsult kommer finnas på plats under turneringen och jobba. Hon kommer dels att observera, genomföra intervjuer och kanske någon enklare enkät. Det kommer vara helt frivilligt att ställa upp på intervjuer och liknande men tanken är att vi ska få en tydligare bild av varför hobbyn i största grad attraherar killar/män.

Notera dock att detta är ett sidospår, något vi passar på att göra när vi ändå har turneringen och en stor mängd spelare samlade. Spelandet är fortfarande det huvudsakliga.

----------------------------------

update 120609

På turneringen kommer vi att bedriva ett undersökande arbete för försöka svara på frågan "Var finns tjejerna". I turneringsdagbokstråden så har det på kort tid dykt upp många tankar/funderingar/åsikter varvid jag helt enkelt väljer att öppna upp en helt ny tråd där detta kan diskuteras.

Om vi för diskussionen här först så kommer det troligtvis resultera i ett bättre arbete på själva turneringen. Då får även de som inte var närvande möjligheten att tycka till.

Det som framkommer i denna tråd kommer att överlämnas till vår jämställdhetskonsult www.gogender.se som sedan får använda det materialet i sina förberedelser samt i efterarbetet med sammanställning av det som framkommit.

Jag vill också poängtera att detta arbete inte bedrivs "för att det alltid ska vara lika många tjejer som killar alltid överallt annars är vi dåliga människor". Det handlar mer om att tjejer faktiskt är trevliga att umgås med och det huvudsakliga vi vill få reda på är om vi som redan är i hobbyn aktivt exkluderar tjejer. På något sätt.

Jag kommer flytta över de tankarna som har dykt upp i dagbokstråden hit så kan vi låta diskussionen flöda :)

#3 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 132 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 13:13

Som Psykologistuderande blir jag ju väldans nyfiken på det här med intervjuer, enkäter osv ang. Jämställdhet! Den där damen och jag har nog en del att snacka om! :D
Kommer det att skrivas någon rapport eller motsvarande?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#4 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 13:30

Hon är nog väldigt nyfiken på att komma i kontakt med dig likväl. Hon har haft vissa svårigheter med att sätta sig in i hobbyn och dess värld ^^

Du kan ta kontakt via ann@gogender.se På www.gogender.se har hon till och med en fin bild på sig själv ^^

Så därigenom kan du få reda på exakt vilka metoder hon ämnar använda samt hur hon planerar sammanställa resultatet. (Vi har gett henne relativt fria händer i början för att diskutera mer djuplodande när hon läst in sig. Konstigt nog har hon bara frågat oss ett par gånger hur allt fungerar)

#5 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 675 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 21:53

Kanske något som man bör ta upp på högre nivå? Så som Games Workshop?
Don't play with fire, play with trees!

#6 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 08:56

Givetvis blir det hela beroende på vad vi får ut för resultat. Vår plan involverar däremot att försöka sprida resultatet till de olika figurspelstillverkarna som har någon form av bas i Sverige. (Games Workshop). Får vi tummen i och översätter till engelska kommer det också skickas till andra figurspelstillverkare som säljer modeller i sverige.

Iom att jag har relativt när kontakt med Sveroks förbundstyrelse så kommer den att gå dit samt deras mångfald- och jämställdhetsgrupp. Även om andra har kontakter för att föra ut det till olika högskolor och universitet vore det bra. Så att det kan finnas ett grundmaterial för den student som önskar fördjupa sig i ämnet. Jag misstänker tyvärr att det blir en väldigt ytlig undersökning, men jag hoppas givetvis att det blir mer än så!

För visst vore det väl trevligt med lite fler tjejer ^^

#7 wiljan

wiljan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 13:14

Usch, nu blir man ju helt otroligt taggad på att spela turneringen. Kommer Ann Augustin att befinna sig på plats under turneringen?

Detta hör inte hit men anmälde mig för ett tag sen och har hört att vissa fått mail om det. jag har inte sett något men det beror säkerligen på att jag bytt mailadress. Min nya är wilhelmjansson@yahoo.com. Skulle ni kunna ändra det? :D
Skinks....

#8 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 13:51

Ann Augustin kommer finnas på palts under turneringen. Hon kommer då som sagt samla in enkäter, göra intervjuer och till och med få lite scentid :) Klart är det att hon är med på lördagen. Hon kommer även komma på söndag om hon känner att hon inte fick tillräckligt med material.

Ska skicka över din mailadress till han som är ansvarig för anmälningarna :)

#9 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 08 juni 2012 - 14:28

Är det inte ganska enkelt att redan nu svara på varför inte tjejer i allmänhet väljer att inte spendera tusentals timmar målandes små figurer och umgås med svettiga män som fnittrar över tärningar som rullas? Jag vet att det kan låta provocerande att prata om könen i allmänhet men i det här fallet tror jag det räcker med de stora förklaringsmodellerna: Könsmaktsordningen, män tillåts vara nördiga, män söker sig till män som söker sig till ännu mer selekta sällskap av män etc. I alla fall när det gäller de två könen i allmänhet, vilket nog skulle kunna bli svaren på frågorna hon ställer om man inte går mer på djupet.

Frågan borde istället mer handla om vilka tjejer man riktar sig (dvs vilka tjejer man vill fråga varför de inte spelar) till eftersom det finns individer som bestrider dessa stora förklaringsmodeller och fungerar som undantag, numer oftare än förr. Skulle man fråga varför min, väldigt nördtoleranta och accepterande flickvän inte vill spela det dära Warhamster, skulle hon nog säga att det helt enkelt inte tilltalar henne. Skulle man istället fråga någon tjej som kanske redan sysslar med några nördperversioner såsom lajv eller rollspel varför hon inte spelar får man säkert ett helt annat svar. Poängen här är väl att inse att man måste dela upp undersökningen och ställa sig frågan "Varför spelar inte tjejer som i övrigt ägnar sig näraliggande aktiviteter och hobbies just figurspel i samma utsträckning som deras manliga gelikar?". Det är på detta sätt jag uppfattar situationen iaf. I bekantskapskretsen finns båda dessa typer av tjejer representerade men "nördtjejerna" spelar aldrig figurspel, oavsett hur insyltade de är i allt annat. Sist bör man också fundera över hur man använder ordet jämställdhet. I min bok är det fritt för vilken tjej som helst att anmäla sig till en turnering och dra igång och spela. Det handlar inte om ett maktförhållande som det skulle kunna vara inom en demokratisk organisation som beslutar om saker som rör allmänheten. Där är det viktigt att det finns en balans mellan könen eftersom det är viktigt för representationen men i en frivillig hobbyverksamhet handlar det inte om samma saker. Visst, om man anser att tjejer berövas exempelvis utvecklingsmöjligheter eller mänskliga rättigheter genom sin frånvaro i figurspelsscenen kan man hävda det men det känns lätt bisarrt. Jag vill dock tillägga att jag verkligen ser mer tjejer i hobbyn eftersom jag gillar att umgås blandat.

Nu var den här tråden väl iof din dagbok och inte för mig att tycka för mycket i men det finns en poäng i att differentiera inom gruppen tjejer och att söka problematisera begreppen. Den här typen av undersökning, med någon som är väldigt utomstående och främmande för "fältet", kan riskera att bli ganska platt annars. Ska det göras grundligt är det nog viktigt att vi som lever och frodas inom hobbyn verkligen bidrar med mycket tankar.
Primo Victoria

#10 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 09 juni 2012 - 01:12

En ytterligare tanke/infallsvinkel vore även att undersöka en traditionellt kvinnlig hobbybetonad sfär/sammanslutning/konstellation (om man nu anser figurspel varandes en ttaditionellt manlig) och se varför män inte söker tillträde till den (om så är fallet). Det skulle säkert kunna hjälpa till i besvarandet av vissa frågeställningar.
Primo Victoria

#11 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 09 juni 2012 - 09:20

Du behöver inte be om ursäkt med att detta är "er dagbokstråd" eller liknande. Den här typen av tankar är väldigt uppskattade och välkomna. iom att intresset varit stort så öppnar jag upp en helt egen tråd för detta!

#12 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 00:08

Det är inte så enkelt att svara på frågan. Jag skulle tror att det kritiska är vilken status hobbyn har. Finns flera fall där könsfördelningen är olika mellan länder. Några exempel

I Japan är det mycket hög dominans av nörd killar som intresserar sig för Anime och Manga. Så ser inte ut i Sverige.
I Italien är det mycket vanligare med tjejer i GW hobbyn (enligt en gammal WD, ska beror på att det är mer fokus på den konstnärliga sidan.)

För att ta en inte all för väsen skild hobby kan nämna Lajv hobbyn. När jag började med den 1991 så var 90% av deltagarna tonårskillar och nästan alla tjejerna var med släpade flickvänner. Idag är könsfördelningen om inte jämn så mycket jämnare. Snarare 60-40 än 90-10. Bordsrollspel är väl en princip död hobby idag men under 90-talet hände samma sak där som hos lajvarna, utövarna gick från "bara killar" till en ungefärlig 60-40 fördelning.

Jag skulle säga att det kritiska inte är skillnader mellan könen utan vilken "stämpel" en hobby har och två andra, en gång betraktade som "illa luktande nörd hobbies" har lyckats bli av med den stämpeln.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#13 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 16:29

Det där ska absolut med i analysen. Som gammal räv inom många nördhobbies kan jag vittna om att det sett ut som du beskrivit. Status är en viktig faktor.
Primo Victoria

#14 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 07:31

Då är den intressanta följdfrågan om statusen är något vi själva projicerar eller om det är ren och skär uppfattning det handlar om. Bra tänkt

#15 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 07:49

@Aroden Nu har jag haft tid att läsa och förstå ditt långa inlägg :)

Det är många intressant aspekter du tar upp. som verkar gå lite hand i hand med det hoffa tog upp. Själv tycker jag att just "I bekantskapskretsen finns båda dessa typer av tjejer representerade men "nördtjejerna" spelar aldrig figurspel, oavsett hur insyltade de är i allt annat" är intressant då jag upplevt samma sak själv.

Faktum är att jag i helgen genomförde ett experiment och en liten intervju. (Helt utan någon som helst vetenskap bakom utan ett vanligt enkelt samtal) Det var min vän från skåne som var på besök som är en nörd av extrem rang. Hon är en av de mest framstående i sveriges harry potter community och kan ungefär allt om det. En klassisk nörd. Hon har även gått estet bild och älskar att skapa, men hon hade aldrig målat miniatyrer eller byggt terräng eller den typen av skapande.

Första frågan var: varför har du inte provat?
Svaret där var någorlunda luddigt. Hon visste mycket väl vad det var (ytligt) och hade varit sugen på att prova men det hade aldrig funnits läge.

Följdfrågan: Men det finns ju mängder av spelförereningar (hah, på tal om fördomar etc. Chrome vill autokorrigera till "spelföroreningar"), varför har du bara inte gått till nån av dem?Jo, jag har ju varit inne på hitta.sverok.se men det kändes krångligt. Jag hittade inte rätt och det var så svårt att få kontakt därigenom.

Vi fortsatte prata kring det hela och de två ovanstående bitarna summerar det hela ganska bra.

På söndagen tog jag med henne ner till lokalen och hon fick prova på. Det första hon grymtade över var att modellen hon fick var grundmålad i svart, hon var ju van att bygga på vitt. Men hon kom över det relativt snart och satte igång. Jag gick igenom de teknikerna jag använder mig av för att färglägga en modell. Grund, wash, drybrush. Hon lyssnade på vad jag sa och sket glatt i det. Hon satte sig och började bygga lager på lager och måla på modellen innan färgen var helt torr så den blandade sig och hon gjorde ungefär precis allt tvärt emot vad jag brukar göra.
Sen satte hon sig helt plötsligt och började göra hela plåtrustningen nmm. (Första modellen hon målar någonsin). Jag pekar ut att det finns metallfärger. Hon skakar på huvudet och säger att det är enklare såhär.

Resultatet. Den första modellen hon någonsin målade ser bättre ut än mina dvärgar som jag pillat med i 300 år. Och allt detta bara för att hon lärt sig färgteori och annat nyttigt i skolan. Och hon hade riktigt roligt på köpet.
Jag sa att hon kan måla varje gång hon kommer upp i fortsättningen, och om inte annat kan hon ju ta sig i kragen och gå till en lokal spelförening.

Och där kom det som jag tror är den klämmande skon:

"Ja, jag vet inte. Jag vill nog inte traska in bland en massa okända svettiga män. Jag kan måla när jag kommer upp hit eller om jag köper hem något."

Så det som slog mig var följande. En mycket möjlig väg att gå för att bredda hobbyn är att ordna samarbete med estetiska linjer runt om i landet. Om inte annat för att öka antalet commision painters och dumpa priserna :evilgrin:

Nu blev det monsterpost men en del tankar och reflektioner som kom över helgen

#16 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 14:06

Det är nog också så att det är både i bordsrollspel och lajv är lite av en lavin effekt. Bland bordsrollspelen så var det White wolfs spel (främst då Vampire the masqurade) som drog in tjejerna i hobbyn och då kom de i hela gäng på en gång. den där ändringen från 90-10 till 60-40 gick på bara 1-2 år.

Det stora problemet är nog helt enkelt att det är svårt att komma in i hobby med i princip 95-5 könsfördelning men om något händer så svänger det så fort man passerat en viss nivå. Skulle tror att kom vi från den nivå vi har nu med enstaka tjejer till ungefär 85-15 så tror jag det skulle börja gå av sig själv.

De flesta vill inte vara med i en grupp där de inte känner att de kan identifiera sig med de andra i gruppen.
(De finns fler aspekter men ovanstående är den stora, man behöver helt enkelt få in en klump på en gång. )

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#17 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 18:37

Känner att vi ofta återkommer till svettiga nördiga män. Kanske behöver hobbyn "sexas" till lite? :)
Primo Victoria

#18 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 19:57

Känner att vi ofta återkommer till svettiga nördiga män. Kanske behöver hobbyn "sexas" till lite? :)

Det behövs m a o fler som dig Anders ;)
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#19 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 22:05

Haha!
Primo Victoria

#20 Sealed

Sealed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 23:02

Har hört att det finns en "nörd" grupp endast för tjejer i Uppsala som brukar fika och träffas osv.
En tanke är att eventuellt ta kontakt med sådana grupper och fråga dom vad dom tror är orsaken, då får ni svar även ifrån deras synsätt.
Vilket kan vara en tanke iaf.

Nu kanske det är svårt att få dessa att dyka upp under turneringen men om ni har en enkät som en sådan grupp kan fylla i så är jag ganska så säker på att de är villiga att eventuellt hjälpa till och åtminstone fylla i den även om det kanske gör att det kommer bli flera tjejer som börjar spela.

Och det skadar ju aldrig att fråga liksom ^^

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar