Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts Komp

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
97 replies to this topic

#61 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 21:45

Jag hängde med i svängarna tills du tog upp en flygande vampyr i enheten, då fattade jag inte mer. På en hellsteed eller ?

#62 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 22:02

Kolla listan jag postat i en annan tråd. Dom rider bakom i en liten knightbunker så är det bara och charga ut när läge ges.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#63 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 28 januari 2012 - 12:58

Nu när jag entligen " hittat " nya VC boken och spelat lite mer med de så tycker jag kompen som ligger på första sidan är ganska bra fast några små ändringar bör nog göras.

Man kan nog ge minus 4 för zombies upp till 31 modeller istället för 26 som nu. Ingen stor ändring men de är inte vidare bra och även om de kan bli väldigt många så dör de snabbt.

Jag gillar att spela med SC och jag tycker att konrad von carstien kompar för hårt. Han dödar ju en hel del saker men med frenzy eller stupied så måste han vara nära generallen jämt pga hans LD.
Han dör väldigt lätt med T4 och W2 för han har bara +5 save. Han är värd komp 10 om man möter OK för då är han riktigt bra men mot andra arméer är han inte så bra så skulle sänka honom till minus 7.

Håller även med om att de fletsa divers kompar för bra.
David "Dangerous" D

#64 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 28 januari 2012 - 18:24

Funderar lite på om man inte skall ha eskalerande minus på red fury. Det blir ganska enkelt att göra en dödstjärna med vampyrer som kickar in 15~20 wounds mot infanteri...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#65 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 28 januari 2012 - 18:33

Det är fortfarande heroes med T4 och 2 wounds, kostar uppemot 200 pts, inte helt optimalt?

//K

#66 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 28 januari 2012 - 18:37

Efter att ha spelat mer med VC och kollat på lite andra matcher så säger jag kompa bort allt för det är för bra.
Det kanske är en liten överdrift men många saker är vädligt bra och har en syngeri med resten av armen.

Jag ska skriva en liten längre lista om vad som jag tycker bör ändras.

De flesta karaktärena kompar bra även om jag tycker att konrad von carstien kan åka ner några steg för jag gillar inte karakärer som dör så lätt.
Men jag tycker defentivt att Wight King ska kompa lite mer för han är väldigt svår att döda nu.
Många VC karakärer kan man döda på en CC runda och då hjälper inte deras lore atribute så mycket men Wight King är nästan omöjlig att döda på en runda om man inte har KB och lyckas man inte ta
honom kommer han ha max wound igen efter en magi fas. Han är ju inte super karaktärer ändå men skulle vilja se minus 6 på honom.

Master of Black Arts skulle jag sätta minus 15 på utan att tveka. Det gör att man vädligt sällan för en dålig magi fas vilket spelar en väldigt stor roll.
Skulle höja Black Periapttill minus 12 för VC är inte lika känslig för magi som många andra arméer.
Rod of flaming death har lore of fires bästa spell som den kastar på 3+. Skulle utan tvekan sätta den på minus 10. Hade det varit ett arcane item hade det varit en annan sak men nu när det är
enchanted är det mycket bättre.

De flesta core kompar okej även om Crypt Ghouls är så mycket sämre utan helm samt att man inte raisa de över start antal. Nu kompar de som grave guards på många steg och så bra är de inte.
Dire wolf kompar för bra. Sätt minus 5 på andra enheten och minus 8 på de där efter samt ett extra minus 2 på varje enhet över 12 modeller.

Crypt horrors har varit vädligt bra när jag har testat de men jag har ju lirat med morits då med så de har bättre reg. Kanske ska kompas lite sämre men är osäker innan jag testat de mer.

Vargulf är helt galet bra tycker jag. Jag har alltid med två nu och så en kan ta varje flank. Finns nästan inget som stoppar de. Jag skulle lätt sätta minus 13 på de för jag tycker alltid de lyckas.
Skulle vilja se minus om man har många Terrorgheist. De är lätta att träffa med kanoner mm men det är svårt att döda de på en runda.
Skulle se minus 30 på de andra för har man inga WM som kan ta hand om de så kan de lätt döda vädligt mycket.

Mortis är vädligt bra om man har många små magiker för de lägger ofta sina spell med två tärningar och då är det inte så stor chans att få misscast. Vet inte hur det minuset skulle se ut men det känns som det skulle vara
bra med ett.
David "Dangerous" D

#67 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 28 januari 2012 - 20:29

Det är fortfarande heroes med T4 och 2 wounds, kostar uppemot 200 pts, inte helt optimalt?

//K

Med ett 1+ AS med möjligheter till re-roles och wardsaves och med flera vampyrer i samma enhet kan man göra den lilla healen flera gånger så alla får tillbaka sina wounds om dom skulle skadas lite. Fast mina Alv hjältar som har T3 2W och kostar ca 20p mindre med sämre eller som bäst lika skydd känner ingen direkt sympati för dem. Framför allt när Jag åker på absurda komp bonk för att ta Life att heala dem med ;)

#68 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 29 januari 2012 - 09:46

Skadas lite? Menar du ett eller två wounds då? För 2 wounds= död för alltid. Vc har tillgång till 1 reroll save(?), och det är inte gratis....
Som
Vanligt så " smakar det så kostar det".

Känns som häxjakt på vc, med inställningen "allt är för bra, allt kan healas"

//K

#69 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 29 januari 2012 - 10:05

Innan jag läst boken noga utan bara tittat på en del inläg här i början då trodde jag inte att ny VC skulle vara så bra men efter att spelat lite med och mot de och tittat på andra matcher så tycker jag de
är mycket bättre än vad många tror.

De har förlorat framförallt två saker från förra boken. Det är Helm of Commandment och att kunna spamma en gammla Vanhel's Dance Macabre.
Jag håller med om att det är väldigt bra saker de förlorat men de har fått bra saker med.
Det är inte länge en katastrof om genrellen dör vilket är en ganska stor skillnad. Innan var man ofta tvungen att ha sin vampire lord gömd i en bunker bakom resten av armen och det gjorde att man inte var i hth med
en bra combat karaktär samt att man var tvungen att betala för en bunker.

Magin har blivit bättre förutom Vanhel's Dance Macabre spammet.

De har fått många nya bra enheter utan att ha förlorat någon och är mycket bättre på att diverta nu.

Jag tycker inte att nya VC är lika bra som gammla men det är fortfarande en väldigt bra arme.
David "Dangerous" D

#70 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 29 januari 2012 - 10:39

Magin har ju blivit otroligt mycket sämre.

Sämre heals, sämre vanhells, ingen Wind, sämre resa zombie spell. Upp på det har dom också fått sämre MotBA och tappat lore-master förmågan. Nya VC är nog däremot otroligt mycket roligare att spela/möta och mer utmanande. Men dom är överlag sämre än förr.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#71 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 29 januari 2012 - 10:57

Skadas lite? Menar du ett eller två wounds då? För 2 wounds= död för alltid. Vc har tillgång till 1 reroll save(?), och det är inte gratis....
Som
Vanligt så " smakar det så kostar det".

Känns som häxjakt på vc, med inställningen "allt är för bra, allt kan healas"

//K

Lord: lvl4, Cav kitt, Armour of Desteny, Earthing rod, Sword of swift slaying, Fear incarnate, Aura of dark majestety, Red fury. (2+as/4+ ward)
Vamp: lvl1, Cav kitt, BSB, Red fury, Enchanted shield, Talisman of preservation. (1+as/4+ward)
Vamp: lvl1, Cav kitt, Dragonhelm, Dawn Stone, Other tricksters shard, Red Fury. (1+as med re-role)
11 Black knights: FC, Screaming Banner.
-123 komp

Så värt det. Den kör rakt över allt, monster, infanteri, cav hjältar.

Som innan slänger man in 2*30 ghouls, 2-3 enheter vargar, bats av olika slag, spirit hosts och en 6a med blood knights och du har en lista som kompar ganska bra runt 12 i komp vill jag minnas. Och då har jag inte försökt optimera kompen på den än.

Man måste se det i perspektiv till vad andra får in på samma komp. Inte bara som att man vill straffa de nya leksakerna som VC har fått.

#72 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 29 januari 2012 - 11:06

Att hela armeen inte fortsätter att crumbla direkt efter generalen dött är ju bra, men det finns ett litet krav som måste uppfyllas: en char med vampire lore måste finnas närvarande. Glöm inte också att man får EN crumble, vilket medför problem för i princip ALLA units som inte är vampire och/eller stora infanteritrupper. Mortis Engine har LD 5, terrorgheist har LD 4, vargar har 3...etc. Nästan alla supportenheter har lågt LD vilket gör att de ryker, så jag skulle inte vara så säker på att vi ses en ändring där...

Ang dödsstjärnan så är det som med alla sånna trupper; det finns nått att kontra med och/eller mata billiga diverters.
Och vc kan inte dansa sig in i närstrid med sina bussar, så de är knappast lika farliga längre.

//K

#73 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 29 januari 2012 - 11:19

De har blivit lite sämmre överlag som jag skrev men håller inte riktigt med om magin.

Den nya raise dead är mycket bättre än den gammla pga rangen. Om man börjar kan man marcha 8 och sedan slänga upp en enhet 18 bort vilket gör att man kan få det i sidan av motståndans arme vilket är vädligt bra.
Att nya Vanhel's Dance Macabre är sämmre är ju självklart.
Gaze och curse är samma som innan fast svårare att lägga.
Wind of death är för det mesta sämmre än wind of undeath fast jag har aldrig haft problem med gammla fast det beror på att jag brukar ha med en del magiska attacker.
Summon undead horde är inte nödvändig längre eftersom deras nya raise är så bra och betydligt bättre än den gammla invocation.
Hellish vigor tycker jag är en vädligt bra spell eftersom den hjälper till i CC där matcherna oftas avgörs.

Men om man tycker magin har blivit bättre eller sämmre beror ju också på ens spelstil.

Jag menar inte att man ska rusa rakt fram med sin lord mot vad som helst konstatin men man behöver inte ha honom i en bunker längre. Av sakerna ovan så är det nog mest Mortis som kommer att drabbas för om genrallen dör så kommer det nog vara runt turn fyra och har terrorgheist levt så länge har han nog tagit igen sin poäng ändå och ens diverts har redan spelat ut sin roll.

Med nuvrande kompen spelar jag listor som kompar runt 17 och vinner utan komp bonusen mot komp 11 - 12 listor även om jag kan påpeka att jag möter sämmre spelare.
David "Dangerous" D

#74 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 29 januari 2012 - 11:26

Buffy,
Kan du inte posta din lista? Jag är nyfiken på vad du spelar för nått.
Jag spelar runt komp 10-11 och möter folk med liknande listor, och det brukar bli jämnt.

Invokation har ändrats i användningsområde tycker jag. Förut kunde man koncentrera sin återupplivning där de behövdes, nu får man en massa bonus i sin bubbla. Men så länge motståndaren koncentrerar sin eld och slagkraft så kommer det inte gå att raisa ifatt. Och det vet en skicklig spelare. "tar jag bort alla wounds/modeller så kommer de inte tillbaka"

//K

#75 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 30 januari 2012 - 07:21

Lord: lvl4, Cav kitt, Armour of Desteny, Earthing rod, Sword of swift slaying, Fear incarnate, Aura of dark majestety, Red fury. (2+as/4+ ward)
Vamp: lvl1, Cav kitt, BSB, Red fury, Enchanted shield, Talisman of preservation. (1+as/4+ward)
Vamp: lvl1, Cav kitt, Dragonhelm, Dawn Stone, Other tricksters shard, Red Fury. (1+as med re-role)
11 Black knights: FC, Screaming Banner.
-123 komp

I runda slängar 1300 pts? Den där enheten fanns i förra boken också, men orsaken till att folk faktiskt spelade den var då:
1: Skydd mot skytte/magi. Hela enheten kunde få 4+ reg eller 4+ ward mot skytte samt 2+ ward mot magi.
2: Vanhels. Diverters kunde chargas bort av annat i listan, swift reform lät enheten gå runt hinder och vanhels lät enheten charga något som faktiskt var värt att döda.
3: Resten av armén blev inte 100% värdelös om generalen sprang ifrån dem.
4: Hatred på alla karaktärerna.

Den nya enheten lider av detta på följande vis:
1: Den blir skjuten. Metal-ettan sänker hela enheten, men det är väl ingen som kör med metal. Kanoner, stenkastare och annat skoj däremot slukar den på ingen tid alls. Du får gott lägga på en terrorgheist eller två att screena med. :D
2: Den får aldrig ta igen sina poäng. Inte ens high elves har svårt att släppa enheter mot 1300pts och ändå gå plus i slutet av matchen. Diverta den med 4-5 valfria pjäser, döda resten av armén, för:
3: Om enheten rör sig ifrån resten av armén så stannar allt. Ingen heal alls på nåt utanför 12" av karaktärerna (och egentligen är det bara generalen som pålitligt når så långt), ingen march, inget combatstöd.
4: Sämre combat-output jämfört med förra editionens i första rundan, men liknande i andra och därefter.

Det som är bra med enheten i nya boken:
1: Lätt som tusan att raisa cav, då lorden ger 5 nya och lillarna ger 2.

Det största problemet är väl om du råkar möta alver med shadow, då förlorar du hela matchen på den där enheten...

Men kör med den du, om du tycker att den kompar för bra. Rikard körde den i 7th och Wennberg körde den i 8th och ingen av dem verkar oroa sig för att den kompar för bra (och Christian tar varje chans han tar att ha sönder mallen...). Återkom gärna med resultatrapport. :)

#76 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 30 januari 2012 - 07:38

Jag tror det är en hård unit, men har som sagt en del nackdelar.
Jag tror det finns ganska många lag som kan göra liknande trupper för samma kompstraff, men i slutändan saknas charge-dansen, vilket gör att man inte kommer spela med den!

//K

#77 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 30 januari 2012 - 10:40

Tror att nya VC litar mer på sina trupper (vargheists, horrors, GG + rare sektionen) för att göra skada, även om karaktärer fortfarande är viktiga att ha. Måste testa att göra några listor. Ska nog köra en match på torsdag och eftersom jag inte har de nya modellerna så får man väl ge varghulfs/coach en chans. Ska se ifall GG kan hacka sig igenom motståndar armén fortfarande :).
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#78 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 30 januari 2012 - 11:02

Förstår inte varför banner of barrow ger minus om man inte har GW på enheten. Den har blivit sämre pga att helm inte finns länge men
ger nu minus 5 i komp när den inte gav minus alls innan.
David "Dangerous" D

#79 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 30 januari 2012 - 11:41

Den hade väl ett generic minus i förra mallen också?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#80 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 30 januari 2012 - 11:45

Kollade på 1.1 mallen men ser nu att 1.4 hade den generic minus.

Då kanske den bör ha kvar det även om jag inte riktigt tycker att de förtjänar det.
David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar