Hoppa till innehåll

Foto

9Th Age Arme Info Efter Tester

• Please log in to reply
155 replies to this topic

#21 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 08 januari 2016 - 23:19

Hur värda kände du att 2x13 xbows är? Corsairs är nog det mer vanligare valet i dagens läge med bättre save. Kul med tower guards, men synd att det inte står sig lika bra som executioners. Önskar fortfarande att altare utan karaktärer ska få tillbaka sin warplatform regel. Kändes som att det var  de med karaktärer på som vad bekymret. Bra att se vad blades går för numera, känns som att de verkligen är ett sista hands val i special sektionen i dagens läge.

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#22 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 09 januari 2016 - 01:21

xbows är mycket bättre än coirsars om man inte har flaggan som ger de +1 srt eller magi att buffa de med.

Vissa tycker fortfarande altare är för bra och det kanske den är i vissa listor så räkna inte med att den kommer att få stå i enheter. Eller nja kanske om den blir mycket sämre eller dyrare.

David "Dangerous" D

#23 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 09 januari 2016 - 04:10

Blev sugen på att lira SE igen även om jag inte gillar de lika mycket nu som innan.

1 Treefather ancient lvl4 scroll, oaken crown 455 ( nature )

1 Thicket shepard bsb, banner of speed, entivned roots
1 chiftan additional hand wepon, bow of wyscan, shapeshifter, lucky shield, light armour

13 sylvan archers black arrow, muscian 166
13 sylvan archers black arrow, muscian 166
13 sylvan archers black arrow, muscian, banner
10 dryader banner

7 thicket beast FC, extra str
5 wild huntsmen shield
5 wild huntsmen shield
1 eagle
1 eagle
7 blade dancers

10 pathfiners
10 pathfiners

Jag mötte en VC armé med 1 lord på shriking horror, 3 lvl2 necromaners, 3*20 zombies, ca 30 skelett, 4*5 vargar, 2 varkolak, 2 shriking horror, 1 altar of undeath.

Det här var en jobbig match för han healade alla wounds jag gjorde med skyttet. Han flög runt och skrek på mina enheter. Det såg riktigt brunt ut i börja men han gjorde några stora misstag.

Han hade fått ner min general till 1 wound men jag healde upp 1 på min runda. Han kunde skrika bort den med en shriking horror men då skulle den dö sen eftersom mina thicked beast chagre den.

Han borde såklart ha döda min general för det hade get honom 555 pts samt stoppat min magi. Nu skrev alla 3 på 5 huntsmen och det var lite overkill.

Det andra misstaget han gjorde var med hans bunker med 3 magiker i. Han hade 6 PD kvar och jag hade 0 och ingen scroll. Jag hade stoppat 1 dance från en boundspell så han hade en till. Han var girig och la bara ned med tåv tärningar och torskade. Det betydde att jag kunde charge hans bunker. Utan hans magi kunde mitt skytte döda en del.

Så jag vann matchen med 13-7 men hade han varit en bättre spelare hade jag nog förlorat med ganska mycket.

David "Dangerous" D

#24 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 11 januari 2016 - 20:44

Eftersom jag inte gillar treemen karaktärer gjorde jag om listan lite.

1 high druid lvl4 unicorn, talisman of surpeme shielding, scroll   black magic
1 forest prince ogre sword, healm of the hunt, dusk stone, light amour, shield, inner defence, elven horse mount protection +5

1 cheiftan bsb, hail of doom arrow, lucky shield, gemstone amulet, light armour, inner defence, elven horse mounts protection 5+

13 sylvan archers black arrow, muscian
14 sylvan archers black arrow, muscian, banner
12 heath riders FC, shield, mount protection +5, banner of speed

5 wild huntsmen shield
5 wild huntsmen shield
1 eagle
1 eagle
6 blade dancers
10 forest guardian banner, gleaming icon

10 pathfiners
10 pathfiners

Jag mötte Demoner med:

1 deamon prince lvl4, lust, 4+ AS, lash of lust, fly scroll black magic

1 bsb på jugger

ca 30 siren med apscet och gleaming pennant

ca 30 slauthers

2*6 igniters med champ

6 chrusers

3 fiends

5 furies

Jag chargade in med mina heath riders med bsb och general på hans cruhers, de hade inga uppgradering så borde gå bra. Jag kunde challange bort hans bsb med.

Jag fick fett med spö så blev av med de.

Jag har ganska mycket mer skytte än vad han har men jag har svårt att skada demoner så hans skytte dödade väldigt mycket mer än mitt. Han har effektiv range 33 på hans lash vilket är lite jobbigt.

Jag testade att döda hans prince en runda men torskade och sedan healde han bara upp sig.

Mina wardancers lyckas döda en hel del men de var det enda som dödade något. Jag förlorade med 20-0 och även om jag hade lite otur i en combar det inget jag kunde göra. Hans lista var bättre på skytte, magi och i närstrid.

Att demon prince kan ta black magic gör de väldigt svåra att döda om man inte har många WM.

David "Dangerous" D

#25 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 012 Inlägg:

Postad 12 januari 2016 - 02:46

Det var inte v år avsikt från början men verkar ha hängt med ett tag, så vi får diskutera det igen.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#26 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 12 januari 2016 - 10:53

DP är i princip odödlig om man har black magic. I WDG kan man köra med Black Magic och Soul Feeder. Tappar man inte alla wounds under en fas så dör man inte^^

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#27 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 12 januari 2016 - 11:26

Piskan är också ruskigt bra om inte reglerna ändrats sedan sist jag mötte den. S6 och massa hits som i princip alltid träffar på 2+ :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#28 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 12 januari 2016 - 13:11

Piskan är också ruskigt bra om inte reglerna ändrats sedan sist jag mötte den. S6 och massa hits som i princip alltid träffar på 2+ :)

När man flyger är den så bra eftersom den har så bra range. På en Greater demon är den bra men inte lika bra.

David "Dangerous" D

#29 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 012 Inlägg:

Postad 12 januari 2016 - 17:56

När man flyger är den så bra eftersom den har så bra range. På en Greater demon är den bra men inte lika bra.

Vi kollar över den igen, men att ta piskan och fly är lite risky för en DP med all Ordnance som ränner omkring, DP har också sämre bs än GD så det balanserar till viss del, men som sagt ser vi över den speciellt på flygande DP.

Björn Ericson
SWFBR - Admin

#30 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 13 januari 2016 - 17:52

Spelade en match med SE igen.

Gjorde om listan lite.

1 forest prince forest guardian, armmour of fortune, shield, helm of the wild hunt, potion of strenght, sacred spaer of cadaron

1 cheiftan bsb, forest guardian, whirldwin blades, dragonsclae helm, light armour
1 druid lvl2 ring of fire, tome of arcane lore ( death )

15 sylvan archers black arrow, muscian
15 sylvan archers black arrow, muscian, banner
18 forest guard inner defence, shield, FC banner of speed

5 wild huntsmen shield
5 wild huntsmen shield
1 eagle
1 eagle
9 sylvan sentinel hawthorn ponits
9 sylvan sentinel hawthorn ponits
6 blade dancers
6 blade dancers
10 pathfiners 200
10 pathfiners 200

Mött en ganska standard dvärg lista dvs

1 ruenlord med 3 spells, +1 to channel och minus -1 för mig

ca 30 greabers GW vanguard

ca 10 greaybers med AHW

2*15 seekers skirmish vanguard

30 seekers vangaurd

2 anvil

2 vencges seeker

2 str4 catapult

5 minsers

2 gyros

Jag tog det mesta av mitt skytte på hans stora seeker block. När han väl charade in samt persua var det massor med DT men spelar ingen roll. Han döade ändå 575 pts med det blocket.

Anvils är ju brutna som jag sagt men inte många här verkar tycka det. De dödade lite allt möjligt och var hårdare i cc än vad jag trodde för 2 wild huntsmen hade inte mycket att säga till om mot en sådan.

Hans capulter träffade inte så ofta men mot mina alver spelar det inte så stor roll, tror han döda 15 forest gurdian med de.

Hans lista mötte bland det värsta han kan möta med det spelade inte så stor roll. Men jag lyckas döda hans stora slayer block med magi sista rundan så fick mycket poäng där.

Men han spelade med regelbokens poäng system och fan vad dåligt det är :) Jag tror han vann med ca 200 pts eftersom jag tog mycket sista rundan men eftersom han fick misson blev det ändå 9-1 till honom.

Nu fattar jag varför så många gnäller på det systemet. Jag trodde att de flesta skulle spela med det vanliga 20-0 men det är det tydligen många som inte gör.

David "Dangerous" D

#31 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 13 januari 2016 - 19:37

Jag har läst att du tycker dubbla Anvils är tungt, men jag undrar varför? Det kostar 300p innan Runelorden ens är i bilden, och nog finns det väl farligare magiker som brukar ligga på runt 200-250 med items, samt bonusar till casting/dispelling? Är det purt att man kan ha dubbla Storm/Shattering som gör att det är starkt? Runic Master samt Anvils är ca 550 poäng lagda på magifas, då känner jag att man borde kunna få ut något utav det. Finns ju inga massiva killerspells, även fast de bound spells vi har är väldigt flexibla.

Det vill säga, jag nekar inte att dubbla Anvils är starkt, men smakar det så kostar det också? Den farligaste skadan du kan ta är en 2d6 S4 (Medium fireball) eller D6 S6 (följt av D6 S4 ifall flyer). Det är inga light councils eller kometer direkt!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#32 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 14 januari 2016 - 00:22

Spellsen i sig är inte farligare än andra spells men man har mycket bättre kontroll med de. En vanlig magiker måste man skydda så han kan inte springa var som helst. Så man kan räkna ut var man kan skydda sig mot hans magi.

Mot en anvil går inte det om man nu inte ställer sig vid kanten. Så deras magi är väldigt bra på att skapa panic test på flank enheter.

Men just det med skydda de är viktigt. En anvil behöver inget skydd men det gör en magiker. Att man sedan vet vilka spells man har är väldigt bra.

Det finns vissa saker som är bättre för sina poäng i spelet men det är inte många. Jag tycker inte att man behöver göra anvil sämre bara höja dess kostnad med ca 25 pts.

David "Dangerous" D

#33 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 14 januari 2016 - 00:33

Alright, tackar för feedbacken! :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#34 Ingwall

Ingwall

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 14 januari 2016 - 14:11

Fiends är extremt svåra att slåss emot. 6 st får 18 attacker med upgrade får de +1 to wound(wound på 3+ oftast). Med WS 6 är de alltid bäst och I6 så får de alltid slå först, och med M10 får de alltid charge på andra turnen så att skjuta på dem hjälper väldigt lite. Armour hjälper väldigt lite också eftersom de har -2 eller -3 beroende på vad man väljer. De slaktar allt.

Har de inte dessutom gått ner i pris?

#35 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 14 januari 2016 - 15:23

Björn, vad har du nu gjort ;)

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#36 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 887 Inlägg:

Postad 14 januari 2016 - 21:09

Fiends är extremt svåra att slåss emot. 6 st får 18 attacker med upgrade får de +1 to wound(wound på 3+ oftast). Med WS 6 är de alltid bäst och I6 så får de alltid slå först, och med M10 får de alltid charge på andra turnen så att skjuta på dem hjälper väldigt lite. Armour hjälper väldigt lite också eftersom de har -2 eller -3 beroende på vad man väljer. De slaktar allt.

Har de inte dessutom gått ner i pris?

Fast de har WS 5 och I 5. De har också inte tillgång till musician så de står där de står...

#37 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 012 Inlägg:

Postad 14 januari 2016 - 21:47

Björn, vad har du nu gjort ;)

Haha :)

Fiends är bra när de får göra sin grej men dem har ett antal inbyggda nackdelar som inte är så svårt att utnyttja mot dem.
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#38 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 15 januari 2016 - 02:46

Fiends i sig är inte så farliga men deras uppgraderingar är bra. De kan ju få I6 om de tar ahw. Fast +1 to wound är bättre mot det mesta.

David "Dangerous" D

#39 Caltrop

Caltrop

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 Inlägg:

Postad 15 januari 2016 - 14:23

Jag har läst att du tycker dubbla Anvils är tungt, men jag undrar varför? Det kostar 300p innan Runelorden ens är i bilden, och nog finns det väl farligare magiker som brukar ligga på runt 200-250 med items, samt bonusar till casting/dispelling? Är det purt att man kan ha dubbla Storm/Shattering som gör att det är starkt? Runic Master samt Anvils är ca 550 poäng lagda på magifas, då känner jag att man borde kunna få ut något utav det. Finns ju inga massiva killerspells, även fast de bound spells vi har är väldigt flexibla.

Det vill säga, jag nekar inte att dubbla Anvils är starkt, men smakar det så kostar det också? Den farligaste skadan du kan ta är en 2d6 S4 (Medium fireball) eller D6 S6 (följt av D6 S4 ifall flyer). Det är inga light councils eller kometer direkt!

Nja, 2d6 S4 är ju en sak. Precis som du nämner finns det fler exempel på den typen av skada. Kommer med en packe fina fördelar som bland annat att det inte behövs LoS, fin range, inte svårkastad, garanterat att du får spellsen. Sedan ska inte dangerous terrain underskattas i sammanhanget, finns spells som kastas för enkom den effekten. Att det ligger i special är ju inte heller fel då det inte tar upp en massa karaktärspoäng.

Det för mig sammantaget gör att man inte riktigt kan jämföra med en magiker med "vanliga" spells.

Inte sagt att dom är brutna. Det får tiden utvisa för min del. Men man får mycket för poängen även med en :)

Björn Wessel <p>Mörkeralver är ett ständigt pågående projekt...

#40 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 16 januari 2016 - 15:16

Tänkte skriva lite. Körde mina första UB- matcher igår. Konstigt att jag inte lirat där tidigare. Min första motståndare stack när jag påpekade att all hans horrors inte fick skjuta då en deamonic engine stod precis framför. I min andra match mötte jag:

blood dragon vampyr till fots lvl2 necro
Wraith
Barrow king bsb ( alla 3 gick i skelett)
Necromancer lvl 2 necro
Två dussin skelett fcg
24 ghouls fcg
Två dussin zombies
4*5 vargar
Dark coach
2 varguhlfs
3 flygande vampire monster
Corpse cart
7 vampire knights med flaggan

Jag lirade:

Prince:Master of Carneig tower, armour of protection, great weapon, dispel scroll @345
Prince: general, great weapon, ancient dragon @490
Commander: bsb @95
5 elain reavers: bows @85
5 elain reavers: bows @85
18 archers: musician @163
24 Lothern sea guards: fcg @294
29 lion guards: fcg @407
3* sea guard repeater: repeating shot @225
10 queens guard: longbows, musician@150
Flame phoenix: 160

Han fick 2 raise, curse of years och rulla om wound spellen. Bordet hade två kullar på varsin sida. En stor på min högra sida med en skog på. Jah valde sida och han började ställa ut. Efter vi båda ställt ut två enheter var ställde jag ut hela min armé och började. Jag ställde ut två bolters på ena flanken tillsammans med archers, drake. I mitten stod mina sea guards och queens guard samt mina lejon med master. Vid min högra flank en bolter och min phoenix. Fast cavet stod på varsin flank. Han ställde ut allt i mitten med knights och 2 varguhlfs på min högra sida där jag ställt ut min phoenix bakom den stora kullen. Hans 3 flygande vampyrer stod på min vänstra flank. Jag började och fick upp med mina lejon på kullen så jag kunde se det dom stod bakom. Min drake avancerade upp lite. Flyttade upp resten i position. Fick 9 tärningar och kastade movement miasma för att stoppa upp hans knights lite. Han dispellade den samt en medium fireball på hans varghulf. Kastade sedan stora light signaturen på hans varghulf och dödade den. Mitt skytte dödade lite vargar. I hans runda hände inte så mkt. Han avancerade med i princip allt och lyckades med en raise. I min runda flög jag över med min phoenix och dödade lite vargar. Resten av vargarna dog av mitt skytte. Min drake flamade på hans flygande vampyrer som stod 21 tum från min bolter. Fick dubbel 1 men satte totalt 7 wounds med resten av skyttet. Lyckades även sätta 2 wounds på hans varghulf med resten av skyttet som hade avancerat upp på kullen och stod i skogen på kullen. Min magi gjorde typ inget.
Han avancerade igen. Hans flygande vampyr som va kvar flög närmare min bolter. Han ställde upp så allt nådde mina lejon. Hans varghulf med 2 wounds kvar ställde upp så den kunde även den charga mina lejon i flanken. Hans magi raisade lite igen. I min runda avancerade jag upp mot hans black coach och knights så båda dessa stod några tum från min front samt hand gouls. Mina reavers gick upp och ställde sig framför hans skelett med karaktärer i. Min drake ställde sig i position så den hotade hans skelett i flanken tillsammans med sea guards. Flame phoenixen flög över och satte ett wound på vargulfen. Den dog sedan mot queens guards skytte. Resten av skyttet dödade hans sista flygande vampyr. Fick igenom wilderness signaturen samt -3i på hans knights. I hans runda chargade han mina reavers med sina skelett och hans vagn chargade ensam mot mina lejon. Hans magi raisade lite. Vet inte hur han tänkte när han drog in med vagnen men den tokdog. När jag sedan kunde vrida upp mot hans knights så gav han upp.

Vet inte om det blev en superbra rapport men HE skyttet e superbra. Gjorde ngt misstag med hur jag zoonade med Draken men det gjorde inget då skyttet tog hand om alla hans snabba hot.

UB fungerade rätt bra men lite otydligt ibland o veta vad allt är när man lirar mot en italienare och han inte använder namnet på enheternas den engelska armeboksversionen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar