Hoppa till innehåll

Foto

Wood Elves 8Th

• Please log in to reply
242 replies to this topic

#21 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 10:42

Tycker minuset för fast cav borde komma tidigare. Kanske vid 20?

Tycker fortfarande att acorn borde ge mer minus.

Araloth borde ge mer minus.

Sisters of twilight borde ge mer minus.

Great stag borde inte ge minus.

Spellsingers kan inte ha dark.

Fattar inte extra minuset på pilar för glade riders.

Eternal guard är väl bättre än wildwood rangers? Borde ge mer minus. Särskillt små enheter.

Tycker även jag att 5 sisters utan hjältar känns hårt kompade.

Sen känns det som man landar lite högt i komp men det verkar vara vettigt kompsatt överlag.

#22 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 10:55

Liten tank om treeman ancient. Han är en relativ hård lord, lvl4 life, ld 10 med 18" range, stubborn. Jag tycker det är rätt rimligt att den kompar lika mycket/mer än en gående lvl4. Går inte att gömma lika lätt dock, men tål mycket som inte är kanoner och metalmagi.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#23 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 11:17

Tycker minuset för fast cav borde komma tidigare. Kanske vid 20?

Tycker fortfarande att acorn borde ge mer minus.

Araloth borde ge mer minus.

Sisters of twilight borde ge mer minus.

Great stag borde inte ge minus.

Spellsingers kan inte ha dark.

Fattar inte extra minuset på pilar för glade riders.

Eternal guard är väl bättre än wildwood rangers? Borde ge mer minus. Särskillt små enheter.

Tycker även jag att 5 sisters utan hjältar känns hårt kompade.

Sen känns det som man landar lite högt i komp men det verkar vara vettigt kompsatt överlag.

Tanken med minus för pilar på glade rider är att det inte ska vara allt för lätt att få in mycket bra skytte komp billigt, t.ex 2x12 glade riders med poison.

Du är lite otydlig med hur du tycker systrar kompar, mer minus på stora, mindre på små enheter?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#24 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 11:55

Förstår fortfarande inte. De räknas ju till skytte cap varför dubbelbestraffa?

Precis så jag menade.

Ps. Verkar vara lite svårt för folk att skilja på thorn och twilight. I min värld skall tvillingarna ha mer minus men inte tjejerna på renar. I alla fall inte små enheter.

#25 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 12:34

Glade riders, möter jag 2x12 blir man ju överlycklig.

Får jag första rundan är det stor sannolikhet att jag får spela 3 rundor utan att båda enheterna är på planen!

Dessutom ger de direkt minus på grund av fast cav cappet, så jag tycker de reglerar sig själva rätt bra.

(Vill du spela med wild riders/systrar kan du knappast köra 2x12 glade riders)

Grymt kul med en beta-mall! nu ska det byggas!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#26 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 12:36

Bra att beta mallen redan är ute.

Ska ta upp några saker som jag tycker man kan ändra.

Branchwraith -5

Jag tycker den bör ligga på 4 och det är för att plauge priest gör det. Nu är det olika arméer och allt det men de ändå väldigt lika.

Eternal Guard
10-13 -4
14-18 -5

Jag spelar inte så mycket med Eternal Guard men jag tycker att 10-13 ska kompa 5 med pga konga line. Men om ingen lirar de som det så kanske det inte är något som bör ändras.

Sisters of the Thorn
5-6 -16

Tycker det här är lite hårt. Jag har börjat gå över till att spela med en vanlig lvl2a istället och magin blir bättre då men systrarna kan ju skjuta också men jag tycker inte man ska kompa en liten enhet mer än max 14.

Warhawk Riders
Each Warhawk Rider -1
1st unit of Warhawk Riders -2
Each unit of Warhawk Riders after the 1st -4
Jag spelar inte med de här så ofta men det beror inte på att jag tycker de är så dåliga utan mest på att poängen inte räcker till. Men frågan är om man inte behöver ett minus om de är får många i enhet. Jag är rädd för att man kan göra rörliga listor med bra magi som såklart kompar en del men sedan läggar man in 10+ Warhawk Riders med. De kanske inte kommer döda så mycket men det är svåra poäng att plocka för många.

Waywatchers
Each unit -4
Each Waywatcher in the army up to 7 in the army -1
Each Waywatcher in the army after 7 up to 15 -2
Each Waywatcher in the army after 15 -3

Jag vet att många gnäller på WW och lirar man 2*10 ska de kompa. Jag har brukar lira med en femma och brukar ofta dö tidigt av lite magi. Även om de inte dör av magi så brukar de inte göra så mycket. Jag tycker -9 för en femma är för mycket. Vet inte hur man ska ändra det på ett bra sätt dock utan att samtidigt ge bättre komp till större enheter vilket jag inte vill.

David "Dangerous" D

#27 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 14:44

Brancwraithen är helt ok som diverter och en bättre magiker tycker den ligger bra.

#28 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 00:10

Brancwraithen är helt ok som diverter och en bättre magiker tycker den ligger bra.

Nja jag skulle säga att plauge priest är bättre magiker men det är inte så noga.

En vanlig spellsinger känns mycket bättre för den kan ta vilken lore den vill samt arcane items. Visst den är fem poäng dyrade men är bättre än en Branchwraith.

David "Dangerous" D

#29 rusty

rusty

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 07:48

Orion burde vel være +30 heller enn -30? Han er massivt overpriset og dør lett.

Summen av comp virker for hard, særlig på skyting, selv om de enkelte elementer virker ok.

Skal bygge en liste og poste.

#30 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 08:27

Orion burde vel være +30 heller enn -30? Han er massivt overpriset og dør lett.

Tror inte han dör så lätt, han har ganska många wounds och healar sig. Mot BS-skytte ska det nog gå att ha honom i hard cover och mot magi har han bra wardsave. Och  han gör ju riktigt bra med skada på range så man behöver inte direkt slänga in honom i combats, utan kan stå på 30" och sätta 5s6 skott i valfri enhet. Och när han väl behövs i combat slåss han ju inte alls dåligt, småenheter slås ihjäl innan de får en chans att slå tillbaka.

Enda han är riktigt rädd för är väl warmachies, men wood elves nog bästa arméer på att döda warmachines, så håll Orion gömd runda 1-2 tills du skjutit ihjäl warmachines med poison skytte, sedan är det fritt fram för Orion att visa sig.

Tror snarare han är lite billig på -30, han borde i alla fall räknas till skytte-minuset då han skjuter bra.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#31 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 11:18

Tror inte han dör så lätt, han har ganska många wounds och healar sig. Mot BS-skytte ska det nog gå att ha honom i hard cover och mot magi har han bra wardsave. Och  han gör ju riktigt bra med skada på range så man behöver inte direkt slänga in honom i combats, utan kan stå på 30" och sätta 5s6 skott i valfri enhet. Och när han väl behövs i combat slåss han ju inte alls dåligt, småenheter slås ihjäl innan de får en chans att slå tillbaka.

Enda han är riktigt rädd för är väl warmachies, men wood elves nog bästa arméer på att döda warmachines, så håll Orion gömd runda 1-2 tills du skjutit ihjäl warmachines med poison skytte, sedan är det fritt fram för Orion att visa sig.

Tror snarare han är lite billig på -30, han borde i alla fall räknas till skytte-minuset då han skjuter bra.

Att WE är bra på att döda WM stämmer inte riktigt. Många går att sätta vid bordskanten och då når inte skyttet.

Men sedan så känns det lite att det kvittar vad han kompar för han är alldeles för dyr.

David "Dangerous" D

#32 rusty

rusty

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 12:02

Highlights
Shadow lvl 4 på steed: -51
7 sisters w/lichebone pendant: -26
12+13 WW: -66

Jeg ser at compen er konsekvent med samme enheter hos DE . Enig i prinsippene, men synes totalen blir vel streng. WW over 20 må fordeles i to enheter, da er de mindre effektive enn shades i tre.

Foreslår WW og sisters reduseres noe.

#33 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 18 maj 2014 - 12:05

Att WE är bra på att döda WM stämmer inte riktigt. Många går att sätta vid bordskanten och då når inte skyttet.

Spelar ju ingen roll vart dom står om du har fast cav med poison-pilar. Dessutom, ju längre bak på brädet kanoner hamnar är det lättare att gömma sig från dom bakom hus och kullar.

Orion må vara dyr, men han skjuter som en gud. Skjuter bättre än en bolt thrower, och har BS8. Dessutom multi shot 6 på St5. Det är precis som en bolt thrower med +1 styrka, dock halva range. 3+ ward mot magi, så när WM är ute ur spel kan han smyga runt och mysa riktigt ordentliget.

Tar han hundar har han ju en extra save tekniskt sett då han kan allokera wounds på dom i close combat, och mot skytte träffas han endast på 5+.

Jag håller som sagt med om att han är dyr, men jag tycker han är värd sina poäng, och det är också min poäng med denna post :)

Sisters of the Thorn borde kompa mer på större enheter.

Säg typ

5-6 -16

7-8 -22 till -25 nånstans

9+ -33 till -38 nånting

Fast cav borde vara samma för alla alv-lag nu, -1 för varje wound på fast cav efter 20. Och warhawks räknas som 2 wounds.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#34 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 12:49

Spelar ju ingen roll vart dom står om du har fast cav med poison-pilar. Dessutom, ju längre bak på brädet kanoner hamnar är det lättare att gömma sig från dom bakom hus och kullar.

Orion må vara dyr, men han skjuter som en gud. Skjuter bättre än en bolt thrower, och har BS8. Dessutom multi shot 6 på St5. Det är precis som en bolt thrower med +1 styrka, dock halva range. 3+ ward mot magi, så när WM är ute ur spel kan han smyga runt och mysa riktigt ordentliget.

Tar han hundar har han ju en extra save tekniskt sett då han kan allokera wounds på dom i close combat, och mot skytte träffas han endast på 5+.

Jag håller som sagt med om att han är dyr, men jag tycker han är värd sina poäng, och det är också min poäng med denna post :)

Fast man kan inte riktigt räkna med fast cav med posion pillar om du inte har väldigt många enheter. För det kan dröja innan de kommer in och dödar de inte WMen på en runda vilket en femma inte ska så är det stor chans att de dör.

Jag håller med om att Orion skjuter väldigt bra men för 600 poäng så kan man nog få mycket bättre skytte än så :)

Hans hundar kan rädda honom lite mot vissa saker men på 2400 poäng kan man inte ha med de.

Han slår bra i hth men man kan inte skicka in honom mot allt direkt. Jag har lirat med honom två matcher och den ena dog av en catapult runda två men lyckades döda ca 50 poäng innan han dog. Andra matchen överlevde han och dödade runt 400 poäng vilket var bra.

I vissa matcher så är han säkert värd att ha med men eftersom man förlorar en lvl4 så tror jag inte många vill spela med honom.

Jag skulle ta en lord på drake istället för Orion och han kompar inte lika mycket.

Men minus 30 är väl helt okej. Skulle han ligga på 25 eller 35 så hade det nog också funkat.

David "Dangerous" D

#35 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 12:54

Fast när ditt fast cav tidigast skjuter runda 2 och ganska ofta runda 3+ så är det inte direkt hett. Det är ganska ovärt med ambushers över lag om man inte kör med all fast cav/skirmish listor som bara vill hålla sig undan och vinna små vinster med väldigt låg komp.

"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#36 rusty

rusty

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 19:53

Ang waywatchers ser jeg de nødvendige for å håndtere tungt panser. Særlig pansrede helter, her hjelper ikke WR. Det trengs stort volum med noAs piler for å ta ned en helt med t4/5 og 3++ ward.

Som påpekt tidligere, poison piler kan motvirkes med smart deployment.

Orion tviler jeg sterkt på at blir brukt i det hele tatt. Han er en avsporing, hyggelig at det er så sterke meninger om han :).

#37 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 22:14

Jag tycker nog att Acorn åtminstone kan kompa runt -15, oavsett lista! Att kunna slänga ut 1-3 (i snitt 2) stora venom thickets på planen (gärna runt mitten) som tvingar fram dangerous terrain tests på avancerande arméer som samtidigt beskjuts av trueshot Gladeguards är inte nådigt, de struntar ju totalt i modifiers. Förmågan att tvinga fram stora zoner där man också bryter steadfast är rätt kratfullt! I matcher där WE möter andra lag med skytte (HE och DE är populära exempel) så ger de skogarna också stor fördel i shootouts.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#38 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 18 maj 2014 - 22:21

Fast cav borde vara samma för alla alv-lag nu, -1 för varje wound på fast cav efter 20. Och warhawks räknas som 2 wounds.

Varför ska det vara lika för alla alvlagen?

Det är ju olika lag med olika förutsättningar och olika fast cav.

T.ex. Reavers och Darkriders har ju inte den jobbiga regeln ambush.

Vad är det du vill åstadkomma genom att ha ett lägre tak?
Går inte det att lösa på annat sätt smidigare?

Instämmer med Jimmy och Tobias ovan mfl. att Acorn nog borde höjas en aning, den ger woodelves spelaren kontroll över spelplanen innan matchen ens har börjat.

Vad som är en rimlig nivå har jag svårt att säga, då jag tidigare tyckte att över 10 så skulle den vara bortkompad, vilket jag nog inte riktigt tycker längre.
Men 50 som Jimmy sa tidigare (var det tror jag) känns oerhört mycket!
Kan nog tycka lite mera som Tobias att -15 kan kännas rimligt.

Don't play with fire, play with trees!

#39 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 19 maj 2014 - 08:36

Hårdare straff på WayStalkers..  så sjukt brutna  

1st -6

2nd -8

3rd  -12

4th  -20

5th - 20

nått sådant tycker jag... så att 3st ska gå att spela med men sen skare fasen va stopp om man inte vill offra jätte mycket

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#40 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 19 maj 2014 - 11:07

Hårdare straff på WayStalkers..  så sjukt brutna  

1st -6

2nd -8

3rd  -12

4th  -20

5th - 20

nått sådant tycker jag... så att 3st ska gå att spela med men sen skare fasen va stopp om man inte vill offra jätte mycket.

Jag har spelat med 2 stalkers i tio matcher nu och i en så lyckades de döda en bsb vilket var bra men de andra 9 matcherna så har de inte gjort något.

Nu bör jag dock tillägga att jag mest har mött T4 karaktärer eller karaktärer med ward save eller karaktärer som lätt kan gömma sig så det blir svårt att träffa.

Nu kompar två stalker -8 vilket man säkert höja till -10 men -14 tycker jag låter mycket. Eftersom jag nog aldrig har spelat med mer än två så har jag svårt att säga hur bra det är men jag tycker att det ska kompa mycket om man har mer än två stalkers.

David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar