Hoppa till innehåll

Foto

Daemons Of Chaos

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
181 replies to this topic

#21 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 14:53

Håller med om ganska mycket. Dock inte om lore of light som är en sjukt bra skola till DoC (förmodligen den bästa om man inte har en GD).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#22 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 15:33

Jag håller med om att lore of light är bra på heralder även om jag kanske inte tycker det är den bästa. Den är framförallt bra om man har två heralder med den men när det bara är en kille som hade den tycker jag inte den är så farlig men visst jag kan ha fel men jag tycker aldrig att den har varit så jobbig att möta.
David "Dangerous" D

#23 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 15:46

Jag håller med om att lore of light är bra på heralder även om jag kanske inte tycker det är den bästa. Den är framförallt bra om man har två heralder med den men när det bara är en kille som hade den tycker jag inte den är så farlig men visst jag kan ha fel men jag tycker aldrig att den har varit så jobbig att möta.

Kombad med Letters och hundar så är buffspellens helt brutala. Men det är klart att dom är bättre om de är två så man får str5 banishment.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#24 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 17:29

Tjena, tänkte jag skulle slänga in några kommentarer som partisk Demonspelare efter att ha kört Gorthcon.

tycker överlag att Demonerna kompar för mycket Minus, folk är fortfarande på 7e när dom tänker på farliga demoner.
Greater Deamons kostar oerhört mycket och är hyfsat lätta att ha ihjäl, särskilt med artilleri. 5ward är inget nu för tiden.

Provade köra Life.. whats the big deal? att man kan använda attributet? ganska få modeller med multiple wounds. Att kunna göra raisa är överskattat.
Den som var bra var ökad flesh to stone och dwellers. men dom är precis lika bra hos alla armeer. att kunna ge en demon 5reg e inte så lönt.

Att Bloodchrushers ens ger minus är nästan ett skämt enligt mig, 75p för 2w 4armor 5w är dyrt, och mot skytte dör dom supersnabbt.

Jag Kan inte uttala mig om precisa poäng men personligen (och partisk :P) tycker jag det är lite mycket minus på demonerna, att ens spela dom som dom är tänkta i 8e (30man hord)
så är kompen katastrof låg, och dom e fortfarande lika lätta att döda med mortars,dwelers etc eller helt enkelt bara diverta bort.

#25 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 17:34

Provade köra Life.. whats the big deal? att man kan använda attributet? ganska få modeller med multiple wounds. Att kunna göra raisa är överskattat.
Den som var bra var ökad flesh to stone och dwellers. men dom är precis lika bra hos alla armeer. att kunna ge en demon 5reg e inte så lönt.

Körde inte gothcon med look out sir mot dwellers? ISF var nog inte GC bästa stället att utvärdera om den är värd sina minus, då mallen är skiven utifrån grundreglerna.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#26 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 18:03

Körs det inte alltid med look out sir? oavsett det är ju en enda spel, men ok förstår din point.

#27 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 18:06

Körs det inte alltid med look out sir? oavsett det är ju en enda spel, men ok förstår din point.

Absolut inte!
Bara ETC och ett fåtal turneringar i övrigt som kör det.

Men det är knappast vad som styr kompen...

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#28 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 18:19

Kanske dags att införa ett extra minus för life och dylika lores ie: Lore of Life -10(only if Characters do not have LOS from dwellers in tournament).

Tycker det gör mallen bättre då många som använder den även har separat husregler för de tråkiga spellsen.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#29 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 20:14

Bara Gothcon som jag vet som har get look out sir till en del spell så tycker verkligen inte att det ska vara med i kompen.

Om någon turnering bill ge look out sir till dwellers så tycker jag att de kan ändra kompen för life istället.
David "Dangerous" D

#30 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 20:23

Vi kommer bara sätt komp efter att man spelar med grundreglerna. Vill en arrngör ändra något så är det dennes skyldighet att påpeka detta och äventuellt ge bonus-komp där det kan behövas.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#31 LordWind

LordWind

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 22:10

håller med Talmid, tycker de kompas lite väl mycket. Min 9 fiend-trupp var pain, det håller jag med om, men vad spelar det för roll om GD golvas snortidigt?

Match 1) 4-16
Dubbla mortars som jag mötte sköt ju bort allt jag hade innan jag kom fram, banishment med str7 trollade bort fiends och kvar var min GD som steamtank lottade in 12 wounds på sista rundan... den dog... överkörd av glassbilen. :P

Match 2) 5-15
kritiska tärningsslag från motståndaren skonade honom från wounds i challange, han hade doom and darkness på gd och sen rollade jag en fin liten 11 (han hade en bsb i den fighten) på GD så den poppa precis när min runda var slut efter 2 rundors challange (med start runda 1), min plan raserades eftersom allt som Keepern bundit bröt sig loss och härjade vilt. Min armé togs på sängen när jag trodde det var chill, blev wiped tror jag.

match 3)17-3
rushade dvärgar och överlevde organ gun och ett kanonskott, sen spirit swallowade jag upp mina wounds igen och rensade spelplanen på det jag hann ifatt.

match 4) 10-10
utnötningskrig mot VC som slutade efter 4 rundor istället för 6, 10-10 - finns inte mycket att säga förutom att jag inte dödade mycket och motståndaren ännu mindre, han hade en grudge:ad graveguard kvar och jag förlorade precis mina bloodletters till siste man.

match 5) 15-5
Höll mig tillbaks och lät dark elves komma över till min planhalva, väntade tills jag fick fördelaktiga positioner och sen anföll jag med allt jag hade, en ensam executioner överlevde och neggade mig 350pts. Kändes ovanligt att slippa känna pressen att behöva springa fram, men samtidigt var jag skraj för 2x26 executioners.

summa sumarum, 12.0 var min komp och listan var hård förutom att den saknade allt vad diverters heter, det fick jag själv smaka på vs vampire counts, han hade 5-6 st vilket var lagom kul att beta sig igenom när han kastade raise dead.
kompen borde ökas för alla units som är typ under 100pts, speciellt om man har 5 st. ;) Kan ju inte heller bekämpa tärningarna, i match nr2: hade keeper stått kvar vid de kritiska slaget/eller hans general fått 1-2 wounds (5 wounds fick hans dreadlord, han klarade 3 st på save 5+ och sen 2 st på save 4++) så hade jag stått på lika eller vunnit/dödat den skadade modellen och då hade jag förhoppningsvis mörsat med allt jag hade och spelat lika eller vunnit, men men, det är ju charmen med spelet. :D
Att jogga genom eldskurar från empire funkade inte heller :D
var iaf 5 roliga matcher med glada motspelare!
Jag har hur som svårt att bygga armér med högre komp utan att behöva köpa en majoritet nya modeller, känns trist, har horrors, men de presterar inte alls, förlorade majoriteten av mina matcher på Deffcon när jag spelade med dem och de kompas för hårt imo.

#32 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 22:27

Matchrapporter hör kanske inte riktigt till diskussionen om Demonernas komp och borde nog tas i en annan, mer lämpad del av forumet =)

//The Kaj

#33 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 07:33

Nu har jag aldrig spelat med demoner men satt och kikade på coresektionen. Är verkligen Nurgleheralden värd så mycket extra för ett block Plaguebearers som den extra kompsmäll den ger? På ett 26-block så ger en HoNurgle lika mycket minus som en HoKhorne och nog är väl hatred på letters mycket bättre än ett extra i save på PB?
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#34 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 28 april 2012 - 16:20

Jag får återkommer till huvudtesen, och det grundläggande argumentet i mitt förra inlägg. (vilket inte handlade om Losir alls, läs den gärna igen.)

Över lag känns komp mallen för "hård" specielt om man vill kunna ha något hord block. (som jag anser det e menat i 8e)

Diverters kan ju inte demonerna köpa så många av iaf, och GD är som sagt ap lätta att döda numera.

(Erkänner dock återigen lite av min partiskhet då jag såelat demoner och inte de andra raserna.)

#35 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 28 april 2012 - 16:23

Och för att svara Munin,
Nej, det tycker jag inte. Plaugebearers e överlag ganska kassa med I1.
så att gå från 5+ ward till 4reg är inte mega hett då det finns så mycket flaming.(tacka vet jag 7e där dom fick ha båda :P)
Bloodletters är ok, men för att vara riktigt effektiva så vill dom ha hatred, mycket hellre än vad plauge vill ha reg eller deamonetts asf.

#36 Sealed

Sealed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Postad 22 maj 2012 - 19:07

Att Bloodchrushers ens ger minus är nästan ett skämt enligt mig, 75p för 2w 4armor 5w är dyrt, och mot skytte dör dom supersnabbt.

Dom har bara 1W eftersom att erratan säger att man går på djuret även om det är lägre än ryttarens wounds.

#37 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 22 maj 2012 - 19:21

Dom har bara 1W eftersom att erratan säger att man går på djuret även om det är lägre än ryttarens wounds.

Nu tror jag det är någon som får ta och kika igenom reglerna en gång till. =)

//The Kaj

#38 Sealed

Sealed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Postad 22 maj 2012 - 19:30

Nu tror jag det är någon som får ta och kika igenom reglerna en gång till. =)

Okej jag hade fel, sist jag kollade måste jag varit extremt trött var säker på att det var monstret man gick på men hade tydligen fel ^^
Så det var inget :P

#39 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 maj 2012 - 19:12

Jag får återkommer till huvudtesen, och det grundläggande argumentet i mitt förra inlägg. (vilket inte handlade om Losir alls, läs den gärna igen.)

Över lag känns komp mallen för "hård" specielt om man vill kunna ha något hord block. (som jag anser det e menat i 8e)

Diverters kan ju inte demonerna köpa så många av iaf, och GD är som sagt ap lätta att döda numera.

(Erkänner dock återigen lite av min partiskhet då jag såelat demoner och inte de andra raserna.)

Den här bjuder jag på min komp 10 "nån gång" lista för demoner. Gott om diverters och Light magi för att buffa Letters och hundar i CC. Flamers och herald skjuter/blästrar bort diverters, vill man vara lite crazy droppar man BSB uppgraderingen och köper en extra flamer till för samma komp eller droppar 2 flamers för hundar och kompar 12.

Tycker inte det är diverters som är för dyra. Det är Flamers som kompar för hårt i dagens warhammer. De är inte lika bra som de var i förra editionen(även om de såklart är väldigt bra fortfarande) och deras komp ligger för högt och bör sänkas ett snäpp. Tycker det är svårt att göra nått vättigt med Heralder eller flamers. Och av de två är det Heralderna(förutom Nurgle killen) som har hyfsad komp.

Lord of Change: lvl3, MoS(Lore of Light), Twin Heads. 600p
HoT: BSB, Flames of Tzeentch. 165p
22 Bloodletters: FC, Skull Totem. 319p
22 Bloodletters: FC, Skull Totem. 319p
5 Furies. 60p
6 Flesh Hounds. 210p
5 Flesh Hounds. 175p
5 Flesh Hounds. 175p
5 Flamers. 175p
3 Flamers. 105p
1 Bloodcrusher. 70p
1 Bloodcrusher. 70p
1 Fiend. 55p
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#40 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 12:47

Uppdaterat första posten med ändringarna i beta-mallen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar