Hoppa till innehåll

Foto

Skaven Hjälp!

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 GeneralKriek

GeneralKriek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 82 Inlägg:

Postad 02 juni 2015 - 07:30

Hej! Har spelat wh i många år men med ett par års uppehåll och har insett att warhammer fantasy har ändrats en del.

Skulle behöva lite hjälp med taktiker med skaven mot dark elfs som jag möter väldigt ofta.
Får nästan jämt stryk...

Har det mesta till skaven så tips på en 3000 poängs lista vore uppskattat x)..

Med vänlig hälsning, mathias
<p>Livet är ett enda långt rollspel

#2 Ingwall

Ingwall

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 02 juni 2015 - 08:43

Denna listan gick det bra för I Norge, 2400 poäng ETC comp.

Grey Seer on Screaming Bell: General, Level 4, Ruin/Plague, Fencers blade, Scroll of Shielding, Dragonbane gem, Skalm, 525

Chieftain: bsb, halberd,, War banner, 97

Chieftain: Charmed Shield, Rival Hide Talisman, Portents of Verminous Doom, 85

Warlock Engineer: Lvl 1, Dispel Scroll, 90

Warlock Engineer: Lvl 1, Doom rocket, 95

Warlock Engineer: Brass Orb, 65

Assassin: Weeping Blade, Potion of Strength, 170

39 Stormvermin: FCG, Storm Banner, 348

3x 39 Skavenslaves: Champion, Musician, 3x 84

5 Giant Rats: 23

2x 9 Gutter Runners: slings, poisoned attacks, 2x 162

Warp Lightning Cannon: 90

Hell Pit Abomination: 235

#3 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 345 Inlägg:

Postad 04 juni 2015 - 14:06

Allmän hjälp mot dark elves är lite knepigt då den boken innehåller väldigt många olika builds.

Men generellt, använd magi mot deras infanteri, använd rare choices mot hårda karaktärer (t.ex. pagasus ryttare).

Ta gärna med en assassin med potion fo strength och weeping blade. Så använder man honom som backup lösing  om någon dark elf hjälte lyckas komma in i combat med fel enhet.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#4 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 05 juni 2015 - 22:15

Har bara mött dark elfs en gång, men dredded 13th känns ju lovande, lika dant pleguclaw catapults, posion wind mortars, warp fire thrower

#5 GeneralKriek

GeneralKriek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 82 Inlägg:

Postad 12 juni 2015 - 10:02

Mycket fina svar. Min vän hävdar dock att jag bara får använda magic items ur min bok men när jag läser era tips vekar det inte vara så?

Sen en annan sak. Han kör den hemska host of the eternity king så han har ju allt äckligt från alla alv lag. Inte vackert kan jag intyga. Vad gör man mot detta??
Har precis inskaffat en extra plcc tror ni det är effektivt å köra två mot alver? Tänkte t3 är inte något å hänga i julgranen.
Med vänlig hälsning, Mathias

#6 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 12 juni 2015 - 11:48

Jo, det är bara magi från boken + undeath som gäller (Om du inte gör wizarding hat). Själv har jag haft mycket lycka med plague monks + plague furnace. Den gör sig bra då man slipper ha den på samma flank som generalen då den är unbreakable. Dessutom gör den väldigt ont. Något som inte ska underskattas är flame templaten. Är någon i flanken på dig kan en swift reform -> move -> template göra rätt ont. Speciellt mot armor är den mumma.

Plagueclaw catapult är inte fantastisk. Rare choices är the shit och kör du swedish comp kan du endast ha 2 rare choices innan du börjar få drawbacks. Brukar köra detta i form av doomwheel + WLC. Men vill du sminka lite funkar PLCC fint; de är ju inte direkt jättedåliga.

Som folk tidigare sagt så är dreaded 13th helt livsfarlig för just alver då de i princip endast kör små-medium block av elit-infanteri. Får du av den en gång och rullar bra kan det vara gg redan där.

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#7 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 345 Inlägg:

Postad 12 juni 2015 - 12:24

Mycket fina svar. Min vän hävdar dock att jag bara får använda magic items ur min bok men när jag läser era tips vekar det inte vara så?

Magic items fås tas ut skaven boken och ur common magic items delen i regleboken.

Sen en annan sak. Han kör den hemska host of the eternity king så han har ju allt äckligt från alla alv lag. Inte vackert kan jag intyga. Vad gör man mot detta??

Svara med samma mynt och ta saker ut end of times böcker du också. Skaven storm fiends med ratling cannons är nog det mest brutna i hela spelet. :)
På turneringar är det väldigt ovanligt att man tillåts spela host of the eternity king alls. Även special characters från end of times brukar vara bannade. Icke special character EoT enheter (storm fiends, morghasts, blightkings etc) är tillåtna ibland, men inte alltid.

Har precis inskaffat en extra plcc tror ni det är effektivt å köra två mot alver? Tänkte t3 är inte något å hänga i julgranen.

Nja, den är inte jättebra. Den har sina stunder, men de är få och det är lågt mellan. Är det alv-infanteri som ger dig problem skulle jag rekommendera warlock engineer med doomrocket och dubbla grey seers (för få spellsen scorch, plague, curse of the horned rat).
Skulle även avråda från posion wind mortars och warp fire throwers, de ser bra ut på pappret, men tål extremt lite, och just alver är väldigt bra på att döda dem innan de hinner göra något.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#8 Ingwall

Ingwall

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 12 juni 2015 - 13:44

Varför kör ni inte bara med ETC comp? Så det blir rättvist.

Reglerna på denna sidan: https://drive.google...Wc28/view?pli=1

#9 GeneralKriek

GeneralKriek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 82 Inlägg:

Postad 12 juni 2015 - 19:24

Mycket bra svar.
Kör inte etc för min vän känner att han blir tok nerfad haha:D.
Men då har jag lite mer kött på benen vad gäller enheter å särskilt vad man ska köpa för grejs till sin grey seer (den stackaren brukar bli mos efter ett par rundor)...
En annan fråga. Är PLCB något å ha? Har vart sugen länge på å konvertera egna nämligen å känner att funkar de i strid är det värt å bygga:). Samma gäller PSNWG.
Just det. Storm fiends. Har inte målat upp mina än men har en raring, en fire thrower å en wind morfar:). Får väl ta å prova ut dem;)

#10 Mahkal

Mahkal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Postad 15 juni 2015 - 15:02

Som sagt, ta en massa stormfiends och bara peppra loss då isåfall :D Tror att han kommer vilja spela kompat efter det ^^

#11 Mahkal

Mahkal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Postad 15 juni 2015 - 15:06

Sen är ju Doomrocket den absolut bästa investeringen du kan göra. För 45 poäng får du 1 engineer med doomrocket som du kan ställa i vilket block utav gubbar du vill. Sedan när du ska panga så ser du bara till att du är ungefär 14tum ifrån mitten på enheten du ska skjuta och ta 4 tärningar. Inte nog med att du bör träffa något, mot alver woundar du ju på 2+  och skulle du mot all förmodan missa så är det inte hela världen heller då han inte kostar något :) 

På lincon sköt jag ihjäl ungefär 16-18 WitchElves på ett lotto-skott så med lite flyt kan det göra underverk

#12 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 15 juni 2015 - 21:44

Du menar cheese-rocket? :P (Pun intended med tanke på råttorna)

Jo, den är ett givet val om man ska bygga en optimal lista utan komp. 45 poäng för den smällen + en till diverter. Lita dock på att din motståndare kommer lägga upp en tråd på något forum någonstans med titeln "Skaven OP" efter matchen bara. ^^

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar