Hoppa till innehåll

Foto

Ris & Ros

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 18:30

Låt höra!

#2 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 18:38

Tråkigt att man blev tvungen att ta en semesterdag för att komma vilket satte den sista spiken i kistan för mig att komma över huvud taget. Den första spiken var dock de konstiga reglerna/armérestriktionerna. Hade sett fram emot Defcon, men dessa två saker gjorde att jag inte kom...

/H

#3 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 986 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 18:50

Jag tyckte det var lite soft att vi bara var 12 pers. Det kändes lite mysigt sådär - enda som fattades var en egen lokal. Nu fick vi ju samsas med massa skräniga 40K:are och FoW:are. ^^

Scenariona var väldigt konstiga, och det var lite dåligt med tydliga besked om vad som gällde. Portalerna kunde man t.ex. Gå över om man ville - men om man stod på dom när dom öppnades så puttades man bort.
Även scenariot med svarta lådan i mitten var väldigt mysko och fuckade upp ett par matcher Fullständigt - bland annat min mot demoner, där jag bara ställde hela armén inom 12" av lådan och fick 4+ ward mot ALLT han har.
Det som krympte bordet var dock fantastiskt roligt!

Restriktionerna var lite skumma. Min och Dominics lista känns även i efterhand Fullständigt överlägsna alla andra listor. Det var dock bra att ni tog till er en del av kritiken innan och gjorde så att iaf Vissa arméer kunde ha dubbla choices - t.ex. LZ.

Utöver det så tycker jag allt var sweet, och trots mitt fantastiskt dåliga resultat så hade jag ändå väldigt roligt. =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#4 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 369 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 20:34

Ja, det var kul med en mindre turnering, mer sammanhållning och snack mellan matcherna!

Lokalen låg bra till! Mat, pub och t-central samt boende inom gångavstånd, vandrarhem i närheten Det är intressant att pröva på komppack som inte bara är Swecomp också, för att få en att tänka i andra banor! Galna scenarion gillar jag också, fast...

Tyvärr var komppacket inte särskilt bra designat :P Det begränsar till en viss del ostiga val, men det påverkar vissa arméer märkbart mer än andra. När Legions dessutom tillåts blir det poänglöst, för då plockar du ju helt enkelt bara det bästa från 2-3 olika arméer istället för att begränsas av att bara ha tillgång till en. Hade Legions of Khaine fått spelas på turnering hade vi fått se riktiga mardrömslistor (även fast det fanns några riktigt hemska Legion of Chaos arméer med!). Nu lirade jag Strollasz Dvärgar vilket var inte direkt helt opti, men variationen på motståndet var väl lite fattigt! Dark Elves och WoC/Legions överallt! Tror jag var en av de få som fick möta mest variation, hahaha. Det kan vara bättre att kanske bara ha okompat och köra vilt? Någon restriktion här och där, men annars släppa löst helt.

Scenariona var lite tveksamma, men jag gillar när de påverkar matchen märkbart. Lådan i mitten var sådär, för den gjorde i princip alla mina runade Warmachines (båda två!) rätt värdelösa, medans Demonpolarens armé (som fick lira mot Kaj) kunda packa ihop direkt. Gillar inte scenarion som helt eliminerar vissa faktioner riktigt.

Älskade dock scenario 4 där brädet krymper, det blev en helt annan fart och dynamik på matchen! Många 'självklara' val fick tänkas över mer än en gång då pursuit, flight och vanliga taktiker var tvungna att anpassa sig :) Man kan ju lura folk in i anfall där båda slukas, liksom!

Överlag hade jag väldigt kul, och är mest glad att jag fick knipa 2 vinster och 1 draw, för jag räknade med 5 raka förluster. Det lilla spelarantalet gjorde allt mer personligt, även fast matchups ibland blev lite tokiga. Visste ju dock när jag åkte att komp och scenarion var lite knas, så egentligen hade jag inga enorma problem med det där :) Kan behöva ändras till nästa gång dock, så att man får in lite mer spelare!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#5 GGH

GGH

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 20:41

Jag tyckte det var en rolig turnering med många roliga stunder och friskt humör hos alla mina motståndare vilket gjorde matcherna till en fröjd även fast gudarna var emot mig i många tärningsslag. :D

Kudos för att ni försökte koordinera en middag ihop, jag hade väldigt trevligt, synd att jag inte fick chans att gagga med alla, för som Kaj sa så var vi ju bara 12 st tappra.

Scenariona var i stort sett ok, men portalerna var luddigt skrivna och Pillar var fullkomligt hemsk. Känns som om det vore att likställa med ett scenario som saboterar skytte med 4+ ward för alla mot skytte om man håller sig inom 12" från den där megapjäsen. När jag läste scenariona inför turneringen trodde jag inte det skulle vara en terrängbit 5"x10" mitt på planen.

Även scenariot med svarta lådan i mitten var väldigt mysko och fuckade upp ett par matcher Fullständigt - bland annat min mot demoner, där jag bara ställde hela armén inom 12" av lådan och fick 4+ ward mot ALLT han har.

Haha, tack att du påpekar det. Ville gråta när dina nurgle-warriors slickade boxen och jag försökte fly från dig med hela min armé.:P

Som Tobias sa, krymp-scenariot var superroligt, satte härlig press.

Till arrangörerna; tack för turneringen, superkul!

Till Christoffer och alla andra jag spelade fel mot, sorry dudes, jag spelar så sällan så jag knappt kommer ihåg mina egna regler, kommer inte ihåg era!  :( 

Till samtliga, kul att ses och kul att gejma och snacka lite strunt! ;) Tack för rösterna och pokalerna! :wub:

Gabriel GH
-DoC

#6 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 21:35

Tack för en rolig och personlig turnering!

Restriktionerna var inte genomtänkta och testade vilket var lite synd även om jag tyckte min lista var lite annorlunda och rolig. Hade förmodligen varit bättre att som vi pratade lite om på plats att köra full end times och tillåta allt och se vilka galna saker folk kan tänka ut ^^. Kanske tillämpa lite enklare restriktioner för magi/specialkaraktärer. Kanske nästa år :D?

Det är kul med en och annan turnering som avviker från det vanliga 2400-2600pts komp 10-14.

Scenariona var sådär. Portalerna var inte så kul för mina TK och som nämns tidigare det var otydligt vad som gällde. Jag och Oskar började i vår match med antagandet att man inte kunde springa igenom en öppen portal vilket vi lite senare hörde att man visst kunde trotts att man blir ivägputtad om man står på en som öppnas osv.

Scenariot med lådan ledde till en riktigt spännande sista runda mot Eriks DE. Dock är jag glad att jag inte spelade tex Doc den matchen :).

Scenariot när planen krympte var riktigt kul ^^. Jag spelade mot Mac och hans dvärgar. Det var lite komiskt att se korta dvärgar och TK pinna på efter bästa förmåga för att hinna undan bordskanten :D.

Utöver detta var lokalerna bra, alltid gött att kunna dricka lite under matcherna. 

Hade inget emot att vi enbart blev 12 personer (snarare tvärt om), det var riktigt trevligt och personligt. Fick variation i mina matchups (DE, Dvärgar, LM, EMP och Legion) med trevliga motståndare. 

Hade särskilt roligt sista matchen när jag återigen fick introducera Fisto och hans kompis med Destroyer of eternities för Kajs Chaos Legion :D.

Kommer nästa år igen!

Edit: Kan tyckas lite märkligt att det kom så få personer eftersom det inte var något större stohej när ni släppte restriktionerna speciellt inte när ni ändå ändrade saker efter feedback. Hade folk varit intresserade av att åka och restriktionerna var avgörande hade man gott kunnat skriva sina förbättringsidéer på forumet och hoppats på ändringar.  

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#7 GGH

GGH

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 22:19

fick Fisto äta något? :D

Gabriel GH
-DoC

#8 Klicken

Klicken

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 22:30

Håller också med att det var en mer personlig och charmig turnering när vi var relativt få.

Det största problemet som jag hade med scenariona var väl att "pillarn" tog upp en stort plats på bordet och med resten av impossible-terrängen som fanns på bordet gjorde att det blev rätt trångt att komma fram. Planen som krympte var skoj och portal-scenariot glömde vi bort helt.

Med kompen, så skulle man kunna ta bort ET-arméerna, för de fick rätt bra valmöjlighet, man kunde även tweaka lite till, annars så tyckte jag det var helt OK.
Hade det trevligt med roliga matcher och trevligt motståndare. Kommer gärna igen.

#9 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 986 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 23:06

Fisto käkade hela min crusher-enhet samt min lord på disc och X antal chaos warriors...
Hur många S 6-7 attacker jag slog på honom vet jag inte, men dog gjorde han inte iaf, den jäveln!

//The Kaj

Forward, Onward, March!

#10 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 111 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 23:37

Han åt upp min steamtank :(

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#11 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 07:19

Fisto var egentligen vampyrlorden som åt en beast i rundan + typ halva warriorenheten sista rundan combat :-). Men kungen förtjänar definitivt Fistostatus efter den matchen :-D.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#12 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 986 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 09:44

ahaaa! Ja han gjorde väl sitt jobb han med! ^^

//The Kaj

Forward, Onward, March!

#13 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 111 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 10:13

Men för att återgår till ämnet:

+ Mysig lokal, trevligt med bar i samma hus. Gav lite festligare stämmning.

+ Trevligt med så lite folk, blev familjärt. Eloge för att ni valde att köra!

+ Kul att ni vågade köra något som vek av lite från standardturneringarna

- Scenarion kändes inte jättegenomtänkta, lite rulings/förtydligande som borde gjorts tidigare samt lite mer speltestande.

- Som sagt, kul med alternativa restriktioner, men dessa kändes lite ojämna. Legion of Chaos var galen och vissa arméer blev nästintill ospelbara. Går nog att tweaka till lite mer om man vill köra samma nästa år. 

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#14 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 415 Inlägg:

Postad 11 januari 2015 - 15:00

Flera har redan sagt det men restriktionerna var verkligen inte bra. Defcon är en av de turneringar jag prioriterar varje år.  (De andra är Tagteam, lincon och Battle of westridge) men i år valde jag för första gången någonsin att avstå p.g.a. trista restriktioner.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#15 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 08:49

Jag vill tacka alla som gav feedback och alla som kom! Hoppas vi får se er igen på LinCon. Det kommer troligtvis bli ett betydligt mer traditionellt format, som jag förstår manga av er gillar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar