Hoppa till innehåll

Foto

Special Characters

• Please log in to reply
67 replies to this topic

#61 MrMiscast

MrMiscast

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 19 februari 2011 - 16:37

QUOTE (Lagge @ Feb 19 2011, 10:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Varför skulle de skriva "these two" om de syftar till eget gjorde chars. Man får dock ta med dem helt utan motståndarens medtyckande.
ps paragrafen innan den citerade handlar om egen gjorda chars

"These two" syftar på de som står i boken (dvs Archaon och Galrauch).
C4

#62 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 20 februari 2011 - 00:51

QUOTE (Hoffa @ Feb 19 2011, 16:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kan vara en ihopblandning ja. Sedan fanns det en pdf som gw publicerade till 6:th med massor med SC från 5:th böckerna som alla krävde opponents consent. Det kan också stå i 6:ed regelboken att man behöver motståndarens medgivande. Den hade en sektion om SC vad jag minns. Tror dock jag rensade ut min 6:th bok i somras så jag kan inte kolla.

Appropå SC så håller jag på att gå igenom de AB jag har för att se hur det ser ut och vad jag kan se är de flesta SC vettiga eller överkostade. Dock finns undantag och dessvärre är undantagen i de böcker som redan är för bra.

Demon specialkaraktärerna är nästan allihop sjukt underkostade. (Kugath, Scarbrand Karanak och kanske Epedimus är ok kostade men resten får mig att vilja gråta och då har ändå t.ex blue scribes tagit en kraftig nerf i 8:th).

SC på okompat är alltså uteslutet då de skulle ge en boost till de böcker som redan är för bra.

Har bestämt en komp för alla SC i de böcker som vi har gått igenom idag. 5 "klara" och genomtittade ordentligt. Lite listor ska testas och framförallt ska vi väl försöka att bryta mallen innan det e risk att någon gör det på turneringar.

Vissa SC är stört dåliga och i de flesta fall har vi försökt att ge dem en komp som är rimlig för deras kostnad etc. I vissa fall där vi har varit osäkra har vi tagit i lite extra med flit för att de inte ska komma igenom i onödan. I de värsta fallen (teclis,kairos mannfred) har vi tagit i rejält för att de inte ska ses på spelborden. De har inte där att göra och de är knappt möjliga att spela ens om man tweakar hela listan för att få in dem och någon synergi kan man då inte tala om.

Vi kommer imorgon att publicera de första utskicken för följande listor (HE,DE,DoC,VC,Skaven och antagligen WoC).

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#63 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 20 februari 2011 - 01:28

QUOTE (Lagge @ Feb 20 2011, 00:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vi kommer imorgon att publicera de första utskicken för följande listor (HE,DE,DoC,VC,Skaven och antagligen WoC).

Underbart. thumb.gif
Admin här på SWBR.

#64 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 20 februari 2011 - 01:44

QUOTE (Lagge @ Feb 20 2011, 00:51 ) <{POST_SNAPBACK}>

Nice! smile.gif

#65 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 20 februari 2011 - 11:28

Go komp!
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#66 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 20 februari 2011 - 14:20

framförallt ska vi väl försöka att bryta mallen innan det e risk att någon gör det på turneringar.

Med lite tur går det inte så långt för med 30 ögon eller så (stamkunderna på det här forumet) hittas förhoppningsvis det mesta.

Appropå SC så har jag efter att ha kollat alla 7:th böcker utom O&G (som kändes meningslösa att slösa tid på två veckor före släpp av ny bok) och vad jag sett är de flesta SC helt spelbara eller överkostade. Mycket av balansproblemen har rättats av 8:Th edition. Att man inte längre bara lätt kan döda hela frontranken och gå säker för returattacker kombinerat med att så mycket i spelet blivit bättre på att döda medan karaktärerna stått still har balanserat upp det mesta.)

Vad jag sett så är det just Mannfred Von Carstein, Teclis och Fateweaver som verkligen är galet bra för sin poängkostnad. (Manfred skulle kunna vara ok. Hans förmågor är inte spelförstörande på samma sätt som Teclis och Fateweaver men olyckligtvis är han underkostad med ett par hundra poäng)

Skulltaker och Masque är också sjukt bra men inte galna som de ovanstående 3. Problemet med Masque och skulltaker är att de är kraftigt underkostade i en arme som redan har massor med underkostade modeller.

Sedan tyckte jag att Baltashar Gelt från Empire boken faktiskt är riktigt bra och tillför listan något den saknar. Dock är han låst till lore of metal vilket gör att han nog är ok att använda. Med Shadow eller Life hade han kunnat bli jobbig att möta men nu begränsas han av att Metal inte är en så bra lore att ta på turneringar på sin primära caster.

OK, Brett, DW har jag dock inte tillgång till så den kan jag inte kolla men de enda Dvärg SC det brukar pratas om är Thorek och när han är Faq:ad till en reroll per match är han kanske inte vad han varit.

Slutligen känns TK inte värda att bry sig om med en ny bok ute om 2.5 månader.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#67 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 04 mars 2011 - 01:52

QUOTE (DHettNeck @ Feb 19 2011, 07:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Är nog bara att inse att folk har blandat ihop det hela med hur 40K formulerade sig i tredje utgåvan wink.gif

Under 6th ed eran kunde man ladda hem drösbis med specialkaraktärer från GWs hemsida...

thyrus gormann, egrimm van horstmann, arbaal, blablalba.

runt 8-10 för varje armé. Och då hade GW policyn att de karaktärer som fanns i böckerna var som vilken del av armén som helst. Men alla specialkaraktärer från andra ställen behödes tillåtelse. Så det var en kombination av tillåta/ej tillåta.

För övrigt ägde Thyrus Gormann helt rejält som patriarch of Colleges of magic. =)

#68 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 11 mars 2011 - 22:36

Jag är helt för SC's av den enkla anledningen att de tillsammans med komp kanske kan ge oss lite mindre likriktade listor i 8th edition smile.gif

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar