Hoppa till innehåll

Foto

Ny Ranking Och ........

• Please log in to reply
78 replies to this topic

#21 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 27 januari 2011 - 20:30

QUOTE (Dakoth @ Jan 27 2011, 17:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Zaanash @ Jan 24 2011, 19:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Dakoth @ Jan 24 2011, 17:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
...
Angående ranking:
Som Anton säger så kan man ha mycket åsikter, men det måste vara praktiskt genomförbart, för den som ska göra det. Personligen hade jag gärna sett att vi i Sverige kopierat det danska systemet med ELO-ranking. smile.gif Då spelar varje match roll! Då jag inte spelar f.n och definitivt aldrig kommer bemästra något som helst rankingsystem så säger jag emellertid kör i vind! oavsett vilket system som används.
...

/Morgan

Problemet med ELO-ranking är väl att vi behöver en ganska stor core-enhet av spelare som spelar på många turneringar för att det ska vara intressant. Och i dagsläget är det väl i princip bara vi Uppsalaiter (med untantag för vissa andra individer) som spelat 8-10 turneringar per år.

Finns ju inget som hindrar att man kör både ock (tja, rena arbetsinsatsen kanske sätter hinder..). smile.gif

Liten utvikning:

Danska rankingen bygger, till skillnad från 40k rankingen, på alla spelade matcher. Dvs man har vinner/tappar rankingpoäng över åren och på så vis kommer spelarbasen byggas på. Spelar du många matcher/turneringar kan du ändå ligga under snitt i ranking om det går dåligt. Vinner du majoriteten av dina matcher så borde du få hög rankingpoäng. Det är inte ett måste dock då ELO ger många poäng om du spöar någon som har högre ranking än du själv och få poäng om du spöar någon som har lägre ranking. Dvs, om du får spö av noobs så riskerar du att tappa mkt poäng. Vill man ha ett rankingsystem som visar hur bra man är jämfört med genomsnittslige spelaren är detta system klockers! 40k systemet är mer rättvisande än nuvarande ackumuleringsmodell, men den har ändå lite av samma problem.

I en "riktig" ELO-ranking så ska man iofs tappa poäng om man är oaktiv. Det danska systemet verkar inte täcka upp det.

/Morgan

Jag gissar att ingen vill ta tag i denna version så vi kommer nog att gå på 40k-varianten såvida ingen vill ordana ELO-ranking och se till att varje arrangör sparar alla matcherna individuellt, vilket 90% av turneringarna inte gör i dagens läge.

Mvh
hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#22 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 27 januari 2011 - 21:23

Håller med om att ELO är ett bra system men är lite för omständligt för att man skulle kunna få med alla arrangörer på det, vet att Hampus haft svårt nog att bara få in de vanliga resultatlistorna i vettig form.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#23 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 28 januari 2011 - 09:25

Jag tycker också att en ranking baserad på placering duger bra. Jag tycker också att vi ska börja räkna från och med 8th, känns som en bra nystart.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#24 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 28 januari 2011 - 09:55

Gillar helt klart den nya ranking iden och jag är för en flytt. Det är bara bra med mindre vattentäta skott mellan fantasy och 40k. Särskilt som det är många som spelar båda systemen.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#25 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 28 januari 2011 - 09:59

Planen ser då ut som följande:

Vi slår oss samman med 40k:arna, skaffar ett nytt namn för alles, tror det blir warhammersverige.se typ.
Skilda rankingar naturligtvis och skilda delar i forum.
Jag spar undan rankingen som den ser ut nu som historik, flrumet gör jag en backup på och ska undersöka om vi kan omvandla trådarna till phpBB.

Återkommer med mer info men kommer påbörja överflytten och nya rankingen ganska omgående men att det dröjer tills vi stänger detta forum, vill ha allt på plats först.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#26 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 28 januari 2011 - 12:28

Låter bra. smile.gif

#27 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 31 januari 2011 - 16:53

Tycker det låter som en bra lösning.

Hampus du får höra det för lite, du är en klippa!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#28 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 10:08

Inte hänt så mycket på den fronten på ett tag så jag har lekt lite med siffror från 2012:s turneringar i ett excelark och gjort ranking för alla spelare (264st som jag så här långt lagt in) den bygger på varje spelares toppresultat från 3 turneringar.

Problemet jag kommer till är hur man ska väga varje turnering. Det jag tittat på är att vinnaren får poäng lika med deltagarna och sen fallande skala 1p per plats.

Det problemet jag ser med det här är inte att 3 turneringar är för få/för många utan verkar vara ett bra antal man kanske kan köra 4 men då exluderar man betydligt fler. Det jag får som problem är skillnaden i turneringstorlek så man måste väga vad varje turnering är värd och då undrar jag vad folk har för förslag på hur man löser det.

Jag tycker själv att stora turneringar ska vara värda mer än mindre men inte så stora skillnader som det blir om man kör rakt av på deltagarantal tillexempel att vinna Slättaslaget inte ger mer än att komma 20:e på SM så behöver fixas till.

Man kanske även borde ge de tre på prispallen en extra bonus men jag är tveksam till det då jag tycker att en spelare som konstant kommer top10 inte ska tappa ännu mer på det för att den inte tar topp3 placeringarna vinnarna har redan ett försprång i rankingpoäng oavsett hur man gör.

Exempel på hur rankingen ser ut just nu:
Postad bild

Just nu har jag inte lagt in Battle at Dragon City eller Tag Team samt saknar namn på några deltagare från BSK som Dyne sagt att han ska fixa.

Så vad tycker folk är det något att jobba vidare med och har ni några förslag på att lösa problemen jag ser?

Mvh
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#29 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 10:16

För att få lite tankar kan det ju vara en idé att kolla hur de går inom Warmahordes-världen: http://www.gotapair.se/index/page/3

Utan att jag läst det ordentligt så sätter de en cap över ettt visst antal spelare och spelare över detta räknas endast som 0.25 spelare för antal "poäng" man får. :)
Postad bild

#30 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 10:20

40K har ett kanon system. Tanken är att vi ska ta det rakt av senare.

Jag har börjat dragit lite i jocke rapp för den nya hemsidan, men det går lite trögt. Förhoppningsvis så kan det bli en gemensam hemsida nån gång 2013 och då kan även den nya rankingen komma igång.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#31 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 10:38

Så hur funkar det systemet då? :)
Postad bild

#32 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 10:40

För att få lite tankar kan det ju vara en idé att kolla hur de går inom Warmahordes-världen: http://www.gotapair.se/index/page/3

Utan att jag läst det ordentligt så sätter de en cap över ettt visst antal spelare och spelare över detta räknas endast som 0.25 spelare för antal "poäng" man får. :)

Kanon verkar rätt vettigt och bygger på samma tanke, nedan eligt deras sätt att räkna vilket är lätt att inkorpirera och 35spelare är ett rätt bra antal

http://www.gotapair.se/index/page/3
Aktuell ranking

En spelares aktuella ranking är baserad på de 6 bästa resultaten från turneringar spelade de 18 senaste månaderna. Grundformeln är att man får Deltagare / (Placering + 1) * 1.000 poäng per turnering. Antalet deltagare modiferas till ”effektiva deltagare” så att alla deltagare över 35 räknas endast som 0,25 effektiva deltagare. Detta är för att framtida stora turneringar inte ska ge oproportionerligt mycket poäng. Denna ”spelar-cap” kan komma att höjas i takt med att antalet turneringsspelare växer. Gamla poäng kan då komma att modifieras uppåt.

* Ska räknas om för nya cappen * Exempel på poängberäkning: En turnering med 41 deltagare. Antal effektiva deltagare blir då 25 + 16 * 0,25 = 29. Att vinna turneringen ger då 29 / (1 + 1) * 1.000 = 14.500 poäng och att komma på fjärde plats ger 29 / (4 + 1) * 1.000 = 5.800 poäng

Jag har börjat dragit lite i jocke rapp för den nya hemsidan, men det går lite trögt. Förhoppningsvis så kan det bli en gemensam hemsida nån gång 2013 och då kan även den nya rankingen komma igång.

Det vore bra men då rankingen legat nere nu sen innan SM-2010 och försöken att slå ihop med 40k dragit ut på tiden ville jag ha upp någt som funkar under tiden om sammanslagningen med 40k blir av. Och att börja nu vid årskiftet verkade vara en bra tidpunkt.
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#33 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 10:45

Det vore bra men då rankingen legat nere nu sen innan SM-2010 och försöken att slå ihop med 40k dragit ut på tiden ville jag ha upp någt som funkar under tiden om sammanslagningen med 40k blir av. Och att börja nu vid årskiftet verkade vara en bra tidpunkt.

Håller med. Postade en tråd om det i ordet fritt

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#34 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 11:08

Inte hänt så mycket på den fronten på ett tag så jag har lekt lite med siffror från 2012:s turneringar i ett excelark och gjort ranking för alla spelare (264st som jag så här långt lagt in) den bygger på varje spelares toppresultat från 3 turneringar.

Problemet jag kommer till är hur man ska väga varje turnering. Det jag tittat på är att vinnaren får poäng lika med deltagarna och sen fallande skala 1p per plats.

Det problemet jag ser med det här är inte att 3 turneringar är för få/för många utan verkar vara ett bra antal man kanske kan köra 4 men då exluderar man betydligt fler. Det jag får som problem är skillnaden i turneringstorlek så man måste väga vad varje turnering är värd och då undrar jag vad folk har för förslag på hur man löser det.

Jag tycker själv att stora turneringar ska vara värda mer än mindre men inte så stora skillnader som det blir om man kör rakt av på deltagarantal tillexempel att vinna Slättaslaget inte ger mer än att komma 20:e på SM så behöver fixas till.

Man kanske även borde ge de tre på prispallen en extra bonus men jag är tveksam till det då jag tycker att en spelare som konstant kommer top10 inte ska tappa ännu mer på det för att den inte tar topp3 placeringarna vinnarna har redan ett försprång i rankingpoäng oavsett hur man gör.

Exempel på hur rankingen ser ut just nu:
Postad bild

Just nu har jag inte lagt in Battle at Dragon City eller Tag Team samt saknar namn på några deltagare från BSK som Dyne sagt att han ska fixa.

Så vad tycker folk är det något att jobba vidare med och har ni några förslag på att lösa problemen jag ser?

Mvh

Vore kul att se hur din ranking ser ut för 2012!
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#35 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 11:11

Det är inte längre Rapp utan Mattias Englund vi ska snacka med.
Startade en diskussion med honom men som med mycket så går det segt.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#36 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 12:03

Vore kul att se hur din ranking ser ut för 2012!

Ok här kommer den som den ser ut i dagsläget tyvärr kan jag just nu bara ge bilder och inte ladda upp xls filen eller pdf.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

WarCon är inte fullständigt inlagt än och fortfarnade är inget från tagteam eller Battle at Dragon City inlagt och det saknas fortsatt namn från BSK.
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#37 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 12:14

Kom ihåg att det var två BaDC-turneringar det här året :).
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#38 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 12:18

Varför har du inte tagit med Wetcon?
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#39 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 12:41

Varför har du inte tagit med Wetcon?

Den kommer med när jag lägger in dem andra, bra att du uppmärksamam det, finns det fler som saknas vore det tacksamt.
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#40 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 20 december 2012 - 14:08

Jag tycker det är lite missvisande för stora turneringar ger alldeles för mycket poäng.
David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar