Hoppa till innehåll

Foto

Start of turn

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 27 oktober 2004 - 23:37

Stötte på ett problem när jag spelade.

En jätte stod väldigt nära mina Centigorer som då ska ta ett Terrortest i början på min runda, men samtidigt, i början på min runda ska jag slå "drunken"-testet. Ifall jag blir antingen dum eller frenzad så ignorerar jag ju terrorn. Ska jag slå fylletestet före terrorn eller tvärtom?
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#2 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 28 oktober 2004 - 07:00

Bra fråga.

Grundregeln är ju att man tar tester i den ordning de står i regelboken, men fylletestet står ju inte där.

Blir de dumma är det inget problem, för då tar de ändå sitt Terror-test före IQ-testet. Frenzy däremot är ju automatiskt.

För enkelhetens skull bör psykologitester tas före andra tester i Start of Turn (så är det till exempel med Animosity, som uttryckligen tas i slutet av Start of Turn), men jag hittar ingen konkret regel som säger att det är så för fyllon. Det närmaste jag kommer är att tolka "at the start of their turn, before charges are declared" som att testet ska tas precis innan man deklarerar.

Någon som hittar något bättre?

#3 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 28 oktober 2004 - 10:50

Nu har jag inte läst reglerna för "drunken" så jag kan inte tolka dem.
Däremot är ju "start of turn" och "movement" två olika segment av spelet.
Så "at the start of yuor turn before charges" säger inte om de menar "start of turn" (då terror test tas) eller "movement" (men innan charges).

Det står faktiskt inget alls om i vilken ordning man skall ta psykologitesten i regelboken, t.ex. ska man ju både ta stupidity test och terror test i samma fas...men misslyckas du med stupidity så blir du ju immun mot terror. Vilken ska man ta först?
Själv känner jag automatiskt stupidity (blir han dum så kommer han inte fly) men det är en tolkning, ingen regelförklaring.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#4 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 28 oktober 2004 - 10:59

QUOTE (Truant @ Oct 28 2004, 11:50 )
Det står faktiskt inget alls om i vilken ordning man skall ta psykologitesten i regelboken, t.ex. ska man ju både ta stupidity test och terror test i samma fas...men misslyckas du med stupidity så blir du ju immun mot terror. Vilken ska man ta först?
Själv känner jag automatiskt stupidity (blir han dum så kommer han inte fly) men det är en tolkning, ingen regelförklaring.

Jodå, det står klart och tydligt i regelboken i vilken ordning man tar psykologitester (under Order of Tests, s 79).

#5 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 28 oktober 2004 - 15:52

Miss av mig....läste bara andra sidan *bonkar huvudet i väggen*.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#6 Pedda

Pedda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 01 november 2004 - 21:08

I dessa situvationer brukar man väll göra sakerna i ordningen som är sämst för en själv. Alltså, för terror sen drunken..

Annars kan man väll se de som att terror kommer före både stupidity och frenzy..

#7 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 02 november 2004 - 19:54

QUOTE (Pedda @ Nov 1 2004, 21:08 )
I dessa situvationer brukar man väll göra sakerna i ordningen som är sämst för en själv. Alltså, för terror sen drunken..

Annars kan man väll se de som att terror kommer före både stupidity och frenzy..

Men, men... *snyft* Nej, jag vill ju frenza och döda jätten istället för att bli rädd för honom :-)
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar