Hoppa till innehåll

Foto

Deamon sword

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 15 oktober 2004 - 12:42

Mötte en chaoskrigare med ett deamonsword som gör wounds på den som har svärdet om man slår ettor (vet inte riktigt vad vapnet heter). En grej som kom upp är om de woundsen räknas till Combat resolution och i så fall till vilken sida.

I regelboken står det att man får +1 CR för varje wound inflicted in CC. Kan man få CR för wounds man gör på sig själv, får motståndare CR eller räknas de inte alls? Vad tror ni?

#2 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 15 oktober 2004 - 13:04

Finns där inte en skaven pryl som gör att attacken "studsar" tillbaka på attackeraren? Borde ju vara något liknande...

Instinktivt känns det som det borde räknas till icke chaos spelaren...

#3 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 15 oktober 2004 - 18:50

Måste väl lägga in ett inlägg här...

Att någon får cr för saken känns jädrigt underligt...om man ger chaos spelaren de blir de väldigt mycket bättre fast vapnet fortfarande är tämligen dåligt...ger man motståndaren cr så blir ett 85 pts vapen som knappt används bra mycket sämre...

#4 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 16 oktober 2004 - 19:12

Tycker woundsen på chaos spelaren som inflictas från demon svärdet bör räknas bort helt och hållet! Tycker att det bör vara nån måtta på regelvrängandet i alla fall!

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#5 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 19 oktober 2004 - 15:02

Efter jag frågar en domare på en tounering kommer jag skapa en framtida husregel biggrin.gif

#6 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 19 oktober 2004 - 17:50

Notera att de var brorsan som snodde min användare för ovanstående post...

#7 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 21 oktober 2004 - 13:14

Martin, Björn, Anton eller någon annan domare som har någon åsikt?

#8 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 22 oktober 2004 - 09:49

Min åsikt är att motståndaren får CR, eftersom det är så det funkar med andra saker där man gör sig illa av misstag (exempelvis snubbelfotade jättar). För enkelhetens skull bör alla wounds som tillfogas den ena sidan i under striden räknas till den andra sidans CR.

Nu har de inte skrivit det riktigt så i regelboken dock, så det är bara en åsikt.

#9 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 22 oktober 2004 - 10:39

Chaos Daemon sword är ändå så kasst att ingen skulle komma på tanken att använda den, så varför göra den ännu sämre? Under alla omständigheter så skulle inte jag fundera över att ta den när den kostar med än 70p

#10 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 22 oktober 2004 - 11:26

Hur poängvärt ett vapen är har inte riktigt med saken att göra tycker jag. Dessutom vet jag inte om demonsvärdet verkligen är sämre än andra magiska vapen (extremt få magiska vapen är ju värda sina poäng i jämförelse med great weapon).

Problemet med att inte tolka det så är att det öppnar lite för kreativa tolkningar i andra fall. För både jätten och plague censers står det bara att skadorna räknas i CR, inte för vem. Jag ser det som självklart att det är för motståndaren, men man kan tolka regelboken bokstavligt och hävda att det är den som tillfogar skadan (alltså jätten eller PC-bäraren) som får tillgodoräkna sig poängen även om skadorna drabbar den egna sidan.

Men framförallt tycker jag att det ska vara så att alla skador man tillfogas under striden konsekvent ska räknas till fiendens CR. Undantag krånglar bara till det i onödan, och vi behöver knappast fler onödigt krångliga undantag i det här spelet. wink.gif

#11 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 23 oktober 2004 - 11:38

Strikt enligt reglerna så räknas det i CR till chaos spelarens favör.
Det står att alla wounds räknas och det kvittar vilken unit som tog dom(det står inget undantag, som att det måste vara en moståndare enhet)

Men det är ej så vi spelar, vi spelar att dom woundsen inte räknas alls.(man måste ju göra lite själv)

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#12 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 23 oktober 2004 - 15:44

Tycker inte man ska pilla med reglerna bara för att att föremål suger. Alla wounds skall räknas men det är naturligtvis fritt att strunta i det. Men på en turnering skulle jag aldrig köpa en motivation "men den är ju ändå så dålig".
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#13 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 23 oktober 2004 - 18:24

Men om alla wounds skall räknas då skall ju enligt regelboken allt räknas på motsåndaren...

#14 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 073 Inlägg:

Postad 27 oktober 2004 - 16:57

Jag kommer tolkar det som att fienden får CR när dåren till ledare slår sig själv i huvvet. Det är synnerligen demoraliserande när ens tuffe chef gör ngt liknande, trots att det är Chaos vi dillar om.

#15 Rehnvall

Rehnvall

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 29 oktober 2004 - 11:19

SLAKT, MOS, SHOP Titta på mig er stora General och hur bra jag dödar fienden (Moralen går upp)
Slint! AAARRGGGG Titta på mig hur bra jag hög av min egen hand...varför ser ni så skeptiska ut? ser ni inte hur mycket skada jag orsakr.....

#16 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 01 november 2004 - 11:14

Tänk om de är slaanesh då, då kanske de blir upphetsade när deras chef slår sig i huvudet!

#17 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 01 november 2004 - 16:01

Eller khorne

Att hugga huvudet av sig själv måste vara det ultimata tecknet på hängivenhet!

#18 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 073 Inlägg:

Postad 01 november 2004 - 18:06

biggrin.gif (kommentar överflödig)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar