Hoppa till innehåll

Foto

Info Gothcon 2015

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
146 replies to this topic

#21 NiiiZ

NiiiZ

Member

• Members
  • PipPip
  • 18 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 12:57

matchscenario 1+4 känns lite mongo haha men va fan :D   kul för brettarna typ

Hmmm... Vet inte hur ett senario har Downs Syndrom.
Kanske du vill förklara?
Men jag får väl fråga min son varför...

#22 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 13:34

Nu vet jag att Painblom garanterat bara var korkad och uttalade sig fel. (men försök undvika ord som kan assosieras till sjukdom,religon ,läggning osv)

Vad Pain säkert menade var att även om man har ett handikapp så är man varmt välkommen till Gothcon, han vet för vi har välkomnat honom varje år :D

Nu undrar jag dock vad/hur fortitude fungerar? jag har glömt och någon novis vill säkert också veta.

#23 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 13:45

"Any army's fortitude is equal to the current number of standards in the army (including the battle standard), plus two for the general. Fleeing units and units that are only temporarily off-table still count."

Det är från regelboken iaf.

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#24 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 16:04

Spontant känns kort där man ska få sin egen general sådär. Såg att jag tar scenariokort 1 och min motståndare tar kort 2 så måste jag ta typ snipe magi death (förutsatt att generalen inte går fritt)om jag ska lyckas med att ta full pott på scenariokorten

#25 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 16:16

Ska jag va lite mer kritisk tycker jag kanske också att 1+4 käNns sådär. Enda sättet att ta full pott är om motståndaren vinner slaget och inte ger bort första. Visst är det sjukt bra att börja i vissa match ups och ibland väldigt avgörande men i de flesta match ups inte värt är värt 2bp.Ibland kanske man till och med vill gå 2:a. Säg då att man vinner slaget, ger bort första turen och motståndaren nekar. Då straffas man dubbelt genom att torska 1bp och gå 1a

Ska jag va positiv så är det kul att ni kommer med något nytt med både scenario kort och scenarion

#26 Censur

Censur

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 159 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 18:22

en mer utskriven förklaring för hur scenariot att börja för brettarna Fungerar hade gärna varit välkommen, för att om brettarna ber, motståndaren säger att han får börja, kan då brettarna Neka, få en BP och så slår man om vem som börjar? Eller hur är detta tänkt?

Eric Gustafsson
Förening: GoB Syd

#27 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 21:10

Är ikke flygande monsterkaraktärer scoring?

"Karaktärer räknas inte, förutom om de sitter mountade på ett monster."

är då en drake med ryttare scoring  hur många points isåfall?

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#28 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 402 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 23:09

Gillar skarpt scenarioupplägget med både kort- och matchscenarion :thumb:

Är dock lite orolig över hur scenariokorten kommer att spelas ut. Av vad jag minns av förra GothCon så blev det många matcher där oerhört mycket poäng låg i en eller en annan general, med både att döda sin egen, moståndarens samt att stoppa motståndarens kort kan det hända väldigt ofta. Tror att iaf 4 av mina matcher förra året innefattade dödandet av generalen, och 2 av dem så låg alla scenariopoäng i en enda modell. Med detta sagt dock så måste jag säga att jag älskar scenariot där man ska döda sin egen general, tycker att det ger en väldig spelfrihet och annorlunda matcher. Gillar jag inte riktigt att man kan välja att döda motståndarens general eftersom det gör stentuffa generaler väldigt mycket bättre. På samma tema vill jag även fråga: när i förhållandet till valet av scenariokort måste man bestämma vilken ens general är?

Army of Darkness

Superior Wizarding Hat ^^

#29 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 00:20

Ska jag va lite mer kritisk tycker jag kanske också att 1+4 käNns sådär. Enda sättet att ta full pott är om motståndaren vinner slaget och inte ger bort första. Visst är det sjukt bra att börja i vissa match ups och ibland väldigt avgörande men i de flesta match ups inte värt är värt 2bp.Ibland kanske man till och med vill gå 2:a. Säg då att man vinner slaget, ger bort första turen och motståndaren nekar. Då straffas man dubbelt genom att torska 1bp och gå 1a

Ska jag va positiv så är det kul att ni kommer med något nytt med både scenario kort och scenarion

Jag ser det inte som att du straffas dubbelt. Snarare blir du ju dubbelt belönad. Slår du högst i en vanlig match så börjar du ju automatiskt, nu har du iaf chansen att slippa om du vill och om motståndaren nekar så får du ju iaf en poäng för besväret. ;)

en mer utskriven förklaring för hur scenariot att börja för brettarna Fungerar hade gärna varit välkommen, för att om brettarna ber, motståndaren säger att han får börja, kan då brettarna Neka, få en BP och så slår man om vem som börjar? Eller hur är detta tänkt?

Brettarna ber genom att inte försöka slå högst om att få välja börja. Som bretspelare säger du "Jag ber så du får automatiskt välja om du vill börja eller inte" Om motståndaren väljer att ta 2 bp så får du både prayern och första turen. Har inte reglerna för brets så om det är nått jag missat som behöver svaras på får du specifisera, men det är så jag tänker iaf.

Är ikke flygande monsterkaraktärer scoring?

"Karaktärer räknas inte, förutom om de sitter mountade på ett monster."

är då en drake med ryttare scoring  hur många points isåfall?

1. nej, vill inte ha några demonprinsar eller pappa nurgle som scoring utan det är vanliga monster och ickeflygande monstermounts som är tanken.

2. det står inte så just nu efter att jag la till kravet om flagga på snabba saker, men jag ska ändra det så att flygande monster med/utan karaktär är 1 sp även utan flagga för så var det tänkt. Ska ta och skriva en längre och tydligare förklaring.

Är dock lite orolig över hur scenariokorten kommer att spelas ut. Av vad jag minns av förra GothCon så blev det många matcher där oerhört mycket poäng låg i en eller en annan general, med både att döda sin egen, moståndarens samt att stoppa motståndarens kort kan det hända väldigt ofta. Tror att iaf 4 av mina matcher förra året innefattade dödandet av generalen, och 2 av dem så låg alla scenariopoäng i en enda modell. Med detta sagt dock så måste jag säga att jag älskar scenariot där man ska döda sin egen general, tycker att det ger en väldig spelfrihet och annorlunda matcher. Gillar jag inte riktigt att man kan välja att döda motståndarens general eftersom det gör stentuffa generaler väldigt mycket bättre. På samma tema vill jag även fråga: när i förhållandet till valet av scenariokort måste man bestämma vilken ens general är?

En av poängerna med scenariokort är ju att folk ska behöva bygga listor som inte är tokdåliga mot något eftersom då kommer många av motståndarna välja det mot dem. Tyvärr är ju goblins med wizarding-hat inte så tåliga så just i ditt fall blir det ju kanske lite svårt :P

Hmm, bra fråga. När exakt bestämmer man vem som är general? Före, under eller efter deployment? Återkommer med svar om denna.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#30 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 086 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 00:40

1. nej, vill inte ha några demonprinsar eller pappa nurgle som scoring utan det är vanliga monster och ickeflygande monstermounts som är tanken.

Det här känns ju lite konstigt.
Vad är motiveringen?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#31 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 06:36

Min poäng är nog snarare att det blir väldigt svårt att ta full pott dvs 4p i scenariotdär man slår sida. Att börja eller inte börja är sällan värt 1bp.

Sen döda sin egen general blir antingen väldigt dåligt för en själv eller motståndaren. ska jag ta scenariot måste jag offra ca 1-3 bp beroende på hur dyr generalen är för att ta 3 bp. Möter jag någon som dpelar kortet måste jag i princip undvika att ta 1-3 bp beroende på hur dyr generalen är för att vinna 3bp

#32 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 08:30

Vad händer om ens general skulle återuppstå med scenarion som involverar dödandet av den?

#33 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 09:05

Det här känns ju lite konstigt.
Vad är motiveringen?
Främst tillgången till bra save och wardsave. Kan ta mig en funderare, men vi pratar väl i princip om DP, vissa GD? Vad har jag missat? Blir kanske inte så farligt med en poäng på dessa också.

Daniel Gustafsson - YLVA

#34 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 09:33

Det skulle ju vara ett ballt incitament för att få se mer balla monster-karaktärer också :) Så långe de ger mindre än rankade block borde det vara lugnt, men 1 poäng känns rimlgit.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#35 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 09:49

Min poäng är nog snarare att det blir väldigt svårt att ta full pott dvs 4p i scenariotdär man slår sida. Att börja eller inte börja är sällan värt 1bp.
Sen döda sin egen general blir antingen väldigt dåligt för en själv eller motståndaren. ska jag ta scenariot måste jag offra ca 1-3 bp beroende på hur dyr generalen är för att ta 3 bp. Möter jag någon som dpelar kortet måste jag i princip undvika att ta 1-3 bp beroende på hur dyr generalen är för att vinna 3bp

Som jag förstår det så är det att det kan uppstå att du inte KAN ta 20 BP som är problemet du ser? När jag skapade scenariot var jag mer inne på att båda skulle kunna påverka utfallet och att den som inte börjar skulle få en bonus. Min bedömning var/är att det för många arméer absolut är värt 1 BP att få börja och i en hel del matchens är det nog värt även 2. Att få första rundan i en shootout eller en magi duell eller en pushlista mot en skyttelista. En hel runda skytte och magi mer/mindre gör stor skillnad tycker iaf jag.

Med 1100 VP för 10-0 borde det gå att hitta tillräckligt med poäng någon annan stans är tanken. Dessutom måste din motståndare få generalen dödad i close combat fasen, så det finns ju ett antal sätt att komma runt det.

Ranie: det beror på den exakta wordingen för förmågan du tänker på. Kriteriet är ju att karaktären ska vara död, dvs borttagen som ett casualty.

Daniel Gustafsson - YLVA

#36 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 09:55

Har jag fattat det rätt nu, om jag bara har en enhet med flagga och trycker in bsb och general i den enheten så har jag under 4 fortification points?

#37 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 10:06

Har jag fattat det rätt nu, om jag bara har en enhet med flagga och trycker in bsb och general i den enheten så har jag under 4 fortification points?

Det stämmer. Det är för att motverka deathstars. Tänk också på att scenariot är lyckat/misslyckat så snart du hamnar under 4 även om du senare går upp i break points genom att exempelvis gå ut med bsbn. Du måste med andra ord gå ut proaktivt för att slippa gå under 4.

Daniel Gustafsson - YLVA

#38 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 402 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 10:22

En av poängerna med scenariokort är ju att folk ska behöva bygga listor som inte är tokdåliga mot något eftersom då kommer många av motståndarna välja det mot dem. Tyvärr är ju goblins med wizarding-hat inte så tåliga så just i ditt fall blir det ju kanske lite svårt :P

Hmm, bra fråga. När exakt bestämmer man vem som är general? Före, under eller efter deployment? Återkommer med svar om denna.

Hehe, fair enough. Även om Wizarding Hat killen inte brukar vara generalen :)

Generaler ska väljas före deployment, så det blir alltså samtidigt som när man väljer korten men då vore det bra om det fanns tydliga direktiv om vad som kommer först eftersom det kan påverka väldigt mycket.

Army of Darkness

Superior Wizarding Hat ^^

#39 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 10:47

Onödigt ordval av mig. men ärligt talat inte hel fel ändå.  scenariot e lite speciellt men säkert inget fel med det och kommer va bra ändå.  allt handlar ju om hur man tolkar saker att utgå från att jag e en stor idiot(ursäktar om någon känner någon idiot) då blir det ju en elak tolkning på det..  vilket blir tråkigt för alla.  Men ärligt talat tänkte jag mig inte alls för associerar inte ens mitt användade av ordet Mongo till downsSyndrome, 

åter till scenariot. jaa om man tolkar det så, då ere ju bättre för brettarna jag tolkade det lite annorlunda.  

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#40 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 086 Inlägg:

Postad 03 februari 2015 - 10:49

Främst tillgången till bra save och wardsave. Kan ta mig en funderare, men vi pratar väl i princip om DP, vissa GD? Vad har jag missat? Blir kanske inte så farligt med en poäng på dessa också.

Save mot vad kan man ju fråga sig också. En Drake tål ju Betydligt mycket mer knatter än en GD t.ex.

Jag tycker absolut att ni kan tillåta GD, prinsar, Kholek, Vermin Lords och dylikt att hålla objektiv om ni redan tänkt tillåta det för drakar/motsvarande. =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar