Hoppa till innehåll

Foto

9Th V 1,2 Fundering

• Please log in to reply
42 replies to this topic

#21 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 10 november 2016 - 20:23

Skälv känner jag att 9th har gjort att allt tar mer tid.

Först de olika scenariona och deployments som gör spelet till...... ja något annat.

Sen är där alldeles för många regler som är dels nya, dels arme specifika som flyttas till huvudreglerna.

På Bsk mötte jag 3/5 spelare som inte hade ens koll på sina egna regler i sina egna listor.

Jag erkänner själv att jag har lärt mig "nya" regler för varje turnering.

#22 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 10 november 2016 - 21:48

Fast det är mycket färre specialregler nu än vad det var i 8de

#23 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 19:10

Fast det är mycket färre specialregler nu än vad det var i 8de

Du har säkert rätt, mest en känsla.

Men tex för hade Nurgle -1 to hit, nu har det ett eget namn, egen regel.

Fick svårt helt plötsligt att komma på mer nu, kanske bara en känsla, men det känns som fler regler.

Nu finns scoring, vilka är och inte är detta? ( har sett i nya e ändrat)

#24 Klumpfluff

Klumpfluff

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 12 november 2016 - 12:06

Efter att ha gått igenom regler, lore och cirka hälften av raserna: Kul! Bra med nya roliga lores med mindre damage och mer flexibilitet. Dvärgarna har nog starkast magi nu, kul. Demonerna känns svaga, de har fått lite för lite kärlek på sistone, jag lyckas inte göra något som kan slåss mot andra vettiga listor iaf. Komännen verkar mycket starka nu, kul. Bra att ni försöker kappa skyttet på ett nytt sätt, ska bli spännande att se hur det faller ut. Bra att templates försvann, de tillför inget positivt till spelet, för små marginaler som den mest dominante och regelvridande kan utnyttja.

BRA med mindre poäng, det kommer gå snabbare och man måste prioritera hårdare (2250 var alltid roligare än 2400 och 2500 tyckte jag).

Konsensus: Om man kan lita på att det balanserats bra (efter förutsättningarna med ett så komplext spel), vilket man har kunnat hittills, så är det en bra uppdatering som förnyar spelet och gör det bättre, bra jobbat.

Jag ber er som gör reglerna att dock vänta med en ny stor uppdatering, gärna minst ett år så att folk verkligen hinner sätta sig in i reglerna, det har varit största problemet på vår klubb att folk inte hinner spela in sig i rådande regler innan nya kommer. Förslagsvis januari 2018 så att man vet när den kommer.

#25 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 12 november 2016 - 12:17

Det finns en tidsplan på T9A forumet angående uppdateringar tror jag, version 1.3 kommer inte dröja jättelänge, men det är mest balansändringar. Sen kommer större 2.0 senare, sen ska det vara låst ganska länge

#26 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 15 november 2016 - 22:01

Ja eftersom Klump tog upp det. (helt utan min påverkan)

Varför ska demonerna vara så dåliga? 

Framför allt varför är Greater deamons AS dåliga?

BT är ju helt ospelbar, jag menar han överlever inte 2 rundor mot dom flesta armeer. jo han kan slåss men puffar snabbt mot statiskt, hans förmågor kontras helt om du har en champion i enheten, och man kan omöjligt kombinera de demoniska items med honom.  Har inte sett någon spela BT alls i 9th, (knappt in 8e heller, men nu e vi balanserat 9e)

Jag vill inte tro det bara är jag?

#27 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 15 november 2016 - 22:13

Nej demonerna är ganska kassa, det är därför de är med i första cykeln av arméern som ska få sin redesign.

#28 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 16 november 2016 - 20:44

Nej demonerna är ganska kassa, det är därför de är med i första cykeln av arméern som ska få sin redesign.

LOVELY!!!!

#29 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 18 november 2016 - 23:10

WOW. Menar ni allvar? 3x40 goblins är möjligt med 24" bågar och bs3 för 8p stycket?

Ni har verkligen lyckats att gör detta spel mer obalanserat än GW någonsin gjorde.

Jag har 2 tips, stryk denna editonen helt, eller återgå till 8e med ETC:s sista balansering.

Detta är ju bara löjligt. antar där finns fler riktigt "balanserade" enheter till? Flygande WL kanske?

L O L.... 

#30 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 18 november 2016 - 23:20

WOW. Menar ni allvar? 3x40 goblins är möjligt med 24" bågar och bs3 för 8p stycket?

Ni har verkligen lyckats att gör detta spel mer obalanserat än GW någonsin gjorde.

Jag har 2 tips, stryk denna editonen helt, eller återgå till 8e med ETC:s sista balansering.

Detta är ju bara löjligt. antar där finns fler riktigt "balanserade" enheter till? Flygande WL kanske?

L O L.... 

Jag vet inte ens om du är seriös, skulle 3x40 goblins vara ett problem?

Tycker du kan gå tillbaka till 8th edition och lira lite och tänka över din kommentar.

#31 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 15:08

3 x 40 goblins med 24" bågar och volleyfire? för 8p (4p) du menar det inte är ett problem*?

Och varför tar du det  personligt? det är väl inte du ensam så skapar detta eller?

Ja jag tar det som ett sort problem. Och jag e rädd att det då inte är det ända.

Ja jag spelar heller 8e, hade stora förhoppningar att alla 13 raser kunde vara balanserade i 9e, men det kom på skam.

Så ja efter att jag tänkt över mina kommentar blir jag väl tvungen att leta efter fler galna exempel i resten av arme listorna.

Men meningslöst att du och jag kommenterar detta, vad tycker alla andra?`är jag ensam om detta så får jag väl vara tyst och finna mig i det.

#32 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 15:21

Nej jag tycker också det är orimligt billigt.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#33 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 15:57

Visst är det billigt men skulle inte säga att det är ett stort problem, fortfarande bs3 s3.

Det tar tid att balansera ett spel, speciellt när det är så komplext och när man samtidigt behöver omdesigna delar.

Tycker Ninth är det mest balanserade figurspel jag spelat "raw", blir lika förvånad varje gång folk ger uttryck för så extremt starkt missnöje över något som fortfarande inte är en färdig produkt.

Och det är inte Warhammer, något som även många verkar tro.

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#34 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 17:14

Om jag uttryckte mig start eller elakt ber jag verkligen om ursäkt för det, var inte alls min mening.

Jag hade dock hoppats att man här kunde lämna synpunkter på 9th (finns kanske bättre ställen?)

Men är det inte så att vi nu är inne på 3,4 eller 5 ombalanseringen av 9th= och i min mening blir det lägre balans.

Jag kan demonerna mest eftersom jag spelar dem, när jag tittar på dem så har de varit riktigt dåliga sedan första versionen av 9th, och de blir stadigt sämre (?!?)

Ex greater deamons hade tidigare 5 armour, nu inte.

Tzeentch lr vad de nu heter hade flaming effekt tidigare, nu borta.

En Ghoul kostar 1p mindre än goblin med båge och går ej att raisa som förr.

Jag älskar warhammer och vill att spelet ska vara bra och balanserat, jag vill se 7-10 olika armeer på 10 i topp under turnering inte 6/10 alver eller liknande.

Tack för ordet.

#35 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 646 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 18:04

"Ni har verkligen lyckats att gör detta spel mer obalanserat än GW någonsin gjorde." - Med hänvisning till att goblins med båge är brutna.

Jag har gjort x antal OnG-listor, inte en enda innehåller 3x40 goblins med pilbåge.

"Jag har 2 tips, stryk denna editonen helt, eller återgå till 8e med ETC:s sista balansering." - Tack för tipsen, insiktsfullt och konstruktivt!

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

ETC Team Sweden 2019 - UD

#36 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 22:26

Angående DL var det väl i stort sett enda armen som blev aktivt buffad i 1.2, alla GD har fortfarande 5+ ASv antingen genom inner defense 5+ eller Scourgens Heavy Armour.

Change tappade flaming men hellfire ignorerar nu regeneration och aktiverar inte flaming skydd, så den är bättre i alla lägen förutom när man använder det mot flammable.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#37 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 22:34

"Ni har verkligen lyckats att gör detta spel mer obalanserat än GW någonsin gjorde." - Med hänvisning till att goblins med båge är brutna.

Jag har gjort x antal OnG-listor, inte en enda innehåller 3x40 goblins med pilbåge.

"Jag har 2 tips, stryk denna editonen helt, eller återgå till 8e med ETC:s sista balansering." - Tack för tipsen, insiktsfullt och konstruktivt!

Jag vill likea din post 1000 gånger, men kan inte ens göra det en gång. Damn you foum.

3 x 40 goblins med 24" bågar och volleyfire? för 8p (4p) du menar det inte är ett problem*?

Och varför tar du det  personligt? det är väl inte du ensam så skapar detta eller?

Ja jag tar det som ett sort problem. Och jag e rädd att det då inte är det ända.

Ja jag spelar heller 8e, hade stora förhoppningar att alla 13 raser kunde vara balanserade i 9e, men det kom på skam.

Så ja efter att jag tänkt över mina kommentar blir jag väl tvungen att leta efter fler galna exempel i resten av arme listorna.

Men meningslöst att du och jag kommenterar detta, vad tycker alla andra?`är jag ensam om detta så får jag väl vara tyst och finna mig i det.

Jag tar det inte personligt, jag är 100 % oskyldig till alla regler och ändringar som görs, inte mitt område i projektet. 

Men jag läser liknande värdelösa kommentarer hela dagarna, folk som bara whinar och har noll koll, det är ganska tröttsamt.

Men visst, kör 3x40 goblins du så får vi se om de gör någon skada :D Förstår inte vad skillnaden är mot 1.1 heller, blev de mycket billigare eller..? För ingenting annat är ju ändrat.

3x40 goblins med bågar skulle inte ens vara mer brutet än det GW gjort även om du fick dom gratis.

#38 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 23:27

Förstår att det är jobbigt med whines. och ja jag tog i för hårt. jag bad om ursäkt och gör det igen, var inte min mening.

Gjorde det i förra posten, men den vill inte lajkas eller kopieras. så lite samma sak kanske? Är det så att kritik är icke önskvärt bara beröm? 

i så fall kommer berömmet här: tack ALLA som lägger energi på 9th.

Men någonstans måste man väl kunna vädra vad som är fel och konstigt?

Ja jag tog i för hårt. ber för 3e gången om ursäkt för det, men min "kritik" kvarstår.

Tack dock till björn som kom med ett svar utan känslor. 

Angående goblins så vill jag lite att det känns "verkligt/fluffigt hur kan goblins spänna en båge stor som sig själv? Shortbow lämpligare och jämför jag med Empires state miltia så kostar de 11p för samma stats (visst de kan vara 50, 4 enheter.)

#39 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 23:31

Kritik är alltid välkommen, projektet kommer ingenstans utan det. Dock tror jag inte att det som skrivs här är till någon nytta, då får man nog försöka skriva på T9A forumet.

#40 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 23:52

Angående DL var det väl i stort sett enda armen som blev aktivt buffad i 1.2, alla GD har fortfarande 5+ ASv antingen genom inner defense 5+ eller Scourgens Heavy Armour.

Change tappade flaming men hellfire ignorerar nu regeneration och aktiverar inte flaming skydd, så den är bättre i alla lägen förutom när man använder det mot flammable.

Dope tar tillbaka det, helt missat missat att de har kvar sin 5+ armour (var det i 1.21 kanske?=) annars är jag blind. och dum.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar