Hoppa till innehåll

Foto

Warriors Of Chaos 8Th

• Please log in to reply
426 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 10 februari 2013 - 21:57

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 10 februari 2013 - 22:02

Beta mall för nya WoC boken.
Vad är rätt, vad är fel osv, det gamla vanliga.

Hela kompmallen spikas nån gång slutet på nästa vecka eller början på näst-nästa vecka, så dröj inte allt för länge med åsikter.

Kan admin klistra denna tråd och plocka bort den gamla tråden?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#3 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 187 Inlägg:

Postad 10 februari 2013 - 22:32

Jag har byggt ett par testlistor som känns ca 10.0, ska ta och köra de igenom denna mallen, återkommer inom kort med feedback
"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#4 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 10 februari 2013 - 22:34

Jag kan nog tänka att dp kompar väl mycket. -18 för lvl4 blir ju ganska saftigt. Det ger sig nog när folk inser vad lätt man dödar honom.

Något skrivfell på knights? Förstod inte den kompskrivningen riktigt. Kompar 5-6 knights -14 eller -12? Chimeran känns ganska rätt. Tycker kanske att dragon ogres skall lättas lite. Inte tillräckligt incentive att ta dom istället för ex. Chaos ogres eller troll. Båda de enheterna är betydligt bättre. Crushers känns som om dom ligger förhållandevis rätt.

Vet inte om första gorebeastkärran förtjänar -15 heller men har inte speltestat den tillräckligt för att veta om den borde kompa så mycket. Movement 6 utan march är en kraftig svaghet.

Om vi skulle räkna på demonprinsen som känns ganska standard är det -20, -18 för lvl4, -19 för 1+ as, -3 för charmed shield och -7 för flight. Ytterligare drygt -10 om man vill kitta honom med soul feeder och någon av de andra grejerna. Kompen på en lvl4 med 4 wounds, t5 och 1+ 5++ blir ju typ -75-80 eller något. Förtjänar den verkligen det?

Han lider ju ganska snabbt av att alla grejer som på något vis är ok bland giftsen kompas ganska kraftigt och eftersom det är det enda man kan ta med honom så har man valet att antingen kompa trasigt eller springa runt med en kejsare utan kläder. Fullkittad dör han ju fortfarande ganska lätt så länge han inte får gömma sig i slagsmål...

Johannes Einemo
GoB-Syd

#5 Melle

Melle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 408 Inlägg:
  • Interests:mtb, warhammer, renovera huset

Postad 10 februari 2013 - 22:44

steed of slaanesh står med 2ggr under chaos lord

Each Chaos Warrior after 30 -2/-3*
Each Chaos Warrior after 40 additional
-8/-7*
här blev halberds plötsligt billigare?

chaos knights , står två komp värde på varje steg men förklaras inte varför (lans,icke lans kanske ?)

mark of khorne inget komp minus ? kanske mer negativt än positivit. men warriors of khorne med ahw är scary;)

poängkostnad överlåter jag åt de mer erfarna

super med ny mall ute så snabbt.
"Dovie'andi se tovya sagain."

#6 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 10 februari 2013 - 22:54

jag ser ingen anledning att ens överväga en DP som kan kasta lite trollformlar. Och utan dem blir han, imo, en ganska överprisad chaos lord.
sen kan jag nog tycka det är lite väl mycket minus för en Stubbprn-hatt...

men den för mig viktigaste detaljen är att crushers stavas med s och inte c :P
och inga knights har enscrolled weapons utan ensorcelled ;)

#7 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 10 februari 2013 - 23:10

Fixat buggarna (knights och steed of slaanesh)

Each Chaos Warrior after 30 -2/-3*
Each Chaos Warrior after 40 additional
-8/-7*
här blev halberds plötsligt billigare?

Så ser det ut på typ alla units. när dom börjar bli sådär sjukt många tillför de extra killar egentligen inte så mycket mer slagkraft utan det är förmågan att hålla upp saker hela matchen med en unit du aldrig kommer tappa, som kompas bort, och det klarar dom ju av lika bra med halberds som great weapons, så därför det ser ut så.

Prinsen var otroligt svårkompad. Finns väldigt många olika builds, och han går att bygga så otroligt bruten. Det finns typ två svar på fullkittat prins, warmachines och ett fåtal spells (seering doom, amber spear, banishments om man har många light wizards bl.a.), har man inte något av dessa är prinsen i princip helt ostoppbar. Han är typ lika tålig och obrytbar som en pendant-kron-lord (som jämförelse kompar han en bit över 100), delar ut skapligt mycket mer skada och är dessutom uppe på det en level4 wizard. Fullkittad för -80 tycker jag nog inte är så fel, han hör inte hemma på en kompad turnering utan ordentligt med uppoffringar från WoC spelaren.
Däremot kan nog andra mer lagom prins varianter hamnat lite i kläm, som sagt väldigt svårt att ge alla hans möjliga options rättvis komp, speciellt som allt är bättre för en mer kittat prins (det är mer värt att ge en riktigt bra prins 1+ save än en i övrigt naken prins t.ex.).

Erik Aronson

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 10 februari 2013 - 23:19

Jag tycker man borde ändra DP kompen lite, dvs om han är en magiker men inte har så bra save och inte slås så bra så borde han få bättre komp men kanske svårt att fixa.

Sedan är jag orolig att maruders kompar för lite. Tar man 2*30 med GW samt lite fast cav eller hundar kanske så har man fixat sin core. Man har inte använt mycket komp så man kan osta en del på resten samt att jag tycker maruders är okej så länge man inte möter för mycket skytte.
David "Dangerous" D

#9 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 10 februari 2013 - 23:21

Fast Marauders har i min bok blivit hur dåliga som helst. Låt dom kompa lite.
Primo Victoria

#10 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 00:38

Ser bra ut, kanon att ni fick ut kompbetan så snabbt bra jobbat!
Kanon att ni har med - för modeller med flying, vi diskuterade det i klubben idag och hoppades att ni skulle ta med det.

Fick min första erfarenhet av gorekärror... killingblow sönder min dreadlord på dark steed idag :)

Ska räkna lite på poängen mer exakt i morn och se om något ser lustigt ut

#11 tuule

tuule

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 00:58

Snyggt jobbat med snabb komp. Såg lite i förbifarten att det ej är redovisat vad lore of metal kompar på magikerna. Räknade lite snabbt på en lista som jag gjorde dag ett. Två flygande dp (relativt okittade men ändå bra save) och en cimmera utan breath fick jag in på 10 i komp. Ska testa hur kombon står sig annars kanske något litet minus för andra dp kunde vara på sin plats om de visar sig att listan blir för bra och mobil.

#12 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 110 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 01:57

Första chimeran med breath/reg kompar bra. Men om man tar en till sådan så blir den bara 15 dyrare - det är inte tillräckligt för en pjäs som dikterar matchen så pass hårt och som dessutom inte går att diverta eller challenga. Speciellt om man jämför med andra tunga pjäser av samma kaliber så blir nummer två i ordning ofta dubbelt så dyr.
Och nummer tre - den ska man nog få offra sin högra arm för om man vill ha den på bordet!

Exalteds kanske kunde få kosta en poäng mer också.

Hundarna är även lite billiga i små storlekar. Ingen annan armé har så pass billiga och snabba diverters.

Och för i helvete, SLUTA ge spawns minus! De ska ha noll eller möjligtvis plus om inte noll! ^^

I övrigt tycker jag nog det ser rätt bra, men visst behöver mallen varmköras en hel del!
Well done!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#13 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 06:30

Andra chimeran kompar -60 fullkittad så jag vet inte hu du räknar kaj ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#14 Guanyin

Guanyin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 07:36

Chimera 1: 15+10+10=35
Chimera 2: 25+10+20=55

Ser väldigt snällt ut för 2 flygande breathande regenande monster, om man jämför med andra saker som abomber och hydror.

#15 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 07:56

Jag tycker som vanligt det är orättvist att kompa de stackars monstrena för hårt. Demonprinsen förstår jag, men chimeras smakar med största sannolikhet kanonkula runda 1. Det är något jag upplever gång på gång eftersom jag spelar lag MED monster och UTAN warmachines; min min monster-ratio klarar knappast av motståndarens kanon-ratio. 1 monster överlever ALDRIG runda 1, med 2 monster hinner 1 av dem kanske fram och har man tre får man faktiskt användning för dem.

Men då har jag, enligt föregående talare, offrat min högra hand medan min motståndare sitter i sitt hörn och pillar dig i naveln med en kopp varm choklad.

Bara en reflektion!

#16 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 08:03

Chimera 1: 15+10+10=35
Chimera 2: 25+10+20=55

Ser väldigt snällt ut för 2 flygande breathande regenande monster, om man jämför med andra saker som abomber och hydror.

Extra -5 för andra flygande modellen också, så -36 -60, och ytterligare flygande saker blir väldigt dyrt.

Erik Aronson

#17 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 08:33

Jag tycker som vanligt det är orättvist att kompa de stackars monstrena för hårt. Demonprinsen förstår jag, men chimeras smakar med största sannolikhet kanonkula runda 1.

Men det är ju bara om man har kanoner... Och de flesta lag har det inte.

#18 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 08:37

Jag tycker som vanligt det är orättvist att kompa de stackars monstrena för hårt. Demonprinsen förstår jag, men chimeras smakar med största sannolikhet kanonkula runda 1.

Men det är ju bara om man har kanoner... Och de flesta lag har det inte.

Precis. Sannolikheten att möta kanoner är mycket mindre än sannolikheten att inte möta dom.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#19 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 08:45

Jag tycker som vanligt det är orättvist att kompa de stackars monstrena för hårt. Demonprinsen förstår jag, men chimeras smakar med största sannolikhet kanonkula runda 1. Det är något jag upplever gång på gång eftersom jag spelar lag MED monster och UTAN warmachines; min min monster-ratio klarar knappast av motståndarens kanon-ratio. 1 monster överlever ALDRIG runda 1, med 2 monster hinner 1 av dem kanske fram och har man tre får man faktiskt användning för dem.

Men då har jag, enligt föregående talare, offrat min högra hand medan min motståndare sitter i sitt hörn och pillar dig i naveln med en kopp varm choklad.

Bara en reflektion!

Jag förstår att det känns så, men sanningen är ju att eftersom den har fly så får du in chimeran i närstrid med valfri enhet runda 2 utan att man kan diverta den. En kanon snittar ungefär 2 wounds i rundan på ett monster utan regg. Med reg blir det 1W/runda... Har du då två monster med reg som jag har en runda på mig att skjuta ut behöver jag 10 kanoner för att ha typ 50/50.. Hydran och abomben går att skjuta ut. Den här går det inte. Kanske om man är dvärg då. Men då kan du ju ställa en ogreenhet framför för ytterligare save. Och det är en matchup av 12.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#20 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 09:27

Bra jobbat kompgruppen! Tycker det mesta ser bra ut men har några grejer:

Kompar inte shaffet på tok förlite jämfört med alla andra arméer?

2 5or hundar med vanguard -6
2 5or horsemen -6
5 hellstriders -3

Där har man 5 drops för totalt -15 i komp som är riktigt goa att börja deployment med samt kan vara riktigt bra redirecters senare i spelet. Hellstriders med ASF kan dessutom ta ut motståndarens shaffenheter ganska enkelt.

Om man har en gorekärra som enda kärran i listan förtjänar den verkligen -15 i komp då? Har inte mött den men känslan är att den är bra men en kärra kan man hantera oftast.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar