Hoppa till innehåll

Foto

Ändringar Till V1.3

Vad är viktigt att få med?

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 06:38

Då har nuvarande mall hunnit testas några turneringar och det är dags för en uppdatering. Vad är viktigt att få med till nästa mall? Då menar jag större övergripande saker som tex nya Empire eller att armé X kompar alldeles för dåligt (om en specifik enhet kompar fel får ni ta det i arméns tråd). Eller andra generella saker som att tex diverters kompar för snällt/hårt eller liknande.

En sak som måste bestämmas är vilka regeltolkningar kompen skall baseras på. Intresset för SWERC har varit lågt hos arrangörerna och motståndet stort. Så tills vi kan enas om något regelverk (SWERT/ETC/INAT) så är det många saker som inte går att kompa. Att ha ett utomstående regelverk är egentligen inte att önska då många saker i alla nya böcker inte går att kompa föräns en FAQ har kommit.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#2 wiljan

wiljan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 07:39

Sphinxen borde inte bestraffas så hårt om man bara har en. Det var allt jag har att säga.
Skinks....

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 08:21

När det gäller arméer som kompar för hårt så tycker jag egentligen bara det är LM som gör det. Det beror mest på att många av deras enheter har blivit sämre i åttonde.
Jag tycker diverters generellt kompar bra men det beror vad man ser som diverter. Jag ser en liten enhet skinks som divert och då kompar de alldeles för högt men om man ser de som något annat så förstår jag att de kompar som de gör.

Jag vet att det har varit en del mot SWERC men mycket av det har kommit från folk som inte arrangera. Jag och jag vet även att vissa andra arrangörer tycker att SWERC är jättebra för även om vi inte använder hela SWERC så används säkert 95% av det vid turneringar.

Jag tycker ni ska kompa saker efter SWERC och sedan bör arrangörerna ändra kompen om det är någon sak som blir mycket bättre/sämre med deras tolkning.

Vi kan ta Gothcon som exempel. De tillät LoS mot många spells och även om det såklart inte står något i SWERC så är kompen ändå satt att man inte ska få det så då borde arrangörerna ändra te x lore of life kompen lite.
David "Dangerous" D

#4 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 09:19

En sak är att magilores kan behöva ses över. Trotts kompstraffet ser man fortfarande mestadels shadow och death. Dessa lores är bland det sämsta som hänt spelet och jag skulle gärna se mindre av dem.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#5 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 09:35

En sak är att magilores kan behöva ses över. Trotts kompstraffet ser man fortfarande mestadels shadow och death. Dessa lores är bland det sämsta som hänt spelet och jag skulle gärna se mindre av dem.

Vill du utveckla det där? Varför är de det sämsta som har hänt spelet?

//K

#6 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 09:43

Jag håller med dyne. Swrc bör vara "så här har vi tolkat reglerna när vi satt kompen. Håller du inte med bör du ändra kompen i din turnering."

Om man vill arbeta riktigt mycket kan man ta några vanliga regler som tolkas olika (typ tlos vs vlos) och peka på några saker som man bör korrigera kompen på.

Typ: kompen är skriven för tlos, kör du med vlos bör du ändra komp på många krigsmaskiner och monster.

Eller: magiker är kompade för att man inte får look out sir för dwellers med flera. Får man det bör kompen ändras på dessa magiskolor.

Osv...

Vad gäller generell komp så tycker jag man bör öka skillnaden i komp mellan de bra magiskolorna och de dåliga så att vi får se lite variation. Sen tror jag det behöver balanseras upp med diverters mellan olika lag. Vissa lag får mer eller mindre obegränsat med diverters eftersom de har så många olika billiga enheter medans andra lags enda diverteralternativ straffas stenhårt redan vid 2-3 stycken.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#7 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 09:58

Jag håller med dyne. Swrc bör vara "så här har vi tolkat reglerna när vi satt kompen. Håller du inte med bör du ändra kompen i din turnering."

Om man vill arbeta riktigt mycket kan man ta några vanliga regler som tolkas olika (typ tlos vs vlos) och peka på några saker som man bör korrigera kompen på.

Typ: kompen är skriven för tlos, kör du med vlos bör du ändra komp på många krigsmaskiner och monster.

Eller: magiker är kompade för att man inte får look out sir för dwellers med flera. Får man det bör kompen ändras på dessa magiskolor.

Osv...

Vad gäller generell komp så tycker jag man bör öka skillnaden i komp mellan de bra magiskolorna och de dåliga så att vi får se lite variation. Sen tror jag det behöver balanseras upp med diverters mellan olika lag. Vissa lag får mer eller mindre obegränsat med diverters eftersom de har så många olika billiga enheter medans andra lags enda diverteralternativ straffas stenhårt redan vid 2-3 stycken.

Kanske införa ett ökande kompstraff för units under 60-100 pts eller nått sånt?

//K

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 10:31

Jag tycker inte shadow och death behöver mer minus. På de tre senaste turneringarna jag har lirat har jag nog mött death en gång och shadow en gång så det är inte mycket.

Man kan sänka minus på vissa andra lores om man vill men jag tycker verkligen inte man behöver höja minuset för shadow och death.

Ökat kompstaff för billiga enheter tycker jag är fel men man kan ha något extra minus så det blir svårt att få mer än två diverts i en arme men det blir också problem för alla är inte överens om vad diverts är.
David "Dangerous" D

#9 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 10:51

Håller med Hoffa här. När ETC cappat Death/Shadow på max 4 dice tycker jag inte man behöver vara rädd för att kompa dem hårdare.

#10 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 13:13

Att utgå från ETC är lite fel för det är en lagturnering.

Om vi tittar på death så är det väldigt lätt att skydda sig mot snippe magin om är rädd för den. Solen är väldigt bra mot några arméer men det är fler arméer den är dålig mot.

Kollar vi på shadow så är såklart mindrazzor väldigt bra men eftersom de inte har så många spells som är riktigt bra innan hth så har man ofta en scroll kvar till första.

Jag spelar nästan aldrig med shadow eller death längre så för mig spelar det inte så stor roll om de höjs men jag tycker de ligger bra som de är.
David "Dangerous" D

#11 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 14:43

Okej här kommer förtydligandet.

Shadow och death är dåliga för spelet för att de innehåller för många, för bra spells. För många av spelets "Jag vinner" spells finns i dessa lores. Själv råkar jag spela listor med dåligt I vilket naturligt vis gör mig partisk men jag är jätte trött på att förlora matcher på att motståndaren får in en sol och utplånar stora delar av mina arme. Fast solen råkar bara vara bra mot I2 armeer. De riktiga fula spellsen finns i shadow.

Withering
Occams
Miasma+pit.

Men mest vill jag ha fram mer variation. Det är jättetråkigt när alla kör samma lores hela tiden.

#12 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 15:53

Jag håller också med Buffy om att man inte ser shadow/death så ofta.

Senaste turneringarna (med komp) jag har varit på har jag inte mött de lorsen sammanlagt mer än ett par matcher.
De behöver inte straffas mer.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#13 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 16:00

Mina funderingar angående nya empiremallen:
Utgår från förra mallen:
Warmachineminusen kan väl ligga kvar som dom är. Kanske att steamtanken kan tas in som warmachine nu när kanonen ligger i linje med dom andra men i så fall sänka kompen för den.

Flygande karaktärer - ingen ändring

Magic items:
Är väl inget att av dom nya som sticker ut så himla mycket. Steel standard kanske förtjänar nått minus, speculumet kan nog behöva kompas snällare då den är lite dyrare och lite sämre.

Lords:
General bör väl höjas något och speciellt om HtL gäller ensam på tex griffon/pegas så bör det läggas ett extra minus på mounts.
War altar har ju gått från att vara en no-brainer till att vara meh. Samma med Arch lector då skillnaden mot en warriorpriest är liten. Finns ingen anledning att ha kvar kombon med steamtanken iaf.
Wizard lord och Grand Masters kan nog vara samma. Minuset med mortars är jag tveksam till.
SC:s Ingen nämnvärd skillnad.

Heroes:
Kaptener: Liten höjning
Präster: Kan nog sänkas lite eller ligga kvar. Stor skillnad att inte få extra dispel dice fast prayers bättre men dom e ju lätta att dispella.
Witch hunters: Svårt att säga, -3 kanske? Lätta att ha ihjäl men att ge MR2 e ganska nice och ganska billiga.
Engineers: Väldig kassa nu, bara bra med hellblaster. Sänk och behåll ifall HB är med.
Wizards, samma.
SC:s Ludvig Swartzhelm kan höjas en hel del. Luthor, kvar på samma, Marcus -5 kanske.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#14 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 17:01

Ni kommer fortfarande lägga ut alla ändringar ni vill göra innan ni lägger ur den färdiga mallen.
David "Dangerous" D

#15 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 17:10

Tror vi ska ha emp diskussionen i en egen tråd.

(Ok kanske behöver inte shadow / death mer straff, jag kan ha haft en atypisk upplevelse som fått möta dem så mycket i kompat.)

#16 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 17:17

Tycker antalet death/shadowspelare har ett väldigt tydligt samband med antalet dark elf-spelare och under de två senaste turneringarna har dom varit relativt få :-)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#17 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 06:05

Ni kommer fortfarande lägga ut alla ändringar ni vill göra innan ni lägger ur den färdiga mallen.

Det kommer vi göra. Förmodligen släpps empire-mallen som en separat beta också.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#18 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 08:31

Tycker antalet death/shadowspelare har ett väldigt tydligt samband med antalet dark elf-spelare och under de två senaste turneringarna har dom varit relativt få :-)

Sant, nästan alla death / shadow jag mött har varit DE (samt enstaka DoC och Vc). Shadow har som allt annat som DE kan ha galet bra synergi med listan. Death är också drygt på DE när de kan kasta en matchvinnande sol med alla tärningar de har.

#19 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 10:06

På gothcon mötte jag 2 death och en shadow lista. På slättaslaget var det life, death och skaven magi för hela slanten.

När jag tänker efter var de enda listorna som inte hade death, shadow eller life typ skaven, dvärgar och demoner...

Har vi ingen arrangör här som kan bläddra igenom listorna och räkna? Så får vi ett statistiskt relevant underlag.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#20 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 15:11

Björn gjorde ju en sammanställning från Wettcon:

Antal magiker eller föremål med tillgång till en lorespell

Lores Antal