Hoppa till innehåll

Foto

Wood Elf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
179 replies to this topic

#161 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 08:34

Tycker kompförslaget på waywatchers är liite för snällt. 2x10 dark elf shades kompar -42. Waywatchers bör väl knappast kompa mindre än det?

Shades är visserligen special och kostar 3p mindre med dubbla handvapen, de har även 1 mer i WS. Men i övrigt har WW fruktansvärda fördelar i form av 6" extra range samt möjligheten att ignorera armour. Att de är rare är nästan en fördel då konkurrensen om rarepoängen inte är direkt mördande nu när trämännen blivit nerfade.

Jag kompar 42 shades så mycket borde WW ligga på minus 50 i komp.

Provspelade nya WE idag. Den listan jag spelade hade haft komp 15 enligt utkastet ovan och mosade enkelt en dark elf lista. Jag tycker att det mesta borde kompa sämre än i förslaget ovan. Framförallt acorn of ages (-50 kanske), waywatchers (ungefär det dubbla) sisters of twilight (ungefär det dubbla). Men även eternal guard, wild riders och deepwood scouts borde kompa mer.

Det vore bra om la upp listan du spelade med och vilken du lista du mötte för vissa match up vinner man stort med WE. Sedan beror det ju också på om du brukar vinna med spelaren du mötte.

acorn of ages bör verkligen inte ligga på 50 i komp även om den säkert kan kompa mer. Den här alldeles för random för det. Sedan beror ju på hur den tolkas med vad den ska kompa såklart.

Så du tycker att systrarna är bättre än warlocks. Finns andra här som tycker att de ska kompa mindre än vad de gör nu. Men visst men DE listor men bra inf så är deras magi bra men jag tycker verkligen inte de ska kompa det dubbla och jag tror du är ganska ensam om att tycka att de är bättre än warlocks.

Eternal guard kan säkert kompa lite mer men eftersom WE saknar bra hth hjältar att sätta i enheten tycker jag inte de är så farliga. Men visst de kan säkert förtjäna mer i komp.

När det gäller scouts så borde man ha ett minus på många enheter vilket var min tanke men såg att jag inte skrivet med det så ska fixa det. För jag tycker inte de kompar för bra i grund.

Om en DE spelar inte kan döda wild riders så är det något som är fel. Men visst de kan kompa som det bra tungt cav gör men så bra är det inte.

Så posta gärna listorna ni spelade med.

Dynes önsketankar :-) Mötte en lista igår med acorn och dubbla 10or ww bland annat.

Jag kan ju säga att jag inte hade nöjt mig med att dyne gjorde kompmallen till we för den listan mosade verkligen mig och kompade 14 typ

Ja fast alla mossar ju dig Petter så det räknas inte :)

Men samma sak här posta gärna listorna.

Kan tillägga att jag mosade en kille på nätet igår men en bättre lista men än min men det berodde på att han inte kunde nya WE, han var inte ens van att möta gamla WE. Så brukar det vara för de flesta arméerna att de är bra ett tag innan folk har lärt sig spela mot de.

David "Dangerous" D

#162 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 09:24

Listan jag speladr var ungefär den jag spelade mot dig när du var i gbg senast och du gav upp runda två med gråt i halsen :-)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#163 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 10:11

Spelade mot Niclas Perssons dark elves var väldigt ensidigt. Jag spelade en blandad lista utan nya enheter. Han spelade med mycket cav.

Sisters of twilight inte thorn.

#164 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 10:22

Listan jag speladr var ungefär den jag spelade mot dig när du var i gbg senast och du gav upp runda två med gråt i halsen :-)

hehe bra sagt. Men din lista har enbart cav och väldigt lite skytte och magi så det är inte konstigt att du fick massor av spö.

Spelade mot Niclas Perssons dark elves var väldigt ensidigt. Jag spelade en blandad lista utan nya enheter. Han spelade med mycket cav.

Sisters of twilight inte thorn.

Ja WE kan vara väldigt bra mot cav nu.

Ja Sisters of twilight är lite svår kompade tycker jag. Är väldigt bra mot vissa och helt värdelösa mot andra. Men eftersom de inte är så dyra så kanske de ska upp i komp men att dubbla de är nog lite väl mycket tycker jag.

David "Dangerous" D

#165 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 10:28

Jo sant men jag hade även med en stank nu samt rangers banner på knights, lvl1 fire och demigripar m wyssams är rätt bra. En annan lista hade ju haft mycket större problem med skogarna och kometen (han körde lvl4 heavens) så jag skulle inte säga att min lista var chanslös

#166 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 10:33

Jo sant men jag hade även med en stank nu samt rangers banner på knights, lvl1 fire och demigripar m wyssams är rätt bra. En annan lista hade ju haft mycket större problem med skogarna och kometen (han körde lvl4 heavens) så jag skulle inte säga att min lista var chanslös

Om du möter 20WW med den listan så skulle borde du vara chanslös. Nu har jag lagt minus 50 på WW så den listan kommer gå ner mycket.

Med acorn så beror ju deras komp på vilka regler den får. Helt okej om den kompar 15+ om det får de bra reglerna. Men man måste tänka på att det blir en dyr kille som autodör mot death som WE annars har lätt mot.

David "Dangerous" D

#167 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 10:56

Mycket avoidance måste svida i kompen för en del listor har inget vettigt svar alls på det. (och alv skytte+avoidance får ju dvärg gunlines att verka roliga att möta*)

*Till skillnad från dvärg gunlines är mobilt avoidance skytte roligt att spela och man kan vinna turneringar med det (Se Kajs listan från SM t.ex).

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#168 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 11:04

Min än så länge begränsade erfarenhet av nya WE är att de listor man förut kämpade med är riktigt lätta att vinna stort med nu och att det borde märkas i kompen.

#169 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 11:28

Om du möter 20WW med den listan så skulle borde du vara chanslös. Nu har jag lagt minus 50 på WW så den listan kommer gå ner mycket.

Med acorn så beror ju deras komp på vilka regler den får. Helt okej om den kompar 15+ om det får de bra reglerna. Men man måste tänka på att det blir en dyr kille som autodör mot death som WE annars har lätt mot.

angående acorn så beror det ju på vad man slår men blir det som för petter igår att Daniel rullar fram 3 st poisonedskogar mitt på bordet som han måste gå igenom blir det riktigt jobbigt. Många arméer klarar inte så många DT-test som det kräver.

angående 20 ww så är de helt insane. Spelade på skoj en komp -6 HE med level 4 high med bok i en enhet med 18 silverhelms, prins och två noble uppbackat med frostfågel och 28 WL med drakbanner. Efter runda två hade Daniel skjutit ihjäl 17 helms samt även tagit fågeln. Enligt din komp kompade hans lista typ 12. (iofs innan sänkning på ww). En annan enhet som är galet bra är 10 scouter med poisoned. Uppbackade med en gg med poisoned tar de monster hur lätt som helst.

Håller med om att wild riders inte behöver kompa lika mycket som bra tungt cav. Snäppet under det.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#170 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 673 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 11:33

Vad då för regel för acorn?

Don't play with fire, play with trees!

#171 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 12:03

Min än så länge begränsade erfarenhet av nya WE är att de listor man förut kämpade med är riktigt lätta att vinna stort med nu och att det borde märkas i kompen.

Ja kanske. Nu har inte jag spelat gamla WE på ett tag men jag tyckte att det såg ut så här.

Beastmen: En ganska bra matchup

Brettonia: En väldigt bra mathcup

Chaos dwarf: en draw ofta

DoC: En dålig matchup

DE: En bra matchup

Dwarf: En dålig matchup

Empire: En draw

HE: En bra matchup

LM: En bra matchup

OK: En bra matchup

O&G: En ganska dålig matchup

Skaven: En draw

TK: En okej matchup

VC: En dålig matchup

WoC: En dålig matchup

Är framför allt WoC och Empire som var blivit än bättre matchup medan LM har blivit sämre.

David "Dangerous" D

#172 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 12:13

Angående lm så beror det väldigt mycket listor. Cavbussarna äter du ju upp och gg m trueflight är ju galet bra mot skinks. Sen tilgång till fler lores är ju bra även om life var väldigt bra mot slanns innan

#173 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 12:23

precis cavbussen blir uppäten av pilar. Gäller att man får in wysans på den. Sedan har man inte sådär jättebra stek i LM nuförtiden, i alla fall inte om man kör 2 st beast. Bättre om man kör heavens. Sedan har man bastiladonen vilken är bra såklart men skinksen i sig gör inte så mycket för de får svårt att skjuta poisonedskott då det ofta blir väldigt mycket minus i form av skirmishers, gått long range och ibland skog.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#174 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 12:38

Vad då för regel för acorn?

När man ska använda den. Är inte klart om det är före eller efter man har valt sida.

angående acorn så beror det ju på vad man slår men blir det som för petter igår att Daniel rullar fram 3 st poisonedskogar mitt på bordet som han måste gå igenom blir det riktigt jobbigt. Många arméer klarar inte så många DT-test som det kräver.

Jo men du kan vi kompa helcannon efter att den kommer få en hit på varje skott med.

angående 20 ww så är de helt insane. Spelade på skoj en komp -6 HE med level 4 high med bok i en enhet med 18 silverhelms, prins och två noble uppbackat med frostfågel och 28 WL med drakbanner. Efter runda två hade Daniel skjutit ihjäl 17 helms samt även tagit fågeln. Enligt din komp kompade hans lista typ 12. (iofs innan sänkning på ww). En annan enhet som är galet bra är 10 scouter med poisoned. Uppbackade med en gg med poisoned tar de monster hur lätt som helst.

Han skulle inte ens ha träffat 17 helms på två rundor så det var bra pangat. Sedan blir det helt fel när man lirar med så olika komp. Hade du haft din magiker i en inf enhet och ingen knight buss hade du lugnt kunnat stå där och nuka WW medan dina WL marcher fram. Så hade kompen blivit jämnare med.

David "Dangerous" D

#175 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 12:46

Angående lm så beror det väldigt mycket listor. Cavbussarna äter du ju upp och gg m trueflight är ju galet bra mot skinks. Sen tilgång till fler lores är ju bra även om life var väldigt bra mot slanns innan.

precis cavbussen blir uppäten av pilar. Gäller att man får in wysans på den. Sedan har man inte sådär jättebra stek i LM nuförtiden, i alla fall inte om man kör 2 st beast. Bättre om man kör heavens. Sedan har man bastiladonen vilken är bra såklart men skinksen i sig gör inte så mycket för de får svårt att skjuta poisonedskott då det ofta blir väldigt mycket minus i form av skirmishers, gått long range och ibland skog.

Nu har LMs cav bussar aldrig varit så farliga för WE ändå och de tycker jag man ofta ser på högre komp medan slann är vanligare på lägre.

Innan hade man dryader som dominerade mot LM men nu saknar man det helt. Jag tycker LM är svårare att möta nu för de har bra svar på ens hot.

David "Dangerous" D

#176 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 673 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 13:06

Jag tycker det verkar rätt klart att man sätter ut D3 extra skogarna innan man väljer sida.

Jämför texten med skogen man alltid får.

Det står ju så här på acornet.

"After the Battlefield has been set up but before deployment begins."

(med Battlefield syftas på hur man lägger ut terrängen som har ett litet stycke i regelboken som heter just det)

På Battleline, vilket är det vi spelar efter, står det:

“DEPLOYMENT
Roll off to see which player picks the half of the table they will deploy in. The opponent will deploy in the other half.”

sida 144 i regelboken

Don't play with fire, play with trees!

#177 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 13:21

Japp. Det är väl inte alls otydligt. Man sätter upp skogarna innan man väljer sida. Är det något konstigt med det?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#178 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 13:27

Hahahaha! Den dagen var den bästa i mitt liv! :P

#179 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 13:32

Japp. Det är väl inte alls otydligt. Man sätter upp skogarna innan man väljer sida. Är det något konstigt med det?

Nej jag har spelat så men det snackas som vanligt om det på nätet.

Därför tycker inte jag den ska kompa 50. Den kan göra det svårare att träffa och det är inte så bra i en armé med skytte.

David "Dangerous" D

#180 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 16:11

Har ändrat lite saker nu på kompen.

Jag ska lira mot Terdell med en lista som kompar 5 mer än hans WE och jag lovar att jag ändå kommer 20-0 honom :)

och nej det är ingen anti WE lista.

David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar