Hoppa till innehåll

Foto

Tomb Kings

• Please log in to reply
295 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:01

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 mogato

mogato

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 11:11

Okey, flyttar över hit. Varför får Hierotitan -4 för att casket är med?

Casket ger +D3 power dice för att den inte ska ta dice från magikerna i armen för att slänga sin egen spell vilket den ändå gör de gånger som man rollar högt på det vanliga slaget.

Hierotitan boostar alla LPs inom 12" med +D3 på casting total. Kombinationen med Casket ger inget i sig.

Hierotitan boost alla inom 12" med +D3, men samtidigt så slukar han 2 powerdice för att vara effektiv, så totalt sett så ska du slänga 4 spells nära honom för att få igen vad du måste lägga på honom för att han ska vara effektiv. Det är väl ingen som i sin fulla rätt tycker att 175p för +d3 på casting iniom 12" är en billig eller övermäktig förmåga.

#3 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 11:34

Det är ju ingen som tvingar en att använda casket tärningarna till casketen. Men överlag är minuset där för att båda boostar magifasen. Dock kanske minuset skulle kunna sänkas lite.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#4 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 13:14

Jag har mött casket plus hierotitan på en turnering och det är en väldigt stark magi fas. Fast jag håller ändå med om att hierotitan kan sänkas lite.
David "Dangerous" D

#5 Getyrom

Getyrom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 18:31

Ni trodde kanske att ni skulle slippa mig... men icke! :D

Jag har mött casket plus hierotitan på en turnering och det är en väldigt stark magi fas. Fast jag håller ändå med om att hierotitan kan sänkas lite.

Jag har spelat med denna kombo åtskilliga gånger, och jag kan konstatera i att magifasen inte blir så bra som man först tror. Problemet ligger i att det inte finns så många bra spells att kasta. I alla fall inte tillräckligt bra för att väga upp poängen man har investerat i denna kombo.

Casket of Souls har en väldigt situationell (är det ett ord?) spell. Ibland är den galen, då främst på att plocka monster/heavy cav/warmachines som har hamnat utanför general/bsb bubbla. Mot en kunnig motståndare så gör den dock sällan mer än kanske 1 wound i snitt över 2-3 enheter, när den väl går igenom, vilket inte alls är märkvärdigt. Om du nu skulle slänga tärningar på bound spellen så har du investerat massor med poäng på en bonus (hierotitan) på dina magikers spells som då inte heller använder sina bonusar to cast. Om du INTE använder casketens bound spell utan istället kastar spells med dina magiker så har du istället här betalat poäng och komp för en spell du inte kastar.

Du betalar kort för något du inte utnyttjar, både i komp och poäng.

Får man veta hur ni tänkte när ni INTE lättade på skeleton warriors? De kompar fortfarande samma som VC...

#6 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 17:22

Eller hur Tomb Kings Core känns rätt crappy även om man skulle sänka skeletons minus!
Don't play with fire, play with trees!

#7 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 17 februari 2012 - 08:09

Hör inte hemma här, men får man använda inspiring presence mot casket? Styr ju väldigt mycket hur användbar den är och hur mycket minus den ska ha :).
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#8 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 17 februari 2012 - 08:36

Hör inte hemma här, men får man använda inspiring presence mot casket? Styr ju väldigt mycket hur användbar den är och hur mycket minus den ska ha :).

Det får man, det är ett LD-test (?).
Den är farligast för flanktrupper och warmachines som håller sig utanför bubblan!

//K

#9 Frans

Frans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 29 februari 2012 - 16:29

Mina åsikter om TK kompen med tanke på hur gothcon använder kompen, ingen behöver hålla med.

Kemrian Warsphinx med -27 med fiery breath. Den är bra men inte så bra.

Necrosphinx tror jag inte kommer att synas så mycket på turneringar i största allmänhet och att kompa de så hårt gör de nog inte vanligare.

En warsphinx och en Necrosphinx med fiery breath kompar -57 tillsammans och det är rätt mycket.

Ushabti skulle jag inte plocka med om de så fick + i komp. Stalkers är kanske inte briljanta med de är i alla fall bättre än ushabtis.

Nekropolis Knights de är faktiskt riktigt bra.
Kombinationen Hierotitan och Casket är kalas om man bara har tillräckligt med vettiga trollformler att kasta. Visst de kostar över 300 pts ihop...

Horse archers 14 pts för fast cavalry, scout, core och båge. Det måste gå att göra något vettigt med detta har bara inte kommit på det ännu.

Per poäng så är faktiskt de första 40 pilbågsskyttarna inte särskilt hårt kompade.

#10 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 11:54

Nu när både Wettcon och Gothcon har spelat med den senaste kompen tycker jag mallen bör ändras lite.

TK har inte lyckats så bra på turneringar men det tror jag beror på att det inte är så många bra spelar som lirar med de. När jag möter en bra TK spelare så tycker jag de är svår att möta.

Att inte många spelar med de tror jag beror mer på att de är så tråkiga att spela och inte att de har dålig komp men jag kan ha fel.

Vissa av deras enheter kanske förtjänar bättre komp men jag har svårt att se vilka det skulle vara förutom kanske Ushabtis.
David "Dangerous" D

#11 Echunia

Echunia

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 07:09

Efter att ha spelat min första turnering på wettcon (va ett tag sen nu :P) så har jag detta att säga om mallen:

Sphinxar är, som många andra monster, väldigt bra när man får ett par stycken av dom. Kompet på fler än 2 är därför bra. Men jag spelade med 1 warsphinx på turneringen och måste säga att compen på den är för hårt. Den är inte värd -27. Hellre mer minus för fler och låt den första vara billig eller något sådant.

Ushabti är som mång andra sagt, kompade väldigt hårt för hur patetiska de är i spelet (även med bågar).

Jag spelade även med 2 enheter om 4 chariots. Det jag drog från att spela med 2 separata enheter istället för 1 stor är att de är sämre eftersom de ger upp poäng lätt. Således tycker jag -5 för extra enheter är omotiverat, de är för dyra för att verkligen kunna spammas som chaff. Kanske minus för den 3dje enheten om ni verkligen är oroliga för att folk ska köra många små enheter.

#12 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 09:16

55p för core chariots känns inte så dyrt :P
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#13 Echunia

Echunia

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 09:28

55p för core chariots känns inte så dyrt :P

Sen tänker du på att dom är ´T och S 4 och bara 5+ save. En effektiv enhet är av 4a minst och det är 220 pts, som i princip alltid kommer att dö om man möter något som kan skjuta någorlunda bra. Jag försöker inte säga att dom inte är bra eller inte gör skada, jag försöker bara säga att det finns ingen mening att ge mer minus för extra enheter när de så lätt ger ifrån sig sina poäng.

#14 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 875 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 09:40

Men jag spelade med 1 warsphinx på turneringen och måste säga att compen på den är för hårt. Den är inte värd -27. Hellre mer minus för fler och låt den första vara billig eller något sådant.

Problemet är väl när man kollar den i förhållande till andra monster som fyller samma typ av funktion(Hellcannon(-25), träman(-24)) som också ligger där i pris. Dock skulle jag gärna se att alla dessa sänks till ~20 i komp överlag då hydran fortfarande är minst tre gånger så bra som dem, men bara ~2.4 ggr dyrare i effektiv kompkostnad, men som det är nu borde nog sphinxen sänkas till iaf 25.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#15 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:09

Skillnaden är att spinxen har en one use only breath som mste köpas till för -7 i komp (med M6 utan march är det inte så stort hort som tellexempel en nurgel heralds breath -5 eller firebellyns som effektivt kostar -5) medans dem andra fallen du nämner kan tex tärmannens dra runt och rota och kasta en BS (inget jättehot men en extra förmåga) och hellcannons är jue främst en warmachine och i backup ett stompmonster. T8 låter ganska imponerande men är rättmenlöst hade det varit T9 kunde det jälpt mot kanoner men dem skjuter lika lätt hjäl en sphinx som en griffon i princip då den saknar movement återigen för att kunna ta sig mellan olika skydd. Sen tycker jag att man helt och hållet sk hålla isär Warphinx och Necrosphinxen då det ända dem igentligne delar är T8 dem fyller helt olika funktioner och med nuvarnade komp tar man bort den svagare av dem Necro sphinxen. Som jag käner det är det främst 3:e warsphinxen man måste strypa åt. Förutom kanoner och stenkastar är det poision som dem inte tål och det verkar bli mer och mer av den varan desto fler böcker som kommer.

En gunline med samma komp som en monsterlista ska inte på ett pålitligt sätt kunna räkna med att alla monster är döda innan dem hinner fram, dem kan ha tagit några wounds och någon död men som det är nu känner jag ofta att det är poäng man allt för lätt ger bort till 1/2 av dem armeer som spelas.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#16 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 875 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:18

Ja då är sfinxen rätt felkompad om den kompar -34 med breathen.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#17 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:25

Ja då är sfinxen rätt felkompad om den kompar -34 med breathen.

Fast det gör den ju inte. Den kompar 27 med breath.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#18 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:41

En gunline med samma komp som en monsterlista ska inte på ett pålitligt sätt kunna räkna med att alla monster är döda innan dem hinner fram, dem kan ha tagit några wounds och någon död men som det är nu känner jag ofta att det är poäng man allt för lätt ger bort till 1/2 av dem armeer som spelas.

Gun lines är väldigt bra mot monster men sämre mot annat, monster är dåliga mot gun lines men bättre mot annat, om en monsterlista och en gun line lista med samma komp skulle ha en jämn match skulle monster-listor mosa alldeles för bra i alla andra match ups.

Sedan är ju just TK:s monster lite extra dåliga mot gun lines (iaf gun lines med kanoner) iom att deras skydd (T8) inte hjälper mot kanoner och dom inte är så snabba. Att långsamma monster som är jättekänsliga mot kanoner inte hinner fram till motståndaren innan alla monster är döda tycker jag är helt okej. Bygger man väldigt enkelspåriga listor får man alltid både väldigt bra och väldigt dåliga match ups, så då ser jag inga problem med att shpinx-lista har svårt för kanoner.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#19 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:47

Beror väl på hur man vill ha det 3 kanoner med gamla empire var -37 i komp kontra 3 spinxar utan uppgraderingar -90 med breaths -111, jag vet jag vad jag tycker om dem skillnaderna i siffror även om sphinxarna ligger på dubbla poägen blir det fortfarand jäkligt skevt per poäng. och sen om man skulle ha den matchupen så tar amn glatt emot att det är oka att sphinxarna är döda runda 3 medans kanske en kanon har rökt pga misfire. :D :lol: :P tror inte det snarare :unsure: :blink: :glare:

Finns jue en anledning till att man lagt TK sist i målningskön hela tiden.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#20 Echunia

Echunia

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:48

Gun lines är väldigt bra mot monster men sämre mot annat, monster är dåliga mot gun lines men bättre mot annat, om en monsterlista och en gun line lista med samma komp skulle ha en jämn match skulle monster-listor mosa alldeles för bra i alla andra match ups.

Sedan är ju just TK:s monster lite extra dåliga mot gun lines (iaf gun lines med kanoner) iom att deras skydd (T8) inte hjälper mot kanoner och dom inte är så snabba. Att långsamma monster som är jättekänsliga mot kanoner inte hinner fram till motståndaren innan alla monster är döda tycker jag är helt okej. Bygger man väldigt enkelspåriga listor får man alltid både väldigt bra och väldigt dåliga match ups, så då ser jag inga problem med att shpinx-lista har svårt för kanoner.

Problemet är väll närmast att det inte finns någon anledning att ta 1 sphinx. Jag tycker inte 1 sphinx känns särskilt enkelspårigt.

Jag måste säga att jag spelade inte mot en enda kannon under Wettcon men sphinxen var fortfarande inte värd -27 i komp. Jag vet inte exakt vad den borde sänkas till i relation till allt annat, det jag vet är att när jag kolla på kompet som det är nu så kommer sphinxen aldrig platsa i en turneringslista.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar