Hoppa till innehåll

Foto

Orcs And Goblins

• Please log in to reply
203 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 21:57

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 02:45

Bra med goblin pluset borta. Däremot tycker jag level 4 gobbo magiker och level 2or ska lättas upp om man inte spelar orc shamaner.
I övrigt ser det allt vettigt ut :)
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#3 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 390 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 17:04

Fan vad mina listor hamnar lågt :D
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#4 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 390 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 02:48

Jag uh, tycker Goblins kompar... för lågt... utan goblinplusset?

Antingen klarar jag inte av att bygga snällare armélistor än 11-12 eller så jag bara blind till hur stark min armé är, kanske bara ser svagheterna! Dock saknar jag goblinplusset betydligt mer än vad jag trodde jag skulle göra- kanske för att andra ändringar kom samtidigt?

Vet inte ifall man borde återinföra det riktigt då argumenten emot det är lika giltiga som innan! Vad tycker Flogger, tro?
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#5 Monoceros

Monoceros

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 10:06

Jag spelar själv med en Night Goblin Warboss (och utan Standard of Discipline). Kör bara Night Goblins så långt det går - jättespindeln är för cool för att lämnas hemma, och så känns det som om ett par kirgsmaskiner är ett måste för att få något vettigt till avståndsattacker.

Det innebär att jag bara har Ld7 på generalen och Ld5 på det mesta av resten.

Tar man bort "All Goblin"-bonusen, så ser jag gärna ett plus för att ha Ld6- eller Ld7-general (eventuellt även Ld8?). Alternativt att man får plus om man har en Night Goblin-general (eventuellt Common Goblin-general).
Motiveringen att man skulle få bonus som Goblin-spelare var ju just att man hade låg Ld på generalen. Bonusen togs bort för att det fanns sätt att kringgå detta, men det lades inte till någon bonus för oss som faktiskt inte väljer att göra det. Eftersom jag spelar Night Goblins, så känns det ofluffigt att ta in en Common Goblin-general för att få högre Ld. Noterade detta i den gamla O&G-tråden, om än lite väl sent, och fick medhåll från det enda svaret som dök upp...

#6 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 11:08

Pluset togs bort för att:
A) Det finns massor med andra arméer som förtjänar liknande plus (bara skink, bara saurusar, monogud-demoner, bara forest spirits, inga forests spirits, bara orcs, osv osv). Det är ett väldigt stort jobb att införa dessa och se till att de inte kompar för bra.
Lägger man inte in det blir det inkonsekvent och orättvist gentemot andra arméer om bara just goblins skulle vara kvar.

B) Det finns helt okej sätt att komma runt den största nackdelen med goblins. Goblin general + goblin BSB med standard of dicipline = Ld 9, dvs på samma nivå som i princip alla andra OnG. Att man måste ha standard of dicipline på en lättdödad goblin hero anser vi inte vara något stort problem, man kan lösa det med att ha honom i andra flanken eller ännu hellre, ha honom i en liten bunker bakom massor med steadfast goblins så han helt slipper hamna i strid.

C) Bygger man inte listan runt denna nackdel, DVS tar en NG general, skippar disciplin flaggan och/eller tar massor med ITP-trupper så får man ju en klart svagare armé. Vi tyckte dock att detta går in under "medvetet göra dåliga val" (i stil med spela stubborn trupper utan BSB, spela magi-fas boostar förmemål men bara med en ensam lvl1 magiker, stupid-grejer tillsammans med Ld7 general osv), något som man oftast inte får någon kompbonus för, utan det förutsätts att man gör kompetenta val (ur "göra listan så bra som möjligt" synvinkel). Saker är i de flesta fallen kompade efter hur bra de är när de används på rätt sätt i rätt lista, använder man då saker i listor där de inte är så bra så kommer de kompa för dåligt. Detta är gjort för att spara plats och arbete, det skulle bli sjukt mycket jobb att skriva in flera kombo-minus på nästan alla trupper och mallen skulle nog öka rätt rejält i storlek.

Goblins fick förresten en liten kompensation, warbossarna, great shamans, rock lobbas och 2a spindeln blev alla lite billigare i komp.

Det är absolut inget fel med att spela fluffiga listor, men tyvärr så är det nog inget som kompmallen kan ta hänsyn. Vill man spela något tufft och fluffigt så får man nog acceptera att kompen lätt blir lite för dålig.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#7 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 11:45

Har en synpunkt på storlekar av billiga regementen fast med goblins i synnerhet. Kompmallen är ju i princip låst på 40mannablock om det inte handlar om elittrupper då det oftast handlar om 30man. Jag tycker att det ska finnas en realistisk möjlighet att kunna köra med större goblinblock utan att man behöver lägga all komp på det. Night goblins med spjut i horde är ju en ganska hård enhet om dom är riktigt många, säg 60+ men knappast att den är värd -30 eller ännu mer!! I senaste etc-mallen har ju maxstorleken tagits bort för o&g och jag ser egentligen inte varför man inte borde kunna öppna upp för att billiga hord-enheter borde kunna få vara större för marginalen mot elitenheter är för liten.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#8 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 11:52

Vi kan kolla på det. Jag kan hålla med om att goblins skulle kunna få vara över 40 man (typ 50 kanske).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#9 Monoceros

Monoceros

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 12:24

Pluset togs bort för att:
A) Det finns massor med andra arméer som förtjänar liknande plus (bara skink, bara saurusar, monogud-demoner, bara forest spirits, inga forests spirits, bara orcs, osv osv). Det är ett väldigt stort jobb att införa dessa och se till att de inte kompar för bra.
Lägger man inte in det blir det inkonsekvent och orättvist gentemot andra arméer om bara just goblins skulle vara kvar.

B) Det finns helt okej sätt att komma runt den största nackdelen med goblins. Goblin general + goblin BSB med standard of dicipline = Ld 9, dvs på samma nivå som i princip alla andra OnG. Att man måste ha standard of dicipline på en lättdödad goblin hero anser vi inte vara något stort problem, man kan lösa det med att ha honom i andra flanken eller ännu hellre, ha honom i en liten bunker bakom massor med steadfast goblins så han helt slipper hamna i strid.

C) Bygger man inte listan runt denna nackdel, DVS tar en NG general, skippar disciplin flaggan och/eller tar massor med ITP-trupper så får man ju en klart svagare armé. Vi tyckte dock att detta går in under "medvetet göra dåliga val" (i stil med spela stubborn trupper utan BSB, spela magi-fas boostar förmemål men bara med en ensam lvl1 magiker, stupid-grejer tillsammans med Ld7 general osv), något som man oftast inte får någon kompbonus för, utan det förutsätts att man gör kompetenta val (ur "göra listan så bra som möjligt" synvinkel). Saker är i de flesta fallen kompade efter hur bra de är när de används på rätt sätt i rätt lista, använder man då saker i listor där de inte är så bra så kommer de kompa för dåligt. Detta är gjort för att spara plats och arbete, det skulle bli sjukt mycket jobb att skriva in flera kombo-minus på nästan alla trupper och mallen skulle nog öka rätt rejält i storlek.

Goblins fick förresten en liten kompensation, warbossarna, great shamans, rock lobbas och 2a spindeln blev alla lite billigare i komp.

Det är absolut inget fel med att spela fluffiga listor, men tyvärr så är det nog inget som kompmallen kan ta hänsyn. Vill man spela något tufft och fluffigt så får man nog acceptera att kompen lätt blir lite för dålig.

A) Ingen av dessa listor drabbas av lågt Ld på samma sätt som Gobbos (undantaget om man då väljer att ha en Common Goblin Warboss och Standard of Discipline, men flaggan finns tillgänglig för alla ovanstående arméer). Skinks har väl inte jättehögt Ld, men de är å andra sidan Cold Blooded. Och som nämndes i den tidigare tråden: Gobbo-listor är en realitet. Folk spelar dem faktiskt.
(Jag har även en mono-gud demon-lista (Slaanesh), men tycker att den kompar lagom utan något extra plus.)
Ett lösning är ju att ge samtliga arméer plus om man har en general med Ld 6, 7 och kanske till och med 8 (och kanske med tillägget "endast utan Standard of Discipline")?

B) Skall man ha flaggan i en enhet bakom alla andra, så måste ju även generalen gå där bakom för att få bonusen. Det blir många poäng som bara skall stå och gömma sig, vilket andra arméer slipper. Och så blir det färre poäng över till andra karaktärer som kan backa upp Gobbo-enheterna i strid, så de får klara närstriderna "på egen hand".

C) Medhåll här. Det är förstås lite synd att få det ännu svårare med flufflistan.

#10 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 390 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 13:03

Fjugin:

A ) Ja, jag håller med och det var en av de främsta anledningar till varför jag tyckte goblinplusset skulle bort. Egentligen är det inte det specifika plusset jag vill åt heller, utan snarare kanske ändringar på andra ställen i mallen på saker jag inte riktigt tycker stämmer.

B ) Jag håller inte med riktigt. Att ha standard of discipline på en lättdödad Goblin hero i en enhet med animosity gör en ganska stor skillnad kan jag säga! Det är inte som alla andra lags bunkrar som står still och gör vad man vill, utan här är en enhet som 1. Chargar in i saker den absolut inte vill charga in i, eller 2. Står still när det inte finns något att charga och på så sätt stannar upp hela armén eftersom stora delar kräver konstant LD bubbla.

Enda sättet att ha honom i andra ranken är att antingen köra common goblins med skulkers och 2+ karaktärer till, vilket är en rätt dyr investering för att hålla honom i bakre ranken. Visst kan man göra det, men det är inte direkt optimalt.

C ) Ja, tyvärr är det väl så :P Man kan inte ta alla flufflistor i tanken när man gör kompen. Dock tycker jag inte den lista jag gör är överdrivet fluffig, och det finns saker jag vill ändra på i mallen (endast små ändringar) på saker som felkompas lite.

När listor bara innehåller en Warboss i princip gör det inte så stor skillnad, och jag tycker inte Goblin Great Shamans tillför särskilt mycket ärligt talat :P Rock Lobbas är inte lika viktiga som Doom Divers (och de fick en rättvis kompökning), och att ta en andra Arachnarok är minst sagt superfluffigt eftersom du isåfall måste ge upp alla bra Warmachines, Manglers och Pumps. -27 är fortfarande för högt för vad du offrar.

Är inte mycket jag vill se ändrat egentligen, men något i stil med:

- Lite billigare Goblin BSB (+1)
- Lite billigare Pump Wagons (Inget minus för spiky rollas?)
- Lite billigare lv1-2 goblin shamaner (Goblin lore inte särskilt kraftfull överlag. Inte dålig, men...).

Annars är det nog inget annat :)
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#11 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 13:44

Goblinloren är dålig och det var en av anledningarna imo varför goblinplusset kunde vara kvar. Loren har några fåtal bra spells (främst itchy nuiscanse ) och resten är bra i rätt situation och det är således väldigt lätt för motståndaren att dispela rätt spell.

Themade arméer förgyller turneringar tycker jag och det ska finnas morötter för detta och i synnerhet för goblins då, som folk påtalat, faktiskt förekommer ganska ofta.

Jag tyckte det var lite onödigt att ta bort plusset då det knappast gjorde någon skada. Den dagen då en goblinlista vann en stor turnering, ja då kunde det börja diskuteras. Angående argumentet om att det var orättvist mot andra themade arméer som får offra mycket för att följa temat köper jag inte riktigt då behovet inte riktigt finns eller löser sig själv (en mono-khorne WoC lär väl knappast ha några problem med kompen)

#12 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 390 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 14:13

Också en bra poäng, i och för sig :P
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#13 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 14:23

Fjugin tar upp alla viktiga punkter och formulerar dem riktigt bra.

Kompen kan inte ta hänsyn till allt, och om ni vill spela så temade listor, varför är det så sjukt viktigt att få så mycket bättre komp?
Är tanken att listorna är byggda för att slåss om absoluta toppen på turneringar?
om inte....varför är 5 i kompskillnad så viktigt?

Sen är goblinloren dålig....men inte NG shamaner.
Anledningen är väldigt enkelt, kastar du en spell med 1 tärning med en lvl2'a (signature,1,2,3 och 4 är alla 8 eller lägre).
du får igenom dem på 6+ med tärningarna
med en tärning är det 24/36 att den går igenom = 66%
samtidigt är det 33% chans att du får igenom attributen.

Det är alltså 22% chans att du får igenom din spell och tar en av fiendens dispel.
Det tvingar din fiende att dispella dina goblin spells, det är ju hela poängen med golbin lore.

Väljer man sedan att spela utan en orc magiker, ja då är det faktiskt ditt egna beslut.

Alternativt spela med vanliga goblinshamaner och lyft upp din komp så du inte behöver ta det extra minuset som är inbakat i NG-shamanerna.

Ska man ta in separata minus överallt växer det något enormt, ta t.ex. 2 Lvl 2 DE magiker med Lore och fire + lore of metal, tycker du de ska kompa -30 ?
såklart inte, men man kan inte gå ner och detaljtstyra överallt vilket gör att man får leva med det om man väljer att spela med denna kombination.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#14 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 15:57

Men goblinplusset var ju en bra lösning för att inte detaljstyra :P Genom plusset får man kompensation för att man väljer en lore som har svårt att klara sig själv, att man får en general med dåligt ledarskap och en bsb av papper. Enkel och bra lösning för att delvis kompensera en samling med svagheter som man får dras med.

#15 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 18 februari 2012 - 16:11

Men då hamnar man snabbt i samma situation med så många andra armé-listor man ska försöka ta hänsyn till, och varför ska man förbi se alla andra men inte goblins?
Det är där ett stort problem hamnar.

BSB av papper håller jag inte med om, han har fortfarande T4 :P.
Sedan är det inte så många svagheter om man väljer att spela med vanlig goblin warboss samt en warboss med wizarding hat (som de facto bara kostar 20pts mer än andras lvl 2 magiker)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#16 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 390 Inlägg:

Postad 19 februari 2012 - 13:46

Tja, kanske kan man förbise det eftersom jag inte sett några andra temade listor förutom Goblins :P Goblin Warboss med Wizarding Hat är kul men inte särskilt optimalt direkt. Stupidity och random lore. Jag har det för att det är kul och för att det hjälper shamanerna lite, men blir knappast överväldigande magifaser i vilket fall som helst och lägger till ytterligare ett random moment i armén som kräver LD för att funka.

Känner att jag backat rätt mycket om goblinplusset :( Armélistorna kompar 11 när de är typ 13, och är fortfarande rätt så svaga. För sent att återinföra, eller inte anledning nog? Kommer inte sluta spela Goblins direkt, men alla matcher i kompat klimat är tunga :P
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#17 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 februari 2012 - 00:46

jag anser att väljer man spela med mindre optimala val får man skylla sig själv. Jag kan naturligtvis tema min armé kring mongoler och bara ha med massa marauderhorsemen som kastar spjut. Vill man spela med ett tema så är det ju skitsamma vad kompen visar, eftersom det är temat som är avgörande.

#18 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 20 februari 2012 - 07:50

jag anser att väljer man spela med mindre optimala val får man skylla sig själv. Jag kan naturligtvis tema min armé kring mongoler och bara ha med massa marauderhorsemen som kastar spjut. Vill man spela med ett tema så är det ju skitsamma vad kompen visar, eftersom det är temat som är avgörande.

Du har rätt tänk, men det är dark riders du ska utnyttja för mongolerna, 90 st närmare bestämt.
Sen använder du marauder-modellerna ger dem bågar. Sedan målar du 1/3, sen kommer kompmallen och din arme hamnar på hyllan.
Varför låter det så bekant...?;)

//K

#19 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 20 februari 2012 - 08:56

Du har rätt tänk, men det är dark riders du ska utnyttja för mongolerna, 90 st närmare bestämt.
Sen använder du marauder-modellerna ger dem bågar. Sedan målar du 1/3, sen kommer kompmallen och din arme hamnar på hyllan.
Varför låter det så bekant...? ;)

//K

Spela dom som marauder horsemens då ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#20 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 20 februari 2012 - 10:21

Varför låter det så bekant...? ;)

//K

Spela dom som marauder horsemens då ;)

Det går typ inte ;)
Men de e lite ot
//K

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar