Hoppa till innehåll

Foto

High Elf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
148 replies to this topic

#41 olle

olle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 16:57

Om man vill straffa dubbla banishments är det väl bara att sätta ett kompminus på en lore of lightmagiker med seerstaff som valt banishment som en av sina spells? Det känns ju dumt att straffa en lore of light magiker med seerstaff som valt till exempel bironas timewarp och pha's protection. Då man ändå skriver spellsen i armélistan kan man lätt straffa just banishment.

Var alla de högplacerade högalvslistorna coven of light-listor?

#42 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 17:37

Om man vill straffa dubbla banishments är det väl bara att sätta ett kompminus på en lore of lightmagiker med seerstaff som valt banishment som en av sina spells? Det känns ju dummt att straffa en lore of light magiker med seerstaff som valt till exempel bironas timewarp och pha's protection. Då man ändå skriver spellsen i armélistan kan man lätt straffa just banishment.

Var alla de högplacerade högalvslistorna coven of light-listor?

Jo, det är ett jättebra sätt att straffa coven of light, och ett sådant mer nyanserat minus på seerstaff kommer förmodligen nu till nästa uppdatering.

Nejdå, det som är gemensamt för de flesta högplacerande high elf listorna är en stark magifas i form av banner of sorcery och level 4 + någon/några låglevel wizards. I övrigt var listorna rätt olika på GoW.

Banner of world dragon borde även ge kombominus med banner of sorcery

Kan du utveckla, vad gör att denna kombo förtjänar extra straff?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#43 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 17:54

Att kunna stå och panga på hur mkt magi som helst samtidigt som man är immun mot motståndaren är galet bra, och extremt irriterande att möta.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#44 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 20:11

Kan man inte öka minuset på att ta Botwd i kombo med stora enheter? Eller tar folk den till små bunkrar också?

#45 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 21:09

Visst HE kom 2,5,7,8 på GoW men även 39,43,55,59 så man ska väl inte dra för stora växlar av det. Tycker alltid det verkar vara olika arméer i toppen. Beastmen har ju varit sjukt bra på komp senaste tiden men nu var det konstigt nog ingen som spelade dem. VC tycker jag är de som känns klart hårdast just nu.

Det hårdaste med HE just nu är ju helt klart magifasen som tidigare nämnts och jag tycker också att det ska vara ett extra straff för fler lightmagiker. Annars tycker jag faktiskt magin redan är väldigt hårt kompad. På GoW körde jag med archmage, level 4 life, wand, robe, talisman, mage level 1 metal med crystal samt banner of sorcery. Min magifas var förstås väldigt hård och det är svårt att få igenom magi mot listan. Men sammantaget kompade min magi -79 vilket är en hel del. Andra saker som gör HE bra, tex örnar kompar också hårt. 4 st för -37

Jag tycker att HE ligger ganska bra överlag annars. Kan tycka att spannet 13-17 specialinfanteri är lite hårt kompat. Helst vill man spela med flera 14-block SM och WL men det känns väldigt ovärt just nu. Annars är det mest smågrejer. Fattar exempelvis inte varför reaver bow ska kompa -3 vilket är samma som lifetaker vilket i alla fall jag tycker är ett föremål som är sjukt mycket bättre. Reaver bow är bra när din noble har den men då kan du inte ha armor of caledor vilket man behöver på sin ömtåliga BSB.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#46 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 21:25

De finns fler armér som boostar sina PD, men som inte alls glänser på sammavis.

Men de som gör HE så sjuka är combon, lvl 4 med andra socerer lvl 3 eller 2 som väljer spell. Eftersom HE kan alla lores + sin egen så går de göra så sjuka combinationer så de är löjligt.

Sen går den combon spela snällare, de är vissa combinationer bara, i mitt tycke.

#47 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 21:46

Tycker inte man behöver ändra så mycket med HE. Kan ge mer minus för många light magiker samt att lothern sea guards ska kompa hårdare eller spearmen bättre. För nu kommer lothern sea guards samma eller bättre än spearmen vilket är fel.

Man kan ge bra inf 13-17 lite bättre komp om man vill men det jag vill ska ge bättre komp på alla steg är phonix guard för jag gillar modellerna men just nu tycker jag de kompar får hårt.
David "Dangerous" D

#48 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 02:29

Jag har en fråga, varför får prinsen -3 för att ha dragon armor om han rider på en drake? Jag förstår inte riktigt varför, men det finns säkert en bra förklaring =)

#49 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 05:33

Jag har en fråga, varför får prinsen -3 för att ha dragon armor om han rider på en drake? Jag förstår inte riktigt varför, men det finns säkert en bra förklaring =)

För att draken får 2+ Ward Save mot flaiming om han tar den.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#50 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 21:15

Jaha, viste inte om att draken fick wardsaven från dragon armor. Trodde bara det var på prinsen. Är det samma sak om man skulle köra Dragon Helm?

#51 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 22:20

Jaha, viste inte om att draken fick wardsaven från dragon armor. Trodde bara det var på prinsen. Är det samma sak om man skulle köra Dragon Helm?

Nej. Det är en special-regel på dragon armour.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#52 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 23 september 2012 - 01:37

Nej. Det är en special-regel på dragon armour.

Aha ok, tack då vet jag =)

#53 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 189 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 19:22

Har nu kört HE på QFA och anser att de är en del för snällt kompade. Lions är hårt kompade, men Swordmasters slipper igenom. Både jag och Dennis spelade med stora SM-block samt lite skyddsmagi, vilket fungerade över förväntan för båda. Ge dom lite hårdare komp?

I övrigt är det magifasen som är läskig att möte mot HE. Banner of Sorcery är fortfarande sjukt värd att ha på kompen och skulle kunna hoppa upp till -30 för att se lite alternativ. Alla har den fortfarande.

Kommer antagligen mer senare när jag har fundrat lite mer
"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#54 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 20:00

Jag håller inte med så mycket av vad Maelstorm skriver av olika anledningar.

Jag skulle aldrig lira med banner of sorcery längre för det finns så mycket bättre alternativ. Jewel of dusk ger ju bara en tärning men den kompar betydlig mindre samt att den inte är random.

Jag skulle bli jätteglad om jag mötte någon som lirade med swordmaster men det kan ju bero på att jag har med skytte i alla min listor. Man kanske kan höja kompen för riktigt stora block om man vill men verkligen inte för de mindre.

Sedan borde archmage gå upp ett extra steg. Den får ju ett extra på att dispella vilket jag tycker förtjänar ett extra minus.
David "Dangerous" D

#55 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 00:29

Jag håller helt med Oscar (Maelstorm) i det han säger.

Grejen med banner of sorcery är egentligen tre saker:
1. Lite samma grej som Dark Elves power of darkness - i vissa lägen gör den inte så mycket, men i rätt läge så blir magifasen heeelt brutal!
2. Det är INTE en arcane item. HE har som bekant ingen brist på bra arcane items, så att man kan trycka in bannern som inte kostar en arcane slot är rätt fint.
3. Trots höjningen tar alla den fortfarande - and rightfully so!

I övrigt anser jag att HE core behöver gå upp lite i komp. Inte för att det är bra (för det är det inte) utan för att i nuläget är det för lätt att gömma undan komp där och grisa till resten.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#56 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 01:32

Jag håller med om att den är lite som power of darkness men den kompar ju lite mer också.
Att det inte är ett arcane item är såklart en fördel.
Nu tog alla den på QFA och det skulle jag nog också gjort men jag tvivlar på att alla tar den på en komp 10 turnering.

Även om alla skulle ta den i fortsättningen så betyder inte det att den kompar fel. Det finns många saker som alla tar och det kan betyda att de kompar rätt.

När man vill höja en armés komp så tycker jag man ska höja de dåliga sakerna men om man vill sänka den så är det nog bättre att gå på det som är bra och inte på det som är dåligt.
David "Dangerous" D

#57 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 08:05

I övrigt anser jag att HE core behöver gå upp lite i komp. Inte för att det är bra (för det är det inte) utan för att i nuläget är det för lätt att gömma undan komp där och grisa till resten.

Även om det går, är det någon som skulle få för sig att göra det? Det sista man vill när man bygger en HE-lista är ju att spendera mer än de 625 pts man måste på core. Så att höja minusen på core bara för att man kan ta mer tycker jag inte låter så bra. Hellre ett eskalerande minus då om man försöker trycka in för mycket där.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#58 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 09:02

Jag tror inte HE klarar sig utan sin magi så man får nog vara lite försiktig hur den stryps.

Sen om den kompar rätt eller fel just nu kan jag inte svara på, men banner of socery, lvl 4 och en kompad lore är närmare -60.

Jag tror att Banner of socery sänkningen kanske gör att vi kommer se andra magi lores som kompar snällare i från de som väljer att ha med en banner.

Man kanske kan straffa banner of socery mer beroende på magi lore som väljs?

Själv vill jag kunna ta med något som kan slåss i min lista och då utgår banner of socery för kompen sjunker snabbt.

Nu är jag på komp 10-17 och tänker.

#59 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 10:58

Även om det går, är det någon som skulle få för sig att göra det? Det sista man vill när man bygger en HE-lista är ju att spendera mer än de 625 pts man måste på core. Så att höja minusen på core bara för att man kan ta mer tycker jag inte låter så bra. Hellre ett eskalerande minus då om man försöker trycka in för mycket där.

Jag menar inte att man bara ska spela med massa coreenheter. Men saken är att dom kostar för lite nu. Det är ett av problemen till att det går att få in så mycket godis - inte nödvändigtvis att godiset i sig kompar fel.
Kollar man på t.ex. White Lions och banner of Sorcery, så kompar dom rätt hårt redan nu. Men eftersom att coren är tokbillig i komp så har man utrymme för att kunna ta den smällen - det är det som jag menar är problemet.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#60 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 11:40

Jag menar inte att man bara ska spela med massa coreenheter. Men saken är att dom kostar för lite nu. Det är ett av problemen till att det går att få in så mycket godis - inte nödvändigtvis att godiset i sig kompar fel.
Kollar man på t.ex. White Lions och banner of Sorcery, så kompar dom rätt hårt redan nu. Men eftersom att coren är tokbillig i komp så har man utrymme för att kunna ta den smällen - det är det som jag menar är problemet.

Vill du sänka hela arméns totala komp så håller jag med om att du lätt kan straffa alla core val för att minska platsen i godispåsen.

Men nu har alla komp 6 i huvet och vilken armé får inte in massa hårda saker då?

Tittar man på Dennis lista så har han byggt den jävligt smart genom att ta High magic på båda sina magiker har han sparat otroligt mycket komp straff i sin lista på flera items och karaktärer.

Hade han valt en annan lore på 4an eller nån mer populär lore på sin 2a med staven kunde hans kompsteg sjukt drastiskt till och med under 6.

Den största skillknaden blir runt 10-17

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar