Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts Komp

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
97 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 10:04

Första utkast till komp på nya vampire counts.

Vampire Counts

Generic

Flying Characters
2nd character with flying -5
Each character with flying after the 2nd -10

Ethereal Units*
2nd unit -3
Each ethereal unit after the 2nd -15

Magic items
Black Periapt -9
Charmed Shield -3 (only if mounted on flying mount or combined with Flying Horror)
Dispel Scroll -7
Earthing Rod -3
Fozzrik's Folding Fortress -100
Power Stone -4
Power Scroll -4
Staff of Damnation -2
Rod of Flaming Death -6

Banners
Banner of Barrows -5

Vampiric powers
Master of Black Arts -7
Quickblood -3

Lords
Vlad von Carstein -33

Count Mannfred -65
Hellsteed -4

Heinreich Kemmler -35
Note that Heinreich Kemmler counts as a flying and ethereal character

Vampire Lord -15
Level 2 wizard -4
Level 3 wizard -10
Level 4 wizard -18
Hellsteed -4
Zombie Dragon -10
Coven Throne -12
Flying Horror -2
Red Fury -10 (-18 if combined with Quickblood) (additional -5 if combined with a magic weapon)

Master Necromancer -21
Level 4 wizard -8
Master of the Dead -2

Strigoi Ghoul King -15
Terrorgheist -15
Flying Horror -2
Red Fury -18 (additional -5 if combined with a magic weapon)

Heroes
Mannfred the Acolyte -10

Krell, Lord of the Undeath -8

Konrad von Carstein -10

Isabella von Carstein -4

Necromancer -5
Level 2 wizard -3 (only if another wizard present)
Lore of Death -3

Vampire -6
Level 2 wizard -3 (only if another wizard present)
Lore of Death -3
Battle standard bearer -5
Hellsteed -3
Coven Throne -12
Red Fury -7 (additional -3 if combined with a magic weapon)

Wight King -4
Battle standard bearer -7

Tomb Banshee -9

Cairn Wraith -6

Core
Zombies
20-22 -4
23-26 -4
27-31 -5
32-36 -6
37-43 -8
44+ -11
Each Zombie after 50 -1
Each unit after the 2nd -5

Skeleton Warriors
10-12 +0
13-17 +0
18-22 -1
23-26 -2
27-31 -3
32-36 -4
37+ -5
Each Skeleton Warrior after 40 -1
Each Skeleton Warrior after 50 additional -2

Crypt Ghouls
10-12 -2
13-17 -5
18-22 -8
23-26 -11
27-31 -14
32+ -18
Each Ghoul after 35 -1
Each Ghoul after 45 additional -4

Dire Wolves
1st unit -2
2nd unit -4
Each unit after the 2nd -7

Special
Corpse Cart -4

Grave Guards
10-12 -1/-3*
13-17 -4/-8*
18-22 -8/-14*
23-26 -13/-20*
27+ -18/-27*
Each Grave Guard after 30 -1/-2*
Each Grave Guard after 40 additional -9/-8*
*If armed with great weapons

Black Knights
5-6 -8
7-8 -15
9+ -20
Each Black Knight after 10 -3
Each Black Knight after 15 additional -7
Each non-Necromancer character mounted on Nightmare, Skeletal
Steed or Hellsteed -2 (-6 if more than 10 models in the unit, including
non-Necromancer characters mounted on Nightmares, Skeletal Steeds
or Hellsteeds) (only use this penalty for the largest unit)

Crypt Horrors
3 -6
4-5 -13
6-7 -21
8-9 -30
10+ -40
Each Crypt Horrors after 10 -8
Each Crypt Horrors after 15 additional -7

Fell Bats
1st unit -5
2nd unit -9
3rd unit -12

Bat Swarms -1

Spirit Hosts
1 -5
2-3 -8
4-6 -16
7-10 -28

Hexwraiths
5-6 -20
7-8 -30
9-10 -40
2nd unit -7

Vargheist
3 -8
4-5 -13
6-7 -21
8-9 -28
10+ -37
Each Vargheist after 10 -8
Each Vargheist after 15 additional -7

Rare
Varghulf -10

Blood Knights
4 -5
5-6 -8
7-8 -15
9+ -20

Cairn Wraiths
3-4 -15
5-6 -25
7-8 -35
9-10 -45
2nd unit -5

Black Coach -15

Terrorgheist -20

Mortis Engine
1st Mortis Engine -20
2nd Mortis Engine -30

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 10:49

Är det meningen att karaktärer som är ethereal ska räknas in i det eskalerande minuset för ethereal units (Enligt logiken att en karaktär räknas som en enhet om en modell)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#3 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 10:51

Är det meningen att karaktärer som är ethereal ska räknas in i det eskalerande minuset för ethereal units (Enligt logiken att en karaktär räknas som en enhet om en modell)

Ja det är meningen, en ändring får hur det var tidigare.
Blev för billigt med 2x single spirit hosts + 1x wraithhjälte annars, för 3 väldigt bra etheral diverts.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#4 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 10:54

Härligt att se ett första utkast!
Verkar som Quickblood + Red Fury är den nya lilla svarta? :D
Då jag inte läst boken än tänker jag inte kommentera så mycket om vad som har rimliga poäng.

Men några saker:
Under generic minus så har etheral units en *, men en förklaring till den saknas
Det finns nämligen ingen restriktion på etheral characters, är det medvetet?

Känns lite som när man tittar på coresektionen att spela med:
30 skelett
5 eller 10 vargar
5 eller 10 vargar
för -9 i komp totalt som ett rätt givet "nu ska vi fylla ut core" och sen smaska på med brutalt med godis :)
Nu kanske det suger såpass mycket att det inte är värt det, kändes bara extremt billigt att ta sig undan med -10 på nästan hela sin coresektion.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#5 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 11:33

Coresektionen består ju också i ditt fall av skeletons. I en lite för liten enhet. Jag vet inte vad goblins kommer undan med, men det är där nånstans som skeletons ligger på skalan över användbara enheter utan support... Also, 30 skeletons = 180pts, 20 vargar = 160 pts. Saknas 260 pts för att fylla core.

minuset för red fury (-18) ser väldigt stort ut på ghoul king jämfört med vanlig lord (-10), vanlig lord får -18 med quickblood men strigoin har inte asf. Strigoi känns som ett klart svagare val överhuvudtaget, så kanske ta det lite lugnt med minusen på honom.

Hexwraithminuset ser ganska stort ut, men jag antar att det är baserat på att man ska kunna gå in i en enhet, reforma, gå tillbaka och reforma igen. Utan den möjligheten är de mycket svårare att använda och förtjänar inte så höga minus.

Minusen på Bat Swarms, Fell Bats och Dire wolves är väldigt spridda, det är ändå tre enheter som gör mer eller mindre samma grej. Bat swarms är ju väldigt charmiga, men de är ändå 10-wound diverters med flying, jämfört med 4-wound fell bats och då kostar fell bats 5, 9 eller 12 gånger mer i komp...

Jag tycker generellt att caster-minusen ser lite snälla ut och att fighting-minusen är lite hårda. -5 extra för red fury med magiskt vapen, oavsett vilket, känns lite udda. Det gör också att Red Fury + ASF från svärd ger -15 medan Red Fury + asf från quickblood ger -18. Skulle gärna se lite mindre och mer nyanserade fighterminus.

Lord mannfred kostade typ -120 i förra editionen men har nu sänkts till -65, blev han verkligen så mycket sämre? Ett klart alternativ i tävlingslistor för den ringa kostnaden jämfört med vad en vanlig lord lvl4 kostar, tycker jag iaf.

Resten behöver jag göra lite listor för att se hur det blir. Återkommer när jag inte "jobbar" :P

#6 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 12:02

Två snabba inna jag går ut och handlar mat :)

etheral characters är units och räknas till minuset, * kan man ignorera.

En ghoulking har infinite hatred vilket är jämnbra med ASF, därav ger red fury samma minus på honom som på en ASF-lord.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#7 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 13:56

Jag kan ha missat nått men batswarms ger ASL till en enhet eller är det till modeller? Om det är för en helt enhet så skall man ge dem galet med minus då man kan gå in och support charga med dem och se till att vad det än är mer i samma strid får slå först. med ett 10" svävar move i grund är dom ganska snabba också! -6 för 2st baser i grund och sen bör det bli mer per bas man köper extra.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#8 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 13:59

De är fortfarande bats med s2 t2 som kan ta upp till 10 wounds och asl är inte all that, det är typ bra om du har enheter med ghouls och inte har corpsecarts. De ger ASL till enheter. :)

#9 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:03

minuset för red fury (-18) ser väldigt stort ut på ghoul king jämfört med vanlig lord (-10), vanlig lord får -18 med quickblood men strigoin har inte asf. Strigoi känns som ett klart svagare val överhuvudtaget, så kanske ta det lite lugnt med minusen på honom.

Han har Infinte Hatred och Poision i grund vilket är rätt bra. Han är också billigare än en vanlig vampyr och matchar en lvl4a necro bra.

Hexwraithminuset ser ganska stort ut, men jag antar att det är baserat på att man ska kunna gå in i en enhet, reforma, gå tillbaka och reforma igen. Utan den möjligheten är de mycket svårare att använda och förtjänar inte så höga minus.

Dom är väldigt snabba wraiths vilket är bra. Deras rida igenom förmåga hjälper så klart till att ge dom det höga straffet, men i grund är det ju för att dom är M8 swift stride spöken.

Minusen på Bat Swarms, Fell Bats och Dire wolves är väldigt spridda, det är ändå tre enheter som gör mer eller mindre samma grej. Bat swarms är ju väldigt charmiga, men de är ändå 10-wound diverters med flying, jämfört med 4-wound fell bats och då kostar fell bats 5, 9 eller 12 gånger mer i komp...

Fast en fellbat diverter kostar 32p, batswarms kostar minimu 70p vilket är en väldigt stor skillnad. Att inte få marcha är ganska kasst för en diverter också.

Jag tycker generellt att caster-minusen ser lite snälla ut och att fighting-minusen är lite hårda. -5 extra för red fury med magiskt vapen, oavsett vilket, känns lite udda. Det gör också att Red Fury + ASF från svärd ger -15 medan Red Fury + asf från quickblood ger -18. Skulle gärna se lite mindre och mer nyanserade fighterminus.

Red Fury ASF lords är sjukt bra, om något tror jag att dom ska ha mer minus. ASF svärdet är sämre än quickblood eftersom man då inte kan ha lans/AHW eller liknande. -5 för magiskt vapen är så klart lite hårt om man tar ett biting blade, men vem tusan gör en Redfury lord för att sedan köpa ett dåligt vapen på honom?

Lord mannfred kostade typ -120 i förra editionen men har nu sänkts till -65, blev han verkligen så mycket sämre? Ett klart alternativ i tävlingslistor för den ringa kostnaden jämfört med vad en vanlig lord lvl4 kostar, tycker jag iaf.

Han blev väldigt mycket sämre iom sämre lore, sämre MotBA och att han inte längre får köpa 2*arcane items. -65 kanske är lite snällt, men han ska verkligen inte ha -120 längre.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#10 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:06

Jag kan ha missat nått men batswarms ger ASL till en enhet eller är det till modeller? Om det är för en helt enhet så skall man ge dem galet med minus då man kan gå in och support charga med dem och se till att vad det än är mer i samma strid får slå först. med ett 10" svävar move i grund är dom ganska snabba också! -6 för 2st baser i grund och sen bör det bli mer per bas man köper extra.

Dom ger ASL till en hel enhet, men dom är å andra sidan väldigt lätta att döda för motståndaren. Kanske att dom ska ha -1 per modell, men jag tror inte att dom ska ha mer än så då ASL inte är så himla märkvärdigt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#11 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:12

Dom ger ASL till en hel enhet, men dom är å andra sidan väldigt lätta att döda för motståndaren. Kanske att dom ska ha -1 per modell, men jag tror inte att dom ska ha mer än så då ASL inte är så himla märkvärdigt.

Tror iaf att -2 per modell är på sin plats -1 per modell är 35 points/komp vilket är helt sjukt bra! så som det är nu är odiskuterbart fel.

hexwraiths ligger nog i hårdast laget. De äär itne wraiths med bättre move då de saknar 3 attacker och två wounds..

Isabella tror jag ligger för snällt. dyrare än en vanlig vampyr och ahr ändå beguile+chalice+ asf med vlad för abra 70 points. O så är hon 2 komp billigare än en vanlig vampyr i grund? -7 på henne borde vara på sin plats tycker jag.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#12 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:17

Vad du än har som är en CC enhet lär ju kicka in nog med wounds för att vinna mot nått med ASL. Gör man då även en support charge där Bats är 1 bas breda så trixar man lätt till det så att 1 modell kan slå på den.

Det finns så många latjo kombinationer med de nya MI trupperna, shadowmagic, Corps carts, GW grave guard, hordGhouls och övriga enheter i VC listan som slår hårt med har få modeller/wounds som alla tjänar ofantligt mycket på att slå först. Det är väldigt värt att inte behöva förlita sig på magi för att göra detta...

#13 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:33

Vad du än har som är en CC enhet lär ju kicka in nog med wounds för att vinna mot nått med ASL.

Vad spelar du med för VC och gör du det bara mot enheter på 5 modeller ? Vampyrerna är det som gör skada i nästan alla enheter och de slår ändå först. GG med GW slår samtidigt så de blir inte heller bättre av ASL. Vargheists har i4 och slår först rätt ofta ändå. Låter som att du inte spelat med dem, men det är såklart annorlunda beroende på vad man möter.

#14 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:36

Tror iaf att -2 per modell är på sin plats -1 per modell är 35 points/komp vilket är helt sjukt bra! så som det är nu är odiskuterbart fel.

hexwraiths ligger nog i hårdast laget. De äär itne wraiths med bättre move då de saknar 3 attacker och två wounds..

Isabella tror jag ligger för snällt. dyrare än en vanlig vampyr och ahr ändå beguile+chalice+ asf med vlad för abra 70 points. O så är hon 2 komp billigare än en vanlig vampyr i grund? -7 på henne borde vara på sin plats tycker jag.

Detta otyg komp/poäng igen...men vill folk ha mer minus på dom, så visst, inte mej emot.

Hexwraiths får 5 killar för 150p istället för 3 wraiths för samma poäng. Så sure, dom har lite färre wound per spenderade poäng, men ganska marginellt. Dom har också 5str5 attacker som är flaming och ignorerar AS och 5str3 attacker från hästarna istället för 9str5 attacker som inte ignorerar AS från vanliga wraiths. Så mot vissa saker slåss dom sämre än wraiths och mot vissa saker bättre, så nog tycker jag det är jämförbart. Dock är ju så klart en wraith bättre än en hexwratih, men det är inte direkt relevant.

Isabella är ju skitkass. Ingen save och dåliga förmågor. Visst är ASF bra om hon står med vlad, men det blir en jäkligt dyr enhet till fots där hon är väldigt lätt att döda. Så jag kan verkligen inte hålla med dej på den punkten.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#15 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:36

Han har Infinte Hatred och Poision i grund vilket är rätt bra. Han är också billigare än en vanlig vampyr och matchar en lvl4a necro bra.

Han är ju dyrare ?

Han blev väldigt mycket sämre iom sämre lore, sämre MotBA och att han inte längre får köpa 2*arcane items. -65 kanske är lite snällt, men han ska verkligen inte ha -120 längre.

Hmmm, jag får testa nya Mannfred då :D

#16 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:38

Han är ju dyrare ?

Han är ju billigare än en lord med ASF och 5+reg ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#17 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:42

5+ reg är ju rätt värdelöst då han inte får 2+ rerollable save :P

#18 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 14:43

Detta otyg komp/poäng igen...men vill folk ha mer minus på dom, så visst, inte mej emot.

Med -1 på bat swarms betyder det ändå att du kan t.ex. köpa 2 enheter om 3 swarms som kostar 200pts för -2 i komp. (om jag uppfattat poängen rätt)
Visst är de inte så fantastiska, men de kan hjälpa dina enheter och framför allt är de väldigt bra på att ta ut diverters/små enheter som vill runt dig (eftersom de alltid slår först, och är fienden bara 5-6 modeller är detta viktigt).
Men allra viktigast är väl att de har en 10" fly move så du lär ju kunna point denya med dem rätt lätt, och vips så har du frigjort massor av komp till dina stenhårda enheter istället.

Dessutom är de bra på att tvinga fienden att ta charge reaction hold, eftersom de har en charge range på 22" är de utmärkta att hänga kvar med i dina linjer så om fienden väljer flee skickar du honom av brädet.

Säger inte att enheten är bra, men för så extremt billig komp så känns det som man lätt släpper lös annat.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#19 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 16:08

Vad du än har som är en CC enhet lär ju kicka in nog med wounds för att vinna mot nått med ASL.

Vad spelar du med för VC och gör du det bara mot enheter på 5 modeller ? Vampyrerna är det som gör skada i nästan alla enheter och de slår ändå först. GG med GW slår samtidigt så de blir inte heller bättre av ASL. Vargheists har i4 och slår först rätt ofta ändå. Låter som att du inte spelat med dem, men det är såklart annorlunda beroende på vad man möter.

Vad är det som är farligt mot VC? Saker med mycket attacker och s4+. Vad har dessa gemensamt över lag? De kommer i mindre enheter med bra In. 12 Chaos warriors är inte lika heta när de slår samtidigt mot GG med GW eller när de får slå efter 4st Vargheist. Men du kanske tycker att det inte spelar nån roll att man får slå före dem?

Det känns som du missat hälften av allt det kommit i den nya bok annat än att förlita sig på vampyrer och horder med basic inf för CR. Man behöver inte bry sig om crumble lika mycket med nya boken då det både finns vampyrer, monster och enheter som kan vinna strider. Inte bara vampyrerna, även om de är bra de med.

#20 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 17:43

12 Chaos Warriors är nog bara en förekommande enhet i ditt lokala meta... Det räcker som bevis på att vi pratar om helt olika spel. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar