Hoppa till innehåll

Foto

Lizardmen 8Th

• Please log in to reply
201 replies to this topic

#41 donaldtroll

donaldtroll

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 01:36

En 6a razordons skulle då kompa 45?  för ca 390 p

här är några andra exempel på saker man kan få för 45 comp, med points cost

1x skull cannon + 2x1 beast of nurgle, 47 comp, 255 pts

2x1 razordon + ancient stegadon, sharpened - 36 comp, 390 pts (denna här jämförelsen är utmärkt, då jag precis gjorde den förändringen i min lista och skrattade högt då jag insåg hur sjukt mycket bättre det är med 2 ettor razordons och en ancient för samma kostnad... att razordons sedan kompar hårdare dessutom är nästintill löjligt. Det man kommer få se i razordon/sally väg är nog 2 ettor av varje. Att köra en sexa razors istället är ju definitivt "snällt"  Sex razors skall absolut kompa mindre  än 2 ettor av varje enl mig. 6 razordons bör också kompa mindre än 6 beasts of nurgle, men det är en personlig åsikt bara ;)

Sen skulle jag vilja säga att ni har onödigt mycket komp på slann disciplinerna... de är oftast inte värda att spela även utan en kompmall (med vissa undantag såsom channelcombon ni har uppmärksammat) Att loremaster: high nu kostar mer än loremaster: valfri gjorde tidigare har jag inte direkt sett någon vetting förklaring på... skulle nog också vilja byta plats på wandering och focused, med tanke på att wandering troligen är rakt av bättre i de flesta fall... 

Förstår inte direkt hur ni räknar ibland med compen... compar dom MER desto billigare de är eller? för i så fall är 45-50 för tetto a la 185p ganska oförsvarbart då en skull cannon + en solo beast kostar 195p och 37 comp

Tycker gott att man kan få göra arme med tetto utan att få betala nästintill lika mycket comp för det som en daemon spelare gör för sin andra skull cannon eller epidemius ;) 

Sen anser jag även som någon annan sa att om skinks med blowpipes bara fått -1 LD ska inte deras comp vara så hög... kanske straffa javelins lite istället om de blivit nya metan? Lite intressant också att egg of quango compar överhuvudtaget, men antar att det är genomgående comp på armeers egna utility items...

#42 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 07:38

Jämför tettoekko med andra heavens magiker istället för skull cannons och beasts, känns lite mer relevant. Han får rätt många fördelar och är billigare i poäng.

De flesta andra kommentarer har tagits hänsyn till, version kommer om några dagar.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#43 Frenka

Frenka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 13:27

Hur är tanken bakom kompen på andra Ancient Stegadon som kompar -30? Slåss dom inte mot inf eller får charge så gör dom ju inte direkt jättemycket skada? Och att få in chargen med sharpened horns mot MC som man kanske vill använda den emot är väl lite svårare med tanke på m6 utan swiftstride mot oftast m7 med swiftstride?

Jag gör inga misstag...... Jag visar bara vad man inte ska göra!

#44 donaldtroll

donaldtroll

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 14:47

Sant Frenka,.. kanske borde vara -5 comp på ancient steg och 5 extra på d3 wounds istället, då en steg utan d3 känns helt enormt fluffig

Ok men om man jämför tetto med en strippad empire level 2 heaven magiker och 3 great cannons, vad händer då i comp?   Finns ju inte direkt några andra level 2 magiker som kompar typ 50 utom epidemius väl? och det är ju bara på grund av hans tally...? Vill ni ha han på den compen så fine, men tror att han är en smula överskattad här ändå... kanske ta bort det sista minuset för spells i armen iaf, med tanke på att tetto ändå är i sitt esse utan en padda...?

#45 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 15:09

Jag tycker också att stegadons kompar för mycket av ovan nämnda anledningar samt att det finns väldigt många sätt att ta hand om en steg på. Jag brukar sällan spela dem för att det är som att ge bort p till motståndaren. Har märkt att skinks blivit väldigt mycket sämre nu pga ld 5. De panikar väldigt lätt av bordet. Sedan undrar jag om inte kunna alla signaturer är bättre än loremaster high magic.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#46 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 17:48

Jag tycker också att stegadons kompar för mycket av ovan nämnda anledningar samt att det finns väldigt många sätt att ta hand om en steg på.

Sätten har ju dock blivit färre när dom nu har I4 mot sol/pit.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#47 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 18:53

Jag tycker också att stegadons kompar för mycket av ovan nämnda anledningar samt att det finns väldigt många sätt att ta hand om en steg på.

Sätten har ju dock blivit färre när dom nu har I4 mot sol/pit.

Jo, visst. Det stämmer. Men pit/sol var knappast ända sättet att hantera den tidigare, så det är det knappast nu heller.
Men de har också tappat skink-wardsave mot bolt-throwers och vanligt skytte. Och allt med S5+ som inte kan bli stompat äter också upp den stackaren. Och utan general i närheten springer de om de förlorar närstriden, trots stubborn.

#48 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 19:10

Har lirat ett gäng mer matcher sedan mitt senaste inlägg så kommer med lite mer ändringar. Vissa saker kanske jag har skrivit innan.

Vill börja med paddans lore. Tycker inte att lore of light ska ge minus. Speed of light är bra men många andra spells är inte bra i en LM armé. Jag gjorde en inf armé med light och lirade mot DoC, TK och empire. Det gick sådär men sedan testade jag samma lista med heavens och det gick mycket bättre och då mötte jag ändå TK och DoC. Testade även att bytta ut paddan mot 2 lvl2or beast samt en oldblood och även det fungerade bättre för ywssams för väldigt mycket.

Sedan håller jag med om stegadoner. Visst den har blivit bättre mot solen och pitten men mot vissa saker hade den ett typ av 5+ ward save och det är bort nu.

Men å andra sidan är det inte så mycket sämre komp de har fått det är nog att många saker kompar lite fel som gör det.

En sak jag undrar över är Solar Engine -4. Man har en helt okej boundspell men det är en väldigt dyr boundspell med som inte är så svår att döda.

Blir TV nu men återkommer med mer sedan om jag kommer ihåg.

David "Dangerous" D

#49 donaldtroll

donaldtroll

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 19:48

Mannfred the acolyte är loremaster och hero, kompar 15... hur högt har ni egentligen lagt d3 vanguard move och abilityn som ger reroll på ettor för att få upp tetto till typ 40-50 komp? Och kompade han typ 150 förut då eller, eftersom redeployen och knas-magic phase powersen båda blivit nerfade ( för att inte tala om att skink cohort blivit nerfad oxo)

#50 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 21:48

Det gick sådär men sedan testade jag samma lista med heavens och det gick mycket bättre och då mötte jag ändå TK och DoC.

Finns det en bättre lore än heavens (utom Möjligen death) mot TK?
1 komet = GG
2 kometer = 20-0

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#51 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 14 september 2013 - 09:03

Jag tycker light är riktigt bra, men när man inte längre kan ta loremaster blev den bra mycket sämre. Kombinationen -1 to hit-bubbla och WS/I 10 var det som gjorde den så bra, och nu är risken rätt stor att man missar nån av dem. Och med bara 1 spell som måste dispellas är chansen väldigt mycket mindre att man får in den.
Timewarp är förstås också bra, men Speed of light ger lika många hits och gör saurusar svårsre att träffa.

Hur som borde den inte kompa nåt längre. LM kan inte få nåt light-spam, så det behöver man inte heller ta hänsyn till.

#52 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 17 september 2013 - 10:36

Nån som har tänkt på att Giant Blowpipes numera har regeln Multiple Shots och därmed -1 to hit jämfört med förut? I praktiken kan den inte gå och skjuta mer än 9" och den kan inte använda S&S mot fiender som börjar mer än 9" heller (med poison).

#53 Frenka

Frenka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 17 september 2013 - 13:25

Jo! Du kan ju välja att bara skjuta 2 skott istället för 4d6 och på det viset slippa minus för multiple shots ;)

#54 Frenka

Frenka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 18 september 2013 - 12:34

När kommer nästa Beta-Kompmall föresten?

#55 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 18 september 2013 - 13:34

Förhoppningsvis denna veckan, men vi lovar inget.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#56 Frenka

Frenka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 18 september 2013 - 13:44

Hurra! :)

#57 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 21 september 2013 - 15:22

Vad är grejen med tokstrypningen av terradon heros? Tycker det var bra innan, med den nya kommer man aldrig se dem. Och det är inte som att de är några peg kaptener eller wolf bossar som är på ena sidan mycket billigare och jämnbra, och å andra sidan mycket hårdare.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#58 Nymlyr

Nymlyr

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 00:04

In the new comp troglodon is missing....

#59 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 06:30

If it's missing, it is comp 0.

#60 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 06:49

If it's missing, it is comp 0.

It's only missing due to editing. ALL units should be in the document, uppgrades/mounts missing have comp 0.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar