Hoppa till innehåll

Foto

Lizardmen 8Th

• Please log in to reply
201 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 03 september 2013 - 19:51

http://swfbr.ipbhost...?showtopic=4494

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Nymlyr

Nymlyr

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 03 september 2013 - 20:24

Great work but i have one question.

You say: "Harmonic Convergence -3 (additional -7 if combined with Channel Dice)".

What is "Channel Dice"?

#3 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 03 september 2013 - 20:35

Im guessing it's supposed to be Channeling Staff.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#4 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 03 september 2013 - 21:35

Razordon Hunting Pack
1 Razordon -3
2 Razordon -8
3 Razordon -15
Each Salamander after the 3rd -10
2nd unit -5

Jag gissar på att det är ett "slarvfel" och att man inte får - komp på sina Razordon för att man har salamandrar i listan :)

Forbidden Rod blir ganska bra om man kan hela sin Slann. Kanske borde ge ngt extra minus om man väljer den förmågan. Kommer inte ihåg vad förmågan heter. 

#5 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 11:07

Det är lite saker på Paddan som kompar del. Lore of high magic är inte bra i en LM armé. Nu kan man såklart byta ut spells men då är det mycket bättre att lira med en annan lira från början. Varje gång jag har lirat LM så har jag bytt ut alla mina spells jag har fått igenom förutom Hand of Glory. Visst kan man ge loren minus men sätt minus ett eller två då. Det är lite samma sak med focus of mistery. Eftersom det är en sådan dålig lore bör man sänka den till mellan fem och sju.

Sedan undrar jag varför det blivit så mycket dyrare att sätta scar-vet på cold ones. Det har ju knappast blivit bättre i nya boken. Så gamla minuset var okej.

Sedan verkar ni nästan ha missat att skinks har blivit sämre eftersom ni kompar de som innan. De ska inte ändras så mycket men helt klart ska de kompa bättre än innan eftersom de har blivit sämre.

Jag tycker att salamandrar kompar lite för hårt men de har ju såklart potential att döda mycket så man kan ha kvar det minuset och lira en till två turneringar och ändra på det sedan om det behövs.

Sedan är det en sak jag tycker ni har missat och det är stegadon helm vilket jag helt klart tycker förtjänar ett minus.

David "Dangerous" D

#6 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 11:31

Varför är razdons så dyra i komp? Ser inte att de blivit så otroligt mycket bättre än de var innan.

"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#7 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 11:42

Varför är razdons så dyra i komp? Ser inte att de blivit så otroligt mycket bättre än de var innan.

Range 18" mot 12" är en enorm förbättring. Kombinerat med prissänkningen är dom inte så pjåkiga längre, speciellt inte i större enheter.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#8 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 11:45

Sedan undrar jag varför det blivit så mycket dyrare att sätta scar-vet på cold ones. Det har ju knappast blivit bättre i nya boken. Så gamla minuset var okej.

Sedan verkar ni nästan ha missat att skinks har blivit sämre eftersom ni kompar de som innan. De ska inte ändras så mycket men helt klart ska de kompa bättre än innan eftersom de har blivit sämre.

Sedan är det en sak jag tycker ni har missat och det är stegadon helm vilket jag helt klart tycker förtjänar ett minus.

1. Dom var för billiga innan för vad dom tillförde till listan. Andra bra fighterhjältar (typ exalted på DM kommer också höjas).

2. Skinks har inte blivit speciellt mycket sämre än innan. Javelin+sköld är ruggit bra på dom nu och med det så är dom rätt precis lika bra som i förra boken.

3. Vi tyckte inte att den förtjänade minus jämfört med en 4++, men den kanske ska ha ett litet straff.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#9 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 11:58

Range 18" mot 12" är en enorm förbättring. Kombinerat med prissänkningen är dom inte så pjåkiga längre, speciellt inte i större enheter.

Dom kan inte marchera och skjuta, tappade väl ap om jag inte minns fel. Och att de måste göra S&S(utan den grymma extra tärningen de hade innan) gör att man inte kan fly med dem, eller tvinga fram en massa skott mot en bös trupp. Kass Ld, och eftersom de är skirmishers så kan de inte lita på ranker som andra MB/MI enheter i större nummer kan. Så därför måste de vara innom 12" av generalen hela tiden för att inte springa av bordet eller auto bryta om de torskar combat med nått, och en större enhet ligger på 400-550 poäng vilket gör listan väldigt statisk.

Sen är dom fortfarande för dyra på 53ppm, jag vet inte vad ex leadbelchers kostar i komp numera men jag har svårt att se att en enhet om 8 skulle kunna vara värd -76. Du får en hel artuilleripark för dom poängen. Dom 8st skulle kosta -40 skulle det vara dyrt men överkommligt. Jag skulle tycka att -5 per razdon rätt av är en rimmlig komp för dem, sen ett extra minus för andra enheten.

#10 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 12:16

Dom fick inte marcha och skjuta förr. Dom hade inte häller AP. Dom har blivit lite sämre på stand and shoot, med bara reeroll på tärningen, men med range 18" så behöver dom inte vara alls lika nära fienden när dom skjuter som förr vilket tar bort mycket av nackdelen med att dom måste ta SaS.

Dom har ju också fått stomp och swiftstride vilket är nice.

6*razors för -45 tycker jag är ganska vettigt.Så en 8:a kostar alltså -65, inte -76 som du räknar.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#11 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 12:23

Dom kan inte marchera och skjuta, tappade väl ap om jag inte minns fel. Och att de måste göra S&S(utan den grymma extra tärningen de hade innan) gör att man inte kan fly med dem, eller tvinga fram en massa skott mot en bös trupp. Kass Ld, och eftersom de är skirmishers så kan de inte lita på ranker som andra MB/MI enheter i större nummer kan. Så därför måste de vara innom 12" av generalen hela tiden för att inte springa av bordet eller auto bryta om de torskar combat med nått, och en större enhet ligger på 400-550 poäng vilket gör listan väldigt statisk.

Sen är dom fortfarande för dyra på 53ppm, jag vet inte vad ex leadbelchers kostar i komp numera men jag har svårt att se att en enhet om 8 skulle kunna vara värd -76. Du får en hel artuilleripark för dom poängen. Dom 8st skulle kosta -40 skulle det vara dyrt men överkommligt. Jag skulle tycka att -5 per razdon rätt av är en rimmlig komp för dem, sen ett extra minus för andra enheten.

Jag inser nu att du har läst kompen fel.

3st kostar -15 inte -(3+8+15) ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#12 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 12:26

Ah, ni har ändrat lite. Utgick frå standard 3+8+15. Men faktum kvarstår att -10 per razdon över 3 är galet dyrt. Tror inte vi kommer se speciellt många raz. Blir standard 1+1 eller 2+2 sallisar som gör mer skada med sina templater och är friare att röra sig. Synd för Razdons är grymt snygga, dom är bara för dyra i komp/poäng och inte bra nog i listan som helhet.

#13 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 12:50

1. Dom var för billiga innan för vad dom tillförde till listan. Andra bra fighterhjältar (typ exalted på DM kommer också höjas).

2. Skinks har inte blivit speciellt mycket sämre än innan. Javelin+sköld är ruggit bra på dom nu och med det så är dom rätt precis lika bra som i förra boken.

3. Vi tyckte inte att den förtjänade minus jämfört med en 4++, men den kanske ska ha ett litet straff.

1. Kommer andra saker höjas är det ju helt okej.

2. Att tappa LD för diverts är det värsta som kan hända. Det är många fler som inte kommer klara sitt LD test och fly av bordet.

3. Ja det är nog sant. Ska den ge minus så är det om man är monuted men det kanske inte behövs något minus.

När det gäller Razordon så verkar ni ha missat en sak. De träffar sämre nu än innan. Men överlag har de ju ändå blivit bättre men sätt minus 4 på varje istället kanske.

David "Dangerous" D

#14 FOT

FOT

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 99 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 13:18

Razordons har tappat poison nu med så dom är rätt mycke sämre.
"Släng på några räkor det skiter jag i"

#15 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 13:23

Dom har fått quick to fire så dom träffar mycket bättre

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#16 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 13:31

Det lättades lite på chameleons, där lär mindre Ld märkas rehjält då dom ofta inte är inom generalbubbla. Vad gäller vanliga skinks är det ju förståss svårare att ralla dom utanför generalbubbla numera, men samtidigt är dom lite bättre på att överleva. Förr kunde man utan vidare charga in en t.ex. 5a harpies och lätt vinna. Den fighten är numera mycket jämnare om skinksen har 5+ armour och parry. Liknande saker gäller för många andra skräp-enheter som förr kunde använda för att tvinga skinks att fly men som nu löper rätt stor risk att få stryk, speciellt när man väger in stand and shoot som man alltid får göra med javelins (t.ex. ungor radiers, chaos warhound, kassa fastcav, mountade goblinhjältar, furies, hapies, empire archers, great eagles, sabertusks, giant rats, dire wolves, fellbats osv)

Så, skinksen är svårare att bli av med, men när man väl får dom på flykt är löper dom större risk att fortsätta fly.

Rätt små marginaler hur som helst, typ ett halvt kompsteg sämre pga sämre Ld, och ett halvt kompsteg bättre pga 6+ scaly och gratis javrlins. Kanske man skulle kunna lätta skink enheter med blowpipes marginellt.

Tror high magic är skitnajs till lizardmen. Riktigt bra attribut, inte alls samma sak som att spela med annan lore från början. Sjukt bra att kunna byta till sig vissa spells beroende på motstånd. T.ex. searing doom, burning gaze och spirit leach är spells som är väldigt bra mot rätt motstånd. Väldigt bra att kunna få dom just när man möter det motståndet istället för att behöva spela enbart till dessa lores en hel turnering. De flesta LM listor jag sett med nya nya boken har spelat lore master high magic, gör listan väldigt flexibel. Dessutom är ju walk between worlds löjligt bra på salamanders i vissa matchups.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#17 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 13:55

Razordons har tappat poison nu med så dom är rätt mycke sämre.

Dom har väl aldrig haft poison?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#18 Darfus

Darfus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 167 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 14:40

Nope

//Kaj Jonsson

#19 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 15:28

Dom har fått quick to fire så dom träffar mycket bättre

Har du ens läst deras gamla regler. Innan fick de inte minus för att gå, avstånd, mutliple shoots eller stand and shoot. Så att de träffar sämre nu än innan är det inget snack om.

Det lättades lite på chameleons, där lär mindre Ld märkas rehjält då dom ofta inte är inom generalbubbla. Vad gäller vanliga skinks är det ju förståss svårare att ralla dom utanför generalbubbla numera, men samtidigt är dom lite bättre på att överleva. Förr kunde man utan vidare charga in en t.ex. 5a harpies och lätt vinna. Den fighten är numera mycket jämnare om skinksen har 5+ armour och parry. Liknande saker gäller för många andra skräp-enheter som förr kunde använda för att tvinga skinks att fly men som nu löper rätt stor risk att få stryk, speciellt när man väger in stand and shoot som man alltid får göra med javelins (t.ex. ungor radiers, chaos warhound, kassa fastcav, mountade goblinhjältar, furies, hapies, empire archers, great eagles, sabertusks, giant rats, dire wolves, fellbats osv)

Så, skinksen är svårare att bli av med, men när man väl får dom på flykt är löper dom större risk att fortsätta fly.

Rätt små marginaler hur som helst, typ ett halvt kompsteg sämre pga sämre Ld, och ett halvt kompsteg bättre pga 6+ scaly och gratis javrlins. Kanske man skulle kunna lätta skink enheter med blowpipes marginellt.

Tror high magic är skitnajs till lizardmen. Riktigt bra attribut, inte alls samma sak som att spela med annan lore från början. Sjukt bra att kunna byta till sig vissa spells beroende på motstånd. T.ex. searing doom, burning gaze och spirit leach är spells som är väldigt bra mot rätt motstånd. Väldigt bra att kunna få dom just när man möter det motståndet istället för att behöva spela enbart till dessa lores en hel turnering. De flesta LM listor jag sett med nya nya boken har spelat lore master high magic, gör listan väldigt flexibel. Dessutom är ju walk between worlds löjligt bra på salamanders i vissa matchups.

Ibland undrar jag vilka droger ni går på. Det stämmer att chamelion ofta är utanför genralbubblan men det spelar ofta ingen roll för man använder de på ett helt annat sätt en vanlig skinks vilket gör att de slår väldigt få LD slag. Att ta har tappat LD för att de får svårare att marcha vilket inte är så bra men det betyder inte att de dör.

Sedan spelar det väldigt liten roll hur skinks klara sig mot harpies. Visst de har blivit bättre mot vissa enheter om man ger de javelins men motståndaren kan använda de enheterna till diverts istället. Om man spelar med 1-2 skinks enheter så kan man ofta få de att fly innan för genralbubblan men spelar men med fler kan det bli svårt. Det beror ju också på hur smart eller dum den man möter är. Han kan charga så man flyr åt ett annat håll. Men tycker man att skinks är så väldigt bra med +5 save och parry så kan de med javelins kompa sämre än de med blowpipes.

När det gäller Skink Cohort så tycker jag ni ska sänka minuset till 2 istället för 3 efter den andra enheter eller så kan ni sätta minuset på enheter efter tre men höjda det till minus 5 kanske.

När det gäller vanliga skinks tycker jag de två första enheterna ska ligga på 3 men sedan behöver ni inte ändra så mycket. Vill ni ge extra minus för enheter med javelins så sänk bara enheter med blowpipe med ett steg överlag och ha kvar det som det är nu för enheter med javelins.

Jag håller med om att de flesta spelar med high magic och även jag gör det mycket för att testa hur det är. Visst är det bra att byta ut spells men eftersom det sker med en turs fördröjning kan det ofta vara för sent. Det man skulle lägga sering doom kan vara i hth eller det man vill death snipa kan ha flyttat ur range. Vilket slutar med att man ofta byter mot tex lore of beast eller shadow så man blir bättre i hth.

Jag håller med om walk between worlds kan vara väldigt bra men ofta måste man lägga den på 16+ vilket alltid inte är så lätt. För går man tillräckligt nära för att få in den på 8+ så betyder det att motståndaren troligtvis kan charga den om man misslyckas med spelen och eftersom high magic inte har vidare bra spells för LM till att börja med så kan det bli lätt för motståndaren att stoppa.

Men när det gäller high magic så är det ju bara lite poäng som jag tycker ska ändras så det är inte hela världen. 

David "Dangerous" D

#20 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 04 september 2013 - 20:11

Tycker salamandrar och razordons verkar väldigt dyra i komp. Salamandrarna får inte march and shoot längre, och det gör ju en enormt stor skillnad. Razordons har visserligen blivit bättre med längre range, men inte så enormt mycket bättre som kompen säger. Borde vara
3
7
12
6/varje över 3 st
Rpperdactyls och terradons verkar också väldigt dyra i komp. Terradons blir lätt marchblockade pga sänkt ld, och vill man charga med rippers måste generalen vara inom 12", annars sticker de säkerligen åt fel håll med frenzy. Och kommer de inte mot blot toad-enheten har de inte så många attacker längre, och blir tämligen harmlösa. För att inte tala om hur ömtåliga de är med T3/4+sv. Med I3 slår nästan alla hjältar och elit före, och då kan de inte ens hoppas på lucky KB.

Rippers borde ligga bra mycket lägre, exakta pts är svårare, men typ
1st unit -3
2nd unit -6
3rd unit -9
Och ev minus för varje modell efter 3 eller 4 i enheten.

Terradons kan ligga kvar, men att man tar bort -1/modell.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar