Hoppa till innehåll

Foto

Regler för turneringen

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
32 replies to this topic

#21 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 15 juli 2005 - 22:18

QUOTE (Dakoth @ Jul 13 2005, 19:36 )
Håller inte riktigt med om Niklas tolkningar av Wteles frågor. Skulle man kunna få arrangörens åsikt om de samma månne? (tror att frågorna är ställde just eftersom de inte är så enkla som man först kan tänkas tro och att de är öppna för tolkningar).

QUOTE (conny.lundgren)
The rest of your questions are answered by Niklas.

Själv tycker jag att de regeldiskutioner jag sett på diverse forum kommit fram till att karaktärer på 20/25 mm baser får look out sir samt kan ej targettas om i/inom 5" av kavallerienhet av tillräcklig storlek.

Jag har aldrig sett en sådan diskusion. Men å andra sidan är jag bara här och på ylvas forum nu för tiden.
Men logiken med att cav skulle ge look out för vanliga gubbar är bortom all logik i min värld, iaf om man ser på hur regelns bakomliggande tanke är beskriven.
Regler är dock alltid regler, dock har jag aldrig tolkat den som ditt nämnda sätt.
För att få lookoutsir måste en enhet har samma basstorlek (och där räknas 20/25mm som samma).
Jag skulle tom teoretiskt ge min GD of Tzeentch look out sir genom en enhet av fem changebringers. (Här kommer dock det här med large target in, och vi kan ta den diskusionen i en annan tråd kanske. wink.gif )

Även att välja magic-school som en del i armébyggandet är det många som kommit fram till att reglerna syftar till att man väljer på samma sätt som man väljer annan utrustning (även om de inte är skrivna utifrån ett turneringsperspektiv där man spelar samma lista mot flera motståndare..). För att använda ett dåligt exempel; I armybuilderprogrammet så kommer den magiskola man valt med på det army roster man skriver ut (armybuilder är känt för att vara späckat med fel iofs  biggrin.gif  ) - man måste använda samma roster till samtliga slag (nåja, med undantag för vissa arrangörer  wink.gif ) utan möjlighet till förändringar.

Ja, det var faktiskt ett ganska, tom uselt exempel. Inget elakt menat, men jag tänker gladeligen ignorera det argumentet, det håller inte.
I övrigt ska jag ta och läsa magireglerna på den sektionen igen. Min tolkning baseras på vad jag fick lära mig när jag var ny av "veteranerna". (Tror det var Björn eller Conny som sa det till mig). Har alltid kört med det på det sättet och har aldrig mött något som har motsatt sig mitt agerande.

Power stones bör rent intuitivt inte kunna kastas om man inte först har "offrat" minst en PD på besvärjelsen (det är i alla fall hur jag som gammal rollspelare tolkar "fluffet" till föremålet), men i reglerna är det inte alls lika tydligt. Det står i magidelen att hur många tärningar "MAX en magiker får kasta (inte minimum antal tärningar) och för Power stones står det att man lägger till "further two dice"  (dvs man kan mkt väl tänka sig att det går bra att lägga till två till noll som att lägga på två till 1+ PD-tärningar).

Det finns en FAQ som säger att man inte behöver använda en grundläggande tärning för att få använda en PS för att lägga magi.
Jag är lite osäker på det här, det kan ha varit en av de "förberedande" FAQ:erna (dvs Beta).
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#22 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 15 juli 2005 - 23:16

Angående "look out sir" så kan jag rekommendera en sökning på warhammer.org.uk eller helt promt ställa frågan där. Alltid nyttigt att höra andras åsikter och inte bara snöa in på vad "polarna" tycker wink.gif Personligen tycker jag det skulle vara fånigt att 5 swordsmen kan "skymma" en wizard till fots men inte fem inner circle knights - men kanske kan man gömma sig bakom reglerna i detta fall (IMHO så är intentionen rätt så tydlig att STÖRRE modeller inte kan gömma sig i närheten av en grupp mindre modeller).

Vad gäller magival så är den frågan som sagt diskuterad utan att ha ledit till någon konsensus (återigen hänvisar jag till warhammer.org.uk och kanske söka på Mage Ith och magic - det är han som starkast drivit den tolkningen, och ibland har tom han vettiga saker att säga biggrin.gif ).

Oavsett om army builder är bra eller dåligt så brukar jag alltid skriva ut vilken mage lore jag använder inför ett slag (dvs jag väljer inte på plats efter att ha sett motståndarens armé utan kvällen/timmarna innan) på mitt roster. Ser mkt väl att man kan göra på båda sätt vad gäller turneringsspelande och att det mkt väl kan vara en sak som arrangörerna måste klargöra innan; Precis som hur man skall spela med maximum frontage etc.

Säger inte, som du förhoppningsvis förstod i min förra post, att du har tolkat fel utan min poäng är att man kan tolka annorlunda och att jag trodde det var Björn som var överkukku på fantasy-turneringen och inte Conny (Conny skrev ju själv att han inte tog ansvar för vad han säger... wink.gif - trodde annars att Conny var 40k gurun och Björn fantasy gurun, men jag kanske har fått för mig fel).

#23 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 16 juli 2005 - 05:36

QUOTE (Dakoth @ Jul 16 2005, 00:16 )
trodde annars att Conny var 40k gurun och Björn fantasy gurun, men jag kanske har fått för mig fel).

Det har du nog ... wink.gif

//Patrizzo
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#24 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 16 juli 2005 - 09:15

En vanlig tärning måste avändas för att använda en powerstone. Jag har inte hittat någon QnA som säger annat och nyckelordet är "further". Att slänga något med 0 tärningar är att inte slänga det alls. Det samma gäller för slannpaddan.

Pär och Tobbe är 40gurus
Jag och Conny är warhammer gurus - Conny fixar dock mest med webben nu medans jag hittar på själva warhammertramset.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#25 wtele

wtele

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Postad 19 juli 2005 - 19:46

Is Wysiwyg obligatory?

May i use nonGW models?

What is this club membership fee?

#26 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 19 juli 2005 - 21:42

QUOTE (wtele @ Jul 19 2005, 19:46 )
Is Wysiwyg obligatory?

May i use nonGW models?

What is this club membership fee?

Reasonable WYSIWYG (ex correct models, correct wepons on majority of models).

You can use whatever models you like, as long it's obvious what they represent.

Club membership is free (membership in the organizing clubs), if you choose _not_ to become a member the entrancefee is a bit higher (250sek instead of 200).

#27 wtele

wtele

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Postad 19 juli 2005 - 22:32

QUOTE (conny.lundgren @ Jul 19 2005, 21:42 )
Reasonable WYSIWYG (ex correct models, correct wepons on majority of models).

You can use whatever models you like, as long it's obvious what they represent.

Club membership is free (membership in the organizing clubs), if you choose _not_ to become a member the entrancefee is a bit higher (250sek instead of 200).

Mainly I've meant if it is obligatory on characters
For example I have a Morheim vampire converted to a standart bearer, but he doesnt have an armor visible as he's all covered with his cloak

And May I use old Sceleton riders as Black knights if they have lances and armors on the models?

#28 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 19 juli 2005 - 22:55

QUOTE (wtele @ Jul 19 2005, 22:32 )
Mainly I've meant if it is obligatory on characters
For example I have a Morheim vampire converted to a standart bearer, but he doesnt have an armor visible as he's all covered with his cloak

And May I use old Sceleton riders as Black knights if they have lances and armors on the models?

Now I'm answering withoug being the one to make the rules, if you don't want me to answer like this just tell me to drop dead and I'll be quiet =)

What conny ment was that you may have whatever models you like as long as they represent the equipment, so for the horseriders there will be no problem if they have the correct equipment (armour and lances) so you don't make a mistake.
The important thing is that they don't seem to represent anything else (like light cav with bows).

About the vampire it's the same thing, the armour is not that important since he can have magical and wards. The problem occurs when you confuse your opponent (have a shield on a character that uses a 2h weapon mad.gif ).

It is all about what the opponent thinks, try to think as your opponent and fell if you can misunderstand something in the models....if you think you can you have a problem. Otherwise it's a lot more fun to see variation of models...I really like people using alteretive models! thumb.gif

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#29 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 19 juli 2005 - 23:14

Everything is pretty much correctly answered by Truant and Conny.

So should I take it we will have a few polish players coming over - would be supersweet =)
- Dr Strangelove

#30 wtele

wtele

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Postad 20 juli 2005 - 17:28

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jul 19 2005, 23:14 )
Everything is pretty much correctly answered by Truant and Conny.

So should I take it we will have a few polish players coming over - would be supersweet =)

I know 1 guy from Warsaw is comming, I'not sure about my group as I need one more person to my car, but I try to do the best. The problem is there is a big tournament near Warsaw at the same time, and some other Poles are going on a tournament to Denmark a week earlier.

By the way do you play ope or closed rosters?

#31 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 20 juli 2005 - 18:38

QUOTE (wtele @ Jul 20 2005, 17:28 )
I know 1 guy from Warsaw is comming, I'not sure about my group as I need one more person to my car, but I try to do the best. The problem is there is a big tournament near Warsaw at the same time, and some other Poles are going on a tournament to Denmark a week earlier.

By the way do you play ope or closed rosters?

We have 2 registration from Warsaw at this time. Closed roosters, you can probably play with open if you agree with your oponent.

#32 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 081 Inlägg:

Postad 30 juli 2005 - 22:23

En seriös fråga den här gången då´rå...
Kan jag ta Giants of Albion? De är ett choice men tar upp två rare sluts.

#33 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 31 juli 2005 - 07:23

Jepps - det kan du. Samma som gäller för Hellcannon. Du får inte ta två av samma rare choice. Nu tar du en av samma - den råkar bara käka upp alla dina rare choices.
- Dr Strangelove

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar