QUOTE (Dakoth @ Jul 13 2005, 19:36 )
Håller inte riktigt med om Niklas tolkningar av Wteles frågor. Skulle man kunna få arrangörens åsikt om de samma månne? (tror att frågorna är ställde just eftersom de inte är så enkla som man först kan tänkas tro och att de är öppna för tolkningar).
QUOTE (conny.lundgren)
The rest of your questions are answered by Niklas.
QUOTE
Själv tycker jag att de regeldiskutioner jag sett på diverse forum kommit fram till att karaktärer på 20/25 mm baser får look out sir samt kan ej targettas om i/inom 5" av kavallerienhet av tillräcklig storlek.
Jag har aldrig sett en sådan diskusion. Men å andra sidan är jag bara här och på ylvas forum nu för tiden.
Men logiken med att cav skulle ge look out för vanliga gubbar är bortom all logik i min värld, iaf om man ser på hur regelns bakomliggande tanke är beskriven.
Regler är dock alltid regler, dock har jag aldrig tolkat den som ditt nämnda sätt.
För att få lookoutsir måste en enhet har samma basstorlek (och där räknas 20/25mm som samma).
Jag skulle tom teoretiskt ge min GD of Tzeentch look out sir genom en enhet av fem changebringers. (Här kommer dock det här med large target in, och vi kan ta den diskusionen i en annan tråd kanske.

)
QUOTE
Även att välja magic-school som en del i armébyggandet är det många som kommit fram till att reglerna syftar till att man väljer på samma sätt som man väljer annan utrustning (även om de inte är skrivna utifrån ett turneringsperspektiv där man spelar samma lista mot flera motståndare..). För att använda ett dåligt exempel; I armybuilderprogrammet så kommer den magiskola man valt med på det army roster man skriver ut (armybuilder är känt för att vara späckat med fel iofs

) - man måste använda samma roster till samtliga slag (nåja, med undantag för vissa arrangörer

) utan möjlighet till förändringar.
Ja, det var faktiskt ett ganska, tom uselt exempel. Inget elakt menat, men jag tänker gladeligen ignorera det argumentet, det håller inte.
I övrigt ska jag ta och läsa magireglerna på den sektionen igen. Min tolkning baseras på vad jag fick lära mig när jag var ny av "veteranerna". (Tror det var Björn eller Conny som sa det till mig). Har alltid kört med det på det sättet och har aldrig mött något som har motsatt sig mitt agerande.
QUOTE
Power stones bör rent intuitivt inte kunna kastas om man inte först har "offrat" minst en PD på besvärjelsen (det är i alla fall hur jag som gammal rollspelare tolkar "fluffet" till föremålet), men i reglerna är det inte alls lika tydligt. Det står i magidelen att hur många tärningar "MAX en magiker får kasta (inte minimum antal tärningar) och för Power stones står det att man lägger till "further two dice" (dvs man kan mkt väl tänka sig att det går bra att lägga till två till noll som att lägga på två till 1+ PD-tärningar).
Det finns en FAQ som säger att man inte behöver använda en grundläggande tärning för att få använda en PS för att lägga magi.
Jag är lite osäker på det här, det kan ha varit en av de "förberedande" FAQ:erna (dvs Beta).