Hoppa till innehåll

Foto

Dwarfs 8Th

• Please log in to reply
755 replies to this topic

#741 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 18:20

Problemet är att om man både accuracy of forging går upp en wmp var på alla maskiner så blir den sammanlagda effekten en för stor sänkning. 

Det är lite problemet med diskussionen just nu, det är många ideer i luften och de flesta är i sig rimliga men om för många av dem införs så blir den totala effekten för stor.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#742 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 18:24

I buy this

Additional -10 for the second Spellbreaker (whether it's the destroyer variant or not).

Additional 1 WMP for the Rune of Accuracy on Grudge Throwers

Additional 1 WMP for the Rune of Forging on Cannons

Shieldbearer penalty upped to -5 from -4

Except for perhaps the comp hit on shieldbeares. Why is this needed and will it even have an effect? 

#743 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 18:29

Because a lot of the successful lists has had Lords on Shieldbearers in them, and I think Shieldbearers are amazing value for their points. 40p for +2 armor, +2 wounds and 2 WS5 S4 attacks is great, especially since the bigger model lets you tank more hits for the unit and hide characters in the back ranks.

The Lord seems like a very common comp dump, so perhaps he should be sliiiightly more expensive.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#744 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 20:16

Atnas - I edited my post. I was responding to someone who claimed it was bias from the our direction as dwarf players. Someone managed to post before mine was completed, so it looked odd out of context. 

#745 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 20:23

Also, are you suggesting that the Groth banner should comp harder or softer with more units? Like... why would it comp softer with more units? I assume you mean a -5. Even so, "non-stubborn units" cover stuff like Gyros aswell which is quite uh... an oversight. I don't think we have to promote the use of Rune of Stoicism, it's great as it is.

No. I'd offer a change to the language "units with 5 or greater". So, if you had three non stubborn units, and the banner, you'd spend 30 points in comp for it, and so on. Gyros and other small units would not cause that penalty to increase. 

Given how prevalent LOS rules changes are, I don't think you need to add any more comp penalty to cannons. They just suck when you can't hit the big points somehow hidden entirely behind that gentle rolling hill. All they tend to do is help you against other cannons, which are often able to hide until it's their turn to fire. 

I think you can probably safely add a point to the accurate GT, but then again, the reason the GT comps soft is to encourage it's use. I didn't net a *ton* of points with my grudge throwers this past weekend, though they did well in a couple games. Even with a reroll the scatter die is a fickle mistress. 

#746 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 21:26

Just remember, when the lord + shieldbearers comped -10 we did not see many lords so perhaps current -8 is the sweetspot.

#747 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 223 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 21:28

Well, that's 145pts you've then spent to keep a lot more points of your opponent out of the game. Hardly a bad investment. And even if you don't have any "big things" to shoot at, every now and then your opponent fails their LoS (which I did this weekend on my mounted general vs. a dwarf player), and then you've just hit the jackpot. And all it cost ya was 145pts, 9 comp and 6 WMP. 

That being said I don't necessarily think cannons or any dwarf war machines need to comp that much harder. I think it's quite reasonable to have 3-4 war machines between 10-15comp. Multiple spelleaters, groth one-eye and 3+ gyrocopters in hard gun lines are the biggest culprits atm imho. Being able to have 7 flying diverters in a comp 15 army is just ridiculous. 

- Peter Sundberg

#748 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 21:59

Atnas: kanske misstolkade men tolkade diskussionen som att det bara var accuracy runan på GT som skulle höjas med en wmp och var ytterst tveksam till att enbart den ändringen skulle vara tillräcklig. (Även om spellbreaker höjs något) lessings förslag med extra wmp på forging tror jag skulle lösa det hela kanske tom bli ett för hårt straff om det läggs på alla warmachines

#749 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 23:51

Well, that's 145pts you've then spent to keep a lot more points of your opponent out of the game. Hardly a bad investment. And even if you don't have any "big things" to shoot at, every now and then your opponent fails their LoS (which I did this weekend on my mounted general vs. a dwarf player), and then you've just hit the jackpot. And all it cost ya was 145pts, 9 comp and 6 WMP. 

That being said I don't necessarily think cannons or any dwarf war machines need to comp that much harder. I think it's quite reasonable to have 3-4 war machines between 10-15comp. Multiple spelleaters, groth one-eye and 3+ gyrocopters in hard gun lines are the biggest culprits atm imho. Being able to have 7 flying diverters in a comp 15 army is just ridiculous. 

Well, it's 145 points you've spent only to have the Ironblaster and Skull Cannon pop out on the bottom of one and pick your cannons off. :) 

I don't see a lot of flying circus lists here, to be honest. Mostly folks keep it to 2-3 Gyros. There was one flying circus list at Lone Wolf, but it didn't really place, I don't think. Really cool blimps, though. 

To get a 15 with that many gyros, you're abandoning nearly all shooting and going full strollaz. I don't know that it's viable, but I didn't think aggressive dwarfs would be viable either and I (and the USA Masters) proved myself wrong. 

#750 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 19 april 2015 - 20:44

Jag gillar de mesta dvärgändringarna. Dock

En extra wmp på forging på organgun känns svårt att förstå, jag tog den inte för 1 wmp så jag kommer inte ta den för 2 heller.

Behövde organguns + ingenjör verkligen strypas åt så mycket hårdare, jag kan hålla med om att grundstraffet på OG nummer 2 behövde upp lite men att lägga en extra wmp både på första och andra OG med den här kombinationen känns väl mycket. (Är tanken att efter som forging fick hårdare straff så måste ingenjören också få det efter som den kommer med en "nästan forging" inbyggd förstår jag logiken men tycker att det är fel efter som forging inte behövde strypas.)

#751 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 19 april 2015 - 21:49

Tycker inte att Organ Guns med runor/engineers behövde höjas nu när alla andra warmachines blev tyngre, samt runesmiths i grund + spelleaters. Tycker inte heller att multipla Daemon/Dragon Slayers behövde kompas heller, den enda som jag sett tagit med en Daemon slayer för kompfluff är Lessing- och då är det aldrig mer än en.

Överlag gillar jag ändringarna dock!

Känns lite bitterljuvt också att det här kanske är sista varianten av kompmallen vi får se innan 9:e!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#752 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 19 april 2015 - 22:00

Tycker inte att Organ Guns med runor/engineers behövde höjas nu när alla andra warmachines blev tyngre, samt runesmiths i grund + spelleaters. Tycker inte heller att multipla Daemon/Dragon Slayers behövde kompas heller, den enda som jag sett tagit med en Daemon slayer för kompfluff är Lessing- och då är det aldrig mer än en.

Överlag gillar jag ändringarna dock!

Känns lite bitterljuvt också att det här kanske är sista varianten av kompmallen vi får se innan 9:e!

Kan mycket väl vara så att vi tog i lite väl hårt när vi stöp skytte-parken.

Angående daemon/dragon slayer. Vi lade märke till att många felkompade listor grundas i nån form av abuse av över 25% av heroes/lords, och ofta då något som är väldigt kompbilligt, vilket gjorde att man fick komp över till massa annan ost. T.ex. listor med 15 empire which hunters, 10 death hags, 30 goblin hjältar osv. Och istället för att försöka hitta de exakta buildsen, och med största sannolikhet missa minst hälften valde vi en lite mer svepande lösning. Eskalernade straff på alla hjältar som kompar -2 eller billigare.

Väldigt få av dessa såg man ändå aldrig fler än 2 av, så i de allra flesta fallen gör ändringen ingen skillnad, utan stoppar bara potentiellt abuse.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#753 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 19 april 2015 - 22:20

Känns rimligt, tror inte det är någon som drabbas direkt av det oavsett- då förstår jag iallafall resonemanget :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#754 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 19 april 2015 - 23:16

En nitpick. I change log bör det stå "Gyrokopters with few warmachines." inte "little"   

I övrigt ger en snabb analys att maskinparken är sänkt med 1 wmp per maskin. (Efter som sänkningarna sitter på runor/ingenjörer man i princip alltid tar) I kombination med storsmällen på multipla karaktärer med spellbreaker (befogad) så har ni sänkt nästan alla US masters dvärglistorna med  0,7-1,7 kompsteg + 3 wmp. Det är en väldigt saftig smäll.

Jag tror att varje åtstrypning i sig ser rimlig ut men att de tillsammans blir för mycket.  

#755 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 20 april 2015 - 05:57

Men skippar dom en spelleater och tar den som en vanlig scroll istället så är dom knappt sänkta alls. Man kan inte kolla på en lista som använde ett komphål (2*spelleater) och sen kolla kompen efteråt och tycka att den ändrats för mycket. Man måste alltid anpassa om sin lista efter nya mallen, och sen kan man jämföra.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#756 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 20 april 2015 - 07:20

Jo, jag var lite trött när jag skrev det där. (Kom på det när jag vaknade och hoppades att ingen skulle ha svarat så jag skulle kunna ta bort posten "i smyg")  Allt vettigt jag har att säga står egentligen i min "första" post från 21:44 igår. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar