Hoppa till innehåll

Foto

Warriors Of Chaos 8Th

• Please log in to reply
426 replies to this topic

#21 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 10:54

Kanoner, stonethrowers, bolthrowers. Hur många lag är det som saknar det helt?
Då har vi inte ens pratat om magimöjligheterna.

Nu var jag lite luddig i mitt förra inlägg. Jag menade inte att de fullt kittade chimeras ska släppas lösa. Jag säger bara att det är en säkrare investering i en warmachine som kan multitaska under flera rundor kontra ett monster som i många fall måste in i närstrid för att göra någon skillnad.

#22 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 11:10

Nu var jag lite luddig i mitt förra inlägg. Jag menade inte att de fullt kittade chimeras ska släppas lösa. Jag säger bara att det är en säkrare investering i en warmachine som kan multitaska under flera rundor kontra ett monster som i många fall måste in i närstrid för att göra någon skillnad.

Jag har spelat ganska mycket med 2-3 monster som alla är kännsliga för just magi och dvärgkanoner. Det är långt ifrån så farligt som du försöker få det till. WoC har flygande monster med dunderstamp, jag klarar mig bra med M5 monster. Det är inte så jäkla farligt som du tror att det är, med en mobil BSB så kan man trycka fram sina flygare och backa upp dem med några pjäser som markbundna rundan efter och står kvar och nöta utan problem.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#23 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 11:15

Jag tycker kompstraffet före lore of slaanesh är för lite på en lord. kört några matcher och min mening är att det är en av de bästa lorsen i spelet när det gäller att kontrollera spelet.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#24 Patrik H

Patrik H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 11:27

Bra jobbat kompgruppen! Tycker det mesta ser bra ut men har några grejer:

Kompar inte shaffet på tok förlite jämfört med alla andra arméer?

2 5or hundar med vanguard -6
2 5or horsemen -6
5 hellstriders -3

Där har man 5 drops för totalt -15 i komp som är riktigt goa att börja deployment med samt kan vara riktigt bra redirecters senare i spelet. Hellstriders med ASF kan dessutom ta ut motståndarens shaffenheter ganska enkelt.

De har väl ungefär samma komp som motsvarande enheter i andra arméer? Jämfört med t ex pistoliers och wolfriders. Hellstriders har jag ingen uppfattning om.

#25 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 11:28

Jag har spelat ganska mycket med 2-3 monster som alla är kännsliga för just magi och dvärgkanoner. Det är långt ifrån så farligt som du försöker få det till. WoC har flygande monster med dunderstamp, jag klarar mig bra med M5 monster. Det är inte så jäkla farligt som du tror att det är, med en mobil BSB så kan man trycka fram sina flygare och backa upp dem med några pjäser som markbundna rundan efter och står kvar och nöta utan problem.

Då har vi klart olika erfarenheter av det. Blir lite väl OT om vi ska ta reda på vad du har spelat, och mot vad.
Tänkte bara säga hur jag upplever det.

#26 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 11:44

Då har vi klart olika erfarenheter av det. Blir lite väl OT om vi ska ta reda på vad du har spelat, och mot vad.

Drake+Träman på en turnering
Drake+2 Trämän på en annan turnering.

Jag har mött Light TK, O&G, WoC, Death/Metal HE och Light HE, VC, Light Empire, Death Lizards.

Dvärgar behöver man inte oroa sig för då ingen spelar dem pga att de är tråkiga. Empire har 1-2 cannons och det skall mycket till för att de skjuter ut ett monster per runda. Light councils är strypta så de Emp/TK/HE listorna är ganska klena. Stenkastare måste träffa, wounda, missa reg och göra tillräckligt med wounds på monstret.

Det är få listor som har kombinationen av magi och krisgsmaksiner som krävs för att sänka monster. Och med WoC's nya uber re-directors och flygande monster så kommer det bli galet tufft. 3-5 vanguard re-directors gör att man kan flyga fram med sina monster utan att vara rädd för att bli chargad. Andra vågen med antingen MI, monster eller MC enheter/hjältar kan slå antingen samtidigt som flygarna eller rundan efter beroende på hur matchbilden ser ut.

Tycker f.ö att vanguard chaff skall strypas lite. framför allt på hundarna då de inte kostar nått.

#27 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 11:48

Jag kan inte riktigt släppa dp-kompen. Hur många har speltestat den modellen fullkittad? Tycker ni verkligen att den skall kompa tuffare än en destroyer? Eller att en fullkittad greater daemon skall kompa 30 mindre?

Jag är iofs inte en särskilt habil spelare, så visst kan det vara så att demonprinsen för mig inte är den destroyer of worlds som den kanske är för proffsen, men jag kan för min värld inte se hur det inte finns recept att hantera den i nästan varje armé. det finns ju spells i varje lore som på ett förhållandevis enkelt sätt kan stoppa honom. Möjligtvis blir det svårt för lore of fire. Beast har spjutet, death har snipes och hexar som ställer till det i slagsmålet, shadow har detsamma och en mindrazor, heavens har boltar, light behöver vi inte prata om, mot metal räcker det med en searing doom. Life kan ju också få lite svårt att hantera honom iofs.

Mot alla warmachines är han superkänslig även om han kan ignorera första kanonkulan på 2+ med charmskölden. Visst har inte alla arméer laserkanoner, men ogre kingdoms, empire, chaos dwarfs och vanliga dvärgar har väl sådant? OnG hanterar honom ganska bra med doom divers och rock lobbas, brettar har sina warmachines, alverna har utöver sin magi sina boltar som ställer till det för honom. beastmen kanske skulle få det svårt. (inte spelat mot dom tillräckligt för att göra den bedömningen). tomb kings har ofta light, casket och stenkastare. vc har blenderlorden, (som förövrigt fullkittad kompar 30 mindre typ), woc har hellcannons, egna prinsar, magi (både nurgle, tzeentch och slaanesh kan hantera honom), skaven har sina kanoner och doomwheels och mycket spännande magi. Lizardmen kanske kan få svårt med det men salamandrar kanske kan ställa till det och poisonskytte kan också göra ont i mängd. Om man tittar på arméerna så skulle jag säga att det i nästan varje armé finns saker som hanterar honom, även i kompade arméer.

Det man kan se som hans skydd är ju target saturation men då skall ju inte kompsmällen ligga på honom vara eskalerande allt eftersom.

med 1+ as förändras inte metat som sådant. Han hanteras på samma sätt, men lättare, som man hanterar en steam tank, mc och liknande. Om argumentet mot detta är flight borde väl kompsmällen ligga där på istället för på as?

Ingen kan väl med gott hjärta säga att en fullkittad 4 woundsmodell 1+/5++ DP är 30 komppoäng bättre än valfri greater daemon eller blendervampyren?

Johannes Einemo
GoB-Syd

#28 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 11:54

Jag har mött Light TK, O&G, WoC, Death/Metal HE och Light HE, VC, Light Empire, Death Lizards.

Dvärgar behöver man inte oroa sig för då ingen spelar dem pga att de är tråkiga. Empire har 1-2 cannons och det skall mycket till för att de skjuter ut ett monster per runda. Light councils är strypta så de Emp/TK/HE listorna är ganska klena. Stenkastare måste träffa, wounda, missa reg och göra tillräckligt med wounds på monstret.

Det är få listor som har kombinationen av magi och krisgsmaksiner som krävs för att sänka monster. Och med WoC's nya uber re-directors och flygande monster så kommer det bli galet tufft. 3-5 vanguard re-directors gör att man kan flyga fram med sina monster utan att vara rädd för att bli chargad. Andra vågen med antingen MI, monster eller MC enheter/hjältar kan slå antingen samtidigt som flygarna eller rundan efter beroende på hur matchbilden ser ut.

Tycker f.ö att vanguard chaff skall strypas lite. framför allt på hundarna då de inte kostar nått.

Åter igen pratade jag inte om den fullt kittade chimeran. Utan monster i allmänhet. Vet inte om det är så rättvist att jämföra monster som jag spelar i princip utan save med dina gamla ekar som har duktig save mot ickemagiskt.

#29 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 12:02

Åter igen pratade jag inte om den fullt kittade chimeran. Utan monster i allmänhet. Vet inte om det är så rättvist att jämföra monster som jag spelar i princip utan save med dina gamla ekar som har duktig save mot ickemagiskt.

Och en okittad chimera kompar mindre än trämän också. Så man har råd att ta 2 av dem och en DP om man vill, det går även att trycka in Shaggoths om man vill snacka monster i allmänhet. WoC listan är väl rustad att supporta en turbo armé med 3-4 monster och lite hjältar om man vill ha det. Att lätta på monster kompen gör att man får in ännu fler. och att jämföra något monster med Beast monster är bara fel, då de ligger helt galet poängmässigt och man kan inte spela med så många av dem att stilen blir jämförbar, framför allt inte när de inte har hjältar/diverters som funkar i kombo med dem på samma vis.

#30 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 12:06

Massa saker...

Kort sagt, jo han är så brutal när han är fullkittad. Kanske att han kan/bör lättas lite. Men det är verkligen en groteskt bra modell när man har alla godsakerna.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#31 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 12:19

Massa saker...

Kort sagt, jo han är så brutal när han är fullkittad. Kanske att han kan/bör lättas lite. Men det är verkligen en groteskt bra modell när man har alla godsakerna.

Då vet jag iaf hur ni rankar honom.. Han lär väl förhoppningsvis sjunka lite när folk vänjer sig vid en vampyrlord i woc, så att säga. Själv har jag spelat 4-5 matcher med fullkittad och man har lite hjärtat i halsgropen varje gång han utsätts för något som ignorerar as eller har lagom hög styrka. Skall inte gnälla mer nu då jag överlag tycker att ni har gjort ett bra jobb.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#32 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 12:21

Chimerorna ligger nog bra som det är, dock tycker jag att demonprinsen gärna kan få vara utan kompstraff för charmed shield när i princip alla andra saker i spelet är det. Som det är nu ligger en omarkad demonprins med 1+/5++ samt fly på ungefär samma kompminus som en BT med infinite hatred samt 3+ AS, och de två modellerna är i princip likvärdiga i vad de gör, BTn skulle jag dock vilja hävda är mycket tåligare och slår hårdare.

Sedan är det nog bra att ha i bakhuvudet att det är skillnad på att utvärdera demonprinsen i stenhårda ETC-listor utan TLOS, för att ta reda på hans förmodade prestationsnivå i en kompad lista där han inte har 4 kärror, 2+ chimeror + hellcannon som backar upp honom.

Vet inte om det var tanken, men mauraders kompar nu nästan 100% bättre än de gjorde i förra mallen (de är dock fortfarande totalt ospelbara i en kompetent lista, så det spelar nog ingen roll)

Att få -2 i komp för att man channelar på 5+(familiaren jämfört med +1 spell items) känns lite väl krystat.

Chalicen och hellfire kan dock vara gratis i komp, de är inte bra, och ska de ha komp kan man nog ge en lista på 10-15 items från andra böcker som har liknande användbarhet men som nu är gratis.

Kombominus mellan third eye och kronan är bara konstigt, det är två items som inte synergiar med varandra på ett direkt sätt, och att indirekt kompa saker för att ett -tredje- item kan göra dem bättre, är inte en bra väg att gå.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#33 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 12:32

Chalicen och hellfire kan dock vara gratis i komp, de är inte bra, och ska de ha komp kan man nog ge en lista på 10-15 items från andra böcker som har liknande användbarhet men som nu är gratis.

Kombominus mellan third eye och kronan är bara konstigt, det är två items som inte synergiar med varandra på ett direkt sätt, och att indirekt kompa saker för att ett -tredje- item kan göra dem bättre, är inte en bra väg att gå.

Chalice och eldsvärdet diskuterade vi länge och tog ett litet minus på, men det kan tas bort.

Hur tycker du att man ska skriva kombominuset på kronan+ögat+3++?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#34 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 12:41

såhär kanske ;

krona+öga+3++ = -40

om det är just den exakta kombon man är ute efter.

#35 Melle

Melle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 408 Inlägg:
  • Interests:mtb, warhammer, renovera huset

Postad 11 februari 2013 - 12:56

har följt disskusioben på carpe noctem (vampirecounts.net) och typ 99% är rörande överens att nya DP fullkittad är mycket bättre än blenderlorden.
de rankar endast slanlorden som mer bruten.
soulfeeder ger i snitt tebax 1w/combat
hunger 1/game med lite tur.
nurgle loreattribute kan ger +w o T permanent som feeder kan ta tillbaka om loosas.
DP är bättrw än pendantlorden då han inte är lika känslig för icke str specad skada samt lowstr no armoursave hits.
dwssutom som wordingen är på soulfeeder så får han rent RAW använda den på Tstomp wounds med...
"Dovie'andi se tovya sagain."

#36 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 12:58

Angående third eye:

Enklaste är väl bara att lägga till en extra klausul på denna rad:

Third Eye of Tzeentch -3 (-25 if combined with 3+ ward save¤)

Där man även inkluderar kronan tillsammans med 3++.

Third Eye of Tzeentch -3 (-25 if combined with 3+ ward save¤, -35 if the same model also has Crown of Command)

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#37 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 13:07

Fast en 4++ med third eye är ju inte så långt från 3++, så tycker nog den kan förtjäna ett litet kombominus med kronan själv också

Kompminus på chalice är väl egentligen bara för att den är rätt bra att slänga in på en level1 magiker, och dra av runda ett varje match. I ungefär en match per turnering får man då en extra nurgle-prins. Helt random och sjukt trist när det händer (nästan värre än när abomb ställer sig upp igen enligt mig), tycker det är bra om man får betala nån liten komp för det, så kommer de flesta att välja bort detta och vi slipper denna random-grej som inte tillför något kul till spelet.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#38 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 13:08

har följt disskusioben på carpe noctem (vampirecounts.net) och typ 99% är rörande överens att nya DP fullkittad är mycket bättre än blenderlorden.
de rankar endast slanlorden som mer bruten.
soulfeeder ger i snitt tebax 1w/combat
hunger 1/game med lite tur.
nurgle loreattribute kan ger +w o T permanent som feeder kan ta tillbaka om loosas.
DP är bättrw än pendantlorden då han inte är lika känslig för icke str specad skada samt lowstr no armoursave hits.
dwssutom som wordingen är på soulfeeder så får han rent RAW använda den på Tstomp wounds med...

Dela borde kanske soul feeder swefaqas då.. Och sen borde ju smällen ligga på soul feeder och inte på as isåfall..

Johannes Einemo
GoB-Syd

#39 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 13:11

Vi har kompat soul feeder efter att den kombar med stompen.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#40 GobbladasSquig

GobbladasSquig

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 13:38

Bra jobbat med nya draften, och snabbt! Några snabba tankar:

Galrauch borde gå ner lite grann tror jag. Dock blev han billigare, men tappade också en breath weapon och Will of Chaos PLUS att lore of tzeentch blev ganska mycket dåligare.

Gorebeast chariot är inte direkt värd -15 + mark. Tycker att 1-2 charioter borde man kunna ta utan rejäl kompstryk. Med gamla boken var två khorne charioter -16, nu är två khorne gorebeast charioter -43. Så mycket bättre tycker jag inte att dom är...

Sorcerer lord med death, 4+ ward, Charmed Shield och Arabyan Carpet känns relativt jobbig för en ganska liten kompträff (jämfört med en flygande death dp i alla fall), speciellt nu när man kan lätt ordna 4+ LoS! med snabba forsaken enheter. Kan också gå ner till 3++ efter att ha solat några monsters med låg initiativ.

Daemon prinser borde ge lägre komp utan fly och utan Soul Feeder / lore of nurgle. Tycker Soul Feeder kan ge typ -10-15 på en daemon prince. Känns också konstigt att 1+ save ger -19 men 2+ med re-roll (dawn stone) ger bara -13. Jag vet i alla fall vilken jag skulle hellre ta.

Blasted Standard på en BSB skulle jag kanske ge högre komp. Den möjliggör ändå nägra lite jobbiga pseudo-dödstjärna builder med mounted karaktärer och typ stora enheter chaos ogres eller slaanesh forsaken som kan vara svåra att kompa annars.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar