Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts

• Please log in to reply
207 replies to this topic

#41 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 09:42

Men jag tog ju upp det eftersom buffy kom med kommentaren kring enheter 10-12....

@DhettNeck: instämmer till fullo

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#42 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 09:53

Ah, det lyckades jag koppla bort på nåt vis. XD Helt rätt av dig :) För min del spelar det ingen roll om det är minus eller inte på de två första små skeletonenheterna, för jag kör bara med stora, manliga enheter. :)

#43 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 15:44

Ser hellre ett annat minus för etherealsaker, just nu kan man lika gärna säga "more than two ethereal units are forbidden" vilket jag inte tycker är kul för metaspelet

Kombinera hellre ethereal tillsammans med large targets i minus, så kan man nog skapa en bra variation i vad VC-listorna har.

Sedan undrar jag varför arméer som VC som kan bygga riktigt bra deathbuilds har samma minus för deathspam som arméer där death är en rätt kass lore överlag att ta trots att man kan.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#44 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 16:05

Hur skulle du fomruler att sådant minus?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#45 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 16:08

Sedan undrar jag varför arméer som VC som kan bygga riktigt bra deathbuilds har samma minus för deathspam som arméer där death är en rätt kass lore överlag att ta trots att man kan.

Vad menar du?
De flesta har ett litet minus för 3e death killen (för att staffa snipe-spam lite), VC har -3 på varje death, plus extra -5 för tredje killen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#46 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 16:45

Fjugin, vad jag menar är väl egentligen att jag inte fattar varför man ens straffar deathspam i WoC, HE, Empire som är kassa arméer med den typen av lista eftersom de ger upp galet mycket för att få in den. VC bara väljer death på sina lvl1or och får då en Ld10-snipe väldigt enkelt utan att tappa jättemycket.

Death-minuset är återigen en sån här sak som kommer från ingenstans och som jag inte ser som ett så stort problem på turneringar att vi helt plötsligt ska ha ett spel-täckande minus, ju mer av dessa saker som kommer desto mer variation tar man bort ur listor folk spelar med.

Tröger:
Lägg in ethereals under nuvarande large target-minuset, och gör så att första av varje är gratis är väl något som kan funka

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#47 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 17:11

Fjugin, vad jag menar är väl egentligen att jag inte fattar varför man ens straffar deathspam i WoC, HE, Empire som är kassa arméer med den typen av lista eftersom de ger upp galet mycket för att få in den. VC bara väljer death på sina lvl1or och får då en Ld10-snipe väldigt enkelt utan att tappa jättemycket.

Death-minuset är återigen en såin här sak som kommer från ingenstans och som jag inte ser som ett så stort problem på turneringar att vi helt plötsligt ska ha ett spel-täckande minus, ju mer av dessa saker som kommer desto mer variation tar man bort ur listor folk spelar med.

Du har nog rätt, tillkommet efter att ha testat high elf med 3x Ld10 death snipes för bara -10 i komp, något som, jag ansåg var för billigt för en riktigt destruktiv och potentiellt matchvinnande magifas. Denna typ av builds borde också fler än bara HE kunna göra, så därför lades ett heltäckande minus in. Var nog lite onödigt slött, t.ex. WoC och DE borde ha sluppit undan.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#48 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 18:15

Dock spelar det ju ingen större roll om minuset finns där ifall ingen kör det så fattar inte varför du klagar på det.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#49 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 18:34

Är väl ganska uppenbart att det är en dålig idé att kompa bort saker ingen spelar med från första början eftersom de minskar variationen i vad folk kan bygga, samt att det inte fyller något syfte. Att lägga in restriktioner i mallen på grund av att builds som teoretiskt sett kan vara starka i en armé även -skulle- kunna vara det i en annan är inte så smart. Och det kloggar bara ner mallen med massa onödigt tjafs man måste sålla igenom för att hitta de riktiga minusen. Bra exempel på detta just nu är ju Chaos Knights

Each Chaos Knight after 10 -6
Each Chaos Knight after 15 additional -6
Each character mounted on Chaos Steed or Steed of Slaanesh -2 (-6 if
more than 10 models in the unit, including characters mounted on
Chaos Steeds or Steeds of Slaanesh) (only use this penalty for the
largest unit)
Mark Nurgle -2
Mark of Slaanesh -2
Mark of Tzeentch -3
Blasted Standard -1 for each 2 Chaos Knights (in addition to the generic penalty)

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#50 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 23:33

som princip ser jag inte problemet med att kompa saker som ingen än spelat på turnering. gör vi det inte får vi skit för att släppt genom någon build för lätt. mallen är fortfarande ganska ung, så är väl möjligt att det finns många saker som behöver justeras trots att ingen placerat sig högt på turnering med dessa grejer.

om deathspam minuset sedan är rätt eller fel är en annan sak.

Erik Aronson

#51 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 15:49

Klurar lite efter GothCon nu. Och det ända som jag kan komma på som jag tycker är helt fel i kompen just nu(Spelade 2*VC, TK, WoC, HE) är Crypt Horrors. De är galet bra och kompar på tok för snällt! Dom bör ligga minst lika högt som Treekin om inte nått poäng högre.

T5 och 5+/4+ Reg gör dem stenhårda. Och det faktum att varje Invocation som går igenom helar upp D6+X+1 wounds på dem gör att de kommer stå kvar väldigt länge och nöta ner det mesta. De har fantastiska synergier med resten av VC magin. Om de buffas med Vanhels så blir de helt galna pga poison och re-role to hit. Även vigor är nice med re-roles på deras to-wound. Sen är CC buffen också nice men inte för bra.

Några exempel på vad som hände när jag mötte 3*3 av dem. Draken kör fast och byter 2 wounds mot 2 wounds. Det krävs sedan att jag chargar in med träman i fronten och en BSB på örn i flanken för att supporta draken för att de skall dö med 1-2 wounds marginal. Senare nöter 3st ner min trädman utan att nånsin vara i riskzonen att dö pga Invocation som alltid helar upp dem. 3st på andra flanken tar en charge av 5st Treekin och efter 2 combats bryter Treekins och blir ned sprungna. Det är extremt få enheter som kan vinna mot CH. Och de som gör det kostar oftast tokmycket i poäng och komp(White Lions i stora enheter eller en stor enhet khorn warriors/chosen med hilebard. Båda enbart om de har flaming flaggan) utöver de två enheter vet jag inte riktigt vad det är som skulle kunna vinna mot dem med mer än 1-3 i CR. Och det räcker inte då de helas upp för fort och man riskerar en flank av nått elakt när man väl kört fast.

Jag var grymt imponerad och tror att två enheter på mellan 5-7 med champ uppbackat av en mortis är galet snällt kompade och förmodligen en av de bästa buildsen du kan ha med nya boken.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#52 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 16:46

Tror att du har missat något. Man healar bara upp dom 1+lvl. Vilket gör en enorm skillnad mot det du antog. Men jo, vi ska se över MI till VC ordentligt till nästa släpp.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#53 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 16:56

Ah, då spelade min motståndare det fel. Sånt som händer, nu när jag kikar på reglerna igen så ser jag att det bara är Infanteri som helar D6+X. Då är det inte så fel. Tycker dock att de skall ligga högre än de gör nu om det finns en Mortis på plan. När de går från 5+ reg till 4+ reg blir de galet hårda.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#54 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 18:44

Kombominuset för large targets, gör inte det att man typ aldrig kommer att spela en coven throne. Den är ju allmänt ansedd som rätt kass och kompar inte jättesnällt ens från början.

#55 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 18:53

Kombominuset för large targets, gör inte det att man typ aldrig kommer att spela en coven throne. Den är ju allmänt ansedd som rätt kass och kompar inte jättesnällt ens från början.

Jo, jag håller med. Den ska nog få sänkt kompminus men fortsätta räknas som LT.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#56 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 12:46

Uppdaterat första posten med ändringarna i beta-mallen.

Erik Aronson

#57 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 21:22

Zombies:

27-30 -5
31-35 -6
37-43 -8

Kompen för 36 Zombies har trillat bort.

Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#58 filescraps

filescraps

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 23:51

Kostar en lvl 1 Necromancer på en corpsecart med unholy lodestone -5 eller är det en miss att det skall kosta necro(-5) + corpse cart (-4) samt kostnad för red fury samt zombie grupper.
I en arme med 1 karaktär med red fury samt 2 grupper zombies så sparar man -8 komp på att investera 65 poäng i Necromancern.
"When in doubt Tentacle pink!"

#59 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 00:00

När du köper ett mount som finns som val på ett annat ställe så tar du även alla minus från det andra stället. Han ger alltså -13 med den kombon av saker i armén.
(om jag inte är helt ute och cyklar)

#60 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 08:28

Japp, mountsens minus skall alltid räknas. Vi har nog bara glömt skriva ut det extra tydligt i detta fallet.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar