Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts

• Please log in to reply
207 replies to this topic

#21 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 12:05

Det optimala känns som att ha två och köra dem bakom ghouls i hord formation. Combat reform och sen bränna in kant mot kant. Finns egentligen ingen poäng med att ha dem på nått annat ställe än bakom sina trupper. Och jag har svårt att se ett block runda VC infanteriet och komma åt dem utan att matchen då redan är förlorad.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#22 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 13:26

Det optimala känns som att ha två och köra dem bakom ghouls i hord formation. Combat reform och sen bränna in kant mot kant. Finns egentligen ingen poäng med att ha dem på nått annat ställe än bakom sina trupper. Och jag har svårt att se ett block runda VC infanteriet och komma åt dem utan att matchen då redan är förlorad.

Du menar alltså att Mortis borde kompa efter ghouls för att de är det självklara valet?

//K

#23 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 322 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 13:30

Men testa kompen först och se vad som sker innan man gastar ur sig att det är fel, som det ser ut verkar du rätt ensam Konstantin om din åsikt och DHettNecks huvudarme är just VC så jag tänker lita på honom när han anser att de ska hållas lite strypta och det är en utveckling vi får följa det kanske måste ändras.

//Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#24 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 14:47

Men testa kompen först och se vad som sker innan man gastar ur sig att det är fel, som det ser ut verkar du rätt ensam Konstantin om din åsikt och DHettNecks huvudarme är just VC så jag tänker lita på honom när han anser att de ska hållas lite strypta och det är en utveckling vi får följa det kanske måste ändras.

//Hampus

Yes, jag verkar vara det.
Jag säger bara vad jag tycker, kanske finns det fler som tycker som jag, kanske inte.

Jag är lite anti strypningarna som uppstår. Men det beror antagligen på att jag uppskattar spelet mer när det är hårdare är runt den föreslagna komp 10-17 som verkar vara populärt.

//K

#25 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 15:07

Nu har inte jag testat kompen på de listor jag gjort, men det verkar som att man droppat ett kompsteg ungefär. Ni som är duktiga på att bräcka kompmallen, go for it! :D Får försöka dra ihop lite komp 10 listor och se hur mycket ost man kan få in.

Kanoner har lite högre kompstraff, vilket jag är nöjd över. Hur det blir med large target minuset får vi ju se hur det påverkar listbygget.

Ghoul kungen fick lite sämre komp och om det är bra eller dåligt vet jag inte. Slår hårt, men tål inte jättemycket. Får se om en vanlig vampyr lord är mer värt att ta då han kan få bättre skydd (och fortfarande slåss bra). Kanske inte får inte level 4 (även om level 3 också är bra!), men kan vara värt att inte förlora sin general så fort. Tror vi VC spelare blivit lite oförsiktiga med våra lords nu när någon annan kan ta över, men det är fortfarande allvarligt att förlora honom. Nåja, time will tell!

Slut på ranten nu! :D
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#26 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 07 februari 2012 - 01:50

Jag håller med Konstatin lite. Spelar man VC inf arme så kan man ofta skydda sina mortis och då kanske de är värda sin komp men VC inf har ju nackdelar som alla arméer.

Spelar man mer offensiva VC så är de inte värda sin komp och det är därför jag inte vill ha minus på de två första magikerna men ett högra minus sedan och det beror på att offensiva arméer VC arméer inte bara
går ut på att spam raisa zombies.

Men vem bryr sig om diskutera om mortis ligger rätt eller fel när det är mycket viktigare att diskutera Konrads komp som är för hög :)
David "Dangerous" D

#27 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 07 februari 2012 - 06:49

Spelade mot vc igår.. och då kändes Morris sjukt värda.. min rocklobbas och doom diverse gick varma... men hjälpte inte.. fick crumbla ihjäl dom.. tycker dom ligger kompade som Dom ska.

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#28 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 07 februari 2012 - 07:29

Alltså går de döda genom crumble....

//k

#29 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 07 februari 2012 - 15:55

Ensamma mot block så kommer de garanterat göra det. Vissa elite inf kommer gladeligen mumsa i sig dem om tillfälle ges.

#30 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 16:54

Vi ska ha en liten turnering på lördag för att testa wettcon listor och jag misstänker att kompen inte är uppe till dess men jag undrar om ni kan svara på om ni kommer att genomföra vissa av ändringarna redan nu.
Det gäller ju inte bara för VC utan alla arméer där folk har kommit med förslag.

Jag kan ta mina VC förslag igen. Det första är att Konrad sänks till minus sju för han är inte bättre än vad en vampire är. En vampire är en magiker och med great wepon och armour of silver steel plus luckstone eller armour of destiny så kommer han inte dö så lätt heller och slås okej. Med Konrad måste man nästan spela med en bsb och det vill man inte alltid.

Det andra förslaget är Blasphemous Tome och det är att man inte får något minus för de två första magikerna men minus fem sedan. Det beror på att två magiker kan inte raisa så mycket så det bör inte straffas så hårt.

Sedan är jag lite osäker när det gäller minus på 10 - 12 Skeleton Warriors. Jag vill inte att man ska kunna ta massor med sådana enheter men man kan skippa minus på de två första enheterna och sedan ge minus två på resten.
David "Dangerous" D

#31 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 17:16

Jag ska snacka med dom andra. Men vi kommer inte släppa den färdiga verisionen föräns vi känner oss nöjda med den.

Uppe på det håller jag inte riktigt med dej om någon av sakerna ovan, så förvänta dej inga större ändringar där.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#32 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 17:29

Jag kan ta mina VC förslag igen. Det första är att Konrad sänks till minus sju för han är inte bättre än vad en vampire är. En vampire är en magiker och med great wepon och armour of silver steel plus luckstone eller armour of destiny så kommer han inte dö så lätt heller och slås okej. Med Konrad måste man nästan spela med en bsb och det vill man inte alltid.

Kommer inte han med red fury och hatred? -10 för red fury vampyr är rätt billigt jämfört med -17 för vanlig vampyr med red fury och ASF. Hans problem är förståss att han tål så lite, men i en lista med många vampyrer så man slår ihjäl hela regimenten innan de får slå tillbaka funkar han nog mycket bra.
Så, i rätt lista är han nog bättre än en vampyr utan equipment som ger kompminus.

Det andra förslaget är Blasphemous Tome och det är att man inte får något minus för de två första magikerna men minus fem sedan. Det beror på att två magiker kan inte raisa så mycket så det bör inte straffas så hårt.

Håller med, men tycker tycker de första magikerna tjänar lite, så typ -1 för första 2 magikerna och sedan -4 är nog vad jag skulle föredra (då blir det samma minus för 3 magiker, snällare för 1-2 och hårdare för 4+).

Sedan är jag lite osäker när det gäller minus på 10 - 12 Skeleton Warriors. Jag vill inte att man ska kunna ta massor med sådana enheter men man kan skippa minus på de två första enheterna och sedan ge minus två på resten.

Av enkelhetsskäl tycker jag detta ska få vara kvar, finns väääldigt många units i samma sits som 10-12 skeletons, DVS de är egentligen skitkassa men de har minus ändå eftersom man inte ska få fylla upp hela sitt core med +/-0 grejer.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#33 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 17:59

Tycker blasphemous tome grejen låter som ett bra förslag. Just nu blir mortis engine snabbt väldigt dyr i komp. Den är grymt bra, men när den börjar närma sig -30 så är det lite jobbigt :P.

Corpse carts har folk flaggat lite för att de har svårt att hänga med infanteriet. De går också väldigt snabbt upp i komp.

#34 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 18:05

men i en lista med många vampyrer så man slår ihjäl hela regimenten innan de får slå tillbaka funkar han nog mycket bra.

Då ska nog minuset komma fram när man har "många vampyrer så man slår ihjäl hela regimenten". F.Ö, vem i allsindar låter en sån enhet anfalla något över huvud taget? XD

#35 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 18:23

Jag håller med det Zavratatar skrev. Det är ingen som kommer bråka med den enheten samt att man får väldigt mycket minus i komp.
Jag har spelat med Konrad väldigt mycket och han är värd sina komp poäng mot OK och det är allt.

Sedan tycker jag att VC inf med massor av vampyrer som ska döda allt inte är så bra för de får väldigt dålig komp samt att de är lätta att undvika.

Nästan alla arméer får minus för små skit enheter men man kan ändra det för alla så man slipper minus för de två första men man får höga minus sedan så man inte kan ha massor av det.
Det borde inte ta så lång tid att fixa samt att jag tycker att kompen blir bättre för alla arméer på det sättet.
David "Dangerous" D

#36 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 08:46

Nu kör ni stenhårt på att raisa zombie-arméer.

Men skulle 10-12 skelett kompa noll så skulle du lätt kunna spela med:
2 necros
4-5 enheter om 12 skelett.

Kör på din raise (eftersom nekromantiker kommer med master of the dead) så ska du se att du kan få upp enheterna till 20-25 man styck och plötsligt har du 100 skelett på plan.

Visst de slåss inte bra, men kan du fylla ut core med så lite minus ska du nog se att du kan bygga grymma slagenheter med vargheist/vampyrer/knights/etherals.
Och även om 5 x 20 skelett inte slåss bra tar det faktiskt en hel del tid att ta sig igenom.

Tycker små minus ska finnas kvar av den enkla anledningen, andra arméer kan inte raisa upp sina skittrupper över sin startstorlek.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#37 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 08:55

Du kan bara ha master of the dead på en enda necro i armén.

#38 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 09:03

Sant, fortfarande så kan du få dina "skittrupper" att bli >20 man med 2 lyckade raise från en master necromancer.
(och 2 raise borde du kunna få igenom)

Då blir det inte några små "skittrupper" längre.

Tycker inte vi ska ta diskussionen så långt, det handlar just om att undvika minus helt och hållet och inga trupper borde kompa +-0 om de verkligen inte är helt värdelösa.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#39 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 09:10

I princip allt som går att spamma ger -1 i nuvarande mall och så kommer det förbli. Detta av den enkla anledningen att man inte ska kunna fylla ut 1000p på +/-0 i komp.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#40 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 09:14

Du får ju igenom raise varje runda, men du kan ge dig fan på att du inte får igenom en enda med en master necro med master of the dead om du har fem skelettenheter inom range. Folk är väl ändå inte helt efterblivna, eller? XD Klart du kan pumpa in 5-6 tärningar på den, men är det verkligen något du vill satsa en figur för 250pts på? skeletons? XD

Du började ju ditt resonemang med att "om skeletons kompade 0" men det gör de ju inte. Även väldigt stora block skeletons kompar snällt, upp till gränsen då de börjar bli användbara på riktigt. Det vore väldigt dåligt om man kunde ta 50-manna enheter för små små minus, men det kan man ju i dagsläget inte :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar