Hoppa till innehåll

Foto

Empire

• Please log in to reply
269 replies to this topic

#41 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 23:51

Hoffa jag vet att GotE kompar fem men som jag skrev vill jag att den ska kompa runt 6 - 7.

Men hur som helst tycker jag kompen som den är nu är ganska bra så det är bara att köra på den och ändra den efter en till två turneringar.
David "Dangerous" D

#42 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 06:12

Gällande STANKEN så har jag också funderat på om den borde räknas in i det eskalerande krigsmaskins minuset. Dock är jag osäker, jag vill inte se en repris på en del 7:th mallar för empire som straffade stanken i så många olika kombinationer att en liten ändring i listan kunde slå enormt på kompen.

Jag har uppfattat det som att kompen nu är skriven så att saker med type Warmachine räknas in i eskalerande minus och inget annat. Plockar vi in STANKEN så öppnar vi för plocka in och ur saker ur eskalerande minus lite som vi vill.

Redan nu räknas ju Hellcannon till CD som en WM. Jag tror faktiskt att det bara är en miss vid renskrivningen att Stanken inte räknas som en WM, men jag ska kolla med dom andra.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#43 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 07:55

Det hade jag inte koll på (Gällande Hellcannon). I vilket fall så står det Explicit att: "The steam tank does not count as a warmachine" så det ser inte ut som ett misstag men jag köper att den förs in i det eskalerande minuset för WM.

När kan vi få en draft 2 av mallen med ändringarna som diskuterats. (Ur minnet. Jag kan ha glömt något)

Flaggellanter
Arch Lector
Rare vagnar

Tyckter minst två personer borde ha annan komp. (Jag har förresten ändrat mig och köper -20 på Helborg efter att ha tänkt på vad CoC kompar numera)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#44 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 08:10

Detta utkasst får ligga uppe tills Betan av v1.3 kommer ut. Vet dock ej när detta sker, men det jobbas på det.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#45 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 12:05

På tal om köttbullar.

Death/Shadow kompar för lågt. De behöver ligga på -8.

Empire har så absurt mycket buffar att Shadow med Enfebling/Withering/Mindrazor/Miasma blir så sjukt mycket bättre med hatred, +1 to hit, re-role to wound ect.

Death är riktigt nasty också då Snipes och Doom and Darkness är galet bra med mycket skytte(vilket man tar i en Death Lord lista) från krigsmaskiner och outriders.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#46 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 13:25

Men emp är ju inte en skytte lista på samma sätt. längre Allt skytte utom helblastern (som blivit bättre) är nerfat på olika sätt sedan förra boken. Antingen har kostnaden gått upp eller den förväntade skadan ner eller båda.

Sedan tror jag inte att man kommer ha alla de där buffarna på ett och samma ställe samtidigt, men ok om tärningarna rullar bra så kan nog emp åstadkomma en buffning i stil med vad DE kan göra med shadow + Cauldron (fast de har ju inbyggt hatred, är underkostade och behöver inte slå några tärningar för buffarna :) )

#47 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 13:53

Buff vagn och prälle ger passiva buffar. Och Spearmen med 3+/2+ to hit med hatred kan lägga alla dice på withering eller mindrazor. Tycker att Shadow är en no-breainer i en mixad Empire lista nu.

Ang att Empire inte kan göra hårda skyttelistor...
lvl4 Death, 2 kanoner, 2 helblasters, 2 engineers och två 9manna enheter med Outriders. Bulka ut med 14 stark greatsword bunker för BSBn och lvl4an med Standard of Disceplin, 2*40Halberd horder med 2*5 archer detatchments var, 2 präster och en BSB och du har en list på 13 i komp.
Med massvis med skytte, två stabila combat block med tillgång till prayer buffar, 4 diverters, snipes/Ld tricksande och en super stabil hex samt en Sol. Du kommer smiska upp andra komp13 listor ganska bra. Jag skulle kissa på mig om jag mötte den med nån av mina listor...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#48 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 15:02

Spelade du någonsin mot gamla boken ? Skyttet man kunde bygga med den var mycket hårdare och empire var inte överrepresenterat i toppen på något sätt då. Jag har lite svårt att förstå varför skytte plötsligt måste kompas hårdare med den nya boken där det både är dyrare och sämre. (Med undantag för helblastern som faktiskt blivit bättre från att vara så dålig att man i princip aldrig såg den)

PS Lore of shadow vill jag generellt ha hårdare komp på så där är vi överens. Jag argumenterar för det i "Andringar till 1.3" tråden men inte många verkar hålla med mig.

#49 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 15:11

Jag tycker att det går väldigt bra att lira med skytte empire med nya boken även om det har blivit sämre.

Jag håller med om att death och shadow bör kompa lika högt som empire som det gör för andra böcker.
David "Dangerous" D

#50 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 15:27

Skulle säga att det är dött lopp mellan life och shadow ang vilken lore som är bäst för emp. (Beror på om man kör skytte eller närstrids empire)

Death är inte lika bra för emp som för många andra böcker då emp magikerna inte har så bra leadership och inte gärna vill stå så nära fienden som Death kräver men Death är fortfarande den 3:de bästa lore emp kan ta så klart att den ska straffas.

#51 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 15:31

Light känns som en sjukt bra lore till empire då deras buffspells är riktigt nice.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#52 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 16:02

Tycker light har spelat ut sin roll lite för empire då dom kommer träffa på allt dom slår på ändå med buffvagn+präst. Beast är minst lika bra som light tycker jag.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#53 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 16:13

Light är en helt ok lore men inte riktigt så bra som life/shadow. Life har fina buffar och så kan man hela sin STANK vilket retar motståndaren till vansinne. Shadow behöver väl ingen ytterligare presentation.

#54 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 16:24

Jag håller med Petter om att beast kommer att vara bättre än light i många empire listor. Har man enheter med präster kommer man träffa okej men man slår inte så hårt och tål inte så mycket. Light gör att man träffar bättre och kan bli träffad svårare men den gör inte själva enheten så mycket bättre. Wyssams på en vanlig inf enhet med en präst i gör mycket samt att deras karakärbuff spells kan göra mycket för deras präster.
David "Dangerous" D

#55 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 16:45

En stor anledning med varför man körde med light i empire innan var att få dubbel uppsättning av alla buffar från altaret. Nu är bara banishment kvar och visst det är en bra spell men inte så bra så man ska behöva betala komp både från altaret och från en wizard lord.

På tal om altaret, är det ens något att ha längre? Känns den inte lite väl ömtålig för vad det kostar? Innan var ju arch lectorn mycket svårare att ha ihjäl när han hade bättre tillgång till billiga bra rustningar och gratis wardsave och MR. Jag tycker spontant att det har blivit väldigt mycket sämre och samtidigt dyrare. Visst hatredbubbla i all ära men nä, arch lectorn mår nog bättre på häst eller till fots.
Volkmar hade jag nog inte ens haft med om han gett plusskomp, speciellt till fots då hans vapen inte ens fungerar :P

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#56 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 17:03

Altarets hatred och prayes påverkar alla innom 6". En viktiga skillnad mot vanliga präster. Altaret kan alltså få både karaktärer, monster att hata och även påverka dessa med sina prayers.... Det är det som är altarets stora buff numera. Att det gick upp i pris var inte oväntat. Det tävlade med hydra om 7:th editions mest underkostade pjäs.

#57 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 april 2012 - 16:56

Tror jag hitta ett skrivfel: Under core riddare står:

Each Knight after 18 additional -9/-8*
*If upgraded to Inner Circle Knights

Ser inte riktigt ut att straffet per modell i riktigt stora enheter är lägre för IC än för vanliga knights.

#58 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 april 2012 - 17:18

Tror jag hitta ett skrivfel: Under core riddare står:

Each Knight after 18 additional -9/-8*
*If upgraded to Inner Circle Knights

Ser inte riktigt ut att straffet per modell i riktigt stora enheter är lägre för IC än för vanliga knights.

Dom kompar egentligen samma eftersom varje IC kompar ett minus mer per styck i grund.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#59 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 april 2012 - 20:35

Aha. Straffen är tänkta att vara kumulativa. Få se om jag fattat. Knight nummer 19 straffas alltså först med -2/-3 för att det är fler än 12 och sedan ytterligare med -8/-9 för att det är fler än 18 för ett totalt straff på -11/-11 på numer 19.

Om det är så ni menar så kanske det kan skrivas tydligare. (Ser nu att det står additional men hade aldrig tänkt på det tidigare)

En intressant effekt är att i så fall kompar riktigt stora enheter av reiksguard bättre än lika stora enheter av vanliga IC efter som reiksguard får -4 för varje över 12 men sedan finns ingen högre nivå. (Borde det inte finnas en nivå till, någonstans efter 15 tycker jag de borde börja smaka på riktigt hårda straff precis som vanliga knights gör.)

#60 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 april 2012 - 20:59

Aha. Straffen är tänkta att vara kumulativa. Få se om jag fattat. Knight nummer 19 straffas alltså först med -2/-3 för att det är fler än 12 och sedan ytterligare med -8/-9 för att det är fler än 18 för ett totalt straff på -11/-11 på numer 19.

Om det är så ni menar så kanske det kan skrivas tydligare. (Ser nu att det står additional men hade aldrig tänkt på det tidigare)

En intressant effekt är att i så fall kompar riktigt stora enheter av reiksguard bättre än lika stora enheter av vanliga IC efter som reiksguard får -4 för varje över 12 men sedan finns ingen högre nivå. (Borde det inte finnas en nivå till, någonstans efter 15 tycker jag de borde börja smaka på riktigt hårda straff precis som vanliga knights gör.)

Alla minus/plus är alltid kumulativa. Det står väldigt tydligt i mallen.

Reiksguard skall så klart också ha hårdare straff för riktigt stora enheter, bra att du påpekade det.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar