Hoppa till innehåll

Foto

Dark Elf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
177 replies to this topic

#161 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 02 juli 2013 - 12:13

Re-role to hit och ws6 är sjukt stort på solo killar. Men håller med björn om att man kan kanske sänka lite. Typ till -7 per pegg på nobles.

"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#162 Mtz

Mtz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:
  • Interests:Skymningen

Postad 02 juli 2013 - 12:25

Är inte en bättre jämförelse en High Elf Noble on Great Eagle?  Då är skillnaderna Hatred vs ASF.  och Dark Elf kostar -12, och High Elf -8. 

#163 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 02 juli 2013 - 12:36

Är inte en bättre jämförelse en High Elf Noble on Great Eagle?  Då är skillnaderna Hatred vs ASF.  och Dark Elf kostar -12, och High Elf -8. 

Där är det skillnad på saves också.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#164 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 02 juli 2013 - 12:40

Precis, HE får sämre save, vilket är en klar nackdel.

DE har dom bästa peggarna, inget snack om det - men dom känns fortfarande för dyra i kompen om man jämför med liknande pjäser.
Och om man inte gör det så är dom för dyra ändå! =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#165 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 02 juli 2013 - 12:46

Dom kompar mer än dom andra det stämmer. Anledningen till detta är att dom är hårdare, slåss bättre, har bättre mounts, men framförallt för att dom passar bättre i listan.

Kaj, du jämför med med HE/empire flyghjältar. Dessa ser man dock väldigt sällan på turneringar, medans DE sysn ganska ofta. Bara detta borde ge en hint om att dom är rejält mycket bättre.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#166 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 02 juli 2013 - 12:54

Peggarna passar bättre i Vissa typer av listor.
Dock är ju jag sådan att jag vill ha peggar/motsvarande inkluderade i typ alla listor jag spelar - om det går!

För närvarande är dom inte ett viable choice i en DE armé på kompat, dom kostar för mycket.
- Vilket även t.ex. Pendanten gör.
Och Cold one Knights kostar fortfarande mer än Dragon Princes - fast dom är sämre!

Dock är Hydran Äntligen billigare än Stanken, så en milstolpe är nådd iaf! :D

//The Kaj

#167 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 02 juli 2013 - 13:07

Peggarna passar bättre i Vissa typer av listor.
Dock är ju jag sådan att jag vill ha peggar/motsvarande inkluderade i typ alla listor jag spelar - om det går!

För närvarande är dom inte ett viable choice i en DE armé på kompat, dom kostar för mycket.
- Vilket även t.ex. Pendanten gör.

Jag har en del DE listor som jag tror du skulle gilla på runt komp 10 som är ruggigt hårda med både DreadPegg och snabb Pendant BSB på snel hest. Släpper man mer på det så blir det väldigt, väldigt fel på komp 10-11 listor. Så som det ser ut nu så tycker jag att jag får in allt jag vill ha i en DE lista på okompat(med undantaget att en Pegg är Dark Steed i kompat) på komp 10-11. Det är bara extremt små  skillnader, typ en kille mer eller mindre i olika enheter, en DS blir en pegg en en andra harpie enhet skulle jag trycka in. Men som helhets komposition så får jag in allt hårt och bra på kompat, och jag tycker inte att komp 10 skall = Okompat.

#168 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 02 juli 2013 - 14:24

Tror inte peggarna bör lättas så mycket om ens alls.. Tror som Joey att risken blir att vissa listor kan bli helt galna på komp 10.
Jobbade lite utifrån min Qfa lista (6,1 i komp då, http://swfbr.ipbhost...?showtopic=5416) och har så klart fått skala bort rätt mycket men ser ut som följer:

Lords:

Dreadlord - pegg, sdc, hva, shield, whip of agony, dragonhelm, talisman of preservation, other trickster

Dreadlord - dark steed, sdc, hva, shield, giant blade, armour of eternal servitude, dragonbane gem

Heroes:

Master - Bsb, pegg, sdc, shield, lance, Armour of Destiny

Master - pegg, shield, hva, lance, Cloak of Hag'graef, dawnstone

Sorceress - lvl 2 death, ToF, Crystal of Midnight

Core:

5 Dark riders - musician

5 Dark riders - musician

5 Dark riders - musician, Rxbows

13 Corsairs - addhwp, FC, banner of eternal flame

18 Rxbows - FC, shields

Special:

8 Shades - addhwp

Rare:

Boltare

Boltare

Other:

Assassin - rendering stars, manbane, cloak of twilight

Assassin - rendering stars, manbane

2499/2500, komp 10,9

När allt kommer till kritan har jag egentligen blivit av med 3 saker, Hydran jag hade och 2 peggar. Det enda som påverkar listan extremt mycket är hydran, men för de poängen får jag istället in en till assassin som troligen är bättre i nuvarande meta.
De två peggarna har blivit en dark steed och en magiker till fots (troligen det bättre alternativet då min magiker på qfa var rätt värdelös). Och jag har egentligen fått bättre setups av items på karaktärerna. Vill man ha pendant i listan så droppar man bsb:s pegg och ger honom en steed + pendant. Skulle inte hävda att listan är perfekt men det här har gett mig en 10,9 lista som troligen är sjukt dryg att möta för det mesta.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#169 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 04 juli 2013 - 15:01

Efter att magismällen har lagt sig lite så har ja några synpunkter, dock inte på magin.

Pendanten på en master är kompar sjukt mkt fortfarande. Ser inte riktigt hur det kan vara motiverat att en master på pegasus med pendant ska behöva kompa 47! Det är ett rent hån när tex woc springer runt med 2 mountade karaktärer med 3+ ward för mindre i komp och som dessutom slår som mindre bussar i närstrid. För några mer komp poäng kan man lätt bygga 3 hårda karaktärer i woc, en lord med 4+ ward reroll ettor och 2 exalteds på dm med 3+ ward save, är det rimligt i jämförelse? Sen har pendanten så många svagheter, tex death. även metall om man inte har flameskydd. Flameskydd är en nobrainer på en pendantflygare så minuset kanske ska ligga där istället?

Hydran kanske gick ner några steg för mkt, men det får väl tiden utvisa om det va rätt. 

Fredrik Karlsson - HYMS

#170 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 04 juli 2013 - 22:54

Håller helt med dig Fredrik!

//The Kaj

#171 Replica

Replica

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 51 Inlägg:

Postad 05 juli 2013 - 10:33

Tycker hydran passar perfekt vid -32 :).

#172 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 05 juli 2013 - 11:35

Efter att magismällen har lagt sig lite så har ja några synpunkter, dock inte på magin.

Pendanten på en master är kompar sjukt mkt fortfarande. Ser inte riktigt hur det kan vara motiverat att en master på pegasus med pendant ska behöva kompa 47! Det är ett rent hån när tex woc springer runt med 2 mountade karaktärer med 3+ ward för mindre i komp och som dessutom slår som mindre bussar i närstrid. För några mer komp poäng kan man lätt bygga 3 hårda karaktärer i woc, en lord med 4+ ward reroll ettor och 2 exalteds på dm med 3+ ward save, är det rimligt i jämförelse? Sen har pendanten så många svagheter, tex death. även metall om man inte har flameskydd. Flameskydd är en nobrainer på en pendantflygare så minuset kanske ska ligga där istället?

Hydran kanske gick ner några steg för mkt, men det får väl tiden utvisa om det va rätt. 

Kan vara så att den är hårt kompad men kombinationen har ändå sänkts jämfört med tidigare. Men som jag ser det är pendanten utöver dem kombinationer alla andra kan göra och då tycker jag inte att den behöver primeras extra.

Däremot kanske sacrifical dagger bör lättas 1 per spell nu när lv4;or är så hårt stypta att den nästan är helt bortkompad för tillfället. Gör kanske ingen större skillnad om den går från 75 till 70 på en lv4:a men tycker -70 bör räcka för en lv4:a med dagger innan man valt lore.

WoC flygarna kanske behöver skruvas åt en bit till men ta det i WoC tråden.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#173 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 05 juli 2013 - 12:59

Möjligen att WoCs 3++ ska höjas lite mer, då det i mångt och mycket fortfarande är en nobrainer.

Grejen är dock att mot 3++ finns det typ inga verktyg Alls! Det är en lotto-dwellers, break eller dylikt som kan lösa det problemet. Att sätta upp någon stenhård fighter-karaktär går typ inte då han grindar ned dom allra flesta karaktärer rätt fort.
Pendanten ger ett bättre skydd mot S5+, men sämre mot allt annat, plus att det mot den finns fler verktyg: T.ex. Fungerar ovan nämnda bättre mot pendanten pga sämre str och slår inte lika hårt, så troligare att torska en runda CC.

Jag ska inte tjata mer om det här nu, men jag tycker det är väldigt snett.

//The Kaj

#174 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 05 juli 2013 - 13:35

Möjligen att WoCs 3++ ska höjas lite mer, då det i mångt och mycket fortfarande är en nobrainer.

Grejen är dock att mot 3++ finns det typ inga verktyg Alls! Det är en lotto-dwellers, break eller dylikt som kan lösa det problemet. Att sätta upp någon stenhård fighter-karaktär går typ inte då han grindar ned dom allra flesta karaktärer rätt fort.
Pendanten ger ett bättre skydd mot S5+, men sämre mot allt annat, plus att det mot den finns fler verktyg: T.ex. Fungerar ovan nämnda bättre mot pendanten pga sämre str och slår inte lika hårt, så troligare att torska en runda CC.

Jag håller med om att det ligger fel. Men jag tror som sagt mer på en höjning av WoC killarna. Jag har kört med en BSB till fots med pändant(-18) och BSB på hest med pändant(-30) och jag tycker att det har varit jäkligt bra och båda varrianterna är auto-includes i mina DE listor och vilken jag kör beror på om jag har ett större Inf block eller bara massa små block. Det kanske är lite för dyrt på Peggen som förmodligen borde kompa -50 totalt istället för -57 som den gör nu.

Men det som verkligen behövs ändras är ju 3++ WoC hjältar med 1+as och T5. De ligger på -29 om man är BSB och det är nästan gratis.

#175 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 juli 2013 - 13:50

Vi kollar på det till nästa släpp.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#176 Frenka

Frenka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 31 augusti 2013 - 21:11

Hur kommer det sig att 40 executioners kompar 8 mer än 40 greatswords? Är de så mycket bättre än dem?

Jag gör inga misstag...... Jag visar bara vad man inte ska göra!

#177 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 31 augusti 2013 - 21:28

Hur kommer det sig att 40 executioners kompar 8 mer än 40 greatswords? Är de så mycket bättre än dem?

Dom är bättre ja, +1M, WS, Str och KB är rätt bra. Dock lär det ju ses över om en månad när nya boken kommer.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#178 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 02 september 2013 - 16:08

Jag håller med om att det ligger fel. Men jag tror som sagt mer på en höjning av WoC killarna. Jag har kört med en BSB till fots med pändant(-18) och BSB på hest med pändant(-30) och jag tycker att det har varit jäkligt bra och båda varrianterna är auto-includes i mina DE listor och vilken jag kör beror på om jag har ett större Inf block eller bara massa små block. Det kanske är lite för dyrt på Peggen som förmodligen borde kompa -50 totalt istället för -57 som den gör nu.

Men det som verkligen behövs ändras är ju 3++ WoC hjältar med 1+as och T5. De ligger på -29 om man är BSB och det är nästan gratis.

Varför behöver de ändras?

Verkar som folk lever i nån fantasi att man kan köra theoryhammer rakt av och sedan tro att man får till kompen.

Spelades nyss en turnering med 15 st WoC där den som placerade sig bäst var Christian med en 16:e plats och resten ganska långt ner.

En snabb sak som alla verkar missa är att det bara är en kille som är hyfsat safe, de andra kan flunka attackerna en runda då de saknar rerolls som DE har i hela armen och därefter dö ganska kvickt på failat LD vilket de inte har det bästa.

DE däremot var representerade av 6 spelare där 2 hamnade på topp 10.

Kan inte inte direkt säga vad som behöver göras men att säga att man ska lätta på DE är fel väg att gå och säga att man ska strypa WoC är också fel väg att gå.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar