Hoppa till innehåll

Foto

Dark Elf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
177 replies to this topic

#41 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 23 juni 2012 - 08:36

kanske. Men jag tror inte att det behövs då man till skillnad från HE måste köpa två magiker för kombon.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#42 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 19 november 2012 - 17:34

Så efter QFA i helgen så ska jag försöka ge lite input på dark elves.

- Lore of death har extrem potenial även på en lvl 2:a med extra spell. Möjligheten att hota med D&D och spirit leech eller solen gör att det i mina ögon är svårt att välja en annan lore, i alla fall på en flyer. (Tror inte detta är en nyhet för någon)
Så förslagsvis så bör hennes minus för lore of death höjas. Eventuellt att det knyts ihop med tome of furion, alltså extra minus på death om man har tome of furion.

- Flygande karaktärer behöver ändras på något sätt. T.ex. att femte flyern, kanske t.om fjärde flyern kompar lite extra utöver de 10 som de gör nu. kanske 4e & 5e flyer: -15?

- Lords/Masters på pegasus kan behöva en viss ökning i sitt minus. Dessa var redan bra innan Faq så det borde inte bli en extrem ökning, kanske 1-2 poäng på pegasus mounts.

- Flygande magiker behöver en ökning även om den inte behöver vara extrem. Kanske 3-5 poäng om man köper en pegasus? T4 gjorde att man kunde känna sig ganska säker mot bs skytte och hon bryr sig ju inte om kanoner i och med pendanten.

Det var mina två cents utifrån listan jag körde i helgen. Kan för övrigt lägga till att listan hade gått att få in på komp 10, fast då har man inte någon hydra. ;)

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#43 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 19 november 2012 - 18:48

Man får redan minus för lore of death på en lvl2 och sedan är ju spirit leech mycket sämre om man flyger iväg för då har man bara LD8. Man kan ju höja kompen på den om man vill men den kompar 18 nu men extra spell vilket jag tycker är ganska mycket.

Håller med om att man kan höja kompen på många flyers. Det har varit så vanligt men en lägsta komp på 10 så det har ju inte varit ett problem innan.

Man bör nog höja kompen med max 1 på flygande lords/masters. Det är ju bra med extra T men egentligen så påverkar det mesta str5 attacker de får på dig. Jag skulle nog hellre se en höjning på andra och tredje flyer än en ökning på pegasus för de flesta kan nog klara av en pegasus även om den har T4 nu.

Om det är något man ska sänka så kanske det är xbow men bara med 1 då. Det gäller på alla deras steg.
David "Dangerous" D

#44 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 19 november 2012 - 18:59

Om det är något man ska sänka så kanske det är xbow men bara med 1 då. Det gäller på alla deras steg.

Menar du antal x-bows i armén eller crossbowmen-uniten?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#45 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 19 november 2012 - 22:40

Jag menar i uniten.
David "Dangerous" D

#46 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 19 november 2012 - 22:54

Problemet med Deathmagikern på pegas är inte T4 - det är pendanten. Kompa den hårdare och det blir ett wildcard, istället för att strypa builden helt - om den ens är att anse som ett problem?

Eskalerande minus på peggar kan vara en bra idé. Vet inte om T4 gjorde dom så orimligt hårda som det framhölls i den överrepresentation vi såg på QFA dock, så att strypa dom mer enskilt tror jag inte. Spam kan dock få sig en törn.

* X-bows: Lätta dom ett/steg. Spam stryps redan effektivt av det totala x-bow minuset.
* Spearmen: Såhär är det nu:
23-26 -9
27-30 -13
31+ -18
Jag föreslår detta:
23-26 -8
27-30 -12
31+ -16
* Tome of furion: Minuset bör träffa Shadow och Death, inte alla lores - och dessutom lättas 1-2.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#47 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 08:30

Det var ett par dark elf listor på QFA med rätt mycket magi, Alexander Olssons lista med dubbla level 4 wizards (dark+death+black staff för 3 power of darkness), och Lasses lista med level4(metal)+level2(shadow med extra spell). Hörde en hel del suckar om hur överjävligt bra dark elves magi är.

Några åsikter om hur deras magifas kompar?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#48 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 10:30

Det var ett par dark elf listor på QFA med rätt mycket magi, Alexander Olssons lista med dubbla level 4 wizards (dark+death+black staff för 3 power of darkness), och Lasses lista med level4(metal)+level2(shadow med extra spell). Hörde en hel del suckar om hur överjävligt bra dark elves magi är.

Några åsikter om hur deras magifas kompar?

Magifasen är helt klart bra, men man ska komma ihåg att PoD (om den kastas på ett säkert sätt med 2 tärningar) generellt bara ger en bonus tärning. Problemet ligger snarare i att man kan kasta 12 tärningar på en spell. Sen använder man nog bara fler tärningar på en spell egentligen och det är okkams. Får man igenom den i rätt läge är det en autowin. Synergin där emellan är det som, i mina ögon, gör magifasen bruten. Många andra lag genererar fler tärningar stabilt, medans potentialen i en DE-fas är högre, om allt studsar rätt. Får man ingen diff på WoM, så är får man inte igenom mer än en spell, möjligen 2, även med PoD. Spelar man 1 magiker är PoD inte så märkvärdig. Inleder man med den kastar man alltid 2 tärningar och kan få 2-4 tillbaka. andra varianten så chansar man med 1 tärning kvar. Sitter man på shadow är det första alternativet oftast det bättre, då de tunga spellsen kräver 3-4 tärningar. Tror aldrig att kompen kommer kunna boxa in DE magin på ett rättvist sätt utan i mina ögon finns det två alternativ. 1; Stryp antalet tärningar i faqen till 6st. 2; Vänta på en ny bok och spela inte med tillåtna listor under komp 10.

Lite andra konkreta förslag till De-kompen
*Nu - ToF -4. Förslag lvl 1 -3. lvl 2-4 -2 (add -1 if combined with lore of shadow or death)
Anledning till att en lvl 1 ska vara dyrare är att PoD minuset blir högre om man väljer till en lvl, så en lvl 2a med extra spell kostar mer i komp för PoD än en 1a med extra spell. Som kompen är nu så får är trappsteget mellan lvl 2 och lvl med extra spell för högt.

*Nu - lvl 3-4 lores, fire +/- 0, dark -3 Förslag fire -2, dark -2
Fire är en underskattad lore och att den inte ska kompa något är lite märkligt.

*Nu - cold one chariot -7, -10 -10. Förslag -5, -10, -12.
Tre kärror kompar fortfarande samma, men den första får en sänkning, så man kan lira med 1 dum kärra lite lättare.

*Nu - War Hydra -40, -2 if cauldron is present. Förslag - War hydra -40
Lika bra att skippa CoB minuset på hydran.

Har en massa mer synpunkter men orkar inte slåss på alla fronter:)
Fredrik Karlsson - HYMS

#49 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 10:38

Har själv aldrig testat dubbla magiker, så vill inte säga allt för mycket, men:
Anledningen till att jag aldrig gjort det är just för att det känns som att det kostar för mycket - man får liksom inte in så mycket annat godis i listan som magin faktiskt kan boosta. Givet en lista som kompar runt 10 dvs.
Båda DE listorna med dubbla magiker på QFA kompade strax över 6, så jag tror inte att kompen behöver ändras där.

I övrigt håller jag med Fredriks inlägg här ovan!
Framförallt så måste Fire ge lite minus, den loren är inte så dålig som många tycks tro. Personligen tar jag den framför Dark Magic alla dagar i veckan...

//The Kaj

#50 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 11:12

Mina åsikter är följande:

1. Deras magi ska kompa betydligt hårdare än de flesta andras just för PoD samt deras förmåga att kasta spells med alla tärningarna
2. Kärror kan komplättas en aning
3. Hydran ska under INGA omständigheter få en komplättnad utan minuset som är nu är bra.
4. Hårdare straff för multipla flygare
5. Svårare att fylla ut core med fast cav då de är för bra i spelet, dvs mer minus för 2:a o 3:e.
6. Lätta upp kompen för corsairs
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#51 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 16:28

Tror inte det vore klokt att lätta på Corsairs. Släpper man dom mer blir dom för billiga och bra i shadow-listor.
Redan nu så ser jag dom som ett givet val över spearmen (som kompar för hårt). Enda anledningen till att jag inte bara kör Corsairs som core är för att jag inte har modellerna. ^^
Dock kan ju minuset för handbows verkligen diskuteras. I mina ögon är det i princip dött lopp mellan xhw och handbågarna.

//The Kaj

#52 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 16:53

Tror inte det vore klokt att lätta på Corsairs. Släpper man dom mer blir dom för billiga och bra i shadow-listor.
Redan nu så ser jag dom som ett givet val över spearmen (som kompar för hårt). Enda anledningen till att jag inte bara kör Corsairs som core är för att jag inte har modellerna. ^^
Dock kan ju minuset för handbows verkligen diskuteras. I mina ögon är det i princip dött lopp mellan xhw och handbågarna.

När en som spelar Dark Elves säger så så tror jag på dig....ignorera det jag sa om corsairs isf... :)
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#53 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 19:17

Jag tycker att DE kompar ganska rätt överlag även om man bör ändra lite på kompen.

Jag skulle vilja se att lvl4 sänks till 17 som många andra magiker kompar. Jag tycker inte hans förmåga att lägga spells med många tärningar ska spela in i hans grundminus. Om man inte lirar med death eller shadow lär man aldrig lägga en spell med mer än sex tärningar ändå. Så höj minuset på death och shadow med minst 4 steg och sänk magikern till komp 17.

Ang killar på dark pegasus så tycker jag det finns två alternativ. Antagligen så höjer man kompen med 2 eller så höjer man den bara med 1 men så ger man cloak of hag greif och dawnstone combon minus 13 istället för 12 som den har nu för det är den combon som tjänar mest på de nya reglerna.

Jag tycker att det ända som ska sänkas är nog xbow. De är inte så mycket bättre än te x glade guards. Så jag skulle vilja se följande komp.
10-12 -8
13-17 -10
18-22 -13
23+ -19
Each Repeater Crossbowman after 30 -1

Sedan kanske shades ska få sämre komp pga de nya scout reglerna. Men det ska de bara få om alla scout får sämre komp.

Ang lore of fire så tycker jag den ska kompa samma som dark. Fire har ju riktigt bra spells som flame cage och flaming sword men har ju en del skit spells med medan dark har mer jämna spells så de bör kompa samma.
David "Dangerous" D

#54 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 20:55

Vi höjde ju dawn stone/cloak kombon och shades efter att FAQn kom. Men dom kanske måste trypas ännu mer?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#55 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 00:11

Jag tycker inte dom behöver höjas mer - någon av dom.
Cloak/Dawn kombon såg man väldigt sällan redan innan höjningen - om ens alls?

Dessutom håller jag inte alls med Dyne om att Cloak/Dawn kombon var den som vann mest på att få T4 - Det var inte sänkningen av str för to-wound-rollen som gjorde någon egentlig skillnad, det var att hans 1+ reroll kunde förbli omodifierat i princip - och där har det inte ändrats ett dugg. Han dog ju liksom aldrig av skytte innan heller...
Tvärt om anser jag att det är alla andra builds som blivit bättre då de behöver ta färre saves - något som dom är känsligare för då dom inte har ett lika pålitligt save som Cloak/Dawn. Skillnaden är alltså större här.

//The Kaj

#56 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 01:42

Jag tycker egentligen DE kompen är ganska bra som den är så egentligen bör man inte ändra något men om man vill ändra saker så tycker jag det ska jämna ut sig, dvs vissa höjningar och vissa sänkningar.

Jag tycker helt klart att cloak/dawn kombon har blivit bättre. Det är ingen som skjuter med vanligt skytte på pegaser ändå så där spelar det ingen roll. Vad som kan skjuta på det är WM som typ kanoner och boltare.
Kanoner woundar bara på 3+ nu vilket är bra men den största skillnaden är väll att boltare bara woundar på 5+. Innan var han svårt att skjuta ner och nu är han nästan omöjlig.

Men om kompen nyligen har höjts för den kombon bör den inte höjas mer.
David "Dangerous" D

#57 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 08:54

Jag tycker att DE kompar ganska rätt överlag även om man bör ändra lite på kompen.

Jag skulle vilja se att lvl4 sänks till 17 som många andra magiker kompar. Jag tycker inte hans förmåga att lägga spells med många tärningar ska spela in i hans grundminus. Om man inte lirar med death eller shadow lär man aldrig lägga en spell med mer än sex tärningar ändå. Så höj minuset på death och shadow med minst 4 steg och sänk magikern till komp 17.

Ang killar på dark pegasus så tycker jag det finns två alternativ. Antagligen så höjer man kompen med 2 eller så höjer man den bara med 1 men så ger man cloak of hag greif och dawnstone combon minus 13 istället för 12 som den har nu för det är den combon som tjänar mest på de nya reglerna.

Jag tycker att det ända som ska sänkas är nog xbow. De är inte så mycket bättre än te x glade guards. Så jag skulle vilja se följande komp.
10-12 -8
13-17 -10
18-22 -13
23+ -19
Each Repeater Crossbowman after 30 -1

Sedan kanske shades ska få sämre komp pga de nya scout reglerna. Men det ska de bara få om alla scout får sämre komp.

Ang lore of fire så tycker jag den ska kompa samma som dark. Fire har ju riktigt bra spells som flame cage och flaming sword men har ju en del skit spells med medan dark har mer jämna spells så de bör kompa samma.

En DE magiker som kan kasta en avgörande spell med 10 tärningar MÅSTE kompa hårdare än övriga, så är det bara, ett barn kan förstå det men inte du buffy :P
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#58 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 10:02

Överlag ligger Dark Elves riktigt bra, några saker har redan tagits upp tidigare här kommer mina tankar:

Standard of hag graef blev helt bortkompat sist, den ska straffas när man kör buss och framför allt karaktärer i enheten,
men som det är idag åker alla över samma kant.
(en 8-manna CoK kompar -28 och då har de I6 och hatred så på chargen gör det bara skillnad mot fiender med ASF eller I6 eller högre, i runda två är de S4 och det är då banéret verkligen kickar in, men -10?)

Mitt förslag är:
Under Death Hag
Standard of Hag Graef -10 (för att ge minus på executioners med standaret)
Under Cold one Knights
Standard of Hag Graef -1 per every second model in the unit
(öka på minuset för karaktärer med ett steg eller två, det är för karaktärer det är viktigt)

På så sätt straffar man inte små enheter så brutalt med detta banér som inte innehåller karaktärer.
Det enda man släpper fritt är om du tar det på Black Guards (I6 med evig re-roll tjänar inte mycket på att ta det ändå).

Chariots och Cold one knights tycker jag är för hårt kompade, de lider av ett väldigt stort problem.

Stupididty.

Har du 1 eller max 2 enheter i armén kan du komma runt det med BSB,
men så fort du når 3 enheter måste någon av dem gå utanför din bubbla och så står du där draget du ska göra en attack
och så snubblar din chariot fram 3” och du får äta en charge själv istället.

Cold ones:
Sänk 1 eller 2 steg på enheter under 10 i storlek, stora enheter ska fortfarande ha stort minus (inte tillåta bussar)

Cold One Chariots:
Behålla första på -7 (kanske sänkning beror på hur man gör med nr 2 och 3)
Andra -7
Tredje -8
Titta hur många som spelade med Chariots och CoK på QFA, man ser inget spamm av dem för det är ett stort problem med Stupidity,
Ld9 ser bra ut på papperet, men rent matematiskt är det 16,6% chans att missa ,
inget man direkt kan förbise när man planerar sina moves.
Jag har själv övergett mina 3 chariots på grund av just detta,
när det väl kommer till kritan förlorar man vissa matcher på stupidity och det är inte värt det i en turnering.

Fast cav kommer undan relativt billigt, fortfarande hårt kompade jämfört med de flesta andras fast cav (se empire t.ex.).
Det som är speciellt med Dark riders är att man fyller ut sin core med dem vilket är en stor fördel.

Jag känner att stryper man Dark riders ännu mer sänker man den totala kompen för armén.
Jag tror det behövs lättnader på annat om man sänker kompen på core-trupperna.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#59 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 10:44

Håller med om mycket som Truant postar om här ovan.

Förutom minuset på Banner of Hag'Graef för executioners.
Den kompar nu -4 när den är tills fots, känner inte att det behövs en ökning för att hindra just executioners en enhet man sällan ser och är ett av de "sämre" valen i boken.
Förslagsvis så tycker jag den kan ligga kvar på -4 till fots. Bg's får iaf ut en del av det mot High Elves, vissa Daemons etc.
Håller med om CoK förslaget.

Jag måste erkänna att jag är extremt kluven till att dark riders ska få en ökad komp. Jag kan defenitivt förstå att man vill försöka komma åt avoidance listor.
Men det enda jag kan se att det kommer leda till är att shadow blir "måste ha" loren för att coren ska uträtta något i listan. Dark riders fyller som jag ser det nu en roll där de faktiskt tar tillbaka sina poäng i de flesta matcher.
Corsiars och spears gör det i vissa fall men måste oftast ha support av magi/cauldron. Crossbows kan i vissa matcher göra underverk och i vissa matcher gör de inte ett piss, mycket baserat på terräng.
Personligen känner jag oftast att Spears är ett nödvändigt ont för att fylla core (som nu inte är så kompeffektivt heller), corsairs är en gudagåva om man spelar shadow annars är de lite meh.. Dark riders är bra och jag tycker ärligt att de ligger rätt för de första grupperna. Om de ska ökas någonstans är det för grupp 3:e och över.

Rant off.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#60 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 15:58

Jag tycker inte dom behöver höjas mer - någon av dom.
Cloak/Dawn kombon såg man väldigt sällan redan innan höjningen - om ens alls?

Dessutom håller jag inte alls med Dyne om att Cloak/Dawn kombon var den som vann mest på att få T4 - Det var inte sänkningen av str för to-wound-rollen som gjorde någon egentlig skillnad, det var att hans 1+ reroll kunde förbli omodifierat i princip - och där har det inte ändrats ett dugg. Han dog ju liksom aldrig av skytte innan heller...
Tvärt om anser jag att det är alla andra builds som blivit bättre då de behöver ta färre saves - något som dom är känsligare för då dom inte har ett lika pålitligt save som Cloak/Dawn. Skillnaden är alltså större här.

Det den blivit bättre mot är typ no armour save spells utan metal, typ ograrnas 2D6 S2 där chansen att göra wounds har halverats !!! samma sak med s4 AP skytte och liknande där du gått från 2/3 till 1/2 för att wound om det inte är "en egentlig skillnad" så vete tusan: Allt handlar jue om att tvinga fram saves eller slag på wardsaves och om man då minskar chansen att en komma dit så är det en rejäl buff.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar