Hoppa till innehåll

Foto

Beastmen

• Please log in to reply
68 replies to this topic

#41 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 09:27

Fortsätter här på GOW tråden..   alltså försökt bygga listor nu inför QFA.. funderade på beastmen bara för att... problemet är inte Kompen...  det är armén   jag gjorde det hårdaste jag kunde komma på utan herdstone slugtounge osv...   komp 12 haha  och jag vill fasen ändå inte ha armén för den känns för svag..

Jo, så du förstår att det är ett svårt jobb för oss som gör mallen då, spelar liksom inte mycket roll vad man ger beastmen, för även helt frisläppta beastmen kommer inte ner i en hårdhetsnivå som motsvarar komp10.

Personligen tycker jag att de två nya alvlagen är det som gjorde att beastmen gått från kassa men går att spela på högkomp, till helt hopplösa. Beastmen är verkligen helt värdelösa på att fånga avoidance, finns inget man kan göra åt dubbel-flyende fastcav eller teleporterande skimishers, och både 30 witch elves eller 10 wild riders kan typ ta en hel beastmen armé, solo. Det här problemet tror jag inte man kan komma runt riktigt, finns nog inte så mycket hjälp för en närstridsarmé som inte kan komma in i combat och som får stryk när den väl tillåts komma dit. 

Sen kan ju beastmen vara bra mot andra arméer. Beastmen med lvl4 death + lvl4 shadow + herdstone är ju t.ex. jättebra mot ogres eller orcs and goblins. Inte ett jättekul sätt att "balansera" spelet på dock, så att lätta upp denna combo för att ge beastmen en chans att ta placeringar på turneringar (genom att ha tur och möta få alver och mycket I2 motstånd) vete tusan om det är en så bra idé.

Och innan någon föreslår diverse regeländringar, det går emot ett av kärnkoncepten med kompmallen, att inte ändra regler, enbart sätta högre krav vid listbygget. Så det kommer inte hända.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#42 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 09:41

Problemet ligger i boken + nya metat.

#43 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 10:04

Jag har funderat lite på det där med meta. Som det är nu är det få snabba svårdödade och svårfångade grejer som ränner runt och oneshottar enheter. Allt handlar om manövrering och timing känns det som. Jag gillar det men om gränserna på mängd modeller skulle lättas så skulle dreadlords osv få färre poängvärda mål att springa igenom. Då skulle man själv behöva plocka ranker och ett metaskifte kanske skulle ske. Jag har gått och funderat på om man tom skall belöna suboptimala val. Ex chaos warriors. 40 st är inte bättre än 25. Om jag plockar 40-50 warriors är det hejdlösa massa poäng där. Jag kanske får in annat grisigt men listan blir nog inte så mycket bättre ändå. Man kanske skall svänga på minuset så när man börjar plocka warrior nr 40 så går det åt andra hållet. Löjligt sminkande men det blir inte så bra arméer av det och de hårda val som det tillåter negeras av att jag köpt så många warriors. Beastmen kanske behöver tillåtas vara ännu fler innan stora minus kommer. Har man 60-70 man i en enhet så gör det kanske inte enheten så mycket bättre men tiden det tar att grindea den gör att man inte kan mangla den på två combatrundor vilket man gör med lite ombatcharges, soakande karaktärer osv. Detta är förhållandevis lätt att sätta upp mot beastmen. Jag tänker att infanteri i enorma mängder måste lättas för att skifta metat lite. Kanske inte för skaven ex men i övrigt tror jag man behöver se över detta. Kan vara en jättedålig ide. Tur att det inte är jag som bestämmer.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#44 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 11:19

Personligen tycker jag att de två nya alvlagen är det som gjorde att beastmen gått från kassa men går att spela på högkomp, till helt hopplösa. Beastmen är verkligen helt värdelösa på att fånga avoidance, finns inget man kan göra åt dubbel-flyende fastcav eller teleporterande skimishers, och både 30 witch elves eller 10 wild riders kan typ ta en hel beastmen armé, solo. Det här problemet tror jag inte man kan komma runt riktigt, finns nog inte så mycket hjälp för en närstridsarmé som inte kan komma in i combat och som får stryk när den väl tillåts komma dit.

Erik, här inte bara slår du huvudet på spiken, utan bankar frenetiskt :).

De behöver en ny bok som kommer runt det på något sätt, tills dess så kommer de nog vara underrepresenterade. Möjligt att Johannes förslag kan göra att de inte förlorar stort mot flyg- & flaxarméer.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#45 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 12:58

mm Dombullen går att kitta för att slakta alver..

Asf
1+1+
Ram horn
potion of str

men då blire kannoner istället som blir autoförlust typ... :(  tycker det är mer upp till arrangörerna.. att kanske  om det är en komp 10-15 turnering så är det den kompen som gäller men fortfarande tillåta Beastmen att ta 200pts mer  ( men fortfarande hålla sig inom kompen)  vette tusan om det hjälper.. men kanske

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#46 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 14:19

Med komp-mallen kan man ju iof skifta metat bort från fast-cav, flyers och skirmishers och mot infanteri-block rätt lätt, genom att ge allt med fly, fast cav och skirmish sämre komp och block bättre komp. Då får helt plötsligt mobila arméer (typ fast-cav alver, skink cloud etc) mycket sämre för sin komp, och premierar val av medelstora-stora block (av de sämre infanteri-typerna, inte typ White lions och witch-elves).

Komp-mallen borde kunna bestämma metat på swe-kompade turneringar rätt enkelt, eller?

#47 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 14:23

Kan man inte lösa problemet i ena ändan (Beastmens komp) så får man väl lösa det i andra ändan (kompa avoidance-enheter hårdare).

Edit: Ninjad av Screamer :)

#48 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 14:28

Klart att man kan styra metat i viss mån, men vi kommer INTE komp 5-6 arméer hårdare bara pga att beastmen är kassa ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#49 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 15:27

Vad man kan göra om man vill är att kompa mobilitet hårdare, stryp åt avoidance helt enkelt. Det är inte bara Beastmen som lider i det nya metat.  Det är helt enkelt numera alldeles för svårt för närstridsenheter att ta sig in i meningsfulla närstrider vilket gör flera val i flera böcker hopplösa.

Grundorsaken till detta är att det helt enkelt är alldeles för lätt (när man lärt sig hur man ska göra) att få avoidance att funka. Vi är tillbaka där vi var innan 8:th edition.  Inget utom 9:th edition kan lösa detta då det är reglerna för att fly från en charge och för vem som ska aligna mot vem som behöver åtgärdas, möjligen också med en fix på sight arcs. Det är numera alldeles för lätt att dansa runt utanför motståndarens arc.

Mycket riktigt kan kompen inte lösa det här problemet då kompen inte ska ändra reglerna men vad som borde kunna göras är införa någon sorts eskalerande minus (i stil med wmp) för avoidance enheter. (I praktiken reglerna fastcav, fly och scirmish).

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#50 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 561 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 15:33

Kan vi inte bara köra så att TK och Beastmen bara saknar kompmall? :P Här, ny turnering, gör vad ni vill så får vi se vad som händer? :D

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#51 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 16:42

Tycker de är underbart att vi kommit ifrån stora block tiden då spell nr 6 avgjorde hela matchen.

Nä, Beastmen får allt vänta på ny bok eller låna en annan armés rare sektion :P

#52 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 110 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 16:43

Exakt.
Skit i Beastmen tills dom får ny bok! =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#53 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 476 Inlägg:

Postad 01 september 2014 - 17:21

Någon som vill skaffa 400 ungor raiders plus en beastmenhjälte? komp 22,2 - hjältens komp :)

#54 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 14:41

Det man kan göra är ju att alltid lätta lite på herdstonen. Visst det är den typiska netlisten, men det är nog också den enda som funkar någorlunda i metat.. Utöver det så är det väl bara folding fortress som kanske skulle göra någon skillnad i hur de skulle kunna prestera på turnering, men det är ju en ganska tråkig build så den kanske man inte vill släppa upp.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#55 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 20:22

Ny beta ute nu!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#56 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 19 september 2014 - 20:45

V1.14.0 ute nu!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#57 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 27 november 2014 - 18:15

Nu ska ju snart en ny beta komma så dags med lite input.

Jag tycker att beastmen kompar bra och de får in det mesta de vill ha på en komp 10-15 turnering. Man kan sänka de mer men jag tror de blir alldeles för bra på högkomp då. Har gjort en komp 20 beastmen armé till slättaslaget som jag nog inte kommer spela med men den är grym.

För att beastmen ska lyckas så tror jag man skulle behöva höja en del andra arméer i komp och eftersom det inte kommer att hända så tror jag att beatsmen kommer ha det svårt tills de får en ny bok.

David "Dangerous" D

#58 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 12 mars 2015 - 14:20

Det har tidigare diskuterats om herstonen ska lättas i komp eller inte. I och med att Beastmen har svårigheter i nuvarande meta med avoidance och där motståndaren mångt och mycket väljer vilka strider man vill hoppa in i, i kombination att beastmen saknar meningsfull skytte, vänder sig iaf min blick snabbt mot magin. Här blir herdstonen en viktig funktion för att tillförsäkra en redig magifas och som iaf inger lite hopp om att komma åt motståndarens enheter på avstånd alternativt buffa sina trupper så att de överlever ändra fram till närstrid. Sen är inte min tanke att kompen ska släppas fri på kombos som herdstone + multipla death shamans, men min tanke är att -6 per magiker är lite saftigt. Det man närmast kan komma i dessa jämförelser är väl tomb kings som i sin lista har möjlighet att välja enheter som buffar tillgången på PD och som gör att arméen i sig funktionerar något bättre. Nu har jag inte hunnit kika på vad dessa element i TK-listan kompar, men precis som beastmen, så kompar TK-arméer generellt bra och där man dessutom alltid ser en frisk tillgång på PD i deras maifaser med casket + hirotitan. 

Är medveten om att allting inte går att fixa med kompen, men vissa lättnader kanske kan göras för att inte göra en svag armé ännu svagare utan att för den delen bortse från kompen helt. Vad tror ni andra om detta?? 

Förening: Timewarp Eskilstuna
Spelar: DoC, High elves, Wood elves, Ogre Kingdoms, Orcs & Goblins, Beastmen, Dwarfs

#59 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 12 mars 2015 - 16:28

Jag håller med om att beatsmen har det svårt mot avoidance arméer men det är inte något en upplättning av herdstone ordnar eftersom deras magin inte är bra mot avoidance.

Lättar man upp heardstone så blir beastmen bättre mot arméer de redan nu klarar av okej men gör inget mot avoidance. Så jag tycker inte den bör lättas upp om det inte skulle vara

så att den kompar mycket mer än liknande saker i andra arméer.

David "Dangerous" D

#60 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 13 mars 2015 - 08:44

Jag håller med om att beatsmen har det svårt mot avoidance arméer men det är inte något en upplättning av herdstone ordnar eftersom deras magin inte är bra mot avoidance.

Lättar man upp heardstone så blir beastmen bättre mot arméer de redan nu klarar av okej men gör inget mot avoidance. Så jag tycker inte den bör lättas upp om det inte skulle vara

så att den kompar mycket mer än liknande saker i andra arméer.

+1

Orkade inte skriva allt själv, så väntade och +1:ade istället :P.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar