Hoppa till innehåll

Foto

Hur Spelar Man Snabbt?

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Blackbird

Blackbird

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Postad 27 februari 2019 - 07:19

Tjena!
Här finns tips så att matcherna flyter på bättre. Vad tycker ni? Har ni egna tips?
https://www.the-nint...568#post1164568

#2 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 27 februari 2019 - 11:06

Stort problem här är ju folk som deployar i 45-60 minuter, skulle gärna se att turneringar i Sverige införde ett straff på minst 10 BP per spelare för samtliga matcher som inte har kommit ur deployment 30 minuter efter schemalagd matchstart. Detta är en relativt enkel sak för arrangörer att kolla, vilket gör det mycket enklare att implementera än många andra motmedel mot matcher som ej spelas klart.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#3 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 27 februari 2019 - 12:24

Bra ide, lite klurigt att hålla riktigt bra koll på vem som tar tid på sig men håller med i princip, har sett folk som ska droppa allt och motståndaen har fortfarande inte fått deploya något efter 30 min.

30min kan vara för snålt med presentation, scaenarion, magi och deployment men mer än 40 min ska absolut inte behövas.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#4 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 Inlägg:

Postad 27 februari 2019 - 12:52

Jag vet att jag själv lägger mycket tid i deploy, men sedan spelar väldigt snabbt. Ändå gnäller folk, när de tar 30+ minuter per tur...
Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#5 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 918 Inlägg:

Postad 27 februari 2019 - 13:11

Ja det är ju lite beroende på vad man spelar. Men kör man mycket magi, movement och skytte får man göra en snabbare deploy. Men har man t ex inget skytte eller lite magi kan man lägga lite mer krut på att deploya rätt

#6 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 27 februari 2019 - 13:16

I pincip är det jue så att man har 12,5min per person och tur i snitt att spela en match på 3 timmar (30min inräknat presentation, scenarion, magi, deployment).

Olika armértyper fördelar den här tiden olika, en avoidence skytter arme är den som måste fördela ut det mest jämt då den planerar att göra i pricnip samma sak i alla sex turnerna medans en combatfokuserad lista kommer föröska lägga mer tid i runda 3,4,5 när det ska genomföras många närstrider som ska slås. Det ska dock noteras att första tvu rundorna tar något längre generallt än dem andra och att sjätte rundan ocftast är snabbspelad då det inte finns någon sjunde eller åttonde att ta hänsyn till.

Det gäller att vara rättvis, som skyttelista kan du inte använda 40min i de två första rundorna för då har du gjort det i princip omöjligt för din motståndare att kunna spela ut sin spelplan.

Det här är bara exempel men jag hoppas de felsta förstår principenra, och märkar man att någon spelar på ett sätt som blir till din nackdel så matchen inte kan spelas klart på ett rättvist sätt, så säg till domare/arrangör/motståndare att det här behöver ändras.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#7 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 februari 2019 - 16:22

Det motsatta problemet till lång deploy är spelare som, när man märker att man inte hunnit så långt som man borde, inte klarar av att öka farten och ta snabba (och som konsekvens kanske mindre väl analyserade beslut).  Är det ont om tid kan man inte längre stå och räkna på vilken enhet som är optimal att skjuta på eller vilken spell som är bäst att kasta (och med hur många tärningar). I stället för man gå på magkänslan men som jag sade finns det spelare som inte klarar av detta.

Lång deploy är också ett problem.

• Ett subproblem är att folk är på väldigt olika nivå regelmässigt vilket slår på presentationen av listorna. Möter jag någon som kan boken jag spelar går det på 2 minuter. Möter jag någon som knappt spelat mot boken innan så jag måste gå igenom alla arme-specifika regler tar det mycket mer tid. 
  • Ett annat subproblem är folk som sett en massa fräcka you-tube videos på hur man ska deploya men som inte övat tillräckligt för att kunna göra det fort, i stället håller de på och mäter och kollar vinklar i en evighet. 

En hake med alla de här problemen är att det i praktiken är svårt att göra något annat än att själv spela fortare när motståndaren håller på att orsaka att matcher inte kommer kunna spelas klart.  Jag har aldrig sett någon hämta domaren och jag tror det är av två skäl

1. För att kunna avgöra om en spelare verkligen spelar för långsamt behöver domaren i akta matchen under en viss tid, domaren har sällan tid att ägna så mycket uppmärksamhet åt en match
  2. Ännu viktigare, om man hämtar domaren p.g.a. långsam motståndare blir det direkt dålig stämning vi bordet. 

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar