Hoppa till innehåll

Foto

"StångCon" är inställt

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
13 replies to this topic

#1 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 07:47

SydCon har länge varit ett svårarrangerat konvent, främst av ekonomiska orsaker då det är ett relativt litet konvent men i ett område med höga lokalkostnader. Pga av detta blev SydCon inställt i år. Det var då tänkte att istället arrangera ett litet "ersättningskonvent" för figurspelarna, som blivit den stora grejen på SydCon. Det var dags för återbesök i Stångby. Men förutsättningarna var att det skulle vara lätt att fixa ihop då "arrangörsgruppen" hade dåligt med tid och begränsade resurser. Tyvärr har "StångCon" inte varit fullt så smidigt att arrangera i år som önskats och får därför ställas in då tiden rinner ut och alla bitar är inte på plats. Vi beklagar att Skåne inte kan erbjuda ett stort spelevenemang i år och får istället blicka framåt och hoppas på ett "riktigt" SydCon 2008.

Därmed tackar även jag för mig som arrangör av större WFB turneringar. Det har blivit många års tjänst i SydCons tjänst men åldern och livet säger att det är dags att släppa/slänga fram nya förmågor till arrangörsoket. Väl mött vid spelborden där ute.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#2 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 08:07

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jul 4 2007, 08:47 ) <{POST_SNAPBACK}>
SydCon har länge varit ett svårarrangerat konvent, främst av ekonomiska orsaker då det är ett relativt litet konvent men i ett område med höga lokalkostnader. Pga av detta blev SydCon inställt i år. Det var då tänkte att istället arrangera ett litet "ersättningskonvent" för figurspelarna, som blivit den stora grejen på SydCon. Det var dags för återbesök i Stångby. Men förutsättningarna var att det skulle vara lätt att fixa ihop då "arrangörsgruppen" hade dåligt med tid och begränsade resurser. Tyvärr har "StångCon" inte varit fullt så smidigt att arrangera i år som önskats och får därför ställas in då tiden rinner ut och alla bitar är inte på plats. Vi beklagar att Skåne inte kan erbjuda ett stort spelevenemang i år och får istället blicka framåt och hoppas på ett "riktigt" SydCon 2008.

Därmed tackar även jag för mig som arrangör av större WFB turneringar. Det har blivit många års tjänst i SydCons tjänst men åldern och livet säger att det är dags att släppa/slänga fram nya förmågor till arrangörsoket. Väl mött vid spelborden där ute.

Men.... NEEEEEEEEEEJ. Jag har ju fixat så jag kan komma nu. YEEEAAAARRRGH sad.gif
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#3 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 08:29

WTF! Noooooooooo! Nu måste jag umgås med svärföräldrarna som hälsar på den helgen...

#4 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 08:36

Bugger sad.gif

Att åka ner och leka med tennsoldater i skåne brukar vara en av höjdpunkterna under konventes året. Trist att det gick i stöpet. Får hoppas att det blir många roliga spelare i polen istället sad.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#5 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 08:45

QUOTE (Steffo @ Jul 4 2007, 09:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
WTF! Noooooooooo! Nu måste jag umgås med svärföräldrarna som hälsar på den helgen...

Äh, åk dit ändå och se stångby by night... De behöver inget veta smile.gif

#6 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 08:51

QUOTE (Steffo @ Jul 4 2007, 09:29 ) <{POST_SNAPBACK}>

Du kan få komma ner och leka med mig i mitt hobbyrum hela helgen! wink.gif

Så nästa "stora" turnering är BSK? ohmy.gif

Verkar som jag inte ska komma iväg på en ända turnering i år. sad.gif

#7 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 09:01

Tror jag skall åka upp till västerås i höst också. Det var riktigt trevligt nu senast och jag vill minnas att dom sa nått om en tunering till. Får hoppas att BSK blir av i år så man får nån liten fix på hösten smile.gif

#8 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 09:06

QUOTE (Joey_Boy @ Jul 4 2007, 10:01 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tror jag skall åka upp till västerås i höst också. Det var riktigt trevligt nu senast och jag vill minnas att dom sa nått om en tunering till. Får hoppas att BSK blir av i år så man får nån liten fix på hösten smile.gif

Västerås ligger ju norrland sist jag kollade. smile.gif

Vore kul att slippa lägga massa timmar på resa för att behöva komma till en vettig turnering.

#9 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 11:33

QUOTE (Joey_Boy @ Jul 4 2007, 10:01 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det blir ett BSK, minst 50 spelare kommer vi att kunna ha plats för.

Johan, Västerås ligger 8 mil väster om Stockholm. Det kanske är Norrland för dig i och för sig, jag ska nog försöka komma iväg dit om det blir ett igen.

Fan vad surt att inte ÖSMiWHFB spelas i år sad.gif
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#10 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 11:51

Joey - ska du med till ETC o lira på skoj ?
- Dr Strangelove

#11 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 15:09

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jul 4 2007, 12:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Joey - ska du med till ETC o lira på skoj ?

Klart jag skall, jag har ett ölutbytesprogram med en kille om han kommer ihåg det. Helskön snubbe vid namn Lucas som jag träffade på gf9 förra året efter att dom får budget biljetter för det polska laget smile.gif

#12 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 04 juli 2007 - 21:03

Postar en längre post som jag ursprungligen postade på Ylvas forum. Denna ger lite mer kött på benen om varför arrangemanget blev inställt och bidrar med lite lugnande ord inför framtiden.

Man kan väl säga att förlusten av grillkungarna fick bägaren att rinna över. StångCon i år var en nödlösning precis som det var 2005 men med skillnaden att den drivande personen då var ledig hela sommaren och hade obegränsat med fritid och ork. I år har denna personen arslet fullt av studier och andra åtagande vilket resulterade i att det bestämdes att turneringen arrangeras om det går att göra på ett enkelt och pålitligt sätt.

Rutinen finns idag och det krävs egentligen inte speciellt mycket tid men det kräver en del engagemang. Bedömningen igår gjordes att det skulle kräva ett större engagemang än vad som finns samt att pålitligheten kunde ifrågasättas då eventuella lösningar inte skulle vara spikade inom den tidsram som gör att man med stor tillförlitlighet kan få ut informationen och därmed få in anmälningarna för att få arrangemanget att gå runt ekonomiskt.

Men inför nästa år räknar jag med att SydCon är tillbaka och om inte så skulle jag räkna med att StångCon ersätter på riktigt då en arrangörsgrupp med mer tid till förfogande kan tillsättas och "utbildas". Dessvärre finns det idag få stora föreningar förutom DMF och detta resulterar i en brist på kontinuitet och kunskapsarv. Detta kommer av oskriven anledningen troligen bli bättre framöver och som gammal SydCon-räv så tror jag att problemen kommer åtgärdas. Dock så är det fortfarande svårt, rent ekonomiskt, att arrangera stora konvent.

StångCon är däremot ett ganska riskfritt ( och mysigt ) arrangemang då det omsätter mindre än en tiondel men har ~25% av besökarna i förhållande till SydCon. Att det ställs in i år bör inte ses som en trend utan som enskild miss som grundas på ren och skär tidsbrist och därmed brist på engagemang. I år finns helt enkelt kunskapen och engagemanget på olika platser men detta kommer med all sannolikhet att åtgärdas.

Att det dessvärre blivit så att flera arrangemang av liknande sort ( LinCon, BSK ) tagit stryk i år beror på otur och till viss del generationsskifte. Detta är dock i ,min ögon, faktiskt bra för turnerings-Sverige på det stora hela då när de gamla giganterna måste göra en tillfällig reträtt så får fler upp ögonen för mindre turneringar som därmed kan växa. T.ex så växte Battle Royal i Västerås med över 100% i år - troligen till viss del beroende på avsaknaden av WFB på LinCon ( och delvis p g a bättre marknadsföring ).

Avslutningsvis kan jag bara hålla med - det är trist att det i år inte blir något SM i WFB. 40K avklarades ju på GothCon. Ännu tråkigare är det ju att en av navpunkterna i svenskt figurspelande tar en törn. Men jag satsar en hårdkokt grabb med 3+ save på att inte rör sig om en kommande/pågående regression utan bara om en tillfällig dipp i aktiviteterna. Figurspel i trevlig miljö i sommarsköna Skåne kommer tillbaka.

fan vad denna posten blev lång då.....

- Dr Strangelove

#13 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 06 juli 2007 - 00:52

QUOTE (Johanem @ Jul 4 2007, 10:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
Västerås ligger ju norrland sist jag kollade. smile.gif

Vore kul att slippa lägga massa timmar på resa för att behöva komma till en vettig turnering.

GF!

#14 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 06 juli 2007 - 05:30

Rikitgt tråkigt, en av sommarens höjdpunkter borta.. sad.gif
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar